کد خبر 1072162
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

امروز می خواهیم با هم بررسی کنیم که آیا شرکت هایی که فعالیت نکرده اند باید مالیات بدهند یا خیر؟ در این مقاله علاوه بر این موضوع به شرح این که مالیات چیست نیز خواهیم پرداخت پس مطالب امروز را از دست ندهید.


مالیات چیست؟

 در هر کشوری تمامی اشخاصی که منبع درآمدی داشته باشند موظف به پرداخت مالیات به دولت خواهند شد این مالیات در اصل به منظور تامین هزینه های عمومی، حفظ منافع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است قوانین مرتبط با مالیات از جانب دولت برای هر درآمدی مشخص می شود.

 انواع مالیات

 مالیات ها در ایران به دو دسته تقسیم می شوند که به شرح زیر است:

· مالیات های مستقیم: کسانی که موظف به پرداخت مالیات های مستقیم هستند مشخصات و منابع مالی آن ها برای اداره مالیاتی شناخته شده است به بیان دیگر می توان اینگونه گفت که مالیات های مستقیم را بر اساس منبع درآمد و دارایی اشخاص محاسبه و وصول می کنند.

 مالیات بر درآمد :شامل مواردی همچون درآمد حقوق، درآمد املاک، درآمد کشاورزی، درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد مشاغل و مالیات بر درآمد اتفاقی می باشد.

 مالیات بر دارایی مواردی همچون مالیات بر ارث و مالیات بر تمبر را شامل می شود.

· مالیات های غیرمستقیم:مالیات های غیر مستقیم برای آن دسته از اشخاص است که هویت آن ها برای دولت مشخص نیست اما به هر حال موظف به پرداخت مالیات می باشند. درآمدها و اشخاصی که مشمول پرداخت این نوع مالیات هستند به شرح زیر می باشند:

 هر شخص حقیقی ایرانی که در کشور دیگری اقامت داشته باشد اما درآمدهایی در ایران داشته باشد.

تمامی اشخاصی که مقیم ایران بوده اما در ایران یا خارج از آن به کسب درآمد مشغولند.

اشخاص حقوقی ایرانی که در ایران یا خارج از ایران منبع درآمدی داشته باشند.

تمامی مالکانی که در ایران اموالی دارند، این قانون برای اشخاص حقیقی و حقوقی حاکم است.

تمامی اشخاص غیرایرانی که در ایران منبع درآمدی دارند، این قانون برای اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان است.


آیا شرکت هایی که فعالیت نکرده اند باید مالیات بدهند؟


همانطور که گفته شد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که منبع درآمدی دارند موظف به پرداخت مالیات خواهند شد شرکت ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند وقتی شرکتی در اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسد یعنی فعالیت هایی تجاری دارد و باید مالیات مربوط به درآمد خود را بپردازد.

اما گاهی پیش می آید که شرکتی پس از ثبت بدون فعالیت می ماند، در صورتی که شرکتی پس از ثبت به هر دلیلی فعالیت نداشته باشد باید این موضوع را به حوزه ی مالیاتی خود اعلام کند با این کار، خود را از پرداخت مالیات معاف خواهد کرد، اما چنانچه شرکت بدون فعالیت بماند و آن را به سازمان مربوطه گزارش نکند موظف به پرداخت مالیات خواهد شد.

اداره ثبت موسسات غیر تجاری و ثبت شرکت ها در پایان هر ماه لیستی از تمامی شرکت ها و موسساتی که ثبت می شوند یا تغییراتی دارند را در دفاتر قانونی خود ثبت کرده و به اداره امور مالیاتی تحویل می دهند.

این قانون برای اشخاص حقیقی و حقوقی قابل اجراست. بر همین روال است که اداره امور مالیاتی برای شرکت ها مالیات در نظر می گیرد در واقع می توان گفت که مالیات شرکت ها ارتباطی به تشکیل پرونده آن ها در اداره مالیاتی و اخذ کد اقتصادی نخواهد داشت.

 مواردی که شرکت های غیرفعال باید رعایت کنند

 شرکت هایی که فعالیتی ندارند باید به رعایت یکسری نکات بپردازند برخی از این موارد را در ادامه ذکر کرده ایم.

در صورتیکه شرکتی فعالیت ندارد باید در موعد مقرر این موضوع را به صورت کتبی همراه با مهر و امضا مدیرعامل به حوزه ی مالیاتی خود ارائه کند.

· هیچگونه معامله ای نباید با نام صاحبان شرکت صورت بگیرد به بیان دیگر حساب مالی شرکت نباید گردش داشته باشد.

· از زمانی که موضوع عدم فعالیت شرکت به اداره امور مالیاتی گزارش داده می شود نباید هیچگونه فاکتور خرید و فروشی به نام شرکت صادر شود.

· مسئولین مربوطه شرکت موظفند حوزه ی مالیاتی شرکت را یافته و اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کنند.

· شرکت ها باید دفاتر پلمپ شده را به صورت سفید به اداره امور مالیاتی ارائه دهند.

چنانچه یک شرکت قصد ندارد در راستای موضوع شرکت فعالیتی داشته باشد، بهتر است برای انحلال آن اقدامات لازم را انجام دهد.

نحوه و شرایط اعلام عدم فعالیت شرکت ها

در صورتی که شرکتی قصد ادامه فعالیت ندارد مدیر یا نمایندگان آن باید در زمان تعیین شده به اداره امور مالیاتی مراجعه و مدارک لازم را که شامل اظهارنامه مالیاتی، نامه ی عدم فعالیت شرکت و پلمپ دفاتر را ارائه کنند در غیر اینصورت مشمول جرائم مالیاتی خواهند شد.

شرکت ها برای اعلام عدم فعالیت خود می بایست در ۴ ماه اول سال مالی اقدام کنند در صورتی که از این زمان گذشته باشد، باید مالیات این مدت را پرداخت کنند.

 موسسه ثبت شرکت تهران از برترین شرکت های تخصصی در حوزه ثبت است که با سابقه بیش از ۳۵ سال توانسته مشتریان خود را از خدمات خود راضی نگه داشته و فرآیند ثبت را کوتاه ترین زمان به نهایت برساند.

برای دریافت مشاوره ، ارتباط با کارشناسان و وکلای مجرب شرکت می توانید با شماره های ۰۲۱۴۳۹۰۲۰۰۰ تماس گرفته و یا برای دریافت مشاوره رایگان عدد ۵ را به سامانه ۱۰۰۰۴۳۹۰۲۰۰۰ ارسال کنید همچنین می توانید با دریافت اپلیکیشین مدیریت امور تهران ثبت از کافه بازار یا گوگل پلی برای اندروید و یا آیتونز برای آیفون از خدمات ثبتی ما به صورت رایگان بهره مند شوید با اپلیکیشن تهران ثبت در هر زمان و هر کجا هستید به پیگیری کارهای ثبتی خود بپردازید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس