لیگ برتر

با تصمیمی که ستاد مقابله با کرونا و سازمان لیگ اتخاذ کرده‌اند، مقرر شده تیم‌ها پس از تست‌های کرونا تمرینات خود را در هفته جاری آغاز کنند. در این میان اما همچنان اختلاف‌نظرها و درگیری‌هایی وجود دارد.

به گزارش مشرق، روز دوشنبه اخباری درباره مثبت بودن تست کرونای برخی بازیکنان تیم‌های لیگ برتری منتشر و مطابق آن مشخص شد در تیم‌های گل‌گهر، سپاهان و سایپا مواردی از ابتلا به کرونا وجود دارد. البته در این میان تراکتورسازی نیز اعلام کرد چهار بازیکن مبتلا به کرونای آنها در تست‌گیری مشخص شده‌اند و این مهم خبری بود که از سوی سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی تایید نشد.

بااین‌حال باشگاهی مانند تراکتورسازی ترجیح داد تمرینات خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل کند و موضع‌گیری‌های آنها نشان می‌دهد همچنان به تعطیلی مسابقات لیگ برتر دل بسته‌اند. در سوی دیگر تیم‌های سایپا، سپاهان و حتی پرسپولیس که دو عضو از تداکرات آنها به کرونا مبتلا شده،تمرینات خود را آغاز کرده‌اند. تیمی مانند شهرخودرو نیز پیش از اینکه پاسخ تست‌های آنها صادر شود، وارد فاز تمرینی شده و به نظر می‌رسد باشگاه‌ها هنوز متوجه الزام رعایت پروتکل بهداشتی درباره ویروس کرونا نشده‌اند.

البته باشگاه سایپا براساس اعلام یک منبع رسمی اردوی تمرینی خود را از روز گذشته آغاز کرده و بازیکن جوان خود که تست او مثبت اعلام شده را به قرنطینه خانگی فرستاده است. سایپایی‌ها همچنین از دوستان نزدیک این بازیکن در تیم تست مجدد گرفته‌اند که به گفته این مسئول پاسخ تست منفی بوده و از این جهت هیچ‌نگرانی‌ای وجود ندارد.

از این رو برای برطرف شدن ابهامات و پی بردن به مواضع پزشکی و ورزشی با مجید جلالی سرمربی تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان با بالاترین آمار تست مثبت، توحید سیف‌برقی رئیس کمیته ورزشی فدراسیون فوتبال و سهیل مهدی سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ گفت‌وگوهایی را انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 جلالی: باید روش زندگی با ویروس را یاد بگیریم

مجید جلالی که حالا تیمش بالاترین آمار ابتلا به کرونا را تا به امروز دارد، درباره این ماجرا گفت: «باشگاه ما در آزمایشگاهی این تست‌ها را انجام داد که از مطمئن‌ترین روش و کیت‌های اروپایی استفاده می‌کرد و بسیار هم پرهزینه بود. به هرحال مشخص شد تعدادی از بازیکنان و کادر ما به ویروس مبتلا هستند و تصمیم گرفتیم فعلا یک هفته در قرنطینه باشند. البته ما شنبه هم تمرینی برگزار کردیم، اما هیچ‌کدام از این افراد علائمی نداشتند و همگی سرحال بودند.» وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به چنین شرایطی فکر می‌کنید برگزاری مسابقات عادلانه باشد، گفت: «این وضعی است که با آن مواجه شدیم. موضوع این است تیم‌های مختلفی که تست آنها مثبت اعلام شده، اگر آزمایشی انجام نمی‌دادند کسی افراد مبتلا را شناسایی نمی‌کرد. درهرصورت ما نمی‌توانیم بگوییم که بازی‌ها حتما در شرایط عادلانه برگزار می‌شود. حتی به ما گفته‌اند اگر به فلان آزمایشگاه می‌رفتید پاسخ همه تست‌ها منفی بود! متاسفانه می‌بینید که تست دادن هم این روزها در فوتبال سلیقه‌ای شده است. فکر می‌کنم بهتر بود سازمان لیگ چند مرکز را معرفی می‌کرد تا تمام تیم‌ها در همین آزمایشگاه‌ها تست بدهند، این‌گونه درصد خطا هم پایین‌تر می‌آمد.» جلالی همچنین نظر شخصی خود را درباره ادامه مسابقات اعلام کرد و تاکید داشت: «این مهم چیزی نیست که به خواست ما باشد. یک موضوع تخصصی و پزشکی است. اگر به دل من باشد ترجیح می‌دهم مسابقات برگزار نشود. ضمن اینکه می‌بینید در دنیا به این نتیجه دست یافته‌اند که با تعطیلی و خانه‌نشینی این ویروس ریشه‌کن نمی‌شود، بلکه ما مجبوریم زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم.» سرمربی گل‌گهر در واکنش به این موضوع که برخی اعتقاد دارند خبر مثبت بودن تست‌ها در برخی تیم‌ها بهانه‌گیری است تا مسئولان مجاب به لغو مسابقات شوند، اظهار داشت: «من از درون تیم‌های دیگر اطلاعاتی ندارم، اما این را خوب می‌دانم که رسم کشور ما بر قضاوت غیرمنصفانه و عجولانه است.»

بیشتر بخوانید:

کرونا بهترین دوستم را از من گرفت/شرایط به ضرر استقلال و به سود سپاهان است!

نامه اعتراضی ۴ باشگاه لیگ برتری به وزیر ورزش

 مهدی: به احتمال تعطیلی لیگ فکر نمی‌کنیم

سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ درباره عدم ارسال نتایج تست‌ها خاطرنشان کرد: «ما هنوز اطلاعات دقیقی از تست‌ها نداریم. تیم‌ها موظف بودند نتایج تست‌های خود را برای سازمان لیگ و ستاد مقابله با کرونا ارسال کنند تا مجوز پزشکی برای آغاز تمرینات را دریافت کنند. به‌دلیل تعطیلات چندروزه هم نمی‌دانیم کدام تست‌ها ارسال شده و این در حالی است که برخی تمرینات خود را پیگیری می‌کنند.»

وی در پاسخ به این پرسش که تیم‌هایی که مبتلایانی دارند، ترجیح داده‌اند تمرینات خود را تعطیل کنند، با توجه به این اتفاق آیا شرایط عادلانه‌ای برای برگزاری مسابقات وجود خواهد داشت، گفت: «ما هرگز به تیم‌ها نگفته‌ایم اگر مبتلایانی دارند تمرینات خود را تعطیل کنند، بلکه اعلام کردیم تیمی که پنج نفر مبتلا داشته باشد مسابقات آنها به‌تعویق خواهد افتاد. اینکه باشگاهی ترجیح می‌دهد تمرینات تیمش را تعطیل کند یک تصمیم فنی و شخصی است که به سازمان لیگ ارتباطی پیدا نمی‌کند.»

وی ادامه داد: «28 اردیبهشت زمان تست‌گیری و آغاز تمرینات را اعلام کردیم و تیم‌ها 6، هفت هفته فرصت دارند خودشان را با پروتکل بهداشتی سازگار کنند. اینکه در هفته‌اول شاهد این بی‌نظمی‌ها و حرف‌وحدیث‌ها باشیم، طبیعی است و به‌مرور همه به وضعیت موجود عادت می‌کنند. در ابتدا سه هفته برای آماده‌سازی به تیم‌ها فرصت دادیم که گفتند کم است و بعد آن را به چهارهفته افزایش دادیم، حالا اگر تیمی حس می‌کند این زمان هم برایش کم است باید خودش را مدیریت کند.»

سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ در پاسخ به این پرسش که چرا چند مرکز را برای انجام آزمایش همه تیم‌ها اعلام نکردید، تاکید کرد: «ما اعلام کردیم آزمایشگاه باید مورد تایید وزارت بهداشت باشد. اگر مجید جلالی می‌گوید کیت‌های آنها گرانقیمت بوده خودشان خواسته‌اند و بهتر است فضای شخصی ایجاد نکنند. ما برای راحتی تیم‌ها مراکز را مشخص نکردیم، چراکه سخت است 40، 50 نفر را برای تست‌گیری مدیریت کرد. دراین‌میان اگر تیمی از مرکز نامعتبر پاسخ تست‌ها را بیاورد، قطعا مجوز بازی دریافت نمی‌کند. ما تلاش کردیم دست تیم‌ها را در این شرایط باز بگذاریم.»

مهدی همچنین درباره موضع‌گیری تراکتوری‌ها گفت: «به باشگاه خاصی کاری نداریم، از فردا باید لیگ یکی‌ها شروع به تست‌گیری کنند و برای ما فرقی ندارد تیم‌ها در کدام دسته حضور دارند. درحال‌حاضر ما با موضوع بهداشت و جان آدم‌ها کار داریم، بنابراین خدا را شکر که افراد مبتلا در همین ابتدا شناسایی شدند. حالا یک باشگاه چندین‌میلیارد خرج بازیکنانش می‌کند 500 هزار تومان هم برای آزمایش بپردازد. الان هم هر باشگاهی اظهارنظری دارد، اما ما منتظر نتایج رسمی آنها هستیم تا ابتدا ببینیم تستی را که از آنها خواسته بودیم، داده‌اند یا خیر.»

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال لغو مسابقات وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: «در این باره ما جلسه‌ای در سازمان لیگ نداریم و از این خبرها نیست. به احتمال تعطیلی لیگ هم فکر نمی‌کنیم. دخالتی در تمرین کردن و نکردن تیمی نداریم و زمان آغاز مسابقات را هم اعلام کرده‌ایم. اینکه یک تیم خاص حرف گوش می‌دهد یا نه، اصلا برای ما اهمیتی ندارد، چراکه با بهداشت افراد مواجه هستیم و نگاه یکسان به همه داریم.»

 سیف‌برقی: اگر همه از یک کیت استفاده می‌کردند اعتبار بیشتری داشت

 توحید سیف‌برقی، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال درباره تصمیم برگزاری مسابقات گفت: «بحث مبارزه با کرونا در دنیا از سوی فیفا هم به دولت‌ها اعلام شده و همان‌طور که شاهد هستید، تصمیم‌گیری‌ها در همه کشورها در سطح ریاست‌جمهوری و در بالاترین سطح کشور قرار دارد. ما باید این مهم را بپذیریم چراکه این ویروس، تبعات و جنبه‌های مختلفی دارد. فدراسیون پزشکی - ورزشی مسئول ستاد مقابله با کرونا و افرادی که در این حضور دارند خردمند و دانا هستند. ما در بخش پزشکی فدراسیون پذیرفته‌ایم همه‌چیز تحت نظر ستاد باشد که فقط در فوتبال خلاصه نمی‌شود. همه ما تابع نظام حاکمیتی هستیم که با این ویروس مبارزه می‌کند.»

وی ادامه داد: «تا الان تصمیمات براساس یک‌سری اطلاعات بوده و حالا اطلاعات جدیدی به‌دست آمده، بنابراین تصمیمات شاید تغییر کنند. بر این اساس این امکان وجود دارد که مسابقات لغو شود، اما باید فرصت لازم را به افراد متخصص حاضر در ستاد مقابله با کرونا در ورزش قرار دهیم. نتایج تست‌ها به من و ستاد گزارش شده است. همه ما به‌شدت سلامت بازیکنان را مدنظر قرار داده‌ایم و اگر اعضای ستاد احساس کنند جان کسی در خطر است، می‌دانند چطور بهترین تصمیم را بگیرند.»

سیف‌برقی تاکید کرد: «بهتر است در این وضعیت اظهارنظر نکنیم تا فضا آشفته نشود، چراکه ما تحت‌نظر حاکمیت این کارها را انجام می‌دهیم. ما سعی داریم شفافیت به خرج دهیم و در این راستا همه افراد بازیکنان، مربیان و مدیران همه به فکر سلامت اشخاص هستند و اتهام‌زنی‌ها زیبنده نیست. شاید در طول برگزاری مسابقات براساس داده‌های جدید، تصمیمات جدیدی هم اتخاذ شود پس باید انعطاف‌پذیر باشیم.»

وی در باره علت عدم معرفی مراکز مشخص به تیم‌ها گفت: «تست PCR مدل‌های مختلفی دارد، برای این کار باید امکانات در نظر گرفته می‌شد. شاید در پروتکل جدید این موضوع هم گنجانده شود، شاید اگر همه از یک کیت استفاده می‌کردند اعتبار بیشتری داشته باشد. وظیفه کمیته پزشکی سازمان لیگ و همه اهالی فوتبال این است که یک فضای آرام و بدون تنش برای سیاستگذارها ایجاد کنیم که بتوانند با آرامش تصمیم‌گیری کنند. جامعه فوتبال وظیفه دارد فعلا به متن بیشتر از حاشیه بپردازد. با وضعیت چند علیتی مواجه هستیم که شرایط کرونا و تحریم‌های بی‌رحمانه مزید بر علت شده و امیدواریم کرونا سیستم مدیریتی فوتبال را چابک کند. سعی کرده‌ایم سیاست‌ها را از بالا به پایین و برعکس تنظیم کنیم که عادلانه‌ترین شکل باشد.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 2
    هر وقت لالیگا و جزیره و بوندس لیگا اون هم با اون شرایط بحرانی کرونا در کشورشون، لیگ رو تعطیل کردند ما هم تعطیل می کنیم
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 2
    پاییز و زمستان رو میخواین چیکار کنید؟؟؟؟ نکنه شماها هم مثل استقلالی ها در توهم از بین رفتن کرونا هستید؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 2
    تعطیل بشه که به نفع ماست..... ما از خدامونه پرسپولیس قهرمان اعلام بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس