کد خبر 1069603
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
رشد ۲۰ هزار واحدی شاخص بورس

یک روزنامه‌ حامی دولت نسبت به سفته‌بازی در بازار بورس هشدار داد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

هفت صبح با اشاره به رشد جهشی شاخص بورس نوشت: خیانت بازارهای سرمایه‌گذاری سابقه‌دار است. نمونه بارز آن را می‌توان در سقوط قیمت طلا مربوط سال ۹۱ و ۹۲ دانست. روزگاری هر گرم طلای ۱۸ عیار تا نرخ ۱۵۰ هزار تومان پیشروی کرده بود و نهایتا با سقوط عجیب تا قیمت ۸۵ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

بیشتر بخوانید:

سود بورس از همه بازارها بیشتر است

جهانگیری: فروش سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی نیست

اتفاقی که خیلی‌ها از آن به عنوان خیانت طلا به سرمایه‌گذارانش یاد کردند. آیا بورس هم می‌تواند به سرمایه‌گذارانش خیانت کند؟ برای اینکه ببینیم شدت چنین اتفاقی در بازار سهام چقدر است، می‌توانیم رفتار شاخص بورس در دوران سقوط قبلی را در سال ۹۳ بررسی کنیم.

ترکیدن حباب بورس باعث شد شاخص کل طی روند رفت و برگشتی شروع به ریزش کند. تا جایی که شاخص در انتهای سال ۹۳ یعنی حدود ۱۵ ماه روند نزولی داشت و به ۶۴ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. نکته قابل توجه اینجاست که سقوط بورس هرگز ناگهانی نبوده است. به این معنی که در همین سال ۹۳ با وجود بازدهی منفی سرمایه‌گذاری در بورس، در خیلی از زمان‌ها شاهد افزایش نسبی شاخص بودیم.

سناریوی مثبت این است که رشد بورس ادامه‌دار خواهد بود.

روند رو به رشد بازار تقریبا از خرداد سال ۹۷ آغاز شده و در هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده است.

طوری که صرفا در یک ماه گذشته با وجود تعطیلات نوروز، شاخص بورس حدود ۲۸۰ هزار واحد معادل ۶۰ درصد رشد کرده است. روندی که با سیل ورود مردم به بورس احتمال ادامه‌دار بودن آن بیشتر می‌شود. طوری که بعضا رکورد شاخص یک میلیونی در آینده نزدیک را محتمل می‌دانند. بورس در سال ۹۸ بازدهی ۲۰۰ درصدی داشته و سرمایه سهامداران را به طور میانگین سه برابر کرده است. اتفاقی که بعید به نظر می‌رسد برای سال آینده ادامه‌دار باشد با این وجود خیلی‌ها به ادامه‌دار بودن روند رو به رشد بورس امیدوار هستند. آنها می‌گویند روند ورود پول و سرمایه جدید به بازار با سرعت زیادی پیگیری می‌شود.

این روزنامه در عین حال می‌افزاید: این روزها که همه انگشت به دهان روند رو به رشد شاخص را نگاه می‌کنند، بعضی از در مخالفت درآمده و درباره خطرات پیش‌رو و سقوط احتمالی بورس هشدار می‌دهند. در میان مخالفان، نام کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی هم به چشم می‌خورد. علی‌اکبر عرب‌مازار، استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص اتفاقات اخیر ابراز نگرانی کرده و می‌گوید چه اتفاقی در اقتصاد افتاده که شاخص‌ها این‌گونه در حال رشد هستند؟ آیا رونق اقتصادی ایجاد شده است؟

این روند در حالی رخ داده که رشد سهام‌های ریشه‌دار اصلا این‌گونه نبوده و ارزش سهام‌های متفرقه متعلق به شرکت‌های ورشکسته در حال رشد نجومی است. در حال حاضر شرکتی در بورس وجود دارد که شش ماه تعطیل و به قیمت ۲۰ میلیارد تومان فروخته شد.

در حالی که ارزش آن در این مدت به سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. شرکت دیگری وجود دارد که سه سال است طبق حسابرسی‌های صورت‌ گرفته مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است و ورشکسته اعلام شده در حالی که سهام آن از ۶۰ تومان به شش هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

عرب‌مازار می‌گوید سفته‌بازی در هیچ بازاری مورد تایید نیست؛ چه در بازار طلا، چه ارز و چه بورس. رشد شاخص بورس بیشتر به دلیل سفته‌بازی است و نه رشد صنعت و اقتصاد. اگر این حجم از گردش پول در بازار بورس نصیب شرکت‌ها و ارتقای صنعت می‌شد، جای خوشحالی بود ولی متاسفانه بورس به محل رقابت سفته‌بازان تبدیل شده است. این استاد دانشگاه شهید بهشتی خطاب به هیئت مدیره سازمان بورس می‌گوید اگر قرار است هرکسی به دلخواه خود در بازار بورس فعالیت کند پس دیگر چرا سازمان بورس تشکیل شده است؟ سازمان بورس در همه کشورها نسبت به افزایش یا کاهش بی‌دلیل و بی‌منطق سهام شرکت‌ها مسئولیت دارد و روی آن نظارت می‌کند. در زمانی که تغییرات سهام یک شرکت منطقی نداشته باشد، نماد آن در بورس بسته می‌شود تا علت مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که درحال حاضر چنین اتفاقاتی در بورس نمی‌افتد. به نظر می‌رسد دولت چشمش را روی ورود نقدینگی بی‌حساب و کتاب به بورس بسته است. او با پیش‌بینی قریب‌الوقوع بودن ترکیدن حباب بازار بورس می‌گوید زمانی که چنین اتفاقی بیفتد چه کسانی پاسخگو خواهند بود؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس