کد خبر 1074101
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
عبدالرحمان شاه‌حسینی

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: یکی از ملی‌پوشان سابق می‌گفت در یک دیدار سرپرست‌مان گفت فلانی به داور چک داده‌ایم و اگر پیروز نشویم، داور از دقیقه ۸۰ به بعد پنالتی برایمان می‌گیرد.

به گزارش مشرق، عبدالرحمان شاه‌حسینی رئیس سابق کمیته انضباطی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان ریاست شما نیز با پدیده شرط‌بندی مواجه بودیم، گفت: در طول تاریخ در ورزش ما همیشه یک سری ناهنجاری‌ها وجود داشته است، اما یک قاعده حقوقی است که آن قاعده حقوقی بسیار مهم است. اگر یک نهادی بتواند این ناهنجاری‌ها را کاهش دهد، حقوقدان‌ها و دکترهای حقوق اعتقاد دارند آن نهاد کار خودش را درست انجام داده است. اما اگر این ناهنجاری‌ها رو به افزایش بود مطمئن باشید یکی از جاهایی که کارشان را درست انجام نداده‌اند دستگاهی‌های نظارتی، انتظامی و قضایی است. 

بیشتر بخوانید:

مدیران سپاهان حق داشتند من را اخراج کنند!

صحبت‌های کولاکوویچ درباره حضورش در ایران

وی افزود: من از سال ۶۸ به این‌ طرف با هفت رئیس فدراسیون مختلف همکاری کردم. به تناسب زمان و مکان این ناهنجاری‌ها وجود داشته ولی الآن مدرن و پیشرفته شده است. ما همیشه تبانی و شرط‌بندی را در ورزش داشته‌ایم. 

شاه‌حسینی با اشاره به اینکه ما شرط‌بندی را در دو قالب شرط‌بندی سنتی و شرط‌بندی با تکنولوژی روز داریم، درباره شرط‌بندی سنتی عنوان کرد: همه مو سفیدهای فوتبال حتماً یادشان است که ضلع شمالی استادیوم شهید شیرودی، چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب، محل استقرار شرط‌بندها بود. اسم آن شخصی را هم می‌دانم ولی نمی‌گویم. در بسیاری از این شرط‌بندی‌ها بازیکنان فوتبال هم مشارکت داشتند. 

رئیس سابق کمیته انضباطی که در برنامه تلویزیونی "ورزش تعطیل نیست"، حضور داشت، گفت: چند سال پیش ما تحقیق کردیم و یک قسمت دیگری از شرط‌بندی سنتی را هم با زحمات عزیزان نیروی انتظامی پیدا کردیم. در مناطق مختلف تهران از جمله گلوبندک، فرحزاد و مجدیه یک سری قهوه‌خانه کشف شد که آنجا پاتوق شرط‌بندها بود. بسیاری از سران این شرط‌بندها به ارکان فوتبال متصل بودند.

وی با اشاره به اینکه ضابطین قوه قضاییه همیشه با این پدیده مبارزه کرده و بسیاری از این مکان‌ها را تعطیل کرده است، تصریح کرد: مثلاً سال ۱۳۹۳ حجت‌الاسلام جعفری دادستان وقت شهر ساری حدود ۷۰-۸۰ نفر از شرط‌بندهای استان مازندران را دستگیر کرد و یک پرونده قطوری را تشکیل داد. دو سال بعد از آن ۱۳۰ نفر را هم در استان گیلان دستگیر کردند. مسئولین بیکار نبوده‌اند ولی این پول نامشروع آن‌قدر برای شرط‌بندها مزه کرده بود که از این کار دست برنداشته‌اند.

شاه‌حسینی تأکید کرد: وقتی یک شرط‌بندی بخواهد تحقق پیدا کند باید یک تبانی صورت بگیرد. در سال‌های اخیر اتفاقاتی افتاد و اعلام شد که مثلاً یک دروازه‌بان عمداً گل می‌خورد و یا یک بازیکن عمداً پنالتی می‌دهد. یک‌بار یکی از ملی‌پوشان سابق که کاپیتان تیم ملی هم بود می‌گفت تیم ما مسابقه داشت و سرپرست‌مان گفت فلانی ما به داور یک چک داده‌ایم و قرار است بازی تا دقیقه ۸۰ به روال طبیعی خودش ادامه پیدا کند. اگر ما بازی را بردیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد و آن پول هم نوش جان داور، اما اگر نبریم داور از دقیقه ۸۰ به بعد یک پنالتی برای ما می‌گیرد. می‌گفت دقیقه ۸۳ داور آمد به من گفت چرا توپ را به محوطه جریمه حریف نمی‌آورید؟ در نهایت توپ به محوطه جریمه رفت و داور هم پنالتی را گرفت و ما بازی را بردیم. مثلاً در یک پرونده دیگر یک مدیرعامل به مدیرعامل باشگاه دیگر می‌گوید نتیجه این بازی برای شما فرقی نمی‌کند و اگر به ما ببازید ۵۰ میلیون تومان به باشگاه شما کمک می‌کنیم. 

رئیس سابق کمیته انضباطی بیان کرد: خوشبختانه در جلسه ۴۶ تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مصوب شد که شرط‌بندی و پیش‌بینی مسابقات از مصادیق قماربازی است. بنابراین آن مجرمینی که دارند مال مردم را می‌برند باید بدانند دیر یا زود به چنگال دستگاه قضایی گرفتار می‌شوند و مطابق قانون مجازات می‌شوند. یکی از مسائلی که به ضابطین قوه قضایه کمک می‌کند این است که مردم بیایند این افراد را معرفی کنند.

وی تصریح کرد: در پرونده مجلس سه سال تحقیق صورت گرفت و افراد محتلفی از صنف‌های متعددی به مجلس دعوت شدند. در آن پرونده بحث‌های تبانی، دوپینگ، شرط‌بندی، جعل و استفاده از سند مجموعه، فرار مالیاتی، مصرف مواد مخدر، روابط نامشروع، قانون‌شکنی، قراردادهای غیرواقعی، قرارداد مربیان خارجی و عدم نظارت کافی بر نحوه هزینه‌کرد فوتبال مطرح شد و نتیجه آن قرائت گزارشی بود که همه مردم از صحن علنی مجلس شنیدند.

شاه‌حسینی درباره پرونده دنی عرفان اولروم گفت: مدیربرنامه این بازیکن شکایت کرد و گفت فلانی این بازیکن حق قانونی من که ۱۰ درصد است را نمی‌دهد. ما یک جلسه برگزار کردیم و در آن جلسه اولروم شروع به گریه کرد. گفتم چرا گریه می‌کنید؟ شما باید پول مدیر برنامه خود را بدهید چون این پول قانونی است. اولروم به من گفت من تاکنون ۷۰ میلیون تومان پول گرفته‌ام و فقط ۲۰ میلیون آن به خودم رسیده و بقیه آن به کار چاق‌کن‌ها رسیده است. گزارشاتی بود که برخی از اشخاص در انعقاد قراردادها پورسانت می‌گیرند. 

رئیس سابق کمیته انضباطی عنوان کرد: من می‌خواهم از این تریبون استفاده کنم و بگویم حضرت‌ آیت‌الله رئیسی شما که از سردمداران مبارزه با فساد هستید و سلطان‌های مختلفی را دستگیر کرده‌اید، امروز موقع آن رسیده که یک مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم ورزشی تشکیل شود.

وی افزود: پرونده مجلس، جعبه سیاه مفاسد ورزش ما است. اگر آن پرونده باز شود، بسیاری از افرادی که در مظان اتهام هستند رو خواهند شد. یکی از رئیس‌های هئیت فوتبال خانواده خود را با پول مردم برای زیارت به مشهد برده و پس از آن آمده در انتخابات و رأی هم آورده است. ما این فرد را به مجلس آوردیم و خودش این صحبت‌ها را امضا کرد ولی دو روز بعد یکی از مسئولین مجلس در ناهارخوری مجلس به من گفت با این آقا چه‌کار دارید؟ 

شاه‌حسینی تأکید کرد: توان امنیتی، قضایی و ضابطین ما بسیار قوی است. ما دو تن از متهمین بزرگ را با شگردهای خاص امنیتی از خارج کشور برگردانیم. ما می‌توانیم تمام مجرمین را دستگیر کنیم و به کشور برگردانیم. من فکر می‌کنم دستگاه قضایی و دستگاه امنیتی ما هنوز به آن چیزی که منطبق با واقعیت است دست پیدا نکرده‌اند. از نظر من این گردش‌های مالی حتی در نظام اقتصادی هم اختلال به وجود می‌آورد و می‌شود آن‌ها را به‌عنوان مفسد اقتصادی محکوم کرد. 

رئیس سابق کمیته انضباطی ادامه داد: من تنها شخصی بودم که اولین بار این جمله را به کار بردم که آی مسئولین، جلوی یقه‌سفیدهای فوتبال را بگیرید. این‌ها همان‌هایی هستند که سر صنعت ماشین بلا آوردند و گرانی را به اینجا رساندند. مردم گرسنه را گرسنه‌تر و شکم‌های خود را پُر کردند. امروز در ورزش رسوخ می‌کنند و ممکن است فردا در یک نهاد دیگر رسوخ کنند. بنابراین این مافیاها تا زمانی که دست‌شان از کشور ما قطع نشود باید مراقب دانه‌درشت‌ها باشیم. من فکر می‌کنم در یک سال اخیر برخی از این یقه‌سفیدها دستگیر شده‌اند. 

شاه‌حسینی در پایان به برخی از پیشنهاداتی که در صحن علنی مجلس عنوان شده بود اشاره کرد و گفت: این پیشنهادات شامل مشکلات ساختاری اساسنامه فدراسیون‌ها، منفعل بودن وزارت ورزش و جوانان در برابر تخلفات متعدد ارکان فدراسیون، عدم نظارت و اعمال وظایف تصریح شده از سوی اعضای مجمع فدراسیون، سوء‌مدیریت و تصمیات خلاف قانون روسای وقت سازمان تربیت بدنی، سوء‌مدیریت رئیس وقت فدراسیون فوتبال، تأمین بودجه فوتبال از بین‌المال و عدم نظارت بر هزینه‌ها، سهم‌خواهی جریانات سیاسی از فوتبال، عدم نظارت بر عملکرد مربیان، افزایش بی‌رویه نرخ دستمزد مربیان و بازیکنان و... می‌شد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    فوتبال رو کل تعطیل و کشتی. والیبال. بسکتبال. وزنه برداری رو جایگزین کنید
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    مملکت کثیف فرعونیان
  • ابی IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    فغانی هم زیاد چک میگرفت
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    آدم وقتی این چیزها رو می خونه احساس شرمساری می کنه.همیشه یک عده ای داد می زدند و می گفتند این فوتبال کثیف هست.ولی زود صداشون رو خفه می کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس