آمار پس لرزه های زلزله دماوند/ مهمترین زلزله های تاریخی تهران

مرکز لرزه نگاری کشور طی گزارشی اعلام کرد که در پی زلزله دماوند-تهران، تا ساعت ۱۴ روز جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه ۴۲ پس لرزه ثبت شده است.

به گزارش مشرق، شبکه های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۰۰:۴۸:۲۱ نوزدهم اردیبهشت زمین لرزه ای با بزرگای۵.۱ ریشتر را در شهرستان دماوند استان تهران ثبت و تعیین مکان کرده اند.

بیشتر بخوانید:

مشخصات این زمین لرزه به همراه مشخصات اعلام شده از سوی برخی از مراجع داخلی و بین المللی در جدول زیر آمده است.

آمار زمین لرزه های ثبت شده در مرکز لرزه نگاری کشوری نشان می دهد که این زمین لرزه تا ساعت ۱۴ روز جمعه نوزدهم اردیبهشت با ۴۲ پس لرزه همراه بوده که بزرگترین این پس لرزه ها با بزرگای ۳.۹ در ساعت ۲:۱۹:۱۲ بوده است.

همچنین در ساعت ۲۳:۳۰:۱۶ پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه پیش لرزه ای با بزرگای ۲.۹ در این منطقه رخ داده است. آمار کلی این زمین لرزه ها توزیع رومرکز این زمین لرزه به همراه پیش لرزه، پس لرزه و حل سازوکار کانونی آن در جدول زیر آمده است.

در شکل بالازمین لرزه های تاریخی استان تهران نشان داده شده است . از زمینلرزه های تاریخی مهم می توان به زمین لرزه ۳۸۵۰۰-۱۰۰۰۰ سال قبل لاسم با بزرگی تقریبی۶.۵ ریشتر، زمین لرزه ۴۰۰ سال قبل از میلاد ری با بزرگی ۷.۶، زمین لرزه ۲۳۳ ه.ش (۸۵۵ میلادی) ری با بزرگی تقریبی ۷.۱، زمین لرزه۸۶۴ میلادی با بزرگی ۵.۳ ، زمین لرزه اردیبهشت ۵۵۶ ه.ش شرق بوئین زهرا با بزرگی ۷.۲، زمین لرزه ۷ فروردین ۱۲۰۹ هجری شمسی دماوند -شمیرانات با بزرگی ۷.۱ و زمین لرزه ۱۸۳۰/۴/۶ با بزرگی ۵.۳ مشا نام برد.

توزیع مکانی زمین لرزه های دوره دستگاهی (۱۹۰۰ تا ۲۰۲۰/۵/۷ میلادی) در استان تهران و نواحی مجاور در جدول بالا نشان داده شده است. در این دوره می توان از زمین لرزه های ۱۰ مهرماه ۱۳.۹ ه.ش آه-مبارک آباد با بزرگی تقریبی ۵.۲، زمین لرزه در ۲۹ آذرماه ۱۳۹۶ ه.ش با بزرگی ۵.۲ ملارد و زمین لرزه ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۹ ه.ش با بزرگی تقریبی ۵.۱ دماوند نام برد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    1 16
    انقد مردمو نترسون ذلیلمرده‌. من بیشتر بررسی کردم، زلزله پریشبم اصلا و ابدا واقعیت نداشته
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      18 1
      تو که نباید بترسی تا زلزله اومد گوله میشی میری زیر تیغات طوریت نمیشه خخخ
    • امیر IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      0 1
      برو خودتو جمع کن بچه کوچولو فکر کردی خیلی مثلا بزرگی . جمع کن خودت یه زلزله 3 ریشتری میاد سکته رو زدی .
  • احمد IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    2 8
    هر گناهی بلایی خاص دارد
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    7 0
    هنوز تاریخی ترینش مونده
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      1 0
      D:
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    1 3
    من از چند تن از علما شنیده ام زلزله تهران در آخرالزمان واقع خواهد شد و تاکنون بخاطر حضور برخی صاحبدلان و علما و مجالس اهلبیت علیهم السلام تعویق افتاده است. روایاتی در باب بلاد زورا داریم که یکی اش تهران است و یکی بغداد و ..حال و روز این دو شهر را گزارش میکند فسق و فجور و زنان هوسباز و ... با وضعیت امروز برخی مناطق تهران کاملا انطباق دارد عین روایت را نمی نویسم اهلش میدانند تهران هم زمان برخی از مومنان گمنام را در خود جای داده که صدقه سر همین ها خدا بلا را از ما دفع کرده است. برکت وجود رهبر انقلاب و جوانان جهادی انقلاب اسلامی و.. است. برویم همگی بسوی خدا توبه کنیم و خودمان را اصلاح کنیم. فیلم رسوایی ۲ را شاید با طنز و تمسخر ساختند اما بترسید از روزی که واقعیت یابد. بقول میثم مطیعی با زلزله دیگه شوخی نکنید. برید حکایت حال امت های قبل را بخونید خیلی عذاب را به تمسخر میگرفتند اتفاقا همان نابودشان کرد.
  • ناصر IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    1 2
    حمله ملخ ها به شهرری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس