بانک مرکزی

بانک مرکزی در واکنش به انتقاد محمود بهمنی رئیس‌کل پیشین این بانک، رقم نقدینگی در پایان سال گذشته را اعلام کرد.

سرویس اقتصاد مشرق - محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت‌های نهم و دهم اخیراً مدعی شده بود که حجم نقدینگی در دو ماه ابتدایی سال ۹۹ معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بانک مرکزی با صدور جوابیه‌ای، اظهارات بهمنی را تکذیب کرده است. بانک مرکزی میزان افزایش نقدینگی در دو ماه نخست امسال را اعلام نکرده اما رقم دقیق حجم نقدینگی در پایان اسفند ۱۳۹۸ را ۲۴۷۲ هزار میلیارد تومان عنوان کرده است.

هرچند این جوابیه با هدف دفاع از عملکرد بانک مرکزی منتشر شده، اما در باطن خود بیانگر واقعیت تلخ در روند رشد نقدینگی در سال‌های اخیر است. از آنجا که این جوابیه خطاب به محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ منتشرشده، بد نیست نگاهی مقایسه‌ای به عملکرد بهمنی و همتی در کنترل نقدینگی بیندازیم.

نقدینگی

در دوره ۵۹ ماهه ریاست محمود بهمنی، حجم نقدینگی ۳۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که نسبت به روسای بعد از وی، عملکرد بهتری است.

در پایان تیرماه سال ۱۳۹۷ حجم نقدینگی در کشور ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان بود. عبدالناصر همتی در اوایل مرداد ۱۳۹۷ عهده‌دار ریاست بانک مرکزی شد. با توجه به آمار بانک مرکزی، مشخص است که در دوره ۲۰ ماه نخست ریاست همتی بر بانک مرکزی حجم نقدینگی در کشور ۸۶۹ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

نقدینگی

با این توضیحات به نظر می‌رسد بانک مرکزی بهتر است درباره مدیریت نقدینگی اقدام به صدور جوابیه نکند چراکه عملکرد کنونی ضعیف‌تر از دوره‌های قبل بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    5 0
    چرا درصد رشد در هر دوره را منتشر نکردید؟
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    3 1
    ای خدا این نقدینگی کجاست چرا ما نمی بینیم اون روو. چرا فقط با یه اسم مردم رو بیچاره می کنند. قشر ضعیف جامعه رو ضعیف تر نکنید
    • رضا IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      1 0
      عزیزم نقدینگی زیاد که به معنای رفاه زیاد نیست بلکه اتفاقا نقدینگی بیش از حد و مدیریت نشده باعث تورم افسارگسیخته و افت شدید ارزش پول ملی میشه.عمده این نقدینگیم دست دلال هاست
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    2 0
    با دلار، 1200تومانی مقایسه شود!
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    2 0
    نابغه مبلغ در مرتبه بعد یه.درصد رشد رو اعلام کنین
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 0
    هیچکس از خدماتش نمیگه.سعی دارن ثابت کنن که کمتر گند زدن
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 0
    فاتحه
  • بهزاد IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    2 0
    مقایسه باید به صورت درصد از نقدینگی همان دوره باشد نه مقایسه مقداری و باید اینطور مقایسه کرد که: محمود بهمنی حجم نقدینگی را 3.29% در هر ماه افزایش داده سیف حجم نقدینگی را 3.83% در هر ماه افزایش داده همتی حجم نقدینگی را 2.7% در هرماه افزایش داده که با این مقایسه آقای همتی عملکرد بهتری داشته البته این مقدار رشد خیلی زیاده و یعنی در هر دوره 5 ساله باید شاهد کاهش توان خرید به یک سوم باشیم. دوستان از این پدیده به عنوان افزایش قیمت اسم میبرند که کاملاً اشتباه هستش،باید در نظر داشت که قیمت ها گران نمیشود بلکه درآمد ها کاهش پیدا میکند. و آن هم نه همه مردم یکسان، در حقیقت ثروت در ایران کاهش پیدا نمیکند و فقط از جیب مردم عادی(کاگران- کسانی که ریال دارند و صاحب خانه ماشین و.... نیستن) به جیب یک عده کمتری منتقل میشود(کسانی که از بانکها وام گرفتن؛ برای مثال فردی 500 میلیون برای خرید خانه وام میگیره، در طول دوره پرداخت فرد آن 500 میلیون رو پرداخت میکنه ولی زمین آن فرد به مراتب رشد بسیار بیشتری داشته.)ولی کسی که مستاجر بوده ارزش پول رهنش به یک سوم کاهش پیدا میکند. ایکاش جلوی وام های 4% که از جیب مردم به یک عده خاصی داده میشه گرفته بشه، ایکاش وامهای کلان که کاملاً بدون پشتوانه داده میشه قطع شه، تا عدالت اجتماعی بیشتر بشه با تشکر
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 0
    پدر یه خونواده چهار نفره یه سیب خریده میاد تقسیم کنه شروع می کنه قاچ کردنش به چهار قسمت ولی مهمون میاد سیب دیگه ای نیست پس همون سیب رو بیشتر قاچ میکنه! نتیجه کلی قاچ سیب نازکه که بازم داره قاچ زده میشه! :)
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 0
    رشد نقدینگی بخاطر تورمه نه پولدارتر شدن ملت
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      0 0
      تورم بخاطر رشد نقدینگیه نه اینکه نقدینگی بخاطر رشد تورم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس