کد خبر 1070193
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
ماه گُل

یک کارشناس نجوم گفت: امشب ماه در نزدیکترین فاصله از زمین قرار می‌گیرد و به عباراتی پدیده «ابر ماه» یا «ماه گُل» رخ می‌دهد.

به گزارش مشرق، مسعود جعفری کارشناس نجوم گفت: امشب ماه در نزدیکترین فاصله از زمین قرار می‌گیرد و به عباراتی پدیده «ابر ماه» رخ می‌دهد.

این کارشناس نجوم ادامه داد: هر گاه ماه به نزدیکترین فاصله خود از زمین برسد و ماه در حالت بدر یا  کامل قرار می گیرد و درخشان‌تر و پرنورتر می شود و به آن وضعیت «ابر ماه»  (SuperMoon) گفته می‌شود.

او گفت: ویژگی خاصی که «ابر ماه» دارد، این است که این ماه ۷ درصد بزرگتر و ۱۵ درصد درخشان‌تر از حالت معمول است.

جعفری بیان کرد: این اتفاق تقریبا هر ۴۱۲ روز یکبار دو یا مرتبه پشت سر هم اتفاق می‌افتد. ابر ماه قبلی ۲۰ فروردین ۹۹ اتفاق افتاد.

جعفری اظهار داشت: در ساعت ۷ و ۳۳ دقیقه صبح روز گذشته، ماه به کمترین فاصله با زمین رسید و در ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه امروز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه به وضعیت بدر  یا ماه کامل رسید.

این کارشناس نجوم گفت: ابر ماه از ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه از شمال تهران هنگامی که در حال طلوع است نیز قابل مشاهده است. بهترین زمان برای مشاهده آن ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب است که ماه از افق شرقی بالاتر بیاید.

این کارشناس نجوم گفت: این ابر ماه به «ماه کامل گُل»  یا «ماه صورتی» نیز معروف است. ابر ماهی که در ۲۰ فروردین اتفاق افتاد ابر ماه صورتی و ابر ماه امروز «ابر ماه گُل» است.

جعفری گفت: واژه‌های صورتی و گُل برگرفته از فرهنگ بومیان آمریکایی است و این نامگذاری به این دلیل نیست که در رنگ، شکل یا ظاهر ماه تغییری ایجاد می‌شود.

به گفته این محقق نجوم ماه امشب در فاصله ۳۶۱ هزار کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد، این در حالی است که فاصله‌ای معمولی ماه با زمین ۴۰۸ هزار کیلومتر است.

او بیان کرد: مدار حرکت ماه گرداگرد زمین دایره کامل نیست بلکه بیشتر حالت بیضوی دارد، به همین دلیل است که ماه گاهی به زمین  نزدیک یا از آن می‌شود.

جعفری گفت: اگر چه قرص پدیده ابر ماه در ماه آوریل (فروردین) «ماه صورتی» نام داشت، اما رنگ صورتی آن واقعی نیست. ماه کامل می (اردیبهشت) به عنوان «ماه کامل گل» هم شناخته می‌شود، با توجه به اینکه گل‌های وحشی در سراسر آمریکای شمالی شکوفه می‌گیرند.

لازم به ذکر است؛ ابرماه بعدی در آوریل ۲۰۲۱ قابل رؤیت خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس