فداکاری مردم در روزهای کرونایی ریشه در فرهنگ دینی دارد

رئیس‌جمهور گفت: در این شرایط سخت مردم با آرامش زندگی می کنند و اینکه به همدیگر کمک می‌کنند، ریشه آن به فرهنگ ما و خاندان اهل بیت برمی‌گردد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع)، اظهار داشت: ایام شهادت مولای متقیان توام با ایام دعا، مراسم مهم احیاء، شب‌های نزول قرآن و لیالی قدر است. انصافاً وقتی به تاریخ برمی‌گردیم حادثه سحرگاه امروز یکی از دردناک ترین حوادث تاریخ بشر بود. یعنی هنگام طلوع فجر که آن دست ناپاک به حرکت درآمد و شمشیر به سمت فرق مبارک حضرت رفت، مردم دو ندا شنیدند. یک ندا این بود که به مردم گفته شد که پایه های عدالت ریخت و ویران شد.

ببینید

فیلم/ تشکر رئیس جمهور از صدا و سیما

فیلم/ روایت روحانی از همدلی در مبارزه با کرونا

وی افزود: چطور یک انسان می‌تواند به جایگاه و مقامی برسد که زندگی او معادل با هدایت جامعه و بشریت و شهادت تو معادل با فروریختن بنای هدایت جامعه باشد. طرف دیگر از آن حرکت شمشیر بدتر، کلمه ای بود که این قاتل به کار برد، گفت حکومت از آن خداست و از آن تو نیست ای علی و این جمله بسیار تکان دهنده است‌. آدمی که این جمله را ادا می‌کند علی الظاهر به خدا معتقد است و علی الظاهر کسی است که مبنا را حکومت الهی بر بشر می‌داند اما به هر حال، جهل دینی و تهجر این آدم او را به بدترین عمل در تاریخ کشاند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: این درس بزرگی برای همه ماست که دین‌دار و شریعتمدار بودن، بدون تعقل، تفکر، عدالت، تعادل و بدون میانه روی و تهجر می‌تواند برای ما مسیر هدایت را مشخص کند. اگر آدم اعتقادی داشته و آن اعتقاد درست نباشد و در چارچوب نباشد، همان اعتقاد می‌تواند بزرگترین لطمه به جامعه بشری و دنیای اسلام وارد کند.

روحانی ادامه داد: به نظر من از این جملات مهمتر، رفتار امیرالمومنین در این حدود ۴۸ ساعت یعنی از سحرگاه روز نوزدهم تا آخر شب، شب بیست و یکم ماه مبارک بود. رفتار ایشان رفتار عجیبی بود. اولین توصیه ایشان این بود که عبدالله بن ملجم که امروز اسیر شماست فقط اسیر است و با او مدارا کنید. به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من چو اسیر توست اکنون، به اسیر کن مدارا؟ کجا ما در تاریخ می توانیم این را پیدا کنیم؟ کدام حقوق بشر و عدالت؟ کجای عالم می توانیم پیدا کنیم مولایی با این عظمت که از پیشانی او خون می چکد و زیر بغل تو را گرفتند و به خانه آوردند اولین توصیه‌اش این است که با قاتلش مدارا شود.

وی تصریح کرد: شب بیست و یکم هم که ایشان خطاب به فرزندان و یاران نزدیک خود، وصیت کردند و فرمودند به خاطر کشته شدن من خونریزی به پا نکنید، جامعه را به هم نریزید، دو دستگی ایجاد نکنید، جنگ به وجود نیاورید، بخاطر کشتن من اکر قرار است کسی کشته شود، یک نفر باید کشته شود. او یک ضربه زده و شما هم بیش از یک ضربت حق ندارید به او بزنید. ما به چنین مولا، امام و مقتدایی در تاریخ افتخار می کنیم که تمام زندگی‌اش از روز اول تا لحظه پایانی عرفان، انسانیت، حقوق انسان، مدارا با مردم، دستگیری از فقرا و ایتام و شهادت در میدان نبرد و دشمنان بود و بهترین بیان حکیمانه برای هدایت مردم بود.

روحانی بیان کرد: اینکه مردم ما بعد از قرن ها عاشق امیرالمومنین ماندند و روز به روز عشقشان بیشتر می‌شود. در این شب‌ها درست است که شب‌ها را بخاطر شب قدر زنده نگه می‌دارند اما در این شبها نام امیرالمومنین و عشق امیرالمومنین هم جایگاه خاص خودش را دارد. ما باید در پیشگاه خداوند شکرگزار باشیم. احساس من این است، علت اینکه در این حادثه ویروس کرونا ملت ما جایگاهی متفاوت از تمام ملت های جهان دارد، همین موضوع است. این همه انفاق، دستگیری، بسته های معیشتی، کمک های مردمی در همه مساجد و حسینیه ها و در سراسر کشور را در کجا دارید؟

وی اضافه کرد: البته از نظر من کار بیمارستان، پزشک و کادر درمانی ما هم ممتاز است و هیچ کجا این فداکاری در ایران یافت نمی شود. این فداکاری و ایثار پزشک و پرستار و انفاق و کمک مردم به نظر من همه ریشه اش بر می گردد به آن فرهنگ دینی، اسلامی که منشا آن قرآن مجید، زندگی پیامبر و مولای ما و ائمه هدی علیهم السلام است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما امروز در روزهای سخت تاریخی قرار داریم اما مردم ما با شهامت، متانت و آرامش زندگی می کنند، گفت: این آرامش مردم بسیار مهم است‌. اینکه صف نمی ایستند تا کامیون به در فروشگاه برسد و جنس خود را خالی کند و بریزند داخل فروشگاه در عرض چند ساعت محموله کامیون را ببرند و ظهر به بعد قفسه های فروشگاه خالی باشد، اینکه مردم هم را یاری می کنند و به فکر هم هستند و دستگیر هم هستند، ریشه اش به فرهنگ ما بر می گردد و به پیروی ما از خاندان رسالت و مولا امیرالمومنین که او در تمام عمرش این چنین بود.

وی خاطرنشان کرد: در این روز که روز مولایمان است، می خواهم از ملت عظیم ایران بار دیگر تشکر و سپاسگزاری کنم. دیشب برای مراسم احیاء برای ساعاتی مساجد ما باز شد. از قبل نگرانی هایی بود که اگر مساجد باز شود مردم تا چه حد به دستورالعمل های بهداشتی عمل می کنند. اما دیشب دیدید مراسمی، ویژه بود و دلها از هر شب نوزدهم دیگری سوخته تر بود. مردم از هر شب نوزدهم دیگری متاثر بودند. از اینکه نمی توانستند به اماکن مقدس بروند و اجتماعات عظیم داشته باشند اما آن جاهایی که رفتند همه اصول را رعایت کردند و تمدن انسانی و ایرانی و سرمایه اجتماعی را نشان دادند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: کجای دنیا هست که بدون قوه قهریه، مردم تنها با سفارش و توصیه و تشریح متخصصین، این چنین دقیق عمل کنند و فاصله‌ها را رعایت کنند. هم عبادت خدا را به جا بیاورند و هم اصولی که از جانب خداست را مراعات کنند. چقدر خوب دیشب صدا و سیمای ما این کمبود و مشکل را با دوربین های خود و تصویر خود برطرف کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه کاخ سفید، بدترین حکومت آمریکا در طول تاریخ را تجربه می‌کند، گفت: وزیر خارجه آمریکا الفبای سیاست را هم نمی‌داند.

روحانی افزود: دولتی بی‌رحم، ضد بشر و ناتوان در آمریکا بر سر کار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    14 0
    حاجی جون! دیده فرو بر به گریبان خویش!
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      4 0
      اين ميخواد بگه اگر من گند زدم به مملكت به خاطر حضور ترامپه!!يادش رفته رييس جمهور هاي قبلي چه جنايتها كرده اند!!اقاي روحاني ما عين ٤١سال بعد از انقلاب تحريم هستيم ٨سال جنگ را همين امريكا بر ما تحميل كرد صدام را امريكا به جان ملت ايران انداخت هواپيماي مسافري سال ٦٧را امريكا زد عربستان سعودي را امريكا به جان ملت انداخته و تجهيزكرده!!!از فتنه ٨٨اوباما جون شما حمايت كرد و،.......شيخ حسن بد جور الزايمر گرفته!!!
  • مسعود IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    9 1
    امریکا و ایران بدترین دولت را تجربه می کنند خدا به داد مردم مظلوم هردو کشور برسد.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    10 0
    :))))))))) آقا یکی جلوشو بگیره داره ته مونده آبروی اصلاح طلبا رو هم می بره. چی داری می گی؟!!!! تو دیگه به اونا. یاااااا خدا
  • خسارت محض IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    8 2
    عاقبت صلح حسن جنگ حسینی دارد.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    9 3
    این اضهار نظر یعنی اینکه آقای روحانی نظام آمریکا قبول داره فقط مشکل دولت فعلی دولت ترامپ است وگرنه نه کد خدا همان کد خداست و طاغوت زمانه ای هم درکار نیست
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      0 3
      وقتی آنها از کلمه رژیم ایران و ما از عبارت دولت آمریکا استفاده می کنیم نشاندهنده این است که ما الفبای سیاست را می دانیم ؟!
  • محمد مهدی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    9 3
    مثل ما ! مگه نه ؟! #بدترین_دولت
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    12 0
    و لابد ایران بهترین دولت را ؟ خودت رکورد دار بدترین هایی و خبر نداری
  • شاکی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    5 4
    مردم ایران و مردم امریکا در شرایط سختی به سر می برند.
  • رضا IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    9 3
    ریشه این همه فداکاری فقط آموزه های جنابعالی است.حاضریم شما را بدهیم و همان ترامپ احمق را بگیریم. حداقل او شمشیر را از رو بسته!!
  • ناشناس IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    7 3
    حداقل در این یه مورد ما و آمریکا شبیه هم هستیم.هردوتا کشور دارن بدترین دولتهاشون رو تجربه میکنن
  • +++ IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    4 2
    ایشان از عاشورا درس مذاکره را نتیجه گرفت، حالا از امیرالمونین (ع) چه درسی می خواهد نتیجه بگیرد؟ خدا رحم کند
  • SE ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    5 2
    شیخ بزرگوار ! رژیم برده داری و استکباری و نژاد پرست امریکا در چه مقطعی از دولت خوبی داشته که این بدترینش باشد. همه شان گرگ صفت بوده اند و بعضی در لباس میش
  • پیروز IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 2
    یعنی مثلا دوره دیگه بایدن بیاد سرکار ، اون دولت خوبیه و میتونیم باهاش یه دور مذاکره باهاش داشته باشیم وبعد برای دولت دیگه از همین حالا چالش درست کنیم
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    3 0
    ایشون بهتر از اسلام و حضرات ائمه معصومین ع و تاریخ اسلام و قران صحبت نکنند ،چون در این حد نیستند.و کار را خراب می کنند.
  • DE ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    3 0
    خوش بحال ما که دلسوزترین ، راستگو ترین و بهترین دولت را تجربه می کنیم !
  • حسین IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    4 0
    ایضا در ایران هم بدترین دولت پس از انقلاب حاکم است!
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      1 1
      دولت روحاني كپي ناقص و كاريكاتوري از دولت سازندگي است كه البته در ويران كردن زندگي مردم محروم و چپاول بيت المال بد جور خاطرات ان دوران سياه را زنده ميكند!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس