NSO

یکی از سخنگویان فیس‌بوک گفت: «NSO مسئول حمله سایبری به فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و دیپلمات‌‎ها بوده است...»

به گزارش مشرق، یک وب‌سایت خبری به نام «مادربورد» می‌گوید در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده که شرکت فناوری‌های امنیتی NSO گروپ اسرائیل یک بدافزار هک موبایل به نام «پگاسوس» را زیر عنوان فیس‌بوک و در دامنه امنیتی شبیه به آن ارائه کرده که با نصب آن توسط کاربران، پیام‌ها و دیگر اطلاعات موبایل آنها خوانده شده، به‌وسیله جی‌پی‌اس گوشی، فرد را تعقیب و به میکروفن و دوربین آن دسترسی پیدا می‌کنند. از همین روی شرکت فیس‌بوک علیه شرکت NSO گروپ شکایت کرده است.

بیشتر بخوانید:

گزارش المیادین از همکاری نظامی و امنیتی ریاض و تل‌آویو

ناظران معتقدند، علت شکایت فیس‌بوک علیه NSO گروپ اسرائیل، افشای گسترده عملیات جاسوسی و ‌ترور بر اساس نرم‌افزار «پگاسوس» بوده که در سطح وسیعی توسط شرکت فوق و به نام فیس‌بوک و واتس‌آپ توزیع و استفاده شده است.

وب‌سایت «مادربورد» می‌نویسد که سرویس‌های امنیتی اسرائیل و آمریکا از طریق واتس‌آپ این نرم‌افزار پخش و به تلفن صدها خبرنگار و فعال حقوق بشر دسترسی پیدا کرده‌اند. حتی این نرم‌افزار جاسوسی در اختیار دولت عربستان قرار گرفته و برای جاسوسی از جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی- آمریکایی که در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسید، از همین بدافزار استفاده شده است.

«مادربورد» می‌نویسد که شرکت NSO با ترغیب کاربران به کلیک کردن روی یک لینک، نرم‌افزار فوق را پخش می‌کرده است. شرکت NSO در بیانیه‌ای از خود دفاع کرده و علنا و به‌طور رسمی ‌اعتراف کرده که فقط سازنده بدافزار جاسوسی و ‌ترور بوده اما استفاده و مدیریت آن توسط دولت‌های آمریکا و اسرائیل صورت گرفته است.

یکی از سخنگویان فیس‌بوک هم گفت: «NSO مسئول حمله سایبری به فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و دیپلمات‌‎ها بوده است...»

پیش از این نیز بارها نقش فیس‌بوک و واتس‌آپ و دیگر شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی مثل تلگرام در ردیابی و سرقت اطلاعات خصوصی کاربران، جاسوسی، عملیات ‌تروریستی (از طریق فضا دادن به گروه‌هایی مانند داعش یا منافقین)، عملیات خرابکارانه (از جمله در فتنه ۸۸ یا اغتشاشات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ و یا شورش‌های عراق و لبنان در سال ۹۸) با اسناد معتبر و یا از طریق خود همین شبکه‌ها افشا شده بود.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    17 1
    به هر حال بر خلاف تصور خیلی ها، دنیای دیجیتال دنیای بسیار کوچک و تحت رصد است. این دیوار های ضخیف صرفا برای مصرف کننده عام است وگرنه برای خبره های این امر دنیایی شیشه ای و به شدت قابل کنترل است
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    5 0
    این که لگوی واتس آپه
    • آریا IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
      2 1
      فکرکردی واتس آپ جاسوسی نمیکنه؟! پیشنهاد میکنم عباراتِ؛ جاسوسی اپلیکیشن. نرم افزار جاسوسی. ازین دست رو درگوگل یک جستجو بکنید. کلا فضای مجازی شیشه ایست و دسترسی به همچی کاربران ممکن. کلمه ای بنام #حریم_شخصی عذرخواهی میکنم لطیفه ای بیش نیست برای ساده انگاران.
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
      0 0
      که سالها نوکران دشمن و نفوذی ها به دروغ به ما گفتند پیام رسان امنی است
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    0 0
    وقتی عرضه ساختن یک شبکه اجتماعی در حد ویچت،واتس اپ، یا تلگرام را نداریم در مملکتمان، خوب باید تقاسش را با مشت اطلاعات حساس مملکت، ترور دانشمندان و فرماندهانمان بدهیم. ما حتی عرضه ساختن یک موتور جستجو اینترنتی در حد بایدو، گوگل، بینگ را نداریم، کافی با پارسی جو یک جستجو انجام دهید تا از خنده روده بر شوید.
  • AU ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    0 0
    مشرق چه دشمنی با پست من داری؟ مگه توهینی به کسی کردم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس