کد خبر 1071004
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
دیداک

گفت‌وگو با عضو هیأت مدیره باشگاه بارسلونا خواندنی است؛ او از لاماسیا تا احتمال رفتن بازیکنان ایرانی به این تیم صحبت می‌کند.

به گزارش مشرق، مهمان ویژه این هفته پژمان نوزاد در «آنتن» و از استودیوی مصاحبه در کالیفرنیای آفتابی، دیداک لی، عضو هیأت مدیره بارسلونا و مدیر رسانه‌دیجیتال باشگاه بارسلونا بود که حرف‌های جالبی بین آنها رد و بدل شد؛ مشروح این مصاحبه جذاب در زیر آمده که خواندن آن خالی از لطف نیست:

بیشتر بخوانید:

مسی هیچ وقت مثل زمان گواردیولا نشد

* من سال‌هاست که دیداک رو می‌شناسم. او سابقه فوق العاده‌ای در کارآفرینی داره. او فرزند یه خانواده مهاجر و همینطور عضو هیأت مدیره باشگاه بارسلونا هم هست. دیداک ممنون که دعوت من رو پذیرفتی. به این برنامه خوش اومدی.

- ممنونم پژمان، دوست من. باعث خوشحالی و افتخار منه که اینجا کنار تو باشم.

* من می‌خوام با سفرت شروع کنم؛ از عضو بودن در هیأت مدیره بارسلونا تا کارآفرین بودنت. در این باره به بینندگان ما بگو و همینطور بگو که چطور تونستی عضو هیأت مدیره باشگاه بارسلونا بشی؟

- حتما. خُب پدر و مادر من چینی هستن. اونها ۵۰ سال پیش به اسپانیا اومدن. من اولین پسر در شهرم بودم که نژاد غیر قفقازی داشتم.

* برای کسایی که نمی‌دونن بگو که شهر تو، فیگورس، چقدر از بارسلونا فاصله داره؟

- تقریبا یک ساعت و نیم فاصله داره و و فیگورس رو به خاطر وجود موزه سالوادور دالی در اون می‌شناسن که نقاش مشهوری هست. ما اولین خانواده آسیایی در این شهر بودیم. منم در شهر خودم اولین پسر از نسل غیر قفقازی محسوب می‌شدم. اون موقع مهاجرت یه رخداد خیلی تازه بود. وقتی بچه بودم، فکر می‌کردم من تنها پسر چینی در دنیا هستم؛ بنابراین می‌شه فهمید که چقدر موقعیت و شرایط ما عجیب و غریب بود. اولین باری که فیلم بروس لی رو دیدم. از مادرم پرسیدم بروس عموی من نبوده؟ چون هم چینی بود و فامیلیش لی بود. برای کسی مثل من، که خودش رو تنها پسر چینی دنیا می‌دونست، واقعا خاص به نظر می‌رسید. فکر می‌کنم سفر من از همون بچگی آغاز شد؛ یعنی وقتی که فوتبال رو شناختم. وقتی در یه تیم ورزشی بازی می‌کنین، حتی اگه فوتبال هم نباشه، رنگ پوستتون مهم نیست بلکه چیزی که مهمه اینه که در اون ورزش کار کنین.


- وقتی در تیم مدرسه‌ام بازی می‌کردم، فهمیدم که می‌تونم خودم رو در جامعه‌ام ابراز کنم؛ به همین خاطر ورزش رو شروع کردم و فوتبال بازی کردم. آرزوی کودکیم این بود که یه فوتبالیست حرفه‌ای بشم و برای باشگاه بارسلونا بازی کنم چون همه اینجا هوادار بارسلونا هستن. از همون موقع، از شانس بد من خیلی بد فوتبال بازی می‌کردم، حتی نمی‌تونستم برای تیم محله‌ام بازی کنم. به همین خاطر وقتی ۱۰ سالم شد، یاد گرفتم با کامپیوتر کار کنم.


- وقتی بچه بودم، فوتبال بازی می‌کردم و آرزوم این بود که فوتبالیست حرفه‌ای بشم و در بارسلونا بازی کنم، اما وقتی فهمیدم که نمی‌تونم حرفه‌ای بشم، و حتی نمی‌تونم در تیم مدرسه‌ام بازی کنم، ازش گذشتم و هر روز با کامپیوتر بازی می‌کردم. این آرزو تغییر کرد و خواستم که عضو هیأت مدیره بارسلونا باشم.


- اگه نتونین فوتبالیست بشین، می‌تونین عضو هیأت مدیره باشین، اگه نتونین موسس دراپ باکس باشین، سرمایه گذارش که می‌تونین باشین، مثل تو. این رویای کودکی من بود، اما احتمال اینکه یه پسر چینی از شهر فیگورس بتونه عضو هیأت مدیره باشگاه بارسلونا بشه، خیلی کم بود و تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید.

* وقتی بهش فکر می‌کنم واقعا فوق العاده به نظر می‌رسه چون موفقیتی که تو داشتی واقعا عالی بوده و می‌دونم که چقدر سخته بتونی عضوی از هیأت مدیره باشگاه بارسلونا باشی. فکر میکنم برای بینندگان ما مهمه که بدونن، صاحب اصلی  باشگاه بارسلونا، هیئت مدیره‌اش هستن که شامل مردم هست و اونها برای عضوگیری رای می‌گیرن. برامون بگو چطور اعضا رو انتخاب می‌کنن؟

- هر ۶ سال یک بار این عضوگیری انجام می‌شه. باید از بین یه سری کاندید انتخاب بشین، و باید در انتخابات برنده بشین. باید یه ضمانت بانکی معتبر داشته باشین؛ نصف بودجه باشگاه هم در حسابتون باشه که ساده هم نیست چون من همش ۳۶ سالم بود، از یه شهر کوچیک بودم و خیلی پیچیده بود که بتونم با بارسلونا کار کنم؛ از اونجایی که از بچگی رویای این رو داشتم و براش هم خیلی سخت کار کردم، تونستم یه اتفاق غیرممکن رو به رخدادی ممکن تبدیل کنم. گاهی ما اتفاقات سخت رو با اتفاقات غیرممکن اشتباه می‌گیریم.

* واقعا درسته؛ بارسلونا چند عضو داره؟

- معمولا حداکثر تعداد اعضای هیأت مدیره ۲۰ نفر هست. الان ۱۴ عضو داریم.

* منظورم اعضای خود باشگاه بارسلوناست، نه هیأت مدیره‌اش.

- آهان ببخشید. باشگاه ما نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر عضو در سراسر دنیا داره.

* میشه برامون بگی چطور میشه عضو باشگاه بارسلونا شد؟

خب، معمولا راه‌های زیادی برای این کار هست. برای جزئی از اعضا بودن، باید سه سال در لیست انتظار بمونین؛ بعدش هر سال باید تعهد خودتون رو با باشگاه دوباره تجدید کنین. و اونوقت میتونین عضوی از باشگاه باشین. اگه بچه هم باشین می‌تونین بدون این انتظار سه ساله عضو باشگاه بشین، اما معمولا اعضای باشگاه باید پیوند محکمی با باشگاه داشته باشن؛ یعنی باید در استادیوم حضور داشته باشن، چون عضو این باشگاه معمولا کسی هست که همیشه به باشگاه نزدیک بوده و باید برای تماشای بازی‌ها حضور داشته باشه. حالا ما می‌خوایم این عضوگیری رو دیجیتال کنیم. نمی‌تونم زیاد درباره‌اش حرف بزنم، اما سه ماه پیش یه راهبرد دیجیتالی رو ارائه دادیم چون می‌دونیم که بارسلونا هواداران زیادی در دنیا داره که اونا هم می‌خوان به باشگاه متعهد باشن و دوست دارن باشگاه رو متعلق به خودشون بدونن. ما هم می‌خوایم برای دوستانمون از راه دور این کار رو انجام بدیم.

* عالیه. فکر می‌کنی اگه من درخواست بدم شانس این رو دارم که عضوی از باشگاه باشم؟

- البته که می‌تونی.

* می‌خوام درباره مسؤولیت‌های هیأت مدیره باشگاه باهات حرف بزنم. تو رئیس بخش تکنولوژی و ابداع باشگاه هم هستی. می‌دونم که تو و بارسلونا می‌خواین در رسانه‌های اجتماعی جدید و اپلیکیشن‌های جدید سرآمد باشین. می‌تونی برامون بگی این نسخه از برنامه دیجیتالی بارسلونا چطور پیش میره؟

- برای اینکه روشن تر بشه، باید بگم که من رئیس بخش دیجیتالی باشگاه هستم؛ یعنی عضوی از هیأت مدیره که مسؤول بخش دیجیتالی هست. ما یه بخش دیگه هم شبیه به این بخش داریم که یکی از همکاران من رئیسش هست که خانم فوق‌العاده‌ای هم هست. بنابراین در بخش دیجیتالی باشگاه، ما باشگاه رو برندی جهانی می‌دونیم که هدفش نزدیک شدن به همه هواداران در دنیاست، اینکه بتونن تا حد ممکن به ما نزدیک باشن چون میدونیم که تعداد کمی، مثلا ۱۰۰ هزار نفر می‌تونن به استادیوم بیان اما میلیون‌ها هوادار در سراسر دنیا هستن که دوست دارن به ما نزدیک باشن، و مأموریت ما هم اینه که زمینه رو فراهم کنیم تا باشگاه رو به هوادارانمون نزدیک کنیم. این ماموریت ماست.

- می‌تونی تصور کنی که دیدگاه ما به‌عنوان باشگاه اینه که مثل شرکتی باشیم که محتوا تولید می‌کنیم؛ به همین خاطر در کانالمون در شبکه‌های اجتماعی سخت کار می‌کنیم؛ خیلی کار می‌کنیم تا بتونیم محتوا رو برای اون کانال‌ها خلق کنیم، این کانال‌ها باعث میشن به هوادارانمون برسیم، اما مهم محتوایی هست که تولید میشه. گاهی می‌گفتیم محتوا جوهره کار هست، اما برای ما محتوا دلیل اصلی و مهم باشگاهمون محسوب میشه.

* گزارش جدیدی خوندم که می‌گفت بارسلونا اولین باشگاهی هست که به درآمد میلیارد دلاری رسیده؛ رقمی که برای امسال گفته شده بود، ۹۵۹ میلیون بود و در مقایسه با سال گذشته که این رقم ۸۳۸ میلیون بود، افزایش داشت و تونست از رئال مادرید جلو بزنه. چقدر از این درآمد از بخش دیجیتال هست؟

- بله. فکر می‌کنم بخش دیجیتال خیلی متقاطع هست؛ به همین خاطر به همه بخش‌های باشگاه کمک می‌کنه. درآمد از بخش دیجیتال ۱۰۰ میلیون هست و هر ساله داره خیلی سریع پیشرفت هم می‌کنه.

* این یعنی بیشتر از ۱۰ درصد درآمد باشگاه رو شامل میشه که عالیه.

- بله. این مبلغ بیشتر برای خریدهای آنلاین و فروش بلیط هست، اما ما در بخش خودمون به دیگر بخش‌های باشگاه هم کمک می‌کنیم تا سهام خودشون رو بفروشن و اسپانسر بگیرن و بتونیم از راه‌های دیجیتالی، اسپانسر جذب کنیم که اینها در این رقمی که گفتم جا نمی‌گیره. هدف ما اینه که در سال‌های پیش رو این رقم رو سه بار بیشتر کنیم.

* منظورت اینه که سه برابرش کنین؟

- بله. هدفمون اینه.

* پس یعنی می‌خواین نزدیک به ۳۰۰ میلیون از این راه درآمد داشته باشین؟ تیمتون در بخش دیجیتالی باشگاه بارسلونا برای این کار چقدر بزرگ هست؟

- خب، بستگی داره. ما باید افراد خاصی رو در نظر بگیریم که شاید ۶۰ یا ۷۰ نفر افراد مستقیم باشن، اما این روزها همه در دیجیتال یه جورایی کار می‌کنن. ما ارتباطاتی با مردم داریم، حتی بازیکنانمون هم هستن که با این بخش سر و کار دارن چون اونها هم یه جورایی محتوای دیجیتالی تولید می‌کنن. فکر می‌کنم بهتره بگیم که همه کم و بیش در بخش دیجیتال کار میکنن، اما تیم بخش دیجیتال تقریبا۶۰ یا ۷۰ نفر هستن. تیم بزرگی هست.

* می‌خوام درباره یکی از پروژه‌هات حرف بزنم که به تازگی بیرون اومده و خیلی هم هیجان انگیزه و اون هم "استودیوی بارسا" هست. میدونم که چند ساله داری روی این کار میکنی. نتفلکیس هم برنامه‌ای داره، راکوتن هم داره که اسمش "روز بازی" هست که نشون میده در روز بازی بارسلونا چه اتفاقاتی می‌اُفته. می‌تونی درباره استودیوی بارسا حرف بزنی تا همه هواداران در سراسر دنیا شانس این رو پیدا کنن که تماشاش کنن؟ یه کم بیشتر در این رابطه برامون بگو.


- البته. دیدگاه ما اینه که هر شرکتی در دنیا می‌تونه یه شرکت رسانه‌ای باشه. رسانه یعنی تولیدکننده محتوا، به همین خاطر دو یا سه سال پیش فکر کردیم که ایده خوبی هست که استودیو بارسا رو شروع کنیم و از اون به‌عنوان کارخونه تولید محتوا استفاده کنیم و محتوای مخصوص به خودمون رو درست کنیم. ما در استودیوی بارسا همه ویدیوها و محتوای دیداری و شنیداری‌مون رو تولید می‌کنیم و اونها رو از شبکه‌های اجتماعیمون منتشر می‌کنیم.

- محتوای تلویزیون بارسا رو هم تولید می‌کنیم و همینطور محتوایی داریم که محتوای اختصاصی هست. این محتوای اختصاصی شامل برنامه‌های تلویزیونی و شوهامون میشه. هدف ما اینه که این برنامه‌ها رو در پلتفرم‌های اصلی دنیا از جمله تلویزیون راکوتن، نتفلیکس، آمازون و ... پخش کنیم. هدفمون اینه که این محتوای اختصاصی رو تولید کنیم که  بتونین از او تی تی و پلتفرم‌های اصلی خودمون هم پخش بشه.

- ما به تازگی یعنی ۵ ماه پیش برنامه "روز بازی" رو تولید کردیم. این برنامه یه برنامه منحصر به فرد هست که شدیدا هم بهتون توصیه می‌کنم اون رو تماشا کنین چون فوتبالی هستین؛ مطمئنم که ازش خوشتون میاد. این اولین باره که یه باشگاه فوتبال از پشت صحنه اتفاقات در طول فصل برنامه ضبط می‌کنه؛ از همه فراز و نشیب‌ها؛ مثلا وقتی رئال مادرید رو می‌بریم، یا وقتی در برابر لیورپول می‌بازیم، از درون نشون میده که چه اتفاقاتی در پشت صحنه باشگاه و تیم میفته. این فرصت بزرگی هست که بتونیم بازیکنانمون رو از جهات دیگه هم بشناسیم چون بازیکنانمون نه تنها ورزشکاران فوق العاده‌ای هستن، انسان‌های خیلی خوبی هم هستن و همشون داستان شخصی جذابی دارن. شدیدا بهتون توصیه می‌کنم که داستان لوئیس سوارز رو ببینین، اینکه چطور از بچگی هوادار بارسلونا بود؛ داستان عاشقانه‌اش با همسرش و اینکه چطور شد که همسرش وقتی نوجوان بود به بارسلونا اومد. فکر می‌کنم عالیه چون پشت سر هر بازیکنی، داستان جالبی وجود داره و مهم نیست که فوتبال دوست داشته باشین یا نه، یا مهم نیست که هوادار بارسا باشین یا نه، حتی اگه هوادار رئال مادرید هم باشین، خیلی جالبه که چنین برنامه‌ای رو ببینین.

* موافقم. موضوع جذابیه و بی‌صبرانه منتظرم این برنامه رو تماشا کنم. قبل از اینکه به سراغ موضوع بعدی برم، استادیوم نیوکمپ رو پشت سرت می‌بینم و می‌دونم که دارن روی نوسازی استادیوم کار می‌کنن. ظرفیت باشگاه چقدر هست؟

- الان نیوکمپ دومین استادیوم بزرگ دنیاست، و ۹۶ هزار نفر ظرفیت داره. بعد از پروژه بازسازی باشگاه، می‌تونیم ۱۰۵ هزار نفر ظرفیت داشته باشیم

* پس استادیوم جدید اینطوری میشه. قیمت یه بلیط چنده؟ بازه‌ی قیمت برای هر بلیط بازی چقدر هست؟

- بستگی به لالیگا یا بازی چمپیونزلیگ داره. میتونه به ۳۰ یورو هم برسه، گاهی هم تا ۳۰۰ یورو میره. بستگی به بازی داره و اینکه از کجا بازی رو نگاه کنین.

* عالیه. می‌دونم که همیشه دعوتم می‌کنی که بیام. یکی از این روزها برای تماشای ال‌کلاسیکو باید بیام. صحبت از الکلاسیکو شد، هنوزم وقتی بازی ال‌کلاسیکو هست، از شب قبلش یا در طول بازی استرس دارین؟ از این تجربه‌ات در الکلاسیکو بگو.

- البته، ال‌کلاسیکو همیشه ال‌کلاسیکو هست. وقتی هوادار بودم واقعا از این بازی هیجان زده می‌شدم؛ الانم به عنوان عضوی از هیأت مدیره، بازم اون هیجان رو دارم، حتی بیشتر چون اگه اوضاع خوب پیش نره، مردم از ما خیلی عصبانی میشن؛ به همین خاطر احساس مسؤولیت میکنم، اما ال‌کلاسیکو یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌هایی هست که هر کسی می‌تونه در زندگیش تجربه‌اش کنه، مثل سوپربال در آمریکا و راحت میشه مثلا با فینال یورو مقایسه‌اش کرد. من شدیدا توصیه می‌کنم که به بارسلونا بیای و این بازی رو از نزدیک تجربه کنی. می‌تونی بازی رو از طریق باشگاه‌های هواداری‌مون هم دنبال کنین. ما بیش از هزار باشگاه هواداری در دنیا داریم و تجربه تماشای این بازی رو از این طریق بسیار بهتون توصیه می‌کنم.

* عالیه. چیزی که همه درباره باشگاه می‌دونن اینه که یه آکادمی جوانان داره به نام لاماسیا.

- ما در تهران هم یه باشگاه رسمی هواداری داریم؛ برام سخته که اسمش رو تلفظ کنم، اما یه باشگاه هواداری در تهران داریم.

* بله، داریم و هواداران زیادی هم داره. حالا درباره اش حرف می‌زنیم. بارسونا هواداران دو آتیشه زیادی در ایران داره، اما لاماسیا جایی هست که مسی و خیلی از بازیکنان دیگه از اون بیرون اومدن. می‌تونی بهم بگی چند تا بازیکن در این کمپ جا می‌گیرن؟


- لاماسیا آکادمی جوانان ماست. به نظر من مهم‌ترین چیز در لاماسیا اساس و دیدگاه اون هست. می‌دونین که یوهان کرویف ابداع کننده این مفهوم بوده و ما خیلی مدیون او هستیم. دیدگاه او این بوده که روش بازی تیم ما که همون ترکیب ۳-۳-۴ هست و خیلی زیبا هم هست و شیوه تهاجمی هم هست، بهتره که ترکیب اصلی تیم باشه و همه تلاش ما باید این باشه که تیممون به این شیوه بازی کنه. به همین خاطر برای ما خیلی مهمه، چون وقتی داریم درباره هویت باشگاه حرف می‌زنیم، داریم از سبک بازیش می‌گیم؛ برای همین برامون مهمه که تیم اصلیمون هم به شیوه تیم‌های جوان‌ترمون بازی کنه؛ این کار ساده‌ای نیست و باید از همون روزهای اول فوتبالیست شدنتون اون رو آغاز کنین. به همین خاطر لاماسیا شکل گرفت. با بازیکنانی که از لاماسیا بیروناومدن، در کل لامسیا ۷هزار بازیکن جوان رو تحت کنترل خودش داره. هر سال از آکادمی لاماسیا چیزی حدود ۱۰۰ نفر بیرون میان که البته بیشتر یا کمتر بودنش به فصل بستگی داره. هدف لاماسیا اینه که به بازیکنان جوان یاد بده که چطور بازی کنن ما بهشون یاد می‌دیم که ارزش‌ها رو یاد بگیرن، مراقب تحصیلاتشون هم هستیم و این عالیه. فقط این نیست که برای تیم اصلیمون بازیکن بسازیم چون اگه واقع بین باشیم، تعداد کمیشون می‌تونن برای تیم اصلی بازی کنن، به همین خاطر ماموریت لاماسیا اینه که انسان‌های خوبی تربیت کنه که خیلی هم مهم هست.

میدونم که هر بازیکن جوانی در دنیا میخواد به اونجا بیاد و در اونجا کار کنه. شما ناظرانی رو در سراسر دنیا دارین؟ می‌دونی که همه می‌خوان در اونجا حضور داشته باشن، پدران و مادران زیادی دوست دارن بچه هاشون به اونجا بیان. هر مربی هم دوست داره بازیکنش رو به اونجا بفرسته. فکر می‌کنی ناظرانی در ایران باشن که بتونن از بین بازیکنان با استعداد ایرانی کسانی رو برای آکادمی انتخاب کنن؟ چون بارسا رو دوست دارن و بازیکنان خیلی خوبی هم در ایران هستن. اگه یه بازیکن ایرانی بخواد به آکادمی بارسلونا باید چیکار کنه؟ مثلا می‌تونه ویدیو بفرسته؟ کلا بگو چه فرآیندی داره؟ اینم می‌دونم که درخواست‌های زیادی از سراسر دنیا در این زمینه دارین.

بله. ما در دنیا ناظرانی داریم و همه جا رو پوشش دادیم. توصیه من به بازیکنان جوان اینه که اولین چیز تحصیلاتشون هست. مهم نیست چقدر بازیکن خوبی هستین، مهم‌ترین چیز تحصیلاتتون هست. فوتبال مهمه، اما مهم‌تر از اون، اینه که انسان خوبی باشین. مهم اینه که وقار داشته باشین، مهم اینه که بچه‌های خوبی باشین و به حرف پدران و مادرانتون گوش بدین. باید متواضع باشین، این مهم‌تر از یه فوتبالیست خوب بودن هست چون سخته که بشه بدون انسان خوبی بودن، فوتبالیست خوبی شد. فکر می‌کنم اولین قدم اینه که تحصیلات داشته باشین و یادتون نره که چه جایگاهی دارین، به پدر و مادرتون گوش بدین و سخت کار کنین. به نظرم این اولین قدم هست. بعدش باید تلاش کنین و فداکاری کنین تا بتونین یه فوتبالیست حرفه‌ای بشین. قرار نیست کار خاصی انجام بدین، اگه بازیکن خوبی هستین یه جوری ناظران ما خودشون رو به شما می‌رسونن. شبکه نظارت ما در این زمینه خیلی سطح بالا عمل می‌کنه. یه جورایی شبیه به صنعت سرمایه‌گذاری های مخاطره آمیز هست. این رو می‌دونین که اونها براشون مهمه که بتونن از سراسر دنیا بهترین استارت‌آپ‌ها رو پیدا کنن. فوتبال هم دقیقا همینطوره، ما ناظران زیادی داریم.

* فکر می‌کنی شانسی هست که در ایران بشه بازیکنان رو کشف کرد؟

البته که هست.

* پس این برای جامعه فوتبال ایران خبر خیلی خوبی هست که بتونن ناظرانی داشته باشن که بازیکنان رو کشف کنن.

- بله. ناظران ما فقط به این نگاه نمی‌کنن که چقدر بازیکن خوبی هستین. برای ما خیلی مهم هست که اون بازیکن هویت بارسا رو داشته باشه. ما به ارزش‌ها هم اهمیت می‌دیم، به کار تیمی، به تواضع، به تلاش. این برامون خیلی مهم هست چون وقتی بازیکنانی مثل اینیستا یا مسی یا ژاوی رو می‌بینیم، همه‌شون این ارزش‌ها رو دارن. همه‌شون باهم متفاوت هستن، اما در این ارزش‌ها مشترک هستن و اینه که عالیه.

* عالیه. صحبت از مسی شد. می‌دونم که دوست نزدیک او هستی. همه شیوه بازیش رو دوست دارن، اما افراد زیادی از اینکه او خارج از زمین چه جور انسانی هست خبر ندارن. برای بینندگانمون چی داری که در مورد او بگی؟ مسی خارج از زمین چه جور انسانیه؟ به‌عنوان یه مرد خانواده، یه همسر یا یه دوست.


- لئو یکی از عالی ترین انسان‌هایی هست که من در زندگیم دیدم. او نه تنها به نظر من بهترین بازیکن تاریخ هست، بلکه انسان فوق‌العاده‌ای هم هست. خیلی ساکته، مرد خانواده است، کارهای زیادی در امور خیریه می‌کنه تا به کودکان در سراسر دنیا کمک کنه. شاید گاهی کم کار بشه، اما خیلی کارهای دیگه می‌کنه. لئو خیریه خودش رو داره که کارهای بزرگی انجام میدن، در خیریه بارسا هم سهیم هست و ما باهم در پروژه‌ها شرکت می‌کنیم که خیلی فراتر از فوتبال هست. حتی در زمینه تحصیلات هم کار می‌کنیم فکر میکنم خیلی جالبه.

* عالیه. یکی از بازیکنان دیگه‌ای که در ایران هواداران زیادی داره، ژاوی هست چون وقتی در بارسا بازی می‌کرد، در تیم اسپانیا هم بود و بعدش به قطر اومد تا در السد بازی کنه. با اون تیم به ایران اومد. فکر می‌کنی آیا مربی بزرگی میشه و یه روز می‌تونه مربی بارسلونا بشه؟

- ژاوی واقعا با استعداده. خیلی باهوشه. مطمئنا یه روزی مربی بارسا میشه؛ امیدوارم اینطور بشه. انسان خوبی هم هست و هویت بارسا رو خوب می‌شناسه. می‌دونه که ما چی میخوایم؛ منم طرفدارش هستم.

* عالیه؛ دیداک، میخوام به موضوع ایران برگردم. بازی ایران و اسپانیا در جام جهانی رو دیدی؟ نظرت درباره اون بازی چی بود؟

- خب، عالیه که می‌بینیم هر سال فوتبال ایران اینطور داره پیشرفت می‌کنه. اگه درست گفته باشم الان ایران بهترین تیم در آسیا هست. فکر میکنم شما دارین کارتون رو خوب انجام می‌دین. فوتبال در یه مدت کوتاه ساخته نمیشه، هر تیم باید زمان زیادی صرف کنه، باید تلاش زیادی بکنه. بارسلونا ۱۲۰ ساله که ساخته شده. بنابر این نمیشه توقع داشت که در کوتاه مدت به موفقیت برسیم، اما به نظر من، وقتی بازی اسپانیا و ایران رو دیدم، حتی با اینکه اسپانیا یکی از مهم‌ترین لیگ‌های دنیا رو داره، و بهترین بازیکنان در اون هستن، می‌تونستیم ببینیم که بازی چقدر پایاپای هست و نمی‌شد تفاوت چندانی بین این تیم و تیم دیگه ببینیم. خیلی بازی پایاپایی بود. فکر میکنم اخر بازی ۱-۱ شد، درسته؟

* نه ۰-۱ شد!

- بله یک بر صفر شد، اما واقعا پایاپای بود. به نظر من این عالیه چون مثلا ۱۰ سال پیش، اصلا چنین اتفاقی نمی‌اُفتاد. شاید نتیجه هم خیلی فرق می‌کرد، مخصوصا وقتی شرایط این تیم رو با دیگری مقایسه می‌کردیم. به همین خاطر فکر می‌کنم ایران می‌تونه به تیم ملیش افتخار کنه. همه چیز در زندگی می‌تونه پیشرفت کنه، اما خب این کار باید قدم به قدم انجام بشه.

* از بین بازیکنان ایرانی کسی رو می‌شناسی؟

- راستش زیاد فوتبال ایران رو دنبال نمی‌کنم، اما علی دایی رو می‌شناسم. می‌دونم که یکی از اسطوره‌های ایران هست و برای بایرن مونیخ هم بازی کرده و آقای گل هم هست.

* خواهش می‌کنم ادامه بده!

ما در تیم دیجیتالیمون یه خانم ایرانی- آمریکایی هم داریم که اسمش سارا هست. سارا صلاح‌پور، نمیدونم اسمش رو درست گفتم یا نه.

* بله درست گفتی. تلفظت خوبه. من مطمئنم که بازیکنان ایرانی هم این فرصت رو دارن که در بارسلونا بازی کنن.

- البته، دیگه به زمانش بستگی داره

* می‌دونی که ایران هواداران زیادی در بارسلونا داره، فکر می‌کنی بتونیم در آینده در بخش دیجیتال بارسلونا زبان فارسی هم داشته باشیم؟ چند تا زبان رو در بخش دیجیتال بارسا پوشش می‌دین؟

ما زبان های زیادی داریم، اما الان زبان های اصلی، اسپانیایی، کاتالانی، انگلیسی و چینی هستن. احتمالا به زودی زبان های بیشتری رو به وب سایتمون اضافه می‌کنیم.، اما داریم می‌بینیم که بیشتر محتوای ما رو به زبان انگلیسی تماشا می‌کنن. انگلیسی مهم‌ترین زبان برای ما در این چند سال خواهد بود.

* عالیه. پیامی داری که بخوای بگی؟ دیداک واقعا گفتگوی فوق العاده‌ای بود.

خیلی دوست دارم هر چه زودتر ایران رو ببینم. خیلی درباره ایران خوندم.

* فکر می‌کنی بارسلونا بتونه برای یه بازی به ایران بیاد؟ مطمئنا مثل یه رویا می‌مونه.

- بله. راستش یه کم پیچیده است، چون به لحاظ موقعیت و زمان کار سخت میشه، اما شخصا با ایران ارتباطات ویژه‌ای داشتم. دیروز داشتم یه عالمه درباره ایران حرف می‌زدم. امیدوارم روزی بتونم کشور شما رو ببینم.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ایران IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    5 1
    شکست و از زیر سلطه در آوردن بارسلونا از دست یهودیت
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    2 5
    خااااک تو سر اون انسون خودباخته ای که باید این فکسنی پیزوری غازقلنگ شومپز کتکله براش راه رسیدن به باشگاهشو یادش بده /// راه رسیدن به اندلس از مستراح فسق و فجور و فساد میگذرد
    • رضا IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      0 0
      جوجو ريغو ! اين چه طرز حرف زدنه ؟!
  • علی مهدی پور IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 0
    میخوام به بارسا برم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس