کد خبر 1073192
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
حاج قاسم

چندی پیش بود که «اسماعیل هنیه» رهبر حماس با حضور در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی در نماز جمعه تهران، عنوان «شهید قدس» را به این مبارز جهان اسلام داد.

به گزارش مشرق، چندی پیش بود که «اسماعیل هنیه» رهبر حماس با حضور در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی در نماز جمعه تهران، عنوان «شهید قدس» را به این مبارز جهان اسلام داد؛ موضوعی که آقای «حسین اکبری» رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید؛ نقش محوری سردار سلیمانی در دفاع از قدس کاملا مشخص بود و توانست اسرائیل را از هجوم و ادامه اشغالگری، به دفاع مجبور کند و با درایت شهید سلیمانی بود که اشغالگران صهیونیستی در جنگ 22روزه شکست در خانه را هم تجربه ‌کردند و با پیروزی‌های میدانی در فلسطین، لبنان و سوریه است که «عزت اسلامی» به «عزت جهانی» تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:


آقای «حسین اکبری»، رییس مرکز مطالعات وپژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به روز قدس و نام ‌گرفتن «شهید قدس» به سردار شهید سلیمانی، عنوان کرد: موضوع قدس از دو حیث اساسی مورد توجه است؛ اول اینکه خود قدس یک مکان مقدس و قابل تقدیس است که مورد توجه مسلمانان بوده و دوم اینکه اشغالگری قدس مورد بحث است که مورد توجه مسلمانان و حتی ایران هم قرار گرفته؛ موضوعی که حتی قبل از انقلاب، به اشغالگری این سرزمین مقدس اعتراض داشتیم. خیلی از مراجع عالیقدر در آن زمان فتوای دادند که همکاری با صهیونیست‌ها درست نیست و اسرائیل را یک توطئه جهانی توصیف ‌کردند که علیه منطقه و جهان اسلام است. مرحوم «کاشف الغطا» یکی از این علما بود که سخنرانی‌هایی در سوریه و عراق و دیگر بلاد اسلامی درباره عدم همکاری با صهیونیست‌ها داشتند و اینکه شکل‌گیری رژیم صهیونیستی یک توطئه جهانی است را به ملت‌ها گوشزد ‌کردند.
 
اشغال سرزمین مقدس

وی با اشاره به شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و اشغال فلسطین، افزود: این اشغالگری که از سال 1948 صورت گرفت، پس از جنگ جهانی دوم توسط انگلیسی‌ها شروع شد؛ البته ابتدای آن در سال 1920 شکل گرفت که انگلیسی‌ها گفتند که فلسطین تحت نظرآنها اداره خواهد شد و تا 28 سال جغرافیای سرزمینی فلسطین را در دست خودشان داشتند. سپس با طراحی و قرار دادن یهودیان تندرو، مقدمات شکل‌گیری فلسطین را در سال 1948 اجرا ‌کردند، به نوعی فلسطین را تخلیه و اجازه دادند که یهودیان تندرو با بهره‌مندی از ارتش انگلیس این سرزمین مقدس را اشغال کنند که مورد حمایت سازمان ملل نیز قرار گرفت که اینگونه توافقات در قراردادی با عنوان «سایکس پیکو» منعقد شد و ملت فلسطین آواره ‌شدند.
 
نواب صفوی و ثبت‌نام پنج هزار ایرانی برای دفاع از قدس

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران برای آزادسازی فلسطین از سیطره رژیم صهیونیستی، ادامه داد: امام خمینی ؟ره؟ در دوران مبارزاتی خودش و حتی نواب صفوی برای مبارزه با اسرائیل گام‌های برداشتند؛ حتی پنج هزار نفر آن زمان در تهران ثبت نام ‌کردند و آماده ‌شدند که برای دفاع از فلسطین در قدس حضوریابند. مبارزات امام خمینی برای آزاد ‌سازی قدس تا آنجا پیش رفت که اینگونه حمایت‌ها از فلسطین در دوران شاه برای امام خمینی؟ره؟  یک جرم محسوب شد و ایشان را بازخواست می‌کردند که چرا علیه اسرائیل صحبت می‌کنند. شاه یکی از هم‌پیمانان نزدیک اسرائیل بود. آمریکایی‌ها حتی شاه را حمایت می‌کردند تا برای موضوع فلسطین در برابر کشورهای عربی هم بایستد.
 
جنگ‌های نمایشی

این تحلیلگر مسائل فلسطین با اشاره به اینکه ژئوپلیتیک خاورمیانه موجب شد تا آمریکا از اسرائیل حمایت کند، یادآور شد: اهمیتی که خاورمیانه برای منافع غرب دارد موجب شد تا آمریکا به اسرائیل توجه داشته باشد. حتی آمریکا جنگ‌های نمایشی اسرائیل و کشورهای عربی که چند بار شکل گرفت به مسیری سوق داد تا اسرائیل پیروز باشد. این پیروزی‌ها به این دلیل شکل می‌گرفت که رهبران کشورهای اسلامی تحت سلطه آمریکا بودند و آمریکایی‌ها تسلط و نفوذ بر کشورهای اسلامی داشتند و در این سال‌ها اجازه ندادند تا کشورهای همراه با سیاست‌های آمریکا، از حقوق فلسطین حمایت کنند.

وی افزود: نباید فراموش کرد که ملت فلسطین یک ملت بی‌دفاع است که جزئی از پیکره جهان اسلام است و به عنوان یک طعمه در برابر تروریست صهیونیستی قرار گرفته و آنها با خشن‌ترین روش‌های برخورد این ملت را مجبور به مهاجرت و آوارگی ‌کردند. ما شاهد یک حادثه بزرگ تاریخ به عنوان اشغال جهان اسلام توسط یک جریان تندروی صهیونیست و آمریکا هستیم. پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود که بر نخستین حرف امام؟ره؟ یعنی «نابودی اسرائیل» تاکید شد و سخن‌هایی در این‌باره ماندگار ماند، مانند اینکه هر کسی یک سطل آبی بریزد، اسرائیل را آب می‌برد و عبارات دیگری در این‌باره عنوان شد که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید ‌کردند.
 
تاکید بر «عزت اسلامی» و «عزت جهانی»

این تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا با اشاره به چرایی شکل‌گیری «نیروی قدس» تصریح کرد: پس از آن سخنان امام بود که دستوری برای شکل‌گیری «نیروی قدس» داده شد چون قدس و فلسطین که نقطه ثقل جهان اسلام بود، ضعیف شده بودند و باید از حیث بین‌المللی نقشی ایفا می‌کردند. اکنون رهبران جهان اسلام تحت سلطه اشغالگری رژیم صهیونیستی و قدرت هژمونی آمریکا هستند و امام خمینی؟ره؟ با حمایت‌شان بر «عزت اسلامی» تاکید کردند که «عزت جهانی» به اسلام بازگردد. آن زمان کشورهای عربی جنگ‌های مختلفی در سال‌های48، 52، 63، 73 و... داشتند؛ جنگ‌هایی که به ظاهر نمایشی بود و می‌خواستند بگویند جهان‌اسلام نمی‌تواند در برابر اسرائیل ایستادگی کند و این هم طرح آمریکا بود که اسلام را در برابر صهیونیست‌ها ضعیف نشان دهد و مسلمانان را ناامید از ادامه درگیری نظامی با اسرائیل کنند و عنوان ‌کردند که قادر نیستیم با اسرائیل بجنگیم؛ البته انقلاب اسلامی برای احیای آموزه‌های دینی موضوع قدس را نهادینه کرد چرا که برمبنای قرآن و ارزش‌های اسلامی شکل گرفته و دفاع از فلسطین را به صورت یک آرمان نهادینه کرد.

این تحلیلگر مسائل فلسطین، ادامه داد: هژمونی آمریکا و رژیم صهیونیستی، ملت فلسطین را 70 سال است که پشت مذاکره نگه داشته‌اند و این همه سال‌ها تلاش ‌کرده‌اند تا زمان را به دست گیرند و شهرک‌سازی و توسعه جغرافیایی خودشان را گسترش دهند. صهیونیست‌ها با برخی ترفندها زمان می‌خریدند و اکنون معامله قرن را عنوان ‌کرده‌اند و می‌گویند ملت فلسطین باید بیرون روند تا جولان و بخشی از اردن را ضمیمه اراضی اشغالی کنند و برای اینکه رهبران کشورهای اسلامی تحت فشار مردم نباشند که چرا از موضوع فلسطین دفاع نکردند، یک دولت هم برای فلسطینی‌ها شکل دادند که البته آن هم هماهنگ‌شده است.
 
ابزارهای آمریکا برای تسلط بر کشورها

وی با اشاره به اینکه آمریکا به هر جا برود، سه ابزار را به دستش می‌گیرد، افزود: آمریکا تلاش می‌کند اول ارتش آن کشور را به دست ‌گیرد، دوم سعی می‌کند بانک مرکزی آن کشور را به سلطه خود درآورد و سوم اینکه رهبران آن کشورها را اگر هماهنگ با او نباشند، حذف می‌کند. با این استراتژی که آمریکا دارد، نیروی قدس ایران شکل گرفت تا از جهات مختلف فلسطین را حمایت کند و امام خمینی؟ره؟  فرمودند؛ «مبارزه به جای مذاکره» و پس از آن بود که حماس و جهاد اسلامی و محورمقاومت شکل گرفت و مردم توانستند جلوی توسعه‌طلبی اسرائیل را بگیرند. آمریکا فکر می‌کرد زمانی که شوروی از هم پاشید، می‌تواند مسلمانان را هم از هم بپاشد و در جهان اسلام حاکم شود تا اینکه اسلام جهانی نشود چرا که با منافع آنها در تضاد است ولی اکنون نتیجه عکس ‌گرفته‌اند.
 
مبارزه به جای مذاکره

سال گذشته در صد کشور روز قدس برگزار شد؛ شاید رهبران آن کشورها با قدس موافق نباشند ولی ملت‌ها این موضوع را حمایت می‌کنند. در خصوص قدس، روشنگری جهانی شده و در این‌باره نقش سردار سلیمانی هم در پشتیبانی و طراحی آن ممتاز و شاخص بود و جایگزینی هم ندارد؛ البته تصور جامعه این است که یک هزینه‌ای داده می‌شود که این موضوع درست نیست و صهیونیست‌ها آن را پمپاژ می‌کنند که ایران به غزه پول می‌دهد. در این‌باره باید گفت، آنها مدل و روش مبارزه را نیاز دارند؛ اگر قرار پول باشد که ایران پول بدهد، آمریکا یا عربستان می‌توانند صد برابر آن را در دست آنها قرار دهد، بهتر است بگویم پول در میدان، مبارزه نمی‌کند. ایران به دلیل شرایط اقتصادی‌ای که دارد، عملا نمی‌تواند به فلسطین کمک کند و آنها توقعی هم ندارند. پشتیبان ما این اندیشه‌ای است که جای پول را گرفته و مبارزه به جای مذاکره نهادینه شده است. اینکه تئوری انتفاضه‌ها ادامه می‌یابد به این دلیل است.
 
نقش راهبردی شهید سلیمانی در موضوع قدس

این تحلیلگر مسائل فلسطین با اشاره به نقش حاج قاسم در موضوع قدس، گفت: نقش سردار شهید سلیمانی، نقش محوری بود. ایشان شعار راهبردی امام؟ره؟ را در میدان عملیاتی کرد (مبارزه به جای مذاکره) که اسرائیل می‌خواست جهان اسلام را بگیرد و جاهایی را اشغال هم ‌کردند و سال 2000 میلادی برای اولین بار اسرائیل لبنان را ترک ‌کرد. کسی باور نمی‌کرد اسرائیل اگر به لبنان حمله کند، عقب‌نشینی بکند، یعنی باور نظامی و سیاسی در این‌باره وجود نداشت که اسرائیل به عقب بازگردد. شکست اسرائیل در لبنان که با حمایت سردار سلیمانی روی داد، موجب شد تا بخش عمده‌ای به این باور شکست‌پذیری صهیونیست‌ها برسند که ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل را شکست‌پذیر ‌کردند. سردار سلیمانی با قرار ‌گرفتن در کنار سید حسن نصرالله، این باور شکست‌ناپذیری اسرائیل را بر خلاف همه تئوریسین‌های نظامی در میدان و زمین محقق کرد و حادثه بزرگی بود که اولین و بزرگترین طعم تلخ شکست را اسرائیل پذیرفت؛ حتی آرمان‌شان هم از هم پاشید چرا که آنها می‌گفتند بر اساس وعده‌های الهی ملت برتریم و زمین ما مقدس است و هرجا را که بگیریم بر تقدس آن اضافه می‌شود. همه اینها فروپاشید و یک شکست آرمانی برای اسرائیل بود و درصدد جبران این افتادند.
 
شکست رژیم اسرائیل در خانه
وی افزود: اسرائیل دوباره خواست غزه را اشغال کند و آرمانش را در غزه دنبال کرد اما در جنگ 22 روزه برای اولین بار و در کوچک‌ترین میدان و جمعیت نامحدود شکست را پذیرفت و دومین شکست جنگ را در جغرافیایی که ادعا می‌کرد مال خودش است هم پذیرفت و این فرماندهی شهید سلیمانی بود که به‌صورت بی‌بدیل در مقاومت فلسطین شکل گرفت و در اسرائیل در اراضی تحت اشغال خودش شکست خورد. آنها پس از این شکست‌ها جنگ سوریه را به راه انداختند و هرچه را که فکر می‌کردند بتواند دشمن اسلام باشد و سوریه را اشغال کند، وارد کارزار جنگ ‌کردند تا حاشیه امنیتی برای اسرائیل بشود. آنها با راه‌اندازی جنگ سوریه قصد داشتند پس از شکست حزب‌الله یا حماس به ایران حمله کنند چرا که طرح خاورمیانه بزرگ را هم دنبال می‌کردند.
 
موفقیت مبارزات فلسطینی‌ها؛ از پرتاب سنگ به موشک نقطه‌زن

این تحلیلگر مسائل فلسطین با بیان اینکه راهکارها و حضور سردار سلیمانی در سوریه و لبنان، موجب شکست رژیم صهیونیستی شد، تاکید کرد: اسرائیل در لبنان، سوریه و حتی غزه شکست خوردند. مردم فلسطین به این باور رسیدند که می‌توانند پیروز شوند و از این رو تظاهرات «جمعه‌های بازگشت» را به راه انداختند. مردم به این باور رسیدند که هیمنه اسرائیل شکست‌پذیر است و اگر مقاومت کنند، آزادی قدس را موجب می‌شوند. اسرائیل اکنون به مرحله‌ای رسیده است که تهدیدهایش با پاسخ همراه می‌شود و دست به دامن مصر و سازمان ملل می‌شود که زودتر آتش‌بسی برقرار شود. 

مبارزات ملت فلسطین از سنگ‌اندازی به موشک نقطه‌زن رسیده و به شکست گنبد آهنین صهیونیست‌ها منتهی شده است. اسرائیل آنقدر در هراس است که از چند متری عمق زمین تا ارتفاعی در آسمان دیوارهایی اطراف خود کشیده و در مقابل حزب‌الله و حماس خودش را زندانی کرده که فقط بتواند خودش را حفظ کند. همه اینها نتیجه نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی بود که توطئه‌های آمریکایی‌-صهیونیستی را با شکست مواجه می‌کرد. در جنگ لبنان، در جنگ 22 روزه حماس و همچنین در جنگ سوریه این نقش بی‌بدیل شهید سلیمانی بود که با هدف شکست اسرائیل دنبال شد.
 
150 قطعنامه علیه اسرائیل در سازمان ملل

وی با بیان اینکه خشونت راهکار اسرائیل و آمریکا در اشغالگری کشورهاست ولی مذاکره را در پوشش دنبال می‌کنند، عنوان کرد: 150 قطعنامه علیه اسرائیل در سازمان ملل تصویب شده و آمریکا آن را وتو کرده است. حقوق بشر و سازمان ملل معنا و مفهوم ندارد؛ آمریکا و اسرائیل تروریست هستند ولی می‌گویند حزب‌الله تروریست است؛ حزب‌اللهی که از لبنان دفاع می‌کند.

نقش محوری سردار سلیمانی در دفاع از قدس

اکبری یادآور شد: نقش محوری سردار سلیمانی در دفاع از قدس و به باور رساندن اینکه اسرائیل شکست‌پذیر است، تاثیرگذار بود. آمریکا تلاش دارد تا جهان، تک‌قطبی باشد اما با مقاومتی که در غرب آسیا و فلسطین شکل گرفته، میزان آسیب‌پذیری آمریکا و خروج از تک‌قطبی و نظم جهانی آینده ایجاد شده است. به این خاطر است وقتی سردار سلیمانی شهید می‌شود، دونالد ترامپ، می‌گوید به دستور من بود و اقدام تروریستی خودش را مخفی نمی‌کند چون عقده داشتند؛ البته تصورشان غلط است و فکر می‌کنند با شهادت سردار راه تمام می‌شود اما اینگونه نیست. اقدامات شهید سلیمانی مبتنی بر آموزه‌های اسلام است و به یک باور جهانی رسیده و در جغرافیای ما محدود نمی‌شود. اگر حماس یا جهاد اسلامی یا انصارالله یمن یا سوریه اراده کنند، اسرائیل تاب و توان مقابله ندارد.

 شهید سلیمانی رژیم اسرائیل را از هجوم به دفاع مجبور کرد

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی تاکید کرد: شهید سلیمانی که می‌توان آن را «شهید قدس» هم نامید، درحقیقت مبدع یک حرکت راهبردی است که اسرائیل را از هجوم به دفاع وادار کرده و درحوزه دفاع اسرائیل به مرحله شکست رسیده؛ حتی در انتخابات کنست نتوانستند یک دولت تشکیل دهند. اکنون آزادی قدس سرعت یافته و در کشورهای غیرمسلمان همه به انسانی که یک مسیر آزادگی را پیموده است، احترام می‌گذارند.

همه اینها فرماندهی و مدیریت حاج قاسم سلیمانی را نشان می‌دهد و مصداق شهید قدس برای ایشان درست است. امروز پس از شهادت سلیمانی بحث آزادی قدس با سرعت بیشتری کلید می‌خورد. وی با اشاره به سفر پمپئو به اراضی اشغالی گفت: پمپئو در این سفر ایران را یک ویروس دانسته است و عنوان ویروس کووید19 را عنوان کرده که باید گفت صهیونیست‌ها سال 1948 که سرزمین فلسطین را اشغال ‌کردند، در واقع آنها ویروس حقیقی (# ویروس 1948) هستند چرا که ایران باعث شده تا سوریه یا عراق آزاد شود و حتی لبنان یا یمن روی پای خودش بایستد. پمپئو تلاش دارد تا نتانیاهو با زور به قدرت بازگردد و حتی چند بار دیگر انتخابات را در اراضی اشغالی  برگزار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    21 7
    مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      15 15
      مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    17 4
    درود بر شهید قدس حاج قاسم سلیمانی عزیز .
  • هادی IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    11 10
    سردار دلها دلم تنگه برات قربونه اون مهربونیات قربونه اون دله پاکت هر موقع اسمت میاد اشک از چشام سرازیر میشه عزیز کجائی کجائی
  • حسین فهمیده IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    9 11
    مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر کفار مرگ بر انگلیس مرگ بر منافقین مرگ بر ال سعود مرگ بر وهابیت مرگ بر داعشی مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    10 5
    سردار دل ها
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    9 2
    انتقام ابدی حاج قاسم ، دمار از روزگار تروریستها در میاره
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 19
    شهید سلیمانی رو کوچیک کردید او شهید راه حسین بود
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    3 0
    شادی روح شهید سلیمانی و همراهان شهیدش صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس