کد خبر 1071529
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
فدراسیون فوتبال

اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال طبق جدول زمان‌بندی تأییدشده از سوی فیفا پیش می‌رود، اما برخی اعضای مجمع با هدف سهم‌خواهی به دنبال تغییر شرایط هستند.

به گزارش مشرق، نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به منظور تصویب پیش‌نویس اصلاح اساسنامه و ارسال آن به فیفا روز گذشته برگزار شد.

در همین حال برخی از اعضای مجمع مراتب اعتراض و مخالفت خود را با روند اصلاح اساسنامه اعلام کرده‌اند، اعتراضاتی که البته بیش از آنکه برخواسته از نگاه کارشناسی و دغدغه دلسوزانه نسبت به آینده فوتبال باشد، حاکی از سهم طلبی‌های همیشگی در راستای تضمین استمرار نفوذ بر تصمیمات مجمع است.

آنچه مسلم است تاکنون ترکیب و تعداد اعضای مجمع اکثریت را به رؤسای هیئت‌های فوتبال استان‌ها می‌داد که این اکثریت در سال‌های گذشته آفت‌ها و تبعات خاص خودش را داشته است.

قدرت لابی هیئت‌ها موجب شد در سال‌های گذشته کاندیداهای ریاست برای رسیدن به صندلی طبقه چهارم ساختمان سئول تسلیم خواسته‌های آنان شوند و حالا در انتخابات اخیر و آتی این رؤسای هیئت‌ها هستند که رسماً با تکیه بر قدرت نفوذ خود مستقلاً برای گرفتن تمامی کرسی‌های قدرت وارد انتخابات می‌شوند.

نگرانی برخی رؤسای استان‌ها در روند اصلاح اساسنامه تغییر چیدمان مجمع است که اکثریت را از آنها بگیرد و مانع از سهم‌خواهی‌های همیشگی شود همان‌طور که در سوی دیگر باشگاه‌ها به چیدمان قبلی معترض هستند و انتظار دارند قدرت بیشتری برای اعمال نفوذ در مجمع پیدا کنند.

اهالی فوتبال و مربیان، پیشکسوتان و داوران همچنین نمایندگان فوتسال و فوتبال بانوان هم از مطالبات و نقش کمرنگ همیشگی خودشان در مجمع می‌گویند.

بیشتر بخوانید:

در اساسنامه جدید، «فدراسیون» نهاد عمومی غیردولتی است

با این وجود نباید چند نکته را فراموش کرد؛ اول اینکه جدول اجرایی و زمان‌بندی اصلاح اساسنامه مورد تأیید فیفا قرار گرفته و فدراسیون فوتبال لازم است طبق همین جدول روند اصلاحات را تا مرحله نهایی دنبال کند. براین اساس ابتدا نظرات اعضای مجمع درباره اصلاح اساسنامه گرفته شده، موارد لازم طبق قانون با نظر اعضای کمیته تدوین مقررات در پیش‌نویس موردنظر اعمال شده، سپس متن پیش‌نویس به تصویب اعضای هیئت رئیسه می‌رسد، پس از آن جهت استعلام نظر فیفا به فدراسیون جهانی فوتبال ارسال خواهد شد و بعد از تأیید فیفا مجمع فدراسیون می‌تواند اساسنامه اصلاح شده را مورد تصویب قرار دهد. با رعایت مراحل همین جدول زمان‌بندی انتخابات فوتبال پیش از مهر ماه سال جاری برگزار نخواهد شد. حالا تغییر این جدول و عدم ارسال پیش‌نویس به دلیل اعتراض بعضی اعضای مجمع تا چه میزان می‌تواند انتخابات فدراسیون و روند اصلاح اساسنامه را به تعویق بیاندازد؟

دوم اینکه طبیعتاً تجمیع پیشنهادات و نظرات به هر شکل و صورتی با اعتراضات و اختلاف سلیقه برخی اعضای مجمع همراه خواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت نظرات و دیدگاه‌های همه اعضا که برخی از آنها در تعارض با یکدیگر است در یک متن بگنجد. همچنین مجال و فرصت تقابل و بحث در این زمینه با حضور کلیه اعضای مجمع وجود ندارد.

موضوع سوم شرایط ویژه موجود در فوتبال ایران و ضرورت تعیین تکلیف همچنین اصلاح اساسنامه به منظور برگزاری انتخابات است. بحث‌ها و جدال‌ها جهت سهم‌خواهی در اساسنامه فوتبال می‌تواند ماه‌ها ادامه پیدا کند، اما اولویت اصلاح اساسنامه با رعایت استانداردهای حداقلی فیفا همچنین انطباق با قوانین داخلی به منظور خروج از شرایط بحرانی موجود است.

بر این اساس باشگاه‌ها، رؤسای هیئت‌های استان‌ها و سایر اعضای مجمع می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خودشان را در مجمع مرتبط با تصویب اساسنامه اعلام کنند، اما در مقطع فعلی بهتر است به جای سهم‌خواهی عبور از بحران بی‌سابقه فعلی را مورد توجه قرار دهند.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در اصلاح اساسنامه ورود واژه نهاد «عمومی» در بند اول است که به منظور تعیین تکلیف شرایط حقوقی فدراسیون مورد توجه قرار گرفته هرچند طبیعتاً موافقان و مخالفانی دارد.

اگرچه دفاع از استقلال فوتبال براساس توصیه‌های فیفا همواره مورد توجه جدی قرار داشته است، اما نباید فراموش کرد که این استقلال در ماه‌ها و سال‌های گذشته تجارب تلخی را برای فدراسیون رقم زد و منجر به حاکمیت مطلق افرادی شد که خود را تابع قانون کشور نمی‌دانستند و با استفاده از واژه استقلال نه حاضر به پاسخگویی در قبال عملکرد خودشان بودند و نه از قوانین کشور تبعیت می‌کردند.

از سوی دیگر فدراسیون فوتبال از بودجه و امکانات دولتی به اشکال مختلف بهره می‌برد که اگر قرار باشد نهاد عمومی تلقی نشود در گام نخست لازم است کلیه امکانات و بودجه‌های دولتی این نهاد قطع شود.

به نظر می‌رسد عمومی بودن فدراسیون از جهت پیشگیری از بروز و ظهور قدرت مطلقه و غیرپاسخگو همچنین عدم تقابل با قانون کشور اتفاق خوبی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس