کد خبر 1075493
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
جنگنده کوثر در ریل تولید انبوه/نهاجا هواپیماهای جدید تولید می‌کند

فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید لشگری از تولید هواپیماهای جدید خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک شاهد طراحی و ساخت هواپیماها که در نهاجا انجام شده خواهیم بود.

به گزارش مشرق، سوم خرداد، یادآور دلاور مردی و ایثار شهیدان، استقامت و پایداری ملت ایران، شجاعت و شهامت فرماندهان و از خودگذشتگی رزمندگان میهن اسلام و اوج خداباوری و خلوص امام شهیدان خمینی کبیر (ره) است که فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

بیشتر بخوانید

امیر نصیرزاده: تولید جنگنده کوثر در حال انجام است

آزادسازی خرمشهر تجلی قدرت لایزال الهی بود که در طرح عملیاتی غرورآفرین کربلا ۳ و به دست توانای مردم خدا جو و مؤمن، با اقتدا به مولای متقیان (ع) و با رمز «علی ابن ابیطالب (ع)» به نام مقدس «بیت المقدس» ظهور کرد.

عملیات پیروزمند بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر در سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ پیدایش وضعیت نوینی در صحنه سیاسی- نظامی جنگ تحمیلی ۸ ساله و تحولات بعد از آن در منطقه بود. امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) درباره اهمیت آزادی خرمشهر فرمودند؛ «فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش‌های اسلامی است، خرمشهر شهر لاله‌های خونین است.»

در عملیات بیت المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید افراد و گروه‌های مختلف در کنار ارتش، سپاه و بسیج حضور داشت و شاید یکی از مهمترین دلایل این پیروزی همکاری و اتحاد میان نیروها بود، یکی از نیروهای که در کل دوران جنگ تحمیلی و به ویژه عملیات بیت المقدس نقش راهبردی و تعیین کننده‌ای داشت نیروی هوایی ارتش و خلبانان تیز پرواز آن بودند.

خلبانان شجاع و کارکنان فنی و عملیاتی و ستادی نیروی هوایی با ۸۹۰ سورتی پوشش هوایی، ۸۷ سورتی پشتیبانی نزدیک هوایی، ۲۲ سورتی عکسبرداری هوایی و ۸۴۷ سورتی ترابری هوایی و حمل صدها نفر مجروح و با مصرف بیش از ۴۸ هزار پوند انواع مهمات اعم از بمب، موشک، راکت و… در پیروزی رزمندگان اسلام نقش ارزنده‌ای ایفا کردند.

همچنین سامانه پدافند موشکی این نیرو و سایر یگان‌های پدافند هوایی حدود ۶۰ فروند از هواپیماهای جنگی ارتش عراق را سرنگون کرد و با انهدام پل ارتباطی روی رودخانه موجب قطع ارتباط عراقی‌ها شدند که در نتیجه این اقدام بیش از ۱۹ هزار سرباز عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

به این بهانه و همچنین آشنایی بیشتر با شرایط و آمادگی امروز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به تهدیدات احتمالی با «امیر سرتیپ دوم خلبان محمد زال بیگی» فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید لشگری تهران به گفتگو نشستیم.

متن کامل گفتگوی امیر زال بیگی به شرح زیر است:

آیا گسترش ویروس کرونا در کشور در مأموریت‌های پایگاه یکم شکاری که حفاظت از آسمان تهران و پشتیبانی از سایر پایگاه‌ها را برعهده دارند، تأثیری داشته است؟

مأموریت‌های ما همچون سنوات گذشته روزانه انجام می‌شود و هیچ خللی در مأموریت‌های نیروی هوایی ارتش انجام نشده است. پرنده‌های ترابری ما، دستگاه‌ها و وسایلی که در استان‌های دیگر نیاز بود را در اختیارشان قرار داده و هر جا به کمک نیاز بود از آنها استفاده شده است.

مأموریت‌های ما نه تنها کاسته نشده بلکه بر آنها افزوده هم شده است و ما مسئولیت حفاظت و حراست از جای، جای کشور را به صورت ۲۴ ساعته بر عهده داریم و آماده خدمتگذاری هستیم و هیچ خللی در حوزه امنیت میهن عزیزمان پیش نیامده و انشالله پیش نخواهد آمد. نیروهای مسلح امنیت کشور عزیزمان را برقرار کرده‌اند و هم میهنان عزیز در هر کجا که هستند مراقب سلامتی خود باشند و نگران امنیت کشور نباشند.

نیروی هوایی پیش از انقلاب یکی از مدرن ترین و پیشرفته‌ترین نیروها در سطح منطقه و جهان بود و آموزش نیروها در پیشرفته‌ترین کشورها انجام می‌شد، تجهیزات بسیار پیشرفته هوایی نیز از آمریکا خریداری می‌شد اما این امکان بعد از انقلاب تا به امروز وجود ندارد، شما شرایط امروز نیروی هوایی را با پیش از انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کلیه پرنده‌ها و تجهیزات نیروی هوایی در داخل کشور و توسط متخصصان داخلی تعمیر و آماده سازی می‌شود

قبل از انقلاب تمامی تجهیزات مورد نیاز نیروی هوایی از بلوک غرب خریداری می‌شد و نگهداری و آماده به کار بودن این تجهیزات نیز توسط مستشاران نظامی غربی صورت می‌گرفت و کلیه کارهای تعمیراتی و آماده سازی را نیز مستشاران انجام می‌دادند، به فضل خداوند متعال با پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت آن در طول ۸ سال دفاع مقدس و همچنین قبل و بعد از جنگ این اقدامات و کارهای علمی و پیچیده به دست توانمند نیروهای فنی و پروازی خودمان صورت می‌گیرد و کلیه تجهیزاتی که ما داریم در داخل کشور تعمیرات و آماده سازی آنها صورت می‌گیرد.

امروز به برکت خون شهدا نیروی هوایی در اوج آمادگی قرار دارد و هر گونه مأموریتی که به این نیرو واگذار شود در کمترین زمان و به بهترین شکل ممکن انجام می‌گیرد. آماده سازی هواپیماها در بُعد ترابری و شکاری به صورت صد درصد در داخل کشور انجام می‌شود و در کنار آن، نیروی هوایی مأموریت‌های بسیاری در رابطه با آماده سازی، کمک و همیاری انجام می‌دهد و در مواقعی که برای ملت شریف ایران حادثه ناگواری رخ دهد این نیروی هوایی ارتش است که در نوک پیکان کمک قرار دارد.

در حوادث اخیر و سیلی که در ابتدای سال در برخی استان‌های کشور رخ داد، نیروی هوایی از ابتدایی‌ترین لحظات حضور داشت و با انجام مأموریت‌های متعدد، محموله‌های مورد نیاز و کمک‌های مردمی را به مناطق مورد نیاز ارسال کرد.

نیروی هوایی ارتش ایران با استفاده از هواپیماهای ترابری خود آمادگی دارد در هر جا و مکانی و در کمترین زمان ممکن به امداد و کمک مردم بشتابد و این مهم در سیل اخیر به خوبی و روشنی برای همگان نمایان شد.

پایگاه یکم شکاری یکی از مهمترین پایگاه‌های کشور است، این پایگاه چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارد؟ چه اقداماتی برای تأمین امنیت آسمان تهران انجام می‌دهید؟

پایگاه شهید لشکری علاوه بر نگهبانی و پاسداری از فضای کل کشور، مأموریت خطیر نگهداری و تأمین امنیت آسمان پایتخت را بر عهده دارد

نیروی هوایی جزو نیروهای پیشتاز است و هر جا مأموریتی باشد در سریع‌ترین زمان ممکن در آنجا حاضر و مأموریت خود را انجام می‌دهد. در میان پایگاه‌های نهاجا پایگاه یکم شکاری شهید لشکری از اهمیت بارز و خاصی برخوردار است. با توجه به تجهیزاتی که در این پایگاه مستقر است علاوه بر نگهبانی و پاسداری از فضای کل کشور، مأموریت خطیر نگهداری و تأمین امنیت آسمان پایتخت کشور را به وسیله تجهیزات مختلفی که در اختیار ما هست برعهده داریم. برای انجام این مأموریت خطیر از هواپیماهای شکاری استفاده می‌کند.

در کنار مأموریت تأمین امنیت آسمان کشور با استفاده از هواپیماهای شکاری، پشتیبانی از هواپیماهای کشور را نیز با استفاده هواپیماهای ترابری بر عهده داریم و هر جا نیاز باشد به آنها کمک می‌کنیم. نیروی هوایی در کنار این مأموریت اصلی خود، پشتیبانی از سازمان‌ها و ارگان‌ها در بلایا و حوادث طبیعی را نیز بر عهده دارد.

بعد از رفتن مستشاران نظامی بسیاری فکر می‌کردند که ایران دیگر نمی‌تواند ناوگان هوایی خود را آماده به کار نگه دارد. در این حوزه بحث اورهال یا به روز کردن هواپیما مطرح است با توجه به اینکه بسیاری از جنگنده‌ها و هواپیماهای ترابری که در اختیار ایران است از دیگر کشورها خریداری شده و با وجود تحریم‌های همه جانبه، تعمیر، نگهداری و در کل اورهال این پرنده‌ها چگونه انجام می‌گیرد و نیروی هوایی در زمینه اورهال چه جایگاهی در سطح منطقه و جهان دارد؟

همان طور که می‌دانید اورهال یعنی بازسازی، تعمیرات اساسی و کلی هواپیماها در دوره‌های خاص و مشخصی که هواپیما نیاز به این بازدیدهای اساسی و دوره‌ای دارد.

صفر تا صد اورهال هواپیماها از هواپیماهای شکاری گرفته تا هواپیماهای پهن پیکر ۷۴۷ به دست پرسنل فنی، متخصص و دانشمند داخلی صورت می‌گیرد

در پایگاه یکم شکاری صفر تا صد اورهال هواپیماها از هواپیماهای شکاری گرفته تا هواپیماهای پهن پیکر ۷۴۷ به دست پرسنل فنی، متخصص و دانشمند که در داخل کشور عزیزمان آموزش دیده و دوره‌های مختلف مهارتی را گذرانده‌اند، صورت می‌گیرد.

با رفتن مستشاران نظامی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از کشورمان و با توجه به اینکه مستشاران تعمیرات اساسی و مهم را به پرسنل ایرانی آموزش نمی‌دادند، این اعتقاد وجود داشت که نیروی هوایی ایران زمین گیر شود، اما به برکت انقلاب اسلامی و خود باوری که نیروهای خدوم و ولایی نیروی هوایی ارتش داشتند، توانستند در زمان بسیار کم این کمبود را برطرف کنند و امروز اورهال تمام هواپیماهایی که در اختیار داریم یعنی هواپیماهای بلوک شرق تا بلوک غرب را به صورت کامل در داخل کشور انجام می‌دهیم و خدا را شکر هیچ نیازی به خارج از کشور و کمک گرفتن از سایر کشورها نداریم. قطعه سازی و تعمیر قطعات در داخل کشور انجام می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که هواپیما زمانی که اورهال می‌شود بسیاری از قطعات آن بازسازی و یا تعویض و بسیاری از سیستم‌ها به صورت دقیق بررسی و در صورت نیاز، بازسازی و قطعات آسیب دیده تعویض می‌شود که همه این مراحل و اقدامات به دست توانمند نیروهای فنی خودمان صورت می‌گیرد.

در حوزه‌ی آموزش نیروهای فنی و کادر پروازی در کجا آموزش می‌بینند؟ چگونه این تجارب و دانش به دست آمده و برای انتقال این دانش به جوانان چه برنامه‌هایی دارید؟

نیروی هوایی مراکز آموزشی ویژه و تخصصی مختص به خود را دارد که پرسنل فنی در این مراکز دانش و تجارب مورد نیاز را فرا می‌گیرند. همچنین از تجارب و تخصص عزیزانی که تجربه ۸ سال دفاع مقدس را دارند استفاده و این تجارب را به نیروهای جوان انتقال می‌دهیم. دانشگاه هوایی شهید ستاری و مرکز آموزشی شهید خضرائی، آموزش نیروهای فنی را به صورت سیستمی، متمرکز و بسیار دقیق انجام می‌دهد که این موجب افتخار و غرور است.

همانطور که می‌دانید جهاد خودکفایی برای اولین بار در نیروی هوایی راه افتاد، فلسفه به وجود آمدن آن هم این بود که در زمان جنگ هواپیماها آسیب‌هایی می‌دیدند و بر اثر پروازهای مکرر نیاز به قطعه‌هایی داشتند و با توجه به وجود تحریم این قطعات به ما واگذار نمی‌شد به همین دلیل تصمیم گرفته شد که قطعات مورد نیاز را هر طور شده فراهم کنیم تا هواپیماها بتوانند پرواز خود را انجام دهند. این نیاز موجب تشکیل جهاد خودکفایی در داخل نیروی هوایی شد.

با خواست خداوند متعال امروز در مراکز آموزشی نیروی هوایی در کنار آموزش، تعمیر و نگهداری با استفاده از نوآوری و خلاقیت و البته در قالب جهاد خودکفایی نیروی هوایی، قطعه سازی هم صورت می‌گیرد. جهاد خودکفایی وظیفه تأمین قطعات را بر عهده دارد و قطعاتی که نیاز به به دانش و تکنولوژی بسیار پیچیده‌ای دارند در داخل کشور تولید و در هواپیماها به کار گرفته می‌شود.

ایران جزو کشورهایی است که تمامی دانش و توان آموزشی در حوزه پروازی را اختیار دارد و وابسته به هیچ کشوری نیست

آموزش در حوزه پروازی نیز به صورت کامل در داخل کشور صورت می‌گیرد و این مهم موجب افتخار است. امروز ایران اسلامی جز کشورهایی است که تمامی دانش و توان آموزشی را دارد و وابسته به هیچ کشوری نیست و همه پروژه‌های آموزشی و دوره‌های خلبانی در داخل کشور انجام می‌شود و دانشجویان به محض ورود به نیروی هوایی آموزش‌های تخصصی خود را در دانشگاه‌های نهاجا دیده و بعد از آن پروازها را در داخل کشور و با مربیان ایرانی انجام می‌دهند و بعد از سپری کردن دوره‌ها و فراگیری همه آموزش‌ها به گردان‌های پروازی اضافه شده و به عنوان یک خلبان کاملاً حرفه‌ای آماده عملیات در گردان‌های نهاجا، مشغول به خدمت می‌شوند.

با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی در جهان، برخی‌ها انتقادهایی را به نیروی هوایی وارد می‌کنند و می‌گویند که ناوگان هوایی ایران قدیمی است؛ این انتقادات درست است؟ نیروی هوایی چگونه می‌تواند با تهدیدات نوینی که وجود دارد، مقابله و مأموریت‌های خود را به خوبی انجام دهد؟

این مطالب کارشناسی و علمی نیست. هر هواپیمایی که اورهال می‌شود تقریباً کلیه سیستم‌ها و اجزای آن تست، چک و مجدداً نوسازی می‌شود. قطعاتی که در اورهال تغییر پیدا می‌کنند یا برای اولین بار است که استفاده می‌شود و یا اینکه تعمیرات اساسی روی آن انجام شده و در حد قطعه نو است.

هواپیماهای ما به پیشرفته‌ترین سیستم‌ها و به روز ترین تجهیزات مجهز هستند و در سیستم‌های اسلحه و دوربین و بسیاری از تجهیزات دیگر از کشورهای دیگر بسیار پیشرفته‌تر هستیم

نیروی هوایی هیچ‌گاه با روند پیشرفت کشورهای دیگر بیگانه نبوده و در یک جا ساکن نشده است و همراه با پیشرفت و تکنولوژی دیگر کشورها پیشرفت کرده است.

سیستم‌های بسیار پیشرفته‌ای در این سال‌ها توسط فرزندان این ملت در نیروی هوایی طراحی و ساخته شده و روی هواپیماها به کار گرفته شده است. امروز هواپیماهای ما به پیشرفته‌ترین سیستم‌ها و به روزترین تجهیزات مجهز هستند و هیچ کم و کاستی نسبت به کشورهای دیگر نداریم. در خصوص سیستم‌های اسلحه و دوربین و بسیاری از تجهیزات دیگر بسیار پیشرفته‌تر از کشورهای دیگر هستیم.

به لطف الهی نیروی هوایی کشورمان هیچ گاه در یک نقطه ساکن نمانده و همراه با تکنولوژی دیگر کشورها همیشه در حال پیشرفت بوده ما سیستم‌های پیشرفته‌ای را طراحی کرده و ساخته‌ایم و هواپیماها از این سیستم‌های پیشرفته «های تکنولوژی» استفاده می‌کند.

خدا رو شکر از این بابت هیچ کم و کاستی نسبت به کشورهای دیگر نداریم، چه در زمینه‌ی سیستم‌های اسلحه، سیستم‌های دوربین و چه در زمینه‌ی بعضی از سیستم‌های «این سوم» و «گلس کاکپیت» ما خیلی پیشرفته‌تر از دیگر کشورهای روز دنیا هستیم.

در زمینه‌ی طراحی اقسام پرنده‌ها توسط پرسنل نیروی هوایی و دانشگاه‌های دانش بنیان پیشرفت چشمگیری داشتیم. نیروی هوایی هم زمان با کشورهای دیگر در بعد هوا نوردی پیشرفت می‌کند و ان شاالله در آینده‌ای نزدیک شاهد طراحی و ساخت هواپیماها که در نهاجا انجام شده خواهیم بود و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

در آینده‌ای نزدیک شاهد طراحی و ساخت هواپیماها که در نهاجا انجام شده خواهیم بود سال گذشته در رژه‌ای که انجام شد همه عزیزان شاهد پرواز هواپیمای کوثر بودند، این هواپیما یکی از هواپیماهای روز دنیاست و سیستم‌های آن مطابق با سیستم‌های پیشرفته ی روز دنیاست و سایر هواپیماهایی که از طراحی و ساخت آنها در آینده‌ای نزدیک رونمایی خواهد شد. نیروی هوایی افتخار می‌کند که چه در بعد انسانی و چه در بعد تجهیزات در بالندگی کامل و در اوج به سر می بریم.

اقدامات و توانمندی‌های نیروی هوایی در بعد تسلیحات، بمب‌ها و موشک‌های حرارتی که در نبردهای هوایی برای دفاع از کشور در مقابل تهدیدات مورد نیاز است، چه کارها و اقداماتی انجام شده است؟

در بعد تسلیحات ما بسیار جلوتر از دیگر ابعاد هستیم. ما بر روی تسلیحاتی که برای وسیله‌های پرنده و موشک‌های زمین به هوا، هوا به زمین یا هوا به سطح در حال کار و طراحی و تولید هستیم و به پیشرفت‌های بسیاری دست یافته و از انواع و اقسام بمب‌های ساخت داخل استفاده می‌کنیم.

تمام تجهیزات و تسلیحات مورد استفاده ما در داخل کشور عزیزمان طراحی و ساخته می‌شود. در موشک‌های هوا به هوا از تجهیزاتی استفاده می‌کنیم که بعد بسیار بالا، بسیار دقیق و نقطه زن و مطابق با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده‌اند. و مراحل تست و ارزیابی آنها صورت گرفته است. انواع بمب‌های لیزری «های درگ» و «لو درگ» همه جز تجهیزاتی هستند که در داخل کشور طراحی، ساخته و از الزامات یک نیروی هوایی مقتدر و کارآمد است.

در موضوع هوایی یکی از تجهیزات مورد استفاده پهپادها یا پرنده بدون سرنشین هستند، پایگاه شما در این حوزه چه فعالیتی دارد؟

نیروی هوایی ارتش جزو پیشتازان حوزه پهپاد است

نیروی هوایی ارتش در رابطه با طراحی و ساخت، چه در پرواز و آموزش پروازی و چه در رابطه با تجهیزاتی که روی این هواپیماها گذاشته از پیشتازان حوزه پهپاد است. دنیا به علت مقرون به صرفه بودن و دخالت نداشتن خلبان و تجهیزات و تکنولوژی بالا به سمت هواپیماهای بدون سرنشین رفته است، به همین دلیل جز ملزومات اساسی هر کشوری برای جا نماندن از دیگر کشورها رفتن به این سمت و دست یابی به این توانمندی است. شبیه سازهایی که در این تجهیزات پروازی به کار گرفته می‌شود در آینده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد شد.

کشور ما همزمان با کشورهای دیگر، در بعد طراحی و ساخت و هم در بعد آموزش و پروازی پیشرفت‌های زیادی داشته است. در دانشکده پرواز در کنار آموزش دانشجویان خلبانی، دانش جویانی داریم که آموزش پهپاد به آنها داده می‌شود و تمام مراحل پرواز را در کنار دانشجویان خلبانی می‌گذرانند و با هم همفکری و تعامل دارند. در کل کشور نیز در همه پایگاه‌ها یگان‌های پهپاد حضور دارند که مأموریت‌های رزمی نیروی هوایی را بر عهده دارند.

یکی از وظایف اصلی نیروی هوایی بحث پدافندی و مقابله با تهدیدات است، در این حوزه وظایف و کارکردهای پایگاه شهید لشگری را شرح دهید؟

به محض اینکه هر پرنده‌ای از هر کشوری بخواهد به سمت کشور ما پرواز کند از طریق پدافند درخواست اسکرمبل می‌شود و هواپیماهای ما که در هر پایگاهی به صورت آماده هستند با درخواست اسکرمبل در کمترین زمان ممکن به پرواز درآمده و در اختیار پدافند قرار می‌گیرند و مأموریت خود را انجام می‌دهند.

ما همزمان که یک نیروی آفندی هستیم، نیروی پدافندی هم هستیم. هر زمان که نیروی پدافندی نیاز داشته باشد از تجهیزات آفندی نیروی هوایی استفاده کند، درخواست می‌کنند و این تجهیزات در کمترین زمان ممکن در اختیار آنها قرار می‌گیرد، هواپیما به سمت تهدیدات هدایت می‌شود و مأموریت خود را انجام می‌دهد.

آمادگی نیروی هوایی برای پاسخ به تهدیدات احتمالی چگونه است؟

با توجه به شبکه‌های مجازی معاند که علیه کشور ما تبلیغات انجام می‌دهند که ما از نظر آفندی و پدافندی در سطح پایینی هستیم، می‌خواهم به مردم کشور عزیزمان اطمینان خاطر بدهم فرزندانشان در نیروهای مسلح بخصوص نیروی هوایی از توانمندی بسیار بالا و تجهیزات پیشرفته و قابل اتکایی برخوردار هستند و از همه اینها مهم‌تر روحیه سلحشوری، شجاعت و ایمان بسیار بالایی دارند و آماده درگیری با هر گونه تهدید علیه کشور هستند و مردم هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.

نیروی هوایی هم در بعد تجهیزات و نیروی متخصص هم در بعد پرسنل پروازی و فنی در اوج اقتدار است و مردم تحت هیچ شرایطی نگرانی نداشته باشند. ما آمادگی کامل داریم و به هیچ دشمنی اجازه نمی‌دهیم که حتی فکر تجاوز به کشورمان را داشته باشد. ان شاالله همه دست به دست هم بدهیم کشورمان را به جایی که لیاقتش هست و حتماً باید به آن نقطه برسد، برسانیم.

تولید انبوه جنگنده کوثر در حال انجام است آیا جنگنده بومی کوثر در پایگاه یکم شکاری به کار گرفته می‌شود؟ درباره تولید انبوه و قابلیت‌های این جنگنده توضیحی دهید؟

تولید انبوه جنگنده کوثر در حال انجام است و بر اساس نیازمندی‌هایی که توسط سلسله مراتب در نظر گرفته شود، هر جا تهدیدات و مأموریتی به این جنگنده داده شود مستقر می‌شود. این جنگنده از تجهیزات روز دنیا برخوردار است و می‌تواند از تسلیحات بسیار دقیق و نقطه زن استفاده کند، متناسب با هواپیماهای روز دنیا تولید و بکار گرفته می‌شود. همه تسلیحاتی که برای یک هواپیمای پیشرفته متصور می‌شود چه در بعد موشک‌های هوا به هوا و چه در بعد بمب، موشک و یا راکت هوا به زمین در این جنگنده در نظر گرفته شده از آن استفاده خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • US ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    54 20
    از قاهر چه خبر؟
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      50 68
      قاطر!!
    • DE ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      69 15
      خوبه سلام میرسونه. از پاتریوت آمریکایی چه خبر که در ریاض به جای موشک سایه ی موشک را دنبال کرد و روی خانه ی مسکونی فرود اومد و چند نفر کشته شدند؟؟ به ناوهای هواپیمابر آمریکایی نمیخواد سلام برسونی چون اینقدر ویروس کرونا توش رشد کرده که به زودی میره زیر آب و غرق میشه.
    • GB ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      35 44
      قاهر صرفا یک ماکت تبلیغاتی بهاری برای انتخابات بود
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      30 34
      میراژها هنوز مسلح نشدن به نظر. بعد میگی قاهر!!! قاهر تبلیغاتی بود هنوز نفهمیدی؟
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    34 26
    به کوری چشم F35
  • رهام حسامی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    31 24
    کوثر دو نوع دوسرنشینه و تک‌سرنشین است. ، کارشناسان نظامی این جنگنده را به دلیل دارا بودن ابزارهای دیجیتال که در زمان ساخت اف-۵ وجود نداشته‌اند، آن را نسخهٔ ارتقاءیافته و به‌روزشدهٔ جنگده اف-۵ آمریکایی یا نسخه ای با کارکرد مشابه اف-۲۰ تایگرشارک می دانند.بومی‌سازی سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه‌های داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴، سامانه‌های مکانیکی و هیدرولیکی، بهره‌گیری از فناوری نمایشگرهای چندمنظورهٔ تمام دیجیتال و سامانه‌ی هاد، بهره‌گیری از رایانهٔ محاسبات بالستیک سلاح، بهره‌گیری از رادار چندمنظورهٔ با قابلیت پایش آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات و بهره‌گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و بهره‌گیری از فناوری ساعت رادیویی و سامانهٔ نقشهٔ متحرک هوشمند است.سرعت بیشینه ی این موتور یک و نیم ماخ می باشد و سقف پروازی آن تا ۵۰ هزار پا می باشد. این موتور توانایی به پرواز در آوردن هواپیمایی با بیشینه ی وزن ۱۰ تن را دارا است همان موتور J85-GE-21مهندسی معکوس شده اوج الکترونیک ان در واقع شباهت جی ال9 و کوثر در این است که این دو تنها جنگندهای در حال تولید هستند که نسل سوم با الکترونیک نسل چهار هستند رادار یه نوع بومی سازی شده از رادار گریفو باشد که سالهای قبل دریکی ازنمایشگاههای کشور به نمایش درامده بود. . گریفو یک رادار ایتالیای است که معمولا روی جنگندهای قدیمی چون اف7 و یا اف5 های قدیم جهت ارتقا نصب می شود .در پایان بگم برگرفته از اف 5 و جی 9 چینی هست .همچنین کوثر دارای اچ یو دی است . نمایشگر سر بالای یا اچ یو دی به خلبان کمک میکند تا تمامی اطلاعات پروازی از جمله شرایط پروازی و تسلیحات را در اختیار خلبان قرار بدهد. اچ یو دی به خلبان اجازه میدهد تا بدون اینکه سر خود را پایین اورده و درون کایبن و پنل روبروی خود را برای به سدت اوردن اطلاهات نگاه کند تنها به یک نگاه به جلو اطلاعات لازم را به دست اورد رهام حسامی دانشجوی هوافضا
    • میلاد IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      15 17
      رهام جان از قاهر اطلاعاتی نداری؟
    • تایگر NL ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      8 2
      مهندس یه سؤال .! سیستم بال‌ها هیدرولیکی هست یا به سیستم (EPS) ارتقاء پیدا کرده؟ چون بعید به نظر میرسه هنوز از سیستم سیم و کابل برای جهت دهی بالاها استفاده کنن!
    • امیر IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      11 5
      دانشجو جان در مبحث ساخت جنگنده ایرانی به جز مسائل مالی باید به سوپر الیاژ ها اشاره کرد که ده ها سال عقبیم حتی چینم همین مشکلو داره و این چند جنگنده که قراره در بازه 3 ساله تحویل بشه نزدیک ترین تصویر ذهنی این مفهومه که سوپر الیاژ مورد نیاز توسط ایران تامین نشده امروز حتی ترکیه هم میتونه بدنه اف 35 و الکترونیک پرواز مشابه بسازه حتی بعضی کشورها توانایی ساخت هوش مصنوعی برای جنگنده رو دارند اما چالش همه کشور ها بجز ابرقدرت ها سوپرالیاژه و بس
  • AU ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    38 11
    سالی دو تا اسمش تولید انبوهه؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    29 40
    لطفا قاهر را به پرواز در آورید، نبردش را نشان دهید تا خیال ما هم کمی راحت شود. هر زمان ایران توانست چیزی شبیه B2 را بسازد به نهاجا افتخار خواهیم کرد.
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      18 11
      09:33 ما هم هروقت شما تونستی خلاف نظریات اَینشتَین رو از طریق فیزیک کوانتوم ثابت کنی، آدم حسابت میکنیم!!!!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    13 12
    درود وسپاس لطفا اسکادران های زیادی درست کنید خیلی خیلی میخواهیم مثل ابابیل بر سر دشمنان فرود بیاییم.ممنون
  • آریوبرزن IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    28 20
    قاهر کجا اف 22 کجا؟!!! تکنولوژی روز دنیا جنگنده نسل ششمه شما چطور با صاعقه و کوثر به تکنولوژی روز دنیا رسیدی!!!
    • SE ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      15 0
      اف 22نسل پنجه !
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    10 11
    رقیب اف ۲۲ اومد
    • بهلول IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      14 5
      اف 22 که دیگه خز شده با اون تکنولوژی عهد بوقش
  • علی محمدی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    16 13
    فقط خدا کنه روس ها سوخو ۳۰ رو به ما بدن وگرنه با این پرتده و کوثر که ما حرف رپتور و اف ۳۵ نمیشیم قصدم توهین نیست اما نیاز به تکنولوژی روز دنیا داریم، هنوز موشکی مثل امرام و اسرام و ارچر نداریم ما، باید خیلی بیشتر تلاش کنیم میدونم منتشر نمیکنی مشرق...
    • اکبر قادری IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      12 11
      ما قرار نیست با ارتش آمریکا وارد نبرد کلاسیک بشیم که جنگنده هم طراز اف 22 ساخته باشیم یا داشته باشیم ... ما با موشک های بالستیک و کروز پایگاه های هوایی یا ناوهایی که از اونجا این جنگنده ها پرواز میکنن رو نابود میکنیم ... البته پدافندهایی مثل باور 373 و سوم خرداد و 15 خرداد هم بکارمون میاد
    • اکبر قادری IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      7 7
      تو نبرد کلاسیک شما با سوخو 30 هم حریف اف 222 یا اف 35 نخواهید شد ... با با آمریکا وارد نبرد نابرابر کلاسیک نخواهیم شد ... استراتژی ما نبرد نا متقارن هست ... کشوندن جنگ به محیط و زمینی که که دشمن با تمام برتری تجهیزاتی توان پاسخ گویی به حملات مارو نداشته باشن...مثل مقاله با قایق های تندرو یا موشک های بالستیک ...
  • رهامحسامی دانشجوی هوفضا IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    32 12
    من رشته ام هوافضا هست .و میدونم طراحی هواپیما یعنی چی ایرودینامیک و استاتیک ترمودینامیک و اویونیک ووایرینگ و...جنگنده کوثر شباهت بسیار زیادی به جنگنده اف 5 آمریکا دارد اما متخصصان کشورمان با اتکا بر توان و ظرفیت های داخلی ویژگی هایی را به جنگنده کوثر افزوده اند که با سایر جنگنده ها متفاوت و نمونه ای پیشرفته تر است. و این نمونه به مارتب ارتقا میابند و نسل های جدید تری تولید میشود .ببینید اف 22 از کجا امده نسل های ارتقا یافته جایگزینی با اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فایتینگ فالکن هستش و در ایران هم همینطور هست یعنی نسل های جدید و ارتقا یافته از همان کوثر فعلی به وجود خواهد امد .اما نیاز به تکنولوژی بالا و روز جهان را دار د . با توجه به رشته ام برایم بسیار جذاب هست و من میفهم که همان ساخت یا کپی چقدر فرایند پیچیده دارد و باید افرین گفت به متخصصان کشور .بعضی مسخره میکنند که کپی هست .خوب همان را خیلی کشورها نمیتوانند انجام دهند .حتی اورهال نمیتوانند انجام دهند ورهال هواپیما به انگلیسی “overhaul” نام داشته و به معنی تعمیرات اساسی و یا بازدید و بررسی دقیق است. تضمین ایمنی پرواز هواپیماها بر اساس چک های مختلف در زمان ها و شرایط متفاوتی است که آخرین، بزرگ ترین و سنگین ترین چک هواپیما، اورهال هواپیما است که در آن هواپیما به چندین میلیون قطعه تبدیل شده و پیاده شده و به صورت دقیق بررسی میشود و مجددا سوار میشود که تمام کشورها قابلیت انجام عملیات اورهال هواپیما را ندارند .حالا واقعا به کشورتان افتخار کنید .رهام حسامی دانشجوی هوافضا ترم دوم 19 ساله
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      16 12
      شماره ملی و آدرس هم میزاشتی دانشجوی ترم دوم! امان از اینجور ...
    • سرباز IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      20 16
      دمت گرم که هم عرق ملی داری هم یه چیزی سرت میشه و نظر میدی نه مثل بعضی ها که فقط بلدن مسخره کنند و تا حالا به هیچ درد مملکت نخوردن ان شاء الله شما خودت از متخصصین آینده وزارت دفاع خواهی بود
    • محمد IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      8 3
      آفرین رهام خیلی از سنت بزرگتری. ثابت قدم باشی.
    • حرابن یزید ریاحی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      2 9
      الان ما باید چکار کنیم دقیقا ای 19 ساله قره العین!!! این که شما دانشجوی ترم چندم باشی و سنت چقدر باشه چه رشته ای میخونی چه ارتباطی به بحث ما داره!!!
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    11 6
    البته هنوز ریل گذاری تموم نشده
  • فرا جناحی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    13 3
    ضمن تشکر و قدر دانی از نیروهای مومن و مجاهد نظامی ، تولید بمب افکن هم هزینه بر است و هم خیلی مهم تر از آن حفظ جان خلبان در عملیات ها در کشور عزیز ما در بعد نظامی سرمایه گذاری روی قدرت موشکی اولویت اول است و بعد انواع پرنده های بدون سرنشین و انصافا جایگاه خوبی هم در این زمینه داریم تولید و نگهداری این جنگنده از این لحاظ اهمیت دارد که بومی است قدرت های استعماری هیچگاه سلاح قوی و موثر را حتی به متحدین خود هم نمیدهند نمونه فروش اف ۱۶ بدون برنامه و کدهای لازم به برخی کشور ها ، خوب است قدر دان زحمات نیروهای مخلص و جان برکف خودمان باشیم
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    12 7
    از موتور توربوفن ملی چه خبر ......باید اونقدر خوب باشه که بشه روی ایران 140 هم بستش(تراست تولیدی ،اطمینان پذیری و عمر مفی....د).......این هم با کوشش زیاد و تست های زیاد و شهید شدن چندین خلبان تست کننده بدست میاد ....حالا شما تا حالا چندتا شهید دادین؟؟؟؟جز احمد مرادی.....
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    8 9
    عاااااااااااااااااااااااالی باید تعداد بالا تولید کنیم وانبوه برای جنگ های آینده و کمک به امام زمان و باید هر تولید و هردانه که از کوثر تولید میکنیم باید تکنولوژیش را ارتقا بدیم و تولید بعدی پیشرفته تر از قبلی باشه و در حال تولید که هستیم در حال ارتقا تکنولوژی هم باشیم خیلی خبر خوبی بود روحیه بخش و عالی
  • علی خدایی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    10 3
    باید جنگنده کوثر را به تولید انبوه که مورد نیاز هست به تعداد لازمه تولید بشود که اولا یک جنگنده تازه نفس و مسلما قوی تر از اف 5 است و خود کشور های صاحب تکنولوزی ساخت هواپیما های جنگی و آموزشی و حتا مسافر بری به مرور زمان توانستند هواپیما بسازند در یک شبه که نه خدا را شکر ما هم خیلی پیشرفت کرده ایم فقط زمان نیاز دارد و زمان یکم کم نیاز داریم که هواپیما های نسل جدیدتری بسازیم مطمعننا بر روی جنگنده قاهر کار میکنند
  • رهام حسامی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    3 1
    اما بعضی میگویند به دلیل الیاژهای موتور و بدنه در ایران ساخت جنگنده امکان ندارد در مورد سوال سوپر الیاژ .Superalloy)، آلیاژی است که از نظر اکسایش و حفظ استحکام در مقابل حرارتِ بیش از یک‌سومِ نقطهٔ ذوب خود مقاوم باشد.طورخاص ساختار کریستالی مکعبی مرکز وجوه (FCC)دارد. عناصرآلیاژی پایه برای سوپرآلیاژها معمولاً نیکل، کبالت یا آهن ـ کبالت هستندا اینحال در موتور پیشرفته و رانش بالای جنگنده ها این دما میتواند به بیش از دو هزار درجه سانتگیراد نیز برسد.که رسیدن به چنین دمایی با بهره گیری از متریال های خاص نظیر کامپوزیت های زمینه سرامیکی و روش های مدرن خنک کاری پره توربین میسر شده.این دماهای بالا پره را ضعیف و آن را بیش‌تر در معرض شکست خزشی قرار می‌دهد. اما دمای بالا همچنین می‌تواند پره‌ها را آماده خوردگی کند. در نهایت ارتعاشات موتور و توربین به خودی خود می‌تواند باعث شکست پره ها میشود و اما در ایران کوره های ذوب القایی تحت خلاء ( VIM ) وجود داشته : فرایند ذوب القایی تحت خلا یکی از روشهای معمول در متالورژی ثانویه است که برای تولید آلیاژهای تمیز با کیفیت شیمیایی دقیق وخلوص بالا مورد استفاده قرارمی گیرد. بسته به نوع کاربرد، طرحهای مختلفی از کوره های ذوب القایی تحت خلاء وجود دارد. این کوره ها بطورکلی در انواع تک و دو محفظه ای وجود دارند. ویژگی‌های روش VAR عبارتند از: در روش VAR سرد شدن فلز مذاب بصورت منظم انجام شده كه سبب انجماد جهت‌دار مي‌ شود، شرایط خلا باعث خروج گازهای اضافی حل شده در ماده مذاب می‌شود، یکنواختی بهتری در ساختار فلز بوجود می‌آید و امکان ذوب موادی مانند تیتانیوم که در مجاورت هوا امکانپذیر نیست در روش VAR ممکن می‌شود. که متخصصان به این تکنولوژی دست یافتند .پس پطور موشک ماهواره بر و موتور اونو میسازند .کمی تامل کنید .پس متخصصان ایرانی این فن اوری را دارند
    • امیر IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      0 0
      کلا قیاس شما اشتباهه سوپر الیاژ موشک زیردریایی و موتور جنگنده کاملا متفاوت هستند مثلا در موشک تحمل حداکثر دما مهمه اما در جنگنده طول عمر تحمل دما مهمتره یا در زیردریایی تغیرات فشار و نیرو وارده به آلیاژ . دست یابی ایران به برخی سوپر الیاژ ها دلیل توانایی ایران درتولید سوپر آلیاژ جنگنده نیست و از همه مهمتر کیفیت سوپر آلیاژ در گذشته نهایت عمر یک موتور ساخت چین هزار ساعت بوده که اقتباسی از شوروی بوده و امروز خود روسیه موتور هایی با عمر 4000 ساعت تولید میکنه این کیفیت سوپر الیاژ رو نشون میده موتور های غربی اکثرا عمر تعمیر اساسی بالای 6000 ساعت رو دارن نتیجه اینکه درسته ایران امکان تولید سوپر الیاژ رو داره اما آیا میتونه به تکنولوژی آلیاژی با طول عمر 1000 ساعته موتور جنگنده دست پیدا کنه پاسخ تا این زمان منفی بوده و این پاسخ مانعی برای آینده روشن نیروی هوایی نیست
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 1
    یجای صرف هزینهای بیخودی بفکر ساختن موتورهای توربوفن بزرگو قوی باشید شاید نسلهای بعدی ما جنگنده بدرد بخور ساخت داخلو ببینن.ما که ارزورو بگور بردیم. شمارو بخدا دیگه دروغو دونگ بسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس