کد خبر 1069904
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
شیخ زکزاکی

زندان های پر ازدحام نیجریه به نگرانی اصلی برای شیوع کرونا مبدل شده و دستور آزادی زندانیان نیز به صورت گزینشی در حال اجراست.

به گزارش مشرق، شیوع بیماری «کرونا» در «نیجریه»، پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا در حالی همچنان افراد را مبتلا و به کام مرگ می‌فرستد که زندان‌های این کشور مملو از ازدحام بوده و بیگناهان زیادی را در خود جای داده‎اند.
 
براساس تازه‌ترین گزارش‌ها در مورد شیوع کرونا در نیجریه با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر، تاکنون ۲ هزار و ۹۵۰ نفر به کرونا مبتلا شده و ۹۸ نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

وضعیت وخیم شیخ زکزاکی همزمان با سرکوب شیعیان در نیجریه

به گزارش پایگاه‎های «الجزیره، ال‎آفریقا و پریمیوم تایمز»، بحران شیوع کرونا در نیجریه سبب شد تا «بوحاری»، رییس جمهور این کشور، دستور آزادی زندانیان بالای ۶۰ سال، زندانیانی که کمتر از ۶ ماه به پایان محکومیت آنها باقی مانده، زندانیان دارای مشکلات روانی و نیز زندانیان دارای بیماری‌های زمینه‌ای را صادر کند؛ دستوری که به اعتقاد ناظران چیزی جز نمایشی برای اقناع جامعه جهانی در مورد اقدامات دولت این کشور برای مقابله با کرونا نیست.

براساس گزارش‎ها، ۷۰ درصد از جمعیت ۷۴ هزار و ۱۲۷ نفره زندانیان نیجریه‌ای بدون محاکمه در ۷۳ زندان پر ازدحام و فاقد امکانات نیجریه در حبس به سر می‌برند؛ این میزان، دربرگیرنده سه چهارم جمعیت زندانیان نیجریه است.

زندان‌های این کشور عمدتا محل نگهداری زندانیانی بیش از حد ظرفیت خود هستند.
 
دفتر ملی آمار نیجریه در گزارشی مربوط به بررسی زندان‌ها در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ اعلام کرده بود ۷۲.۵ درصد زندانیان این کشور بدون محاکمه در حال گذراندن حبس هستند.
 
این گزارش نشان دهنده سیستم سیاسی ناکارآمد کیفری و قضایی نیجریه است؛ ضمن اینکه از دستگیری خودسرانه افراد توسط سازمان‌های اجرای قانون در این کشور حکایت دارد.

جالب است بدانید که شماری از زندانیان به دلیل ارتکاب جرایمی مانند تخلفات راهنمایی و رانندگی یا حتی عدم نظافت مغازه هایشان زندانی شده‎اند.

از سوی دیگر دستور آزادی زندانیان دارای شرایط خاص در حالی با هدف مقابله با شیوع کرونا در زندان‌ها آغاز شد که «شیخ زکزاکی»، رییس جنبش اسلامی نیجریه و همسرش از سال ۲۰۱۵ تاکنون به اتهام‌های واهی و با وجود وضعیت جسمانی وخیم در زندان به سر می‌برند.
 
ادامه دوران حبس آنها در حالی رخ می‌دهد که دیوان عالی این کشور در سال ۲۰۱۶ دستور آزادی این دو نفر را صادر کرده بود.

کاهش محدودیت‌های ترددی در نیجریه، سبب شد تا هواداران شیخ زکزاکی اعتراض‌های روزانه خود را به ادامه حبس وی در «ابوجا»، پایتخت و شماری دیگر از شهرها از سر بگیرند.

دفتر جنبش اسلامی نیجریه به تازگی با انتشار بیانیه‌ای بر تداوم اعتراض‌های مسالمت آمیز تا آزادی شیخ زکزاکی و همسرش از زندان تاکید کرد.

از دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون هزاران نفر از هواداران شیخ زکزاکی توسط ماموران امنیتی نیجریه بازداشت شدند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس