کد خبر 10742
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۸

امروز از نقاشي «راه امام رضا» اثر استاد اکرم خطيبي تاريخ نگار و نگارگر ايراني رونمايي مي‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، امروز از نقاشي «راه امام رضا» اثر استاد اکرم خطيبي تاريخ نگار و نگارگر ايراني رونمايي مي‌شود.
اکرم خطيبي در گفت و گو با خبرنگار تجسمي فارس درباره اثر «راه امام رضا(ع)» گفت: حدود يک سال و چند ماه روي اين اثر با خاک‌هاي مختلف و سنگ‌هاي گرانقيمت و تسبيح‌هاي مختلف کار کردم. اين تابلو در ابعاد 30/1×2 مسير راه آن حضرت را که از مدينه به ايران سفر کردند به تصوير کشيدم. اين کار حدود دو سال زمان نياز داشت اما علاقه و عشق قلبي‌ام باعث شد تا تقريباً شبانه روز روي آن کار کنم و هرچه سريع‌تر کار را به اتمام برسانم.
وي ادامه داد: در اين اثر با هماهنگي آستان قدس رضوي توانستم خاک‌ مطهر مرقد امام رضا (ع)، خاک مصلي آن حضرت را گردآوري کنم و در تابلو استفاده نمايم. در اين تابلو از خاک‌ مطهر مرقد امام حسين، خاک شلمچه (از آن رو که امام از مدينه وارد شلمچه مي‌شوند)، خاک سرخ، خاک فيروزه از نيشابور و طلا و نقره، جواهرات متعدد از جمله برليان‌، عقيق، سنگ يشم و سنگ‌هاي قيمتي ديگر استفاده شده است.
وي که تابلوهاي متعددي را با خاک آماده کرده است درباره سبک کار خود توضيح داد: اين نوع کار سبک نويني است در آثار نقاشي و ضد آب است و ماندگاري بالايي خواهد داشت. در اين کار ابتدا نقشه راه امام رضا را از مهندس سالاري در مشهد گرفتم و با همکاري دستيارم فريبا طاهرخاني روي بوم پياده کردم و شروع به کار کردم. برخي از قسمت‌هاي تابلو با طلا و نقره پوشانده شده است. دوست داشتم کار در مشهد رونمايي مي‌شد اما به دلايل امنيتي و ارزش بالا، اين تابلو عصر امروز در دايرةالمعارف بزرگ اسلامي رونمايي خواهد شد.
وي ادامه داد: اين تابلو منحصر به فرد است و آن را به حرم امام رضا (ع) اهداء خواهم کرد. قصد دارم در مسيري که تابلو به مشهد مي‌رسد در شهر‌هاي مختلف به نمايش گذاشته شود و سود عايد از آن صرف امور خيريه و بي‌بضاعتان شود تا انشاءالله به مشهد مقدس برسد و در حرم آن حضرت نصب شود.
استاد خطيبي در ادامه گفت: در اين تابلو کعبه، بارگاه حضرت رسول در مدينه ديده مي‌شود که گل دسته‌هاي آن با تسبيح‌هاي قديمي کار شده است. بارگاه امام حسين و پرچم آن که قرمز است با ياقوت قرمز کار شده ،بارگاه حضرت علي (ع) داراي گل دسته‌هاي بلندي است و با تسبيح ‌هاي قديمي کار شده است. قدمگاه حضرت رضا (ع) با سنگ‌هاي فيروزه تزئين شده است. اکثر تسبيح‌هايي که در اين تابلو کار کردم از خانواده‌هاي بزرگان دين که با آن ذکر گفته شده جمع آوري کردم و به کار بردم. دور تا دور تابلو 1001 اسم خداوند حک شده و از مهر‌هايي که روي آن نام «يا علي‌بن ‌موسي ‌الرضا» حک شده، استفاده است.
وي که هنرمندي جهاني است و اکثر کارهايش در نمايشگاه‌هاي خارج از کشور در معرض ديد قرار گرفته است، درباره انتخاب امام رضا(ع) براي خلق اثر «راه امام رضا» توضيح داد: امام رضا (ع) تنها امام معصوم است که مرقد مطهرش در ايران است و زيارت ايشان حج فقرا است. امام رضا (ع) تنها شخصيت جهان اسلام است که سفري طولاني را طي کردند تا به ايران برسند و ارادت قلبي من به اين امام باعث شد تا اين اثر خلق شود.
وي در خاتمه افزود: علاقه و عشق به ايران مرا از زندگي در کشورهاي خارج بازمي‌دارد. من عاشق وطنم هستم و همين امر باعث شده که سال‌ها در ايران کار کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس