کد خبر 1077078
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
رشد جمعیت نمایه

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کاهش میزان ازدواج، نبود مشوق‌های دائم العمر و مهاجرت به شهرها را مهمترین عوامل کاهش موالید در کشور دانست.

به گزارش مشرق، محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به روند کاهشی موالید درکشور گفت: این موضوع وابسته به دلایل متعدی است که باعث شده در کشور ادامه دار شود. چند سالی است که در کشور شاهد روند کاهشی موالید بوده‌ایم و به نظر می‌رسد با وجود سیاست‌های جمعیتی نتوانسته‌ایم رشد جمعیت را به میزان کافی ایجاد کنیم.

وی کاهش میزان ازدواج را یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی این روند دانست و گفت: با وجود سیاست‌گذاری‌های حوزه ازدواج در سال‌های اخیر مانند افزایش وام، مشارکت خیرین، برگزاری ازدواج‌های ساده و ... هنوز شاهد کاهش میزان ازدواج‌ها هستیم که این موضوع روی موالید تاثیر گذار است.

مشکل تامین معیشت؛ عامل گرایش خانواده‌ها به تک فرزندی

معاون امورجوانان در ادامه با بیان اینکه موضوع «اقتصاد» حرف اول را در کاهش موالید می‌زند، اظهار کرد: ترس از فرزندآوری به معنی تامین معیشت، امکانات و اقلام مورد نیاز تربیتی-فرهنگی فرزند است که باعث شده تا خانواده‌ها عمدتا به سمت تک فرزندی و حتی بی فرزندی پیش بروند. به طوری که ترس نهفته‌ای در والدین جوان به وجود آمده که به دنبال مشکلات اقتصادی و تامین سرانه های فرزند به ویژه مواردی که در جوامع شهری مورد نیاز است به سمت کاهش موالید بروند.

تندگویان ادامه داد: دولت و قانونگذار هم هیچ تسهیلاتی که کمک کننده و ثمر بخش باشد، به جز کارهای فرهنگی، تبلیغاتی که عملا دردی از مشکلات اقتصادی دوا نمی‌کند، انجام نداده است. چرا که افراد باید دارای مشوق‌ها و پشتوانه‌هایی باشند که به آنها اطمینان بدهد فرزندشان در یک محیط سالم فرهنگی رشد می‌کند.

رشد شهرنشینی و تاثیر آن بر کاهش موالید

وی رشد شهرنشینی را یکی دیگر از عوامل کاهش موالید در کشور دانست و گفت: جامعه ما به سمت جامعه شهری پیش رفته است و در جوامع شهری کم شدن موالید و کنترل فرزندآوری بیشتری نسبت به جوامع روستایی و سنتی وجود دارد. آمار مهاجرت‌های بالا و بی‌رویه از روستاها باعث شده جمعیت شهرنشین بیشتر شود و یکی از ملزومات جوامع شهری هم کاش نرخ موالید است، اما در جوامع روستایی چون زیرساخت‌های پرورش کودک به این توسعه یافتگی نیست، نگرانی‌های کمتری هم در این خصوص به چشم می‌خورد. به همین دلیل در جوامع روستایی شاهد نرخ موالید بالا هستیم.


مشوق‌های مادام العمر ترغیب کننده خانواده‌ها برای فرزندآوری

معاون امور جوانان نبود مشوق‌های مادام‌العمر برای فرزندآوری را یکی دیگر از مشکلات این حوزه دانست و گفت: در کشور ما مشوق‌هایی که در نظر می‌گیرند مناسب نیست. وام ازدواج و کارهای مشابه نشان می‌دهد در عمل این مشوق‌ها به نتیجه مطلوب نرسیده است، به همین دلیل فکر می‌کنم باید به سمت مشوق‌های مادام‌العمری برویم که قابلیت خرید و فروش و تبدیل به موارد دیگر را هم نداشته باشد.

تندگویان ادامه داد: مطالعات تطبیقی هم که توسط معاونت جوانان در حوزه جمعیت انجام شده نشان می‌دهد عمده کشورهای اروپایی توسعه یافته به سمت مشوق‌های مادام‌العمر رفته‌اند که عملا بازارهای کاذب خرید و فروش وام را هم ایجاد نمی‌کند. برای مثال در بلژیک به تعداد هر فرزندبخشی از مالیات فرد بخشوده می‌شود و تا چهار فرزند کل مالیات فرد توسط دولت پرداخت می‌شود. این موارد مشوق خوبی هم در بخش خصوصی و هم دولتی است. یعنی اگر بتوانیم در بحث مشوق‌ها به جای وام که پرداخت پول موقتی است و حتی خرید و فروش می‌شود، به سمت مشوق‌های دائمی مثل پرداخت مالیات، بیمه، کمک هزینه اولاد و...برویم، موثرتر است. این درحالیست که در کشور ما حق اولادی که روی فیش‌های حقوقی قرار دارد بیشتر شبیه شوخی است و اینقدر پایین است که نه تنها مشوق نیست بلکه شبیه توهین است.


رشد جمعیت با شعار و کار تبلیغاتی اتفاق نمی‌افتد

وی با تاکید بر اینکه اگر واقعا نگران جمعیت و کاهش رشد موالید هستیم باید یک اقدم جدی انجام دهیم و شعار ندهیم، افزود: فکر می‌کنم با کار فرهنگی، تبلیغات، سریال سازی و.. درست است که می‌شود از لحاظ فرهنگی و روحی خانواده دارای فرزند را با تصویر مثبتی در جامعه مطرح کرد، اما وقتی نتوانیم معیشت آنها را تامین کنیم این اقدامات موثر نخواهد بود. در برخی از کشورهای اروپایی علاوه بر اینکه افراد با داشتن چهار فرزند کاملا از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و دولت حق بیمه آنها را  پرداخت می‌کند، حتی اگر دچار بیکاری شوند نیز به تعداد فرزندان حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند. همچنین اگر فردی بی‌خانمان شود، دولت برایش مسکن تامین می‌کند.

تندگویان با اشاره به اینکه با این سیاست‌ها کشورهای اروپایی به سمت جبران کاهش جمعیت رفته‌اند، اظهار کرد: این به آن معناست که آنها هزینه‌های هنگفتی می‌کنند و به شکل عملیاتی و به جای شعار دادن و تبلغات اتوبانی و صدا و سیمایی، در عمل پرداخت‌های سنگین و معافیت‌های خوبی را در نظر می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اگر موضوع مهاجرت روستا حل نشود با مشوق‌ها هم به نتیجه نمی‌رسیم، تصریح کرد: وقتی جمعیت روستایی به سمت شهرها می‌آید و شهرها زیرساخت مناسبی برای آموزش بهداشت و پرورش شهروندان ندارند، به تبع آن یک خانواده جرأت اینکه صاحب فرزند شود را ندارد. وقتی خانواده‌ای می‌داند سرانه آموزشی رایگان و مناسبی در انتظارش نیست، سرانه سلامت فرزندش با هزار دردسر تامین می‌شود و سرانه اشتغال هم برای آینده فرزندش اصلا وجود ندارد برای داشتن فرزند هم تعلل می‌کند. پس تا وقتی عدالت و سرانه‌های آموزشی و بهداشتی مورد نیاز یک انسان را تامین نکنیم همیشه دغدغه برای یک زوج وجود دارد که اگر با مشوق‌ها صاحب فرزند شدیم، آینده فرزندانمان از نظر تحصیلی و شغلی را چه کسی باید فراهم کند؟

زیرساخت‌های آموزشی و شغلی برای رشد جمعیت فراهم نشده است

معاون امور جوانان ادامه داد: ما در تهران هنوز شاهد مدارس سه شیفت هستیم. حتی بازدهی مدارس دو شیفت هم خوب نیست و نشان می‌دهد زمان توسعه شهر به زیرساخت های سرانه توجه نکردیم. به عنوان مثال در منطقه ۲۲ تهران سرانه بهداشتی واقعا کم است و دسترسی به بیمارستان‌ها برای مردم سخت است. یا اینکه سرانه فضای سبز در شهری مانند تهران واقعا استاندارد نیست. همه این‌ها نشان می‌دهد خانواده‌ها حق دارند نگران آینده رشد کودکشان باشند.

تندگویان با بیان اینکه باید سیاست مهاجرت معکوس و مشوق‌های مادام‌العمر مشخص برای خانواده‌ها ایجاد شود، تصریح کرد: شکاف‌های جمعیتی باعث شده حتی اگر سیاست‌گذاری را همین الان درست کنیم، مشکلات ایجاد شده حل نشود، چراکه زمانی که باید سیاست‌گذاری درستی می‌شد این کار را انجام ندادیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    10 10
    دوست ندارم یه دختر مثل رومینا داشته باشم
    • حسین IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      7 6
      خوب یه دختر تربیت کن که با مرد غریبه فرار نکنه
  • ناشناس IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    23 5
    با تین اوضاع آشفته اقتصادی،و گرانی سرسام آور،بو چه رویی صحبت از افزایش جمعیت میکنید؟!
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      13 4
      با همون رویی که وزیر مسکن افتخارش نساختن خونه ست :)
    • DE ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      7 19
      عوامل کاهش رشد جمعیت در ایران // سپردن فرهنگ و دولت و ارشاد و همه جا به اصلاح طلبان و لیبرالها و غربگدایان وطرفداران سند 2030 و مدیران رانتخوار دزد و بیسواد و واردات میلیاردی توسز ایادی اصلاح تالاپچی ها و کشاندن تولید و اقتصاد به ورشکستی ...و بیکاری جوانان ..همه و همه از برکات نحس و این غدد سرطانی لیبرالها و غزبگدایان است.اصلاحات یعنی دلالی شیتیل گیری رفیق بازی غرب پرستی نتیجه انتخابات بد مردم چنین میشود.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    7 2
    عدم سیاست های قوی حمایتی جمعیتی - مشکلات اقتصادی - تورم!!!- مشکل مسکن - مشکل اشتغال - هزینه های سرسام آور آموزشی فرزندان - هزینه های وحشتناک پزشکی بویژه در بخش دندان و... - طبق فرمایشات رهبری عزیز باید در این زمینه نیز کارهای حمایتی واقعی انجام گیرد.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    7 10
    دستورش از لندن صادر شده است امان از دست نفوذ ((((((((((( چرخه نفوذ باید خشکاند ))))****
  • خدا IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    10 3
    داخل این گرونی واوضاع اقتصادی .مستاجری وبیکاری چطوری باید بچه بزرگ کرد
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    7 0
    برادر جان مشکل مردم کشور و جوانان بیکاری و کمبود درامد است. هیچ مشکل دیگری نیست. مشکل معیشت و شغل مردم و جوانان حل کنید. از ارائه نظر کارشناسی دروغ و غیرواقعی خودداری کنید. به ما بگویید یک جوان بیکار چطور میتونه خرج زن بچه بدهد. بیکاری بیکاری بیکاری
  • اشنا IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    4 0
    خداپدرت را بیامرزد حداقل بزرگترین معضل را بدون شعار وچاپلوسی گفتی ...نه مثل بعضی از مسئولان مصلحت اندیش ...
  • پوریا IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    5 1
    حمایت کامل مالی از دوران بارداری تا پایان دوره ی ابتدایی تغییر سیاست گذاری داخلی .افزایش رفاه و هدف گذاری ملی برای افزایش ثروت جامعه و گسترش عدالت اجتماعی افزایش حقوق طبقات پایین.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    6 3
    درآمد سرانه هر ایرانی امروز اعلام کردید که به 50 میلیون ریال رسیده است. این یعنی کمتر از 500 دلار. خوب من لازم نمی بینم دنبال دلیل دیگری برای کاهش جمعیت باشم. پدر تولید کننده و صادر کننده را در می آورید. پدر کشاورز را در میاورید. پدر کار آفرین و دانشمند را در می آورید. بهانه شما هم این هست که اینها بر اندازند. اگر صنعت خودرو خصوصی بشود بر اندازی می کند اگر صنعت فولاد از دست آقا زاده ها بیرون بیاید بر اندازی می کنند. نخیر این آقا زاده های شما هستند که بر اندازند. شما مثل موشی هستید که در یک چاه آویزان هست و در حال جویدن طناب آن می باشید. چرا چون دندانهایتان اگر نجوید دراز می شوند.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    6 1
    چقدر داریم پیر میشیم
  • میم IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    4 3
    سلام دوست عزیزی که می فرمایید دخترت را تربیت کن تا با مرد غریبه فرار نکنه معلومه که یا مجردی یا بچه نداری در اوضاع و احوال کنونی اگر 50 درصد تربیت دست والدین باشه نصف دیگه اش مربوط به جامعه و مدرسه و فضای مجازی و ... و تربیت بچه از کنترل والدین خارج میشه کدوم پدر مادری می خواد بچه اش بد تربیت بشه؟لطفا" اگه تجربه فرزند پروری ندارید نظر ندهید . امروزه بچه ها بسیار باهوش و چشم و گوش بازند و به راحتی والدین رو دور می زنند زمان لقمه پنیر ما گذشت.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    4 0
    فقط گرانی
  • ناشناس IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 0
    جناب آقای تندگویان لطفا" شعارندهیدافزایش جمعیت مستلزم برنامه ریزی صحیح وقابل پیاده سازی وبه دورازشعاردادن است که متاسفانه خیلی بعیدبه نظرمیادبااین وضع اقتصادی مملکت قابل انجام باشه
  • فاطمه IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    به نظر من باید اولاین اوضاع نابسامان مملکت رو درست کنند بعد به فکر رشد و کاهش جمعیت باشن ؟؟
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    تاوقتی این حقوق های چندرغاز زورش به این گرونی تخیلی نمی رسه وضع همینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس