مقاومت فلسطین - نمایه

موشه دایان، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اذعان می‌کند تک‌تک ساختمان‌های اسرائیلی، روی ویرانه‌های خانه فلسطینیان ساخته شده‌اند؛ به عبارت دیگر وجب به وجب «اسرائیل» فلسطین اشغالی است.

سرویس جهان مشرق - اگرچه ۷۲ سال از اشغال فلسطین به دست صهیونیست‌ها می‌گذرد، اما فلسطینی‌ها هنوز بر حق خود در بازگشت به سرزمین آباء و اجدادی‌شان تأکید دارند و هر سال در مراسم‌هایی مانند «روز نکبت» و «راهپیمایی بازگشت» امید خود به پس گرفتن میهن‌شان را به جهان نشان می‌دهند. از سوی دیگر، میلیون‌ها نفر از مردم سراسر جهان نیز هر سال در راهپیمایی روز قدس به جامعه جهانی یادآوری می‌کنند که زیر پا رفتن حق بین‌المللی آوارگان فلسطینی در بازگشت به خانه‌هایشان تنها به پای رژیم صهیونیستی نوشته نخواهد شد.

جامعه جهانی به جای محکوم کردن اشغالگری صهیونیست‌ها و محاصره مردم غزه، تلاش فلسطینی‌ها برای پس گرفتن کشورشان را تقبیح می‌کند (+)

نشریه انگلیسی «میدل‌ایست مانیتور» که به طور تخصصی در امور فلسطین و اسرائیل گزارش منتشر می‌کند، طی مقاله‌ای تحت عنوان «اسرائیل: ۷۲ سال نکبت [۱] » به تاریخ جنایات رژیم صهیونیستی پرداخته و بر حق مشروع فلسطینیان در بازگشت به کشور و خانه‌هایشان تأکید کرده است. آن‌چه در ادامه می‌آید، ترجمه گزارش این پایگاه تحلیلی مستقر در لندن است.

 

نکبت با صهیونیسم آغاز شد و با نابودی صهیونیسم پایان می‌یابد

بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ میلادی [۱۳۲۶ تا ۱۳۲۸ شمسی]، شبه‌نظامیان صهیونیست و ارتش تازه‌تأسیس اسرائیل بیش از نیمی از جمعیت بومی فلسطین را از کشورشان اخراج کردند. حدود ۸۰۰,۰۰۰ فلسطینی یا به معنای واقعی کلمه به زورِ اسلحه وادار به فرار از خانه‌های خود شدند و یا از ترس قتل‌عام به دست نیروهای صهیونیست آواره شدند [۲] . فلسطینی‌ها هر سال این اتفاقات را طی مراسمی تحت عنوان «روز نکبت [۳] » یادآوری می‌کنند؛ «نکبت» در زبان عربی به معنای «مصیبت» است. تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ یک فاجعه تمام‌عیار برای مردم بومی فلسطین بود و این فاجعه تا همین امروز هم باقی است. با این حال، مراسم روز نکبت [۴] فقط برای «یادآوری» نیست، بلکه تأکیدی روی «مقاومت» هم هست.

نقشه مدنظر «مردخای مانوئل نوح»  (نویسنده و دیپلمات آمریکایی در قرن هجدهم میلادی)  برای «سرزمین اسرائیل» (جزئیات بیش‌تر(+)

«نکبت» یک واقعه مفرد نبود که صرفاً ۱۵ می ۱۹۴۸ (فردای روزی که دولت جدید اسرائیل تشکیل شد) اتفاق افتاده [و تمام شده] باشد. چنان‌که «جوزف ماساد» کارشناس برجسته مسائل فلسطین [استاد مطالعات سیاسی معاصر جهان عرب در دانشگاه کلمبیای آمریکا] سال‌هاست [۵] توضیح می‌دهد، نکبت هرگز به پایان نرسیده است [۶] . آواره‌سازی، توقیف اموال و کشتار مردم بومی فلسطین به دست صهیونیست‌ها تا همین امروز ادامه دارد. بنابراین نکبت نه تنها از چندین دهه قبل تا الآن به صورت پیوسته وجود داشته، بلکه در آینده هم تا زمانی که صهیونیسم وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت [۷] .

 

در همین‌باره بخوانید:

›› زوایایی از جنگ پنهان بر سر مسئله فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

 

اخراج برای فلسطینیان و «قانون بازگشت» برای یهودیان

سال ۱۹۴۸، شبه‌نظامیان رژیم صهیونیستی قتل‌عام‌های استراتژیکی را در روستاهای فلسطینی مرتکب شدند تا مردم این روستاها را به الگویی برای دیگر فلسطینیان تبدیل و آن‌ها را به فرار از خانه‌هایشان وادار کنند. قتل‌عام «دیر یاسین [۸] » صرفاً شناخته‌شده‌ترین نمونه این قتل‌عام‌هاست [۹] [نه تنها نمونه آن‌ها]. آوارگان فلسطینی سال ۱۹۴۸ به این خاطر از خانه‌هایشان فرار کردند که جانشان در خطر بود و فکر می‌کردند بعد از پایان جنگ می‌توانند دوباره به خانه‌های خودشان برگردند. این در حالی است که هرگز اجازه بازگشت به آن‌ها داده نشد، فقط به یک دلیل: یهودی نبودنشان.

مردم فلسطین هم‌اکنون برای رفت‌وآمد در سرزمین اجدادی‌شان و رفتن به خانه‌های خودشان باید از نیروهای اشغالگر صهیونیستی اجازه بگیرند (+)

اسرائیل بلافاصله اقدام به «واردات یهودی» (عملاً محموله‌های انسانی) از سراسر جهان به داخل فلسطین نمود و آن‌ها را تشویق و در برخی موارد مجبور کرد تا در کشور تازه‌تأسیس یهودی ساکن شوند. طی سال‌های بعد از ۱۹۴۸، اسرائیل مجموعه‌ای از قوانین نژادپرستانه و آپارتاید را وضع کرد که به یهودیان سراسر جهان (فارغ از وجود یا عدم وجود پیوندهای خانوادگی میان آن‌ها با کشور فلسطین) به طور انحصاری امکان رفت‌وآمد، حق سکونت و دریافت تابعیت در کشور جدید را اعطا می‌کردند. این قوانین سپس تحت عنوان «قانون بازگشت [۱۰] » رسمیت پیدا کردند؛ قانونی که بر اساس این ادعای خلافِ تاریخ استوار است که همه یهودیان در سراسر جهان به شکلی «از نظر نژادی» با عبریان باستانی در فلسطین مرتبط هستند.

در همین‌باره بخوانید:

›› «غده سرطانی اسرائیل»؛ رژیم صهیونیستی از فلسطین به کدام نقطه دنیا فرار خواهد کرد؟

«راهپیمایی بازگشت»؛ چگونه جامعه بین‌الملل به فلسطینی‌ها پشت کرد

اسرائیل همزمان با وضع این قوانین نژادپرستانه، حق بازگشت به وطن را از پناهندگان فلسطینی و نوادگان آن‌ها دریغ کرد، در حالی که این حق بازگشت طبق قوانین بین‌المللی برای فلسطینیان محفوظ است. آوارگان فلسطینی تا امروز هم از حق بازگشت به سرزمین‌شان محروم هستند. طی سال‌های اخیر، فلسطینی‌های ساکن غزه مراسمی به نام «راهپیمایی بازگشت» را برگزار کرده‌اند. (جمعیت نوار غزه دو میلیون نفر است که حدود ۷۰ درصد در آن‌ها پناهنده هستند.)

تصاویری از اعتراضات فلسطینیان موسوم به راهپیمایی بزرگ بازگشت (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

با این حال، تنها به همین دلیل که این فلسطینی‌ها جسارت استفاده صلح‌آمیز از حقوقشان تحت قوانین بین‌المللی را دارند، اسرائیل در یک سری عملیات وحشیانه انتقام‌جویی صدها نفر از آنان را با گلوله‌های تک‌تیراندازانش با بی‌رحمی به قتل رساند. واکنش مقامات کشورهای جهان به این کشتارها چیزی نبود جز اعتراض ظاهری؛ در حالی که برخی از مقامات بین‌المللی حتی فعالانه از این کشتارها دفاع کردند.

 

شهادت «محمد ایوب» پسربچه فلسطینی با شلیک مستقیم گلوله به سرش (حاوی تصاویر دلخراش[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› حق با تک‌تیراندازهای اسرائیلی است/ مستند بی‌بی‌سی درباره «راهپیمایی بزرگ بازگشت»

›› «برونو کال»؛ افسر آلمانی‌ای که عامل تحریم حزب‌الله شد

 

اعتراف موشه دایان: وجب به وجب «اسرائیل» سرزمین اشغالی است

پس از سال ۱۹۴۸، اسرائیل به شکلی نظام‌مند زمین‌ها و خانه‌های آوارگان فلسطینی را به یهودیان اروپا و بعداً خاورمیانه واگذار کرد [۱۱] . بیش از ۵۰۰ روستای فلسطینی به همین شیوه توسط شبه‌نظامیان صهیونیست و ارتش جدید اسرائیل با استفاده از بولدوزر و دینامیت از روی کره زمین محو شدند. چنان‌که «موشه دایان [۱۲] » ژنرال بدنام اسرائیلی [و رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی] چند سال بعد در این‌باره این‌گونه اعتراف کرد:

روستاهای یهودی به جای روستاهای اعراب [فلسطینی] ساخته شدند. شما حتی نام آن روستاهای عربی را نمی‌دانید و حق هم دارید؛ چون دیگر کتاب جغرافیایی وجود ندارد [که نام این روستاها در آن ثبت باشد]. نه تنها کتابی وجود ندارد، بلکه خود آن روستاهای عربی هم دیگر وجود ندارند. «نحلل» به جای روستای «معلول [۱۳] » ساخته شد؛ «گوات» به جای «جباتا»؛ «سارید» به جای «خنافس»، و «کفر-یهوشوا» به جای «تل الشمام». حتی یک نقطه در این کشور [فلسطین اشغالی] پیدا نمی‌کنید که ساخته شده باشد و قبلاً در آن جمعیتی از اعراب زندگی نکرده باشند [۱۴] .

 

جنایت بولدوزر ارتش رژیم صهیونیستی علیه پیکر شهید «محمد الناعم» (جزئیات بیش‌تر) (حاوی تصاویر دلخراش[دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› نتیجه «معامله قرن» ترامپ: اهانت بولدوزر صهیونیست‌ها به پیکر شهید فلسطینی

›› جنجالی‌ترین شهرک‌های رژیم صهیونیستی در کجا ساخته شده‌اند؟ + تصاویر ماهواره‌ای

 

البته امروزه دیگر نمی‌توان گفت کتاب جغرافیایی وجود ندارد که نام روستاهای فلسطینی در آن ثبت شده باشند. به لطف مورخان و جغرافیدانان پیشگام فلسطینی مانند «ولید خالدی [۱۵] » و «سلمان ابو سته [۱۶] » امروز می‌دانیم [۱۷] که روستاهای ویران‌شده فلسطینی دقیقاً در کدام نقاط بوده‌اند [۱۸] و کدام شهرک‌های اسرائیلی در ویرانه‌ها و زمین‌های آن‌ها ساخته شده‌اند. چنان‌که «ابو سته» نشان داده است، حق بازگشت دیگر صرفاً یک اصل انتزاعی نیست، بلکه یک هدف کاملاً عملی و تحقق‌پذیر است. فلسطینی‌ها حق بازگشت به میهن خود را دارند. عدالت، آزادی و برابری همین را می‌طلبد. و تا وقتی اسرائیل وادار به اذعان به این حقایق نشود، صلح در خاورمیانه برقرار نخواهد شد.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› مذهبیون افراطی کنترل رژیم صهیونیستی را به دست گرفته‌اند

›› از حزب «اُتسما یِهودیت» چه می‌دانید؟ / توسل نتانیاهو به تروریست‌های آمریکایی برای پیروزی در انتخابات

 


[۱] Israel: 72 years of catastrophe Link

[۲] How We Became Refugees: The Day My Grandfather Lost His Village in Palestine Link

[۳] روز نکبت لینک

[۴] On the Nakba anniversary, the two-state politics hold more value for the PA Link

[۵] Prof. Joseph Massad on 'Nation Law: Israeli Apartheid State' at Palestine Expo 2019 Link

[۶] Resisting the Nakba Link

[۷] The future of the Nakba Link

[۸] کشتار دیر یاسین لینک

[۹] The scars of Deir Yassin and our determination to survive Link

[۱۰] قانون بازگشت لینک

[۱۱] The world must halt Israel’s annexation and reverse its colonisation of Palestine Link

[۱۲] موشه دایان لینک

[۱۳] Ma'alul Link

[۱۴] The Persistence of the Palestinian Question: Essays on Zionism and the Palestinians Link

[۱۵] ولید خالدی لینک

[۱۶] سلمان ابو سته لینک

[۱۷] All That Remains By Prof. Walid Khalidi Link

[۱۸] Palestine Land Society Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ناشناس IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    23 23
    قطعا این غده سرطانی باید جراحی بشه و از تن امت اسلامی خارج شه .
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    22 8
    زمان محو کردن رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار فرا رسیده.
  • جوجه تیغی بدنساز DE ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    13 25
    خواب دیدم قدس فقط به شرطی آزاد میشه که من پیشنماز و کشیش و خاخام اونجا باشم. حالا شوخی بگیرید و احمقانه مسخره کنید؛ ولی من به زرت قانع گفتم.
  • جوجه تیغی بدنساز DE ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    10 19
    القدس ماس ماس، والمجد ماس ماس، کلیش ماس ماس، نحن الغالبووووون، الیها قادموووون.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    14 15
    اصلاح طلبان و سی سال نکبت؟!!
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    15 20
    انشالله تا 15 سال اینده اسراییل رو از صحنه روزگار محو خواهیم کرد . انشالله . ظهور نزدیک خواهد بود..
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    11 3
    طوفان توییتری پنجشنبه شب ساعت 23 تا 1 بامداد و فردا جمعه ساعت 11 تا 13 بعد از ظهر علیه جنایات رژیم صهیونیستی با هشتگ‌های جهانی #Palestine و #QudsDay انجام خواهد شد. هشتگ سوم اختیاری است اما سعی کنید حتماً هشتگ‌های مذکور را عیناً به کار برید. همچنین علاوه بر توییتر می‌توانید در بستر اینستاگرام و فیسبوک هم فعالیت داشته باشید و محتوای تولیدی ترجیحاً به زبان‌های زنده دنیا (انگلیسی، عربی، اسپانیایی، پرتغالی، عبری و ...) باشد.
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    8 10
    خبر فوری...اسراییل یه هنرمند ایرانی رو در سوئیس ترور کرده بهنام بهرامی از جمله هنرمندانی بود که چندی پیش برای مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست اثر ارسال کرده بود. پس از آن بود که برای ادامه تحصیل به سوئیس رفت. وی بیان کرد: این هنرمند در شهر ژنو یک نمایشگاه برپا کرد اما عده‌ای از منافقین رد او را زدند و با شعارهایی مانند «مرگ بر بسیجی» سبب برهم خوردن این نمایشگاه شدند. مدتی بعد پلیس سوئیس، این هنرمند ایرانی را دستگیر و او را بابت کاریکاتور هولوکاست مواخذه کرد و بابت همین موضوع تذکر جدی گرفت. همان زمان وقتی از اداره پلیس بیرون می‌آید عده‌ای به او حمله می‌کنند و لپ تاپ و کیفش را می‌دزدند. شجاعی طباطبایی در ادامه گفت: بهنام بهرامی پس از این اتفاق، شرایط ناامنی را تجربه کرد و در نهایت آبان ماه سال ۹۸ تصمیم به بازگشت به ایران را می‌گیرد و به خانواده‌اش نیز این موضوع را اعلام می‌کند اما در بحبوحه‌ای که اینترنت در ایران قطع بود، تلفن وی نیز خاموش بود و اوایل آذرماه پلیس سوئیس جسد او را کشف می‌کند. نکته اینجاست که ۱۰ روز پیش، گواهی فوت این هنرمند به دست خانواده‌اش در ایران رسیده و در گواهی فوت علت مرگ «نامعلوم» ذکر شده است که از این منظر اتفاقی مشکوک است و به اعتقاد من این هنرمند به شهادت رسیده است. وی به اینکه دولت سوئیس اجازه خروج پیکر شهید بهرامی را نداده و او را در ژنو به خاک سپرده است، اشاره کرد و افزود: نمایندگان کنسولگری ایران در ژنو اعلام کردند دولت سوئیس از ارائه هرگونه اطلاعات درباره مرگ و مکان وقوع مرگ این هنرمند ایرانی سرباز زده‌اند و حتی لوازم شخصی ایشان را نیز تحویل نداده‌اند و چرایی این موضوع برای ما نیز مبهم است. شجاعی طباطبایی تاکید کرد: کاریکاتوری که از ایشان در نمایشگاه هولوکاست به نمایش درآمد،در رسانه‌های خارجی و به ویژه رسانه‌های صهیونیستی بسیار بازتاب داشت.
  • US ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    20 15
    اگر این سرزمینها اسرائیلی نیست قطعا عربی هم نیست بلکه سوریه شمال بین النهرین مصر الجزایر تا مراکش هم عربی نیستند اینها سرزمینهایی هستند که توسط قوم عرب اشغال شده اند اعراب در طول تاریخ هرجا توانسته اند با زور وشمشیر سرزمین اقوام دیگر را تصرف کرده اند واز کشته ها پشته ها ساخته اند وهر جا نتوانسته اند با ماسک مظلومیت نمایی سعی در برانگیختن ترحم اقوام دیگر داشته اند
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
      4 9
      دروغ نگو ، درسته در فتوحات خلفای عرب جنایاتی ضد اسلامی و ضدانسانی وجود داشته ولی نسل کشی به معنای پاکسازی نژادی وجود نداشته این فلسطینیان هم همان اقوام فنیقی و کنعانی هستند و فقط زبانشان عربی است نه نژادشان همانند آرامیان سوریه و قبطی های مصر و بربرهای شمال افریقا درضمن خود بنی اسراییل با کشتن و نابودی کنعانیان بر فلسطین مسلط شد و در تورات هم داستان های قتل عام های کنعانیا وجود دارد .
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
      2 15
      دروغ نگو ، درسته در فتوحات خلفای عرب جنایاتی ضد اسلامی و ضدانسانی وجود داشته ولی نسل کشی به معنای پاکسازی نژادی وجود نداشته این فلسطینیان هم همان اقوام فنیقی و کنعانی هستند و فقط زبانشان عربی است نه نژادشان همانند آرامیان سوریه و قبطی های مصر و بربرهای شمال افریقا درضمن خود بنی اسراییل با کشتن و نابودی کنعانیان بر فلسطین مسلط شد و در تورات هم داستان های قتل عام های کنعانیا وجود دارد .
  • sasan NL ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    19 10
    جناب مشرق نیوز همین حرفها را هم عبدالناصر بسیار میزد تا اینکه احساساتی شد و حمله به اسراییل کرد که صحرای سینا را از دست داد تا اینکه بعد از سالها که اسراییل نفت از سینا استخراج میکرد در زمان انور السادات با یک صلح به او برگردادند عبدالناصر آمد که اسراییل را نابود کند ولی با بدست آمدن صحرای سینا بدست اسراییل نان گرمی را برای او مهیا کرد
  • مجید مصطفوی واصفجانی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    اسرائیل خبیث از بین خواهد رفت شک نکنید و انشاالله ظهور امام زمان قطعی خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس