کد خبر 1069470
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
اماکن مذهبی فقط در مناطق سفید بازگشایی می‌‌شوند/ ایران بزرگترین تولیدکننده ماسک و گان جنوب غرب آسیا

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در مناطقی که سفید اعلام می‌شود امکان برگزاری نماز جماعت و بازگشایی بقاع متبرکه وجود دارد، گفت: ایران در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده ماسک و گان و لباس‌های مخصوص تهدید بیولوژیک در جنوب غرب آسیا است.

به گزارش مشرق، دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه مقایسه کشورهای مختلف از لحاظ کرونا نیازمند همگن‌سازی است، اظهار کرد: درآمد سرانه جوامع، زیرساخت‌ها، امکانات و تحریم‌ها را باید مقایسه کنیم حتی بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها وقتی کشورهایی که درآمد بیشتری از کشور ما داشته‌اند را با کشور خود مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم در کشور ما اتفاقی رقم خورد که امروز دوست و دشمن به آن اذعان دارند؛ مدیریت کشور در حوزه سلامت و مدیریت کرونا نسبت به همه کشورها وضعیت مطلوب‌تری داشت و صحنه‌هایی فاجعه‌آمیزی که در ایلات متحده و اروپا مشاهده شد در کشور ما دیده نشد و وقتی این مسئله را در کنار تفاوت‌های درآمدی و تحریم‌ها بگذاریم هر ناظر منصفی طرح بسیج ملی مقابله با کرونا راتحسین خواهد کرد. بخشی از آن مرهون تلاش مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بخشی دیگر ناشی از تلاش مدافعان سلامت بود و یک وحدت، همدلی و همنوایی را بین دولت و ملت مشاهده کردیم.

بیشتر بخوانید

بازگشایی مدارس در شهرهای سفید

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر زمان بازگشایی حرم‌ها و سایر اماکن مذهبی تصریح کرد: بازگشایی مساجد و بقاع متبرکه تابع سیاست‌ها و پروتکل‌های فاصله‌گذاری هوشمند خواهد بود در مناطقی که سفید اعلام می‌شود تا زمانی که سفید بمانند امکان برگزاری نماز جماعت و بازگشایی بقاع متبرکه وجود خواهد داشت؛ این مناطق محدود است و حرم‌ها در این نقاط ممکن است وجود نداشته باشند؛ در بخش‌هایی که سفید اعلام شده نیز پروتکل‌ها باید رعایت شوند و وضوخانه مساجد تعطیل است و انتظار عادی شدن شرایط را حتی در مناطق سفید نباید داشته باشیم و حتی برگزاری نماز نیز با تعطیل بودن وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی و بدون سخنرانی و مراسم دعا و زیارت‌خوانی و سوگواری جمعی صورت خواهد گرفت.

تمهیدات صورت گرفته برای بازگشت ایرانیان مقیم خارج

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره تمهیدات صورت گرفته برای بازگشت ایرانیان مقیم خارج کشور خاطرنشان کرد: بسیاری از ایرانیان هموطن ما که سالهاست در کشورهای دیگر مقیم‌اند و به دلیل وضعیتی که در اروپای غربی و آمریکا پیش آمده است مایل به بازگشت به میهن‌ هستند و این استنباط را دارند که وضعیت در ایران بهتر است و بازگشت‌شان به ایران برای حفظ سلامتشان مفیدتر خواهد بود؛ ما دغدغه سلامت ایرانیان در هر نقطه‌ای از دنیا را داریم اما این بازگشت نباید تاثیری بر وضعیت مدیریت شده بیماری در کشور بگذارد.

وی افزود: محدودیت‌هایی هست که در سفارتخانه‌ها از مردم تعهد گرفته می‌شود و بقیه هماهنگی‌ها توسط وزارت امور خارجه صورت خواهد گرفت و البته تا زمانی که نتیجه تست آنها مشخص شود باید در قرنطینه باشند و در صورت منفی شدن تست می‌توانند نزد خانواده خود بروند.

عدم اعلام متمرکز لیست مناطق سفید توسط وزارت بهداشت

جهانپور درباره لیست شهرهای منتشرشده تحت عنوان مناطق سفید متذکر شد: مناطق سفید منبع رسمی برای اعلام نداشت اما به صورت استانی دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق سفید را هر 5 روز یکبار احصاء و اعلام می‌کنند و اسامی این مناطق برای مردم از طریق اپلیکیشن ماسک قابل دسترسی خواهد بود و ما در وزارت بهداشت، سیاستی برای اعلام متمرکز مناطق سفید نداریم؛ در حال حاضر استان سفید نداریم بلکه مناطقی در استان‌ها به عنوان منطقه سفید اعلام شده‌اند و ممکن است در یک استان چند شهرستان در وضعیت سفید قرار گرفته باشند.

اثربخشی داروهای مورد استفاده برای کرونا هنوز به تأیید نرسیده است

جهانپور درباره داروهای کرونا اظهار کرد: مطالعه اولیه‌ای در ژاپن درباره داروی فاویپیراویر انجام شد که نشان داد این دارو تأثیری بر کرونا ندارد و بعد از آن در چین گفته شد که این دارو میزان بستری بیماران کرونا را کاهش می‌دهد؛ همچنین در کشورهای غربی اعلام شد که رمدسیویر بر کاهش موارد مرگ و میر در موارد بحرانی و اورژانسی موثر است.

وی افزود: هر دو دارو در کشور ما تحت مطالعه بالینی قرار گرفت و تاکنون گزارش خاص سودبخشی در زمینه این دو دارو نداریم و منتظر نتیجه فاز نهایی مطالعه بالینی خواهیم ماند و اگر سودمندی این داروها گزارش شود قاعدتا وارد پروتکل خواهند شد و این آمادگی در کشور وجود دارد که هر دو دارو در کشور فرموله و تولید شوند و حتی مواد اولیه این داروها نیز می‌تواند در کشور تولید شود اما تا امروز مطالعات و یافته‌های خودی چنین سودمندی را نشان نداده است.

ایران بزرگترین تولیدکننده ماسک جنوب غرب آسیا

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارسال کمک از سوی ایران به سایر کشورها تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید اقلام بهداشتی و تولید کیت‌های تشخیصی به مرحله‌ای رسیدیم که اقلام مورد نیاز جاری تامین شده است و به سمت دپوی استراتژیک خواهیم رفت و مازاد بر این نیاز می‌تواند صادرات، فروش یا اهدا شود؛ ایران در حال حاضر، بزرگترین تولیدکننده ماسک و گان و لباس‌های مخصوص تهدید بیولوژیک در جنوب غرب آسیا هستیم و به‌زودی می‌توانیم بزرگترین تولیدکننده کیت‌های سرولوژیک باشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 3
    ما بین قطر و افغانستان و عراق اولیم.
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      3 1
      داداش شما از نظر عقلی از بورکینافاسو هم عقب تری
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    این ماسکهای مامان دوز که با چرخ خیاطی و سوراخهای نیم میلیمتری تولید میشود ایا کار درستی است؟ اصلا کارایی ندارند . فقط برای ذرات درشت مثل کارگاه چوببری که ذرات نیم میلیمتری دارند کارایی دارد در حد 1 درصد. از بیسوادی مردم استفاده و بز را گاو جا میزنید.
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    اگر به واقعیت بپیوندد و قابل فروش باشد ارزش دارد ولی اینکه با چرخ خیاطی و پارچه و روش مامان دوز تولید و سوراخهایش با چشم قابل دیدن باشد صد درصد عوامفریبی رسانه ای و استفاده از حمق و بیسوادی مردم و جازدن بز به جای گاو و صرفا جهت شاد کردن رهبر فرزانه است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس