کد خبر 1071511
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
‌60 درصد از جانباختگان تصادفات جاده‌ای متعلق به پراید و پژو 405 هستند

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی گفت: 5441 فوتی از بین سرنشینان پراید و 3886 فوتی از بین سرنشینان پژو 405 بخشی از 16 هزار فوتی تصادفات جاده‌ای بوده‌اند که ضعف در بدنه خودرو و ضربه به سر دلیل اصلی مرگ آنها به حساب می‌آید.

به گزارش مشرق، گزارش کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در مورد بررسی اجمالی مشکلات، آسیب‌ها و چالش‌های مرتبط با صنعت خودرو طرز کار وزارت صمت و شرکت‌های خودروسازی داخلی در جلسه علنی امروز دوشنبه (22 اردیبهشت) را قرائت کرد.

 بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: ‌در کشور ما صنعت خودروسازی بعد از صنعت نفت مورد حمایت کارشناسان و سیاست گذاران بوده است در حالی که این صنعت استراتژیک در حال حاضر مشکل کیفیت، ‌ایمنی و قیمت دارد و عملا نتوانسته رضایت مشتریان داخلی خود را تامین کند. 

وی گفت: رشد فزاینده قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی و برخی سیاستگذاری‌های این حوزه باعث شده کمیسیون اصل 90 این موضوع را بررسی و علت افزایش قیمت نامتعارف خودروهای وارداتی را ارزیابی کند. 

بیشتر بخوانید:

پارسایی خاطرنشان کرد: پایین بودن قیمت خودرو  قطعات آن ایمنی پایین و آلایندگی بالا گویای این واقعیت است که محصولات ایران خودرو و سایپا مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است. 

وی گفت: 40 درصد تصادفات جاده ای طبق گزارشات پلیس راهور به دلیل ضعف بدنه خودرو بوده است و با اینکه از سال 88 سامانه مربوط به ترمز ABS (ترمز ضد قفل) بر روی خودرو نصب شده است ولی سامانه ترمز EBS (ترمز الکترونیکی خودرو) نصب نشده است. 

پارسایی گفت: دلیل فوت 56 درصد جانباختگان جاده‌ای ضربه سر بوده است. 

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی خاطرنشان کرد: ‌از بیش از 16 هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای 5 هزا ر  و 441 مرگ سرنشینان پراید و 3 هزار و 866 سرنشینان پژو 405 بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: 300 هزار مصدوم سالیانه هم به دلیل نقص ایمنی خودروها بوده است. 

پارسایی با اشاره به بخش‌هایی از این گزارش درباره آسیب‌ها و مشکلات صنعت خودروسازی آلایندگی خودروهای داخلی و خسارات ناشی از آن و وضعیت قراردادهای پیش فروش گفت: خودروهای داخلی به ویژه خودروهای شرکت سایپا کیفیت لازم را نداشته و مشکلاتی را به وجود آورده به طوری که ۴۰ درصد تصادفات به دلیل واژگونی ناشی از نداشتن همین کیفیت است.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی افزود: در موضوع قراردادهای پیش فروش از سال ۹۵ تا ۹۷ دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا تعداد خودروهای پیش فروششان از مجوزهای اخذ شده بیشتر بوده است. همچنین ضوابط ثبت نام رعایت نشده است.

وی گفت: در برخی از موارد ۶۰ تا ۸۰ درصد خریداران خودرو از نمایندگی‌های فروش خودرو بودند. همچنین در برخی از پیش فروش‌ها اعمال محدودیت کد ملی وجود نداشته که باعث شده تعدادی از مشتریان تا ۲۰۰ خودرو ثبت نام کنند یا اینکه اولویت تحویل خودرو رعایت نشده است.

پارسایی با بیان اینکه در برخی از موارد خودروها در موعد مقرر تحویل داده نشده‌اند، گفت: اشکالاتی همچون عدم شفافیت در قراردادها، عضویت برخی شرکت‌های قطعه‌سازی در هیأت مدیره شرکت‌های خودروسازی برخلاف قانون، خرید قطعات از شرکت‌های انحصاری، تعرفه نامناسب واردات خرید قطعات خودرو، سیاست‌گذاری‌های غیراصولی در صنعت خودرو و سایر اشکالات در این گزارش قید شده همچون اینکه ۲۵۰ میلیون دلار برای طراحی صندوق ۲۰۶ اختصاص داده شده است.

به گفته وی یکی از دلایل افزایش بهای خودرو زیان انباشته شده خودروها از سال‌های گذشته بوده است. همچنین برخی سیاست‌های وزارت صمت وجود نقدینگی سرگردان، تبدیل خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای، تحریم‌ها، ناکارآمدی شرکت‌های خودروسازی در پیش فروش‌ها، تصدی‌گری دولت، افزایش قیمت مواد مصرفی، عدم توانایی خودروسازان در تأمین نیاز مشتریان، عدم پیش‌بینی‌های لازم وزارت صمت در تعدیل قیمت‌ها، انحصاری بودن تولید خودرو و بالا نگه داشتن هزینه‌های گمرکی از دیگر عوامل افزایش قیمت خودرو بوده است.

سخنگوی کمیسون اصل ۹۰ تعدادی از پیشنهادات این کمیسیون برای حل مشکلات بازار خودرو را این گونه بیان کرد که باید به سمت واگذاری سهام عدالت در شرکت‌های خودروسازی، لزوم انجام مطالعات جامع در خصوص نیازها و نظام‌مندکردن تعرفه‌گذاری و لزوم توجه به ساماندهی قطعه‌سازان و اصلاح قوانین برای چابک سازی صنعت خودرو حرکت کرد.

پارسایی در پایان قرائت گزارش تأکید کرد: اگر به حق‌الناس، حقوق شهروندی و هر واژه دیگری، مسئولان و به خصوص سران قوا باور دارند با اجحاف آشکار خودروسازان به جان و عزت مردم به صورت سریع و عاجل برخورد کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • جوجه تیغی بدنساز GB ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    26 0
    میگن پراید انقد تو کارش جدیت داره که گاهی عزرائیل بهش میگه داداش دستم بنده، یه کم یواشتر
    • مظلوم IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      3 1
      نوکر بی جیره و مواجب حضرت ملک الموت
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    5 1
    فقط اسب .
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    9 8
    این امار درست نیست چون بیشترین ماشینهای ایران پراید و 405 هست و دلیل بالا بودن تعداد قربانیان هم تیراژ بالای این خودروهاست مثلن تیبا از 405 بهتره که نیست یا 206 که بیشترین چپی ها متعلقه بهش به علت اینکه سر پیچا کم میاره یا ام وی ام که کاغذیه و با کوچکترین ضربه مچاله میشه اما از هر 10 تا ماشین 4 تا پرایده4 تا 405 معلومه امار این دو تا بالاتره
    • hossein IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      8 1
      اقای عزیز حرف شما درست پراید و چهارصد و پنج زیاده امارشم زیاده ولی اصلن محکم نیسن حلبی هسن تو ایرانیا فقط 206و سمند محکمن 206یکم تیزه تعادلشم به خاطر هاچبک هس کمتره من خودم دارم راننده باشی میتونی کنترلش کنی خدایی نکرده چپ هم بشه احتمال سالم بیرون اومدنت زیاد تر هس مشکل ما بی دقتی رانندگانم هس یا علی
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      1 0
      شما با پراید بزنی به یک گربه جون سالم به در نمیبری بحدی ضعیف و مرگباره
    • پدیدار IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      0 0
      ام وی ام کاغذیه داداش ؟ از پراید که بهتره واقعا اصلا ام وی ام رو از دور دیدی؟ دیگه بس کن دروغت خیلی شاخ دار بود
  • حسین IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    24 2
    بدبخت ترین مردم دنیاهستیم چون مجبوریم گاریهای ایران خودرو وسایپارو سوار شیم .بساط آدم کشی رو جمع کنید وبجاش خودروهای کم مصرف وایمنی کره ای وژاپنی واردکنید تامردم لذت رانندگی روبچشند.بخدا آخرتی هم هست.چرامردم روتوزندان کردین که مجبورن پرایدو‌...بخرن
  • مهدی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 21
    آمریکا با وجود پیشرفت در صنایع خودرو اما در مرگ و میر در اثر شلیک با اسلحه رکودداره! اینکه ما با وجود ساخت ناوها و پهپادها و ... هنوز یه خودروی درست و حسابی نداریم جدای از بحث اختیار انسان، موضوع قهر الهی هم هست. اگه ما خودرو پیشرفته و ایمن هم داشتیم باز مرگ و میر به گونه دیگری شاهد بودیم!
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    7 0
    این دوتا خودرو از کرونا بیشتر کشته میدن هرسال البته من پولم نمیرسه پراید دست دوم هم بخرم من راضیم به این ماشین های بنجل در هر صورت کارم راه میفته ولی به قمیت واقعی همون بیست میلیون برای پراید خوب بود هی روزگار
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    8 0
    بعد از این همه کشتار تازه شده 90میلیون ومردم هم بال چه عشقی می خرند
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 22
    این تحلیل ها حماقت محضه پراید ماشین خوبیست علت بالا بودن آمار تعداد زیاد اون هست مثلا شما نمیتونین پراید رو با یک محصول دیگه که یک بیستم اون تو کشور فعال نیست مقایسه کنید دوما رانندگان پراید اکثرا بی تجربه اولین ماشین زندگیشون و بسیار عجول هستند سرعت مطمئنه برای پراید صد کیلومتر هست نه بیشتر از این بنده با بهترین خودرو در اتوبان بارها دیده ام رانندگان پرایری که با سرعتهای سرسام آور ویراژ میدهند وقتی طرف برای جون خود و دیگران ارزش قائل نیست میشه همین احتمالا سایپا از فروش محصولات خود مقدار کمی به آقایان داده که ازش شاکی هستند جیبشون رو پر کنند صداها خفه خواهد شد
    • پدیدار IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      1 1
      پراید ماشین خوبیست؟؟؟؟؟ ای خدا بچه دوم ابتدایی داره نظر میده آخه کجای پراید ماشین خوبیه با سگ تصادف کنه راننده میمیره برو تست تصادف لیفان x60 رو ببین تا بفهمی ماشین ارزون و مقاوم به چی میگن
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    22 3
    خوب بمیرند عوضش تولید خودمونه وکارگرها بیکار نمی مونند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 5
    منظورتون بی احتیاطی هرسال جان چند نفرو میگیره....؟؟؟!!
  • حکمت 7966 IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    5 6
    آیا از نظر شرعی و قانونی مجازیم به بهانه حمایت از تولید داخل سالیانه دهها هزار نفر را به کشتن بدهیم، و سالهاست نه خودرو داخلی ارتقاء می یابد و نه قدرت خرید مردم (بخاطر وضع تعرفه‌های بالا و تورم)، به خرید خودرو ایمن میرسد، مهلتی هم برای ارتقای ایمنی خودرو نیست. آیا واقعا شرع اجازه ساخت خودرو غیرایمن به خودروسازان را میدهد.؟. آیا کسی تکلیفی به عنوان حقوق عامه ،حق الناس ، با هدر رفتن ناخواسته خون و نفوس مسلم مسوولیتی ندارد .؟ .روزی ۵۰ نفر کشته میشوند.(بی جرم و بی جنایت) آیا نباید مدعی العموم ورود پیدا کند.؟ از این جهت عرض میشود که در تهیه دارو و لوازم پزشکی اصل کیفیت و ایمنی جان انسان است.و اگر غیر ایمن باشد مجوز تولید نمیگیرد.و دولت خود را ضامن سلامت مردم میداند. خودرو که با جان انسان در ارتباط است. تعهدی ندارد.
  • DE ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    4 2
    یکی از عواملی که در ایران آمار خودکشی را کاهش داده همین پراید است. زیرا تمام خودکشی ها با پراید را هم در آمار تصادفات ثبت میکنند.برای خرید خودرو سند امضاء میکنند برای خرید پراید وصیت نامه.
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    7 2
    ﺧﻴﻠﻲ ﻓﻜﺮ ﻛﺮﺩﻡ ﭼﺮا ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻣﺤﻜﻢ ﻭﺧﻮﺑﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﻤﻴﻜﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﺧﻴﻠﻲ ﻫﺎ اﮔﺮ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺧﻮﺑﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺸﻪ ﺑﻴﻜﺎﺭ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ ﻣﺜﻼ ﻣﻜﺎﻧﻴﻚ ﺻﺎﻓﻜﺎﺭ ﻧﻘﺎﺵ ﻳﺪﻛﻲ ﻓﺮﻭﺵ اﮔﺮ ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻴﻨﺪاﺯﻳﻢ ﺗﻮ ﺧﻴﺎﺑﻮﻥ اﺯﻫﺮﺩﻩ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﭘﻨﺞ ﺗﺎﺵ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻫﺴﺖ ﺩﻭﻟﺖ ﻫﻢ ﻧﻤﻴﺨﻮاﺩ اﻣﺎﺭ ﺑﻴﻜﺎﺭﻱ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﻩ ﻓﻘﻄ ﻫﻤﻴﻦ ﻫﺴﺖ
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 0
    پارس هم دقیقا خصوصیات 405 رو داره تیبا و ساینا هم تا حدود زیادی رفتار پراید رو دارن
  • محمد IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 0
    واسه اینه ک دولتهای ایران از کنار این دوصنعت هر چی دلشون بخاد دزدی میکننن
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    0 0
    آی نابغه ، بابا تو که انیشتینی با این مغز متفکرت اینو چرا زودتر نگفتی......
  • مرتضی US ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 0
    پراید ماشین بین شهری نیست خدا وکیلی
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 0
    چرا پراید؟! چرا خود ادمها مقصر نباشند که از یک خودروی سبک داخل شهری انتظاری خلاف توانش را دارند !
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    0 0
    اینکه پنج برابر امار کروناست پس چرا فاصله اجتماعی اینقدر مهم شده به جای اینکه خودروها وجاده ها اصلاح شوند
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 0
    زمانی ایران جزاولین تولیدکننده خودرودرخاورمیانه بودبطوری که خودری ان به کشورهای بلک شرق مثل شوروی صادرمیشد بطوری که ازلحاظ کیفیت برابری میکردباخودروهای فرانسوی ایتالیایی اگرهمینطورپیش میرفت الان چه بساقطب اول تولید نه مونتاژاسیابودیم ...تارسیدیم به پراید ،انقدرپرایدازمردم ایران به دیارباقی ارسال کرد جنگ هشت ساله صدام جنایتکارنکرد،ایرانی لایق بهترین هااست اماماخودمان مقصریم که هراشغالی گذاشتندجلویمان قبول کردیم ....ازماست که برماست
  • حمید IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    گردن به سایپابایدبیندازندجواب به اون دنیای روزقیامت بایدبدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس