کد خبر 1077379
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
غیزانیه

بی آبی «غیزانیه» با اعتراض خیابانی مردم این بخش از اهواز آغاز و با حجم بالای مطالبه گری به سبک ایرانی در فضای مجازی تداوم یافت تا شاید غیزانیه روزهای خوشی را تجربه کند.

به گزارش مشرق، غیزانیه اهواز این روزها در رأس مطالبات فعالان مجازی و مطالبه گران ایرانی قرار گرفته است و موضوع بی‌آبی این بخش از اهواز بخش قابل‌توجهی از فضای مجازی ایران به خود اختصاص داده است.

ببینید:

عکس/ غِیزانیه، تشنه از آب سرشار از نفت

بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابع و بزرگترین بخش شهرستان اهواز است که در بخش شرقی در مسیرهای اهواز به ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هفتکل واقع شده است. ٨٣ روستا در این بخش واقع شده و بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند. شغل اکثر ساکنان کشاورزی و دام‌پروری است.

علاوه بر واقع شدن شرکت‌های بی‌شمار نفتی و چاه‌های استخراج نفت در بخش غیزانیه، این بخش در مسیر ترانزیت بنادر ایران نیز قرار دارد. روستاهای بخش غیزانیه از آب آشامیدنی خانگی و گاز بی‌بهره هستند و عدم آنتن دهی تلفن همراه، از دیگر مشکلات این بخش است.

غیزانیه مدت‌هاست که با مشکل بی‌آبی مواجه است و مردم اعتراض فراوانی به این امر دارند در حالیکه در نهایت بی توجهی حجم زیادی آب به صورت غیرقانونی در بخش‌های مختلف استان صرف می‌شود. به همین دلیل روز سوم خرداد امسال بود که خون مردم غیزانیه از آن همه وعده‌های بی‌سرانجام برای رساندن آب، به جوش آمد و اقدام به بستن جاده ترانزیتی اهواز به رامهرمز کردند که این امر در نهایت با مداخله پلیس و چند مجروح به پایان رسید.

این موضوع به سرعت فضای مجازی رسید و موضوع #غیزانیه_آب_ندارد خیلی زود فضای مجازی را درنوردید و به یک مطالبه عمومی رسید. بازتاب موضوع غیزانیه در فضای مجازی اما چند مسئله مهم را در خود داشت و شاید آن را به نوعی فصل جدیدی از مطالبه گری در فضای مجازی ایران باید دانست.

اول اینکه موضوع غیزانیه که می‌رفت رنگ و بوی امنیتی به خود بگیرد با واکنش مطلوب در فضای مجازی و رسانه‌ای به سرعت به مسئله‌ای اجتماعی بدل شد و همه در فضای مجازی به دنبال احقاق حق مردم غیزانیه بودند تا جایی که فرمانده انتظامی شهرستان اهواز بعد از برخورد صورت گرفته با تجمع‌کنندگان گفت: بی‌توجهی مسئولان امر به مردم بخش غیزانیه در خصوص تأمین آب شرب باعث تجمع غیرقانونی اهالی این بخش شد.

دومین مسئله مهم در موضوع غیزانیه این بود که فضا و حجم مطالبه گری ایرانی در این موضوع آنقدر سنگین بود که عرصه را بر رسانه‌های خارجی، معاند و همفکران آنها که معمولاً در این مواقع به سرعت به دنبال ماهی گیری از آب گل‌آلود هستند تنگ کرد و اصولاً ادعاهای آنها که در چنین شرایطی با فضاسازی سنگین رسانه‌ای، موضوع را امنیتی و درد و رنج مردم را بستری برای خشونت‌های بیشتر می‌کنند، در برابر مطالبه گری جدی و گسترده ایرانی رنگ باخت.

غیزانیه بی‌شک فصل درخشانی از مطالبه گری ایرانی را به رخ جهان کشید و نشان داد برای رسیدن مردم به خواسته‌های خود، مطالبه گری ایرانی شاخصی ارزشمند است و نیازی به اشک تمساح آن ور آبی‌ها نیست.

سومین مسئله حائز اهمیت در موضوع غیزانیه این بود که مطالبه گری محدود به طیف، گروه و قوم خاصی نشد و در جریان ماجرای غیزانیه شاهد بودیم اول از همه نیروهای انقلابی بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی پیش آمده در این ماجرا، علم مطالبه گری را برافراشتند و در این میان اصولگرا، اصلاح‌طلب، مستقل، حامی دولت و مخالفت دولت و همه اقوام در این ماجرا مطالبه گری را به حد اعلی رساندند که این امر نکته‌ای مثبت در کارنامه مطالبه گری بی‌آبی غیزانیه است.

مسئله دیگری که در موضوع غیزانیه به چشم آمد، قرار گرفتن علما و روحانیون در کنار مردم و مطالبه گران فضای مجازی بود به گونه‌ای که به غیر از دو تن از نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، سایر اعضا اقدام به اظهارنظر در خصوص مسئله غیزانیه کردند و به این مسئله واکنش جدی داشتند.

در این میان اعضای خبرگان رهبری، سو مدیریت در استان را عامل ایجاد این مشکل در غیزانیه دانستند و به مسئولان برای بی آبی‌های آینده و بحران‌های احتمالی هشدار دادند.

فضای سنگین مطالبه گری ایرانی که قدرت عرض‌اندام را از بدخواهان به خوبی گرفته بود به حدی معقول و درخشان بود که برای نمونه در شبکه اجتماعی توئیتر در روز گذشته تنها در یک ساعت، ۳۵۰ توئیت با هشتک #غیزانیه، نشر یا بازنشر شد و این موضوع با توجه به گذشت چند روز از اتفاق اصلی، بسیار حائز اهمیت است.

همین گستردگی مطالبه گری بود که مسئولان استانی و ملی را وادار به واکنش کرد و همه آنها قول حل مشکل را دادند. نماینده ولی‌فقیه که خود پرچم‌دار مطالبه گری در مناطق محروم استان است به سرعت خود را به غیزانیه رساند و ضمن دلجویی از مردم و پیگیری مشکلات آنها، در اقدامی منحصربه‌فرد از آسیب دیدگان بستن جاده اهواز به رامهرمز هم عیادت و دلجویی کرد و نشان داد نظام در کنار مردم است.

این اقدام حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالنبی موسوی فرد با واکنش مثبت در فضای مجازی مواجه شده و همگان این اقدام وی را ستودند. ضمن اینکه نماینده ولی‌فقیه در همین مدت سری هم به دیگر مناطق بحرانی استان که با مشکل بی‌آبی مواجه هستند و هر آن ممکن است به غیزانیه ای دیگر تبدیل شوند، زد. مناطقی مثل، دهدز و رغیوه و.. این روزها شاهد حضور نماینده رهبر معظم انقلاب در میان مردم هستند.

استاندار و سایر مسئولان متولی این امر هم ضمن بازدید از محل لوله‌گذاری، بر تکمیل طرحی که بارها وعده‌اش را به مردم غیزانیه داده بودند، تأکید کردند. استاندار خوزستان حتی در مصاحبه‌ای حق را به مردم غیزانیه داد که در مورد بی‌آبی اعتراض کنند و ضمن برشمردن عوامل تأخیر در اجرای طرح آب‌رسانی به غیزانیه، بر کوتاهی خود در این مسئله تأکید کرد.

مسئولان حوزه آب و فاضلاب استان نیز ضمن حضور در جمع مردم و بازدید از طرح آب‌رسانی، از مردم عذرخواهی کردند. رئیس‌جمهور هم دو نوبت در خصوص مشکلات غیزانیه تلفنی با استاندار خوزستان و یک بار هم با وزیر نیرو صحبت و بر تکمیل طرح آب‌رسانی و حل مشکل آب مردم غیزانیه تأکید کرد.

در کنار این موضوع، هم‌زمان شدن تجمع مردم غیزانیه به علت بی‌آبی با روز سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر هم دستمایه برخی پیام‌های مردم شده بود و آنها عقیده داشتند غیزانیه را هم باید از دست مسئولان ناکارآمد و وعده‌های توخالی آزاد کرد.

غیزانیه فصل جدیدی از مطالبه گری ایرانی را در فضای مجازی داغ کرد و در این زمینه غیزانیه، درس‌های گران بهایی برای کشور داشت که هم باید صدای مردم را شنید و هم‌صدای مطالبه گری ایرانی را.

غیزانیه نشان داد مطالبه گران ایرانی در کنار مردم هستند و حتی کنار مسئولانی که مطالبه گری را می‌توان در رفتار و منش آنها دید درعین‌حال غیزانیه نشان داد مطالبه گران ایرانی حافظه خوبی برای وعده‌های بی‌سرانجام دارند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس