کد خبر 1072302
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
اف 35

خارج کردن ترکیه از این برنامه، فرایند تولید و عرضه این جنگنده ها را دچار مخاطره می‌کند. بسیاری از آمادگی‌های برنامه ریزی شده در سال ۲۰۱۹ انجام گرفته اما به خاطر کرونا با تاخیر رو به رو می شود.

به گزارش مشرق، دیوان محاسبات ایالات متحده آمریکا تاکید کرد: در حالی که قرار بود مذاکرات افزایش تولید و کاهش هزینه‌های تولید هواپیما انجام بگیرد، بین فرآیند تولید با برآورد استانداردهای دیوان محاسبات آمریکا تضاد ایجاد شد. به خصوص در فرایند تولید بدنه تنها ۳ هزار مورد از ۱۰ هزار بدنه مطابق استاندارهاست. بیش از ۵۰۰ فروند هواپیما که وارد باند شده‌اند هنوز قابلیت اطمینان و پایداری ندارند. اگرچه پیمانکار برای حل این مشکلات و افزایش بهره وری در فرآیندهای تولید تغییراتی انجام داده اند اما هنوز راهی طولانی باید طی کرد.

بیشتر بخوانید:

«اف-۳۵»های آمریکا غرب آسیا را ترک کردند

اگر ترکیه از این برنامه خارج شود روند تولید دچار مخاطره خواهد شد

در گزارش دیوان محاسبات ایالات متحده آمریکا تاکید شده است: خارج کردن ترکیه از فهرست شرکت‌کنندگان در برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ به دلیل اینکه آنکارا از روسیه سامانه دفاع ضدهوایی خریداری کرده، روند تولید دچار را مخاطره خواهد کرد. ۱۰۰۵ قطعه از تولیدکنندگان ترکیه‌ای خریداری می‌شد و در حال حاضر در تهیه ۱۵ قطعه با مشکل جدی مواجه شدیم.

گفتنی است، جیمز ماتیس، وزیر دفاع وقت ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور در رابطه با بودجه دفاعی این کشور، با پیشنهاد خارج کردن ترکیه از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ مخالفت کرده بود.

ماتیس در نامه‌ای که روز هفتم جولای ۲۰۱۸ نوشت، ضمن تاکید بر نگرانی‌های خود درباره بودجه دفاعی، موسوم به لایحه مجوز دفاع ملی اعلام کرد: در این مرحله، از خارج کردن ترکیه از برنامه اف-۳۵ مخالفم.

وی در نامه خود که به سنای و کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارسال کرده، تلاش خارج کردن ترکیه از این برنامه را از بین بردن زنجیره تامین بین المللی جنگنده اف-۳۵ عنوان کرد.

ماتیس همچین نامه مذکور تاکید کرده بود: ترکیه یکی از متحدان نزدیک ما در ناتو و از سال ۲۰۰۲ تاکنون از همکاران برنامه جنگنده اف-۳۵ بوده و ۱.۲ میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرده است. این کشور به زنجیره تامین این جنگنده کمک کرده و خرید ۱۰۰ عدد از هواپیماهای اف-۳۵ را هدف گذاری کرده است. خارج کردن ترکیه از این برنامه می‌تواند منجر به از بین رفتن این زنجیره تدارک برای ارتش آمریکا و شرکایمان شود. همچنین می‌تواند باعث افزایش دیگر هزینه‌های این برنامه شود. اگر ترکیه از برنامه کنار گذاشته شود، احتمال توقف ساخت این جنگنده وجود دارد. این موضوع نیز می‌تواند منجر به تاخیر در تحویل ۵۰ تا ۷۵ اف-۳۵ شود، تامین مجدد قطعاتی که در ترکیه ساخته می‌شود نیز ۲۴-۱۸ ماه طول می‌کشد. مقامات نیز در موضوع خرید سیستم موشکی اس-۴۰۰ (از روسیه) و هم پرونده کشیش برانسون با مقامات آنکارا رایزنی کرده اند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 4
  • F35 US ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    6 51
    هيچ مشكلي پيش نمياد پولشو ميتونيم از ايران پسااشغال بگيريم .
    • f22 US ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      2 23
      شما کجا فرود میایید ؟ بهتره از پایگاه های شکاری که کاملن نظامی هستن شروع کنیم . مثل همدان و امیدیه و دزفول . بعدن در اصفهان و تبریز و تهران و چابهار و بوشهر و بندرعباس و مشهد و شیراز و ...هم مستقر میشیم . از ایران میتونیم به کل همسایه ها مسلط بشیم .
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      40 3
      ظاهرا در آمریکا مواد توهم زا فراوان شده و بین ایرانیهای ول معطل وطن فروش پناهنده رایگان پخش میکنن؟؟
    • علی خدایی US ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      27 7
      تو کجا هستی عزیزم میخوام یک باور ۳۷۳ بهت نشون بدم که آن ببینی دیوانه خواهی شد مردک برو گم شو زیادی زر نزن
    • ناشناس RO ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      8 16
      سیستم باور هم که ماکت درآمد
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      13 8
      آقا من میگم چند ماه دیگه که این کشور کالیفرنیا مستقل شد، بریم باور 373 رو اونجا نصب کنیم، F-35 و این آت و آشغالا زیاد اونجا پرواز میکنه، میتونیم روزی 7-8 تا شو جهت تمرین بروبکس بزنیم خلبانهاشونم اگه زنده موندن بدیم دست هم جنس بازای کشور کالیفرنیا کلی هم استقبال میکنن، نظرتون چیه؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      8 4
      فکر خوبیه، فکر کنم اگر این اتفاق بیفته این F-35 و F-22 که این بالا کامنت گذاشتن داوطلب پرواز لب مرز کالیفرنیا بشن!! خخخخخ
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      3 2
      ۱۹:۳۳ داداش یه زمانی موشکای ایرانم فتوشاپ می دونستند
  • ناشناس IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    28 38
    ترکیه در تکنولوژی خیلی پیشرفت کرده اما ایران فقط ادعا دارن اگه ترکیه نفت و گاز داشت با پولی از فروش نفت به‌دست می آورد پروژه های نظامی بیشتری را دنبال می کرد و هم رده روسیه در تولید سلاح می شد بزرگ ترین ضعف ایران تو مدیریت و قبول نکردن اشتباه هات است تو دولت ترکیه اختلاس و دزدی و رشوه خیلی کم است همین باعث پیشرفت کشور میشه
    • سعید IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      27 13
      بهترین توپ های فوتبال هم تو پاکستان تولید میشه. ولی فقط تولید میشه. تکنولوزیش واسه جای دیگس.
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      19 24
      تركيه از پايه شروع كرده و الان شده اين كه اف شانزده رو كامل توليد ميكنه و تجهبزات نظامي پيشرفته رو خودش توليد ميكنه.اونم با به روزترين تكنولوژي دنيا نه مال چهل سال پيش روسيه و چين و كره شمالي
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      26 18
      داش شر و ور نگو وقتی بیخبری . اون تکنولوژی که گفتی در صنایع استراتژیک و نظامی مثل هواپیما و تجهیزات جنگی و زرهی مخصوصا در بخش سلاح امریکایی به طور کامل به صورت ckd بدون حق تولید در اختیارشون قرار داره. یعنی کل قطعات کارتن پیچ از امریکا میاد و توسط تکنسین امریکایی مونتاژ و نصب میشه و ترک ها ففط پیچ و مهرها رو میبندن. قرارداد با خودروسازی های ایتالیا و فرانسه هم دقیقا همینه .اگه یه روز مهندس ها و تکنسین هاشون از ترکیه خارج بشن کل صنایعشون تعطیل میشه. همون داستان محمد رضا شاه و امریکا فقط در نسخه مدرن
  • ناشناس IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    16 6
    این یه چراغ سبز به ترکیه برای بازگشت به پروژه اف ۳۵ است
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      14 6
      تركيه الانشم داره مطابق برنامه قطعات مورد نباز اف ٣٥ رو توليد ميكنه.
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      16 12
      زر نزن لاکهید مارتین و رولزرویس هیچ وقت فناوری ساخت مواد و مونتاژ قطعه رو به هیچ شرکتی نمیدن . تو خود امریکاشم فقط در انحصار خودشونه حالا تو مغز فندقی کمبود دار میگی ترکیه میسازه ؟
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      14 16
      برادر بخواب هنوز زوده بيدار بشين امثال شما.تركيه با همين ترفند الان تكنولوژي كامل توليد اف ١٦ رو پيدا كرده و ما هم هنوز تو اف ٤ مونديم و نميتونيم كاري بكنيم.تركيه با برنامه شده توليد كننده قطعات اف ٣٥ و ماهم مثل هميشه درجا ميزنيم و پسرفت ميكنيم.
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    17 13
    جالبه.تركيه كاري كرده كه امريكا نميتونه هركاري خواست باهاش بكنه.شراكت تو ابر پروژه نظامي دنيا و توليد قطعات برترين جنگنده دنيا براي تركيه خيلي خيلي سود داشته.برعكس ما كه امريكا هر روز يه نقشه برامون داره و روز بعدش اجرايي ميكنه .
  • US ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    13 27
    ترکها خیلی بزرگ نمایی میکنن و تبلیغاتشون اثر هم گذاشته . یارو میگه ترکیه قوی ترین نیرو هوایی منطقه ست و ... در حالی که اسرائیل ۳۱۳ اف۱۶ خرید مصر۲۴۰ اف۱۶ و عربستان هم ۲۴۰ اف۱۵ . ترکیه زپرتی با ۲۷۰ اف۱۶ که پول دست کم ۴۰ فرندشو عربستان و کویت و امارات دادن چطور خیلی قدرتمنده ؟! ترکیه هیچی نیست . ترکیه بدون استعمار عثمانی هیچی نیست .
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      25 12
      قدرت نيروي هوايي تركيه رو سايتهاي معتبر دنيا ارزبابي ميكنن نه تبليغات.به تبليغات باشه كه الان ما بايد تو دنيا اول بوديم تو همه چي!!!
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      8 8
      کدوم سایتهای معتبر ؟!
    • بهزاد IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      5 10
      گلوبال فایر پاور شنیدی تا حالا؟
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      7 8
      نیروی هوایی عربستان ترکیه رو قورت میده
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    8 6
    اگر اف۳۵ بدهد اصرارش برای روسیه فاش میشود با پرواز در نزدیک مرز ایران ممکنه برای ما هم فاش بشه اگر هم ندهد برای مدتی به مشکل بر میخوره شما باشید چیکار میکردی ؟ مصلما ضرر تاخیر در ساخت از لو رفتن اصرار کمتره
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      10 5
      پس نتیجه میگیریم ترامپ چه بده چه نده به نفع ما هست! خخخخخ
  • آریا IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    17 9
    قاهر313 چه شد؟؟ مشرق میشه خبرنگار دفاعیتو بفرستی یک گزارش خبر از قاهر313 تهیه کنه برامون. خیلی وقته قاهر تو سکوت خبریه،ول کنید اینf35های بیخودو به ما چه آخه، وقتی به ما مربوط میشه که نزدیک مرزهامون بشه بخاد مزاحمت برامون ایجاد کنه. که دراینصورت فاتحه تموم اسرارش خوندس..
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    23 14
    قرار بود چي بشيم و چي شديم!!!تركيه شده سازنده قطعات اف ٣٥ و ماهم تو پرايد مونديم
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    11 11
    قرارداد شراکت در پروژه های صنعتی باید اینگونه باشد. کاش ایران خودرو و سایپا هم جوری با پژو، رنو، نیسان و ... شراکت میکرد که به این راحتی نتوانند قطع همکاری کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس