کد خبر 1069262
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
قیمت عجیب چادر مشکی در بازار!/توان خودکفایی صنعت نساجی مشهود است

افزایش نجومی قیمت چادر، به یک معضل جدی برای فرهنگ جامعه و خانم‌های چادری تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، این روزها گرانی چادر مشکی، معضل خانم‌های ایرانی شده است. زمانی که سری به فروشگاه های حجاب بزنیم، دود از سرمان بلند خواهد شد چرا که با قیمت نجومی این کالا مواجه می‌شویم.

یک قواره چادر مشکی بدون نظارت حتی به قیمت ۲ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد. چند برابر شدن قیمت چادر و گذشتن قیمت آن از مرزهای میلیونی، ابعاد فرهنگی پیدا کرده است .

بیشتر بخوانید:

براساس گفته کارشناسان صنعت نساجی، تقاضا برای چادر مشکی در کشور سالانه حدود ۷۵ میلیون متر است و تولیدات داخلی نیاز کل بازارهای کشور را تامین نمی‌کند. البته گفته‌ها حاکی از این است، کمبود امکانات و بالا رفتن قیمت نخ و الیاف تاثیر بسزایی در کاهش تولیدات و قیمت آن‌ها دارد.

از این رو حجم بالایی از چادرمشکی‌های موجود در بازار را کالاهای خارجی تشکیل می‌دهند.

(گزارش) علت افزایش ۵ برابری قیمت چادر مشکی در کشور چیست؟

قدم جهش تولید به خودکفایی تولید چادر هم رسید

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه نساجی، پوشاک و پارچه نیاز زیادی به تولید داریم و امسال این حوزه جزو پروژه‌های ویژه این وزارتخانه است. امسال در حوزه پارچه و نساجی چند واحد به بهره‌برداری می‌رسد و چند واحد نیز در حال احداث است.

او با بیان اینکه در برخی موارد مربوط به پارچه به خودکفایی رسیدیم و واردات در این خصوص متوقف شده است، گفت: پیش از این در حوزه چادر مشکی حدود ۹۰ درصد نیاز کشور از خارج تامین می‌شد، اما با طرح‌های جدید در حوزه تولید پارچه چادر مشکی که به زودی به اجرا در می‌آید طی ماه‌های آتی پارچه داخلی چادر مشکی با کیفیت مطلوب به بازار عرضه می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از اردیبهشت امسال تاکنون بسیاری از صنایع مانند فولاد، مس، آلومینیم و خودرو تحریم بودند، اما در این بخش افزایش تولید ویژه‌ای داشته‌ایم. امسال صنایع نساجی جزو پروژه‌های دارای اولویت است و دولت حوزه نساجی را جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

حذف یک هزار و ۵۰۰ ردیف اقلام‌وارداتی به جهت تولید داخلی

وی گفت: واردات کالا براساس ثبت سفارش و نیاز داخل انجام می‌شود و در صورتی که هر واحد تولیدی بتواند کالا را با کیفیت و به اندازه نیاز داخل تولید کند واردات آن کالا متوقف می‌شود که در این راستا امسال هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه وارداتی حذف شده و جلوی واردات این اقلام گرفته شده است.

با وجود این همه توانمندی که در کشور وجود دارد چرا نه تنها صادر کننده چادر نشده ایم، بلکه نیاز ۱۰۰ درصدی به واردات چادر هم داریم در صورتی که توان اینکه صادرکننده چادر به کشورهای عربی هم در کشور دیده می شود.

می توانیم صادر کننده چادر شویم

محمدجعفر شهلایی نژاد رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: توانایی تولید پارچه چادری در کشور به خوبی وجود دارد اما تولید کننده ها این ریسک را نمی پذیرند که در تولید این  کالا سرمایه گذاری کنند.

او بیان کرد: در حال حاضر در سال ۱۰ میلیون متر پارچه چادری توسط کارخانه حجاب شهرکرد تولید می‌شود. هم اکنون پروژه‌ای برای راه اندازی ۲۵ میلیون متر پارچه چادری در سال داریم که ۴ تا ۵ سال زمان خواهد برد.

رئیس انجمن صنایع نساجی ایران تشریح کرد: هم اکنون واردات چادر مشکی کاری انحصاری است و به نوعی قاچاق انجام می‌شود. مصرف کل کشور ۶۰ میلیون متر است که تنها ۱۰ میلیون آن در کشور تولید می‌شود.

شهلایی نژاد با اشاره به گرانی قیمت چادر، تشریح کرد: متاسفانه کنترلی در بازار چادر مشکی نیست و نظارتی صورت نمی‌گیرد. تولید این کالا کاری خاص و تک محصولی است. تولید کننده علاقه به تولید این کالا دارد، اما به دلیل اینکه هر لحظه ممکن است تولید این کالا به دست ارگان خاصی بیفتد تولید کننده ریسک نمی‌کند در تولید این کالا سرمایه گذاری کند چرا که نیاز به سرمایه گذاری زیاد است.

او ادامه داد: تولید پارچه چادری کاری ساده و آسان است. نخی که در تولید آن استفاده می شود پلی استر (فلامنت) است که کار کردن با این نخ بسیار راحت است و مشکلی در تولید آن وجود ندارد.

(گزارش) علت افزایش ۵ برابری قیمت چادر مشکی در کشور چیست؟

تولید چادر فقط نیازمند همت نیروی انسانی و افزایش خط تولید

حائری کارشناس صنعت نساجی کیفیت پارچه تولید داخل را در حد استانداردهای جهانی می‌داند، اما به اعتقاد او تعداد خط تولید ناکافی است.

به گفته این کارشناس صنعت نساجی اگر بخواهیم بازار داخل را تامین کنیم باید خط تولید اضافه شود. افزایش قیمت این کالا، باعث شده افراد توانایی در خرید این کالا نداشته باشند، به طور مثال اگر در گذشته امکان خرید یک چادر مشکی با قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان وجود داشت،  امسال برای خرید آن باید ۵۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان هزینه کرد. 

گرانی چادر مشکی تنها به خاطر اسم برند!

محمدحسین نورائی آشتیانی رئیس اتحادیه پارچه فروشان با اشاره به واردات پارچه چادر مشکلی گفت: انواع مدل های چادر وارداتی است و تولیدات داخلی بسیار محدود بوده که نیاز داخل را جوابگو نیست.

او با اشاره به علت گرانی چادر مشکی، بیان کرد: برند چادر باعث گرانی آن می شود، نوع و اینکه ساخت چه کشوری باشد به قیمت چادر بر می گردد و از این رو شاهد گرانی این کالا هستیم. نظارت چندانی در قیمت چادر وجود ندارد.

چادرهای ژاپنی پرطرفدارترین و باکیفیت‌ترین محصولات بازار محسوب می‌شوند. قیمت چادر مشکی ساده کره‌ای نیز با افزایش پنج برابری به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده‌ است.

سوالی که ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده، این است که وزارت صمت چرا از واردات این کالا جلوگیری نمی‌کند تا بتوانیم در تولید این کالا به خودکفایی کامل برسیم؟

تقویت تولید داخل و چادر مشکی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است. توسعه این صنعت جدا از ابعاد اقتصادی و اشتغالزایی جنبه فرهنگی هم دارد. مشروط کردن صنعت توسعه چادر مشکی به همکاری تمام قوا نشانه خوبی از ظرفیت تولید آن نیست، توسعه صنعت پارچه مشکی نیازمند همکاری همه دستگاه‌های کشور است است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    15 8
    مسولین اگر غیرت بخرج دهند کشور از چادر بی‌نیاز و حتی با حمایت دولت در جهت ترویج حجاب و عفاف نوامیس مردم گامی مهم خواهند برداشت چرا وارد کنندگان چادر و گرانی ها اخیر پیگیری نمی شود
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    7 0
    دست مریزاد آفرین همینجوری برید جلو
  • ناشناس IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    7 15
    مگه چیش از پراید کمتره!!!علی برکت الله...
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    13 3
    نفت فروخته می شود و به لوازم ارایشی یارانه 4200 جهانگیری تعلق گرفت همین لوازم ارایشی بعد از چرخه فساد شسته شده به چاه فاضلاب ریخته می شود یعنی از چاه نفت به چاه فاضلاب هنری است که از اصلاح طلبان برمی اید
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      0 0
      احسنت حرف حق همینه که شما زدید
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    17 0
    آقایان بنیاد و ستاد اجرایی به جای پرداخت بی حساب و کتاب پول یک کارخانه بزنید وظیفه شما هم هست
  • سرابی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    13 7
    بانوی با شرف و با حجاب ایرانی رو زیر فشار میزارند تا بسوی بی حجابی حرکتی کنه وگرنه چرا قیمتهای ساپورتهای بدنمای متنوع اونقدر کمه؟
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    15 13
    کجای دین گفته حجاب حتماباید چادرباشد؟بالای هشتاد درصد زنان مصری ترکیه مراکش سوریه عراق حجابشان مانتوهای بلندوروسرهای بزرگ است کسی هم اجبارشان نکرده اتفاقا حجابشان وپوشش انها ازچادربهتروکاملا پوشیده هستندخیلی هم بامتانت وپوشش کامل حالا مابریم دومیلون تومان بدیم برای خانم چادربخریم خوب بعدش چی بخوریم ؟ چطورزنده بمانیم ؟کل حقوق بازنشسگی ما سه میلیون است با سه تادانشجو ! چادربخریم شهریه بدیم کرایه تاکسی رفت امد اب وبرق وگاز ووو مونده ایم چکارکنیم پس ازسی سال خدمت بجای ارامش واسراحت بایدبریم دنبال نون ودرامدی والا بااین مستمری چادربخیریم خمس بدهیم زکات بدهیم صدقه بدهیم درحوادث کمک کنیم .... والله موندیم چکارکنیم !!!
    • سرابی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      13 17
      همه قبول داریم تورم و گرانی بیداد میکنه ولی شما چرا اون چادر رو میزنی؟ایا نمیتونی از خرجهای اضافه ای چون موبایلهای لمسی انچنانی و سفر شمال و اینترنت و لباسهای بدنما و ... بزنی؟
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      7 4
      بازنشسته یعنی برو یک گوشه منتظر مرگ باش
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      3 0
      عزيزم همون مانتو هاي بلند و گشاد از جنس چادر مشكي هاي بانوان ايرانيه!!!شما اطلاعاتت كمه حرف نزن
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      7 0
      عزيزم قصه نباف شما همون مانتو بدون دكمه ات را بپوش
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      2 0
      آقا یا خانم حتما مغرض! یعنی تو نمیدونی خانواده ات به چند نوع مانتو در سال نیاز دارن در حالی که خانمهای چادری حداکثر یک چادر در یک سال می پوشن اگرم جنسش خوب باشه که دو سه سال می پوشن ولی خانم مانتویی مجبوره با مد جلو بره!
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    16 0
    11.57 چنان از اینه قیمت چادر بالا هست شکوه میکنه که گویی روزی یک چادر میخواهد بخرد و تنها چادر و خمس و کمک به محرومان است که باعث شده حقوق سه ملیونی او جواب ندهد.اولا با این طرز صحبتت معلوم است که هیچ اعتقادی به انها نداری . و این حرف ها را برای خود شیرینی بیان کرده ای.و الا حجاب وخمس و کمک به دیگران وظیفه هر مسلمانی است که در حد توان انجام دهد واگر چادر هم نداشت خود را با بوریا بپوشاند نه اینکه به این بهانه کل مسئله ججاب و غیره را زیر سئوال ببرد.شما هزینه های نا مشروع خود را کم کن این ها را خداوند در حد وسعتان میپذیرد..
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      0 0
      احتمالا جنابعالی روزه ای به مردم هم تهمت میزنی مدعی مسلمانی لابدانقلابی هستی تقبل اا... حاج اقا ازقدیم گفتند نه سوارازپیاده خبردارد نه پیاده تهمت زدن چه راحت
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    بالاخره تقاضای 75 میلیون متری یا مصرف 60 میلیون متری پانزده میلیون همچین کم هم نیست
  • علی افصحی IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    11 14
    بسم الله الرحمن الرحیم. چون‌ حضرت آقا فرموده اند چادر حجاب بر تر است.این دولتمردان با سیاست های مرموز مصصم اند این حجاب برتر را در جامعه اسلامی ریشه کن کنند. آن هم با گران سازی وحشتناک.و البته مصنوعی و کاملا از روی عمد و عناد.از وزیر صمت می پرسند چرا ۹۰درصد چادر وارداتی است می گوید ما در صاردارت فولاد پیشرویم.!!!!در دولتی که مرکز بررسی‌های استراتژیک اش به ریاست آقای آشنا، گزارش ضد حجاب۰ رسما چاپ و در سایت خود قرار می دهد و هنوز هم هست.در صفحه ۱۱این گزارش می نویسد :« ۵۰ درصد جامعه پوشش اسلامی را به عنوان «معروف» به رسمیت نمی شناسد»!!!! وقتی ذهن منفصل دولت این گزارش را چاپ می کند آیا انتظار داریم دولت اقدامی برای تولید چادر بکند؟! با این که همه زیر ساخت های تولید و حتی صادرات آن هست ،اما هیچ همتی برای این امر دیده نمی شود و همیشه وزرای مربوطه در آغاز خط شروع هستند و همواره وقتی مورد پرسش واقع می شوند همیشه به آینده ای مبهم وعده می دهند.به نظر می رسد فقط با ورود نهادهای حاکمیتی مثل بنیاد برکت ، بنیاد مستضعفان ، قرار گاه خاتم ، آستان قدس و..باطل السحر و طلسم چندین ساله دولت بی همت باشد ولا غیر.
    • مریم IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      0 0
      چرا مشکی؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    16 5
    بهتر ، ملت بابد همه فاسد شوند و مردم غرق طلاق و بی خانواده گی و در فحشا و.. باشند
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      6 7
      با برگ درختها خودمونو میپوشونیم
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    3 2
    خاک بر سرتان
  • مرصاد IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    7 12
    گرانی وانفسای چادر مشکی و نبود مانتوهای مناسب ؛ حلقه ای دیگر ، از زنجیره دین و عفاف زادیی !!
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 2
    چادر چینی و ژاپنی نماد اسارت و حقارت
  • NL ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    خیلی جالبه، بابت حجاب اجباری باید ۲م پول چادر بدن، اگه حجاب اجبار که باید پولشو دولت پرداخت کنه، از ماست که بر ماست، خلایق هر چه لایق، دقیقا ملت ما لیاقتشون یه همچین دولت ناکار امد و بیکفایت هستش..
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    1 0
    ۱۴.۳۰ بابات اگربازنشسته است واگرخودت هم بازنشسته شدی بروبشین ومنتظرمرگ باش ودیگه حق حیات نداری شمادرست کفتید بازنشستگان بعدازبازنشستگی حق زندگی ندارند
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      0 7
      باز نشسته در جمهوری اسلامی حق حیات نداره
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    6 0
    البته هيچ خانم فرهيخته و مومن و با شعوري هرگز و هيچگاه به خاطر گراني چادر حجاب را كنار نميگذارد و اينها همه بهانه است كه بچه كوچك دارم و دستم درد ميكنه و چادر گرونه!!من به عنوان يك زن چادري چون در نگهداري چادرهام كوشا هستم و همزمان با خريد هاي سال نو در طي سالهاچندين چادر خريده ام و هميشه برايم هديه اورده اند هميشه چادر هاي نو و اراسته و زيبا دارم
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      0 0
      من یک خانم چادری هستم قبل از عید چادر مشکی ساده خریدم حدود دویست و خرده ای. سالی حدودا دومرتبه چادر ساده همین قیمت میخرم همیشه هم چادرم مرتب و شیکه فکر نکنم نیازی به خرید چادرهای میلیونی داشته باشیم. توی این وضع اقتصادی خراب مردم واقعا انصاف نیست. منم میتونم میلیونی بخرم ولی واقعا وجدانم قبول نمیکنه بقیه هزینه ش رو هم میدیم به خانواده هایی که می شناسیم.
  • محمدعلی FR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    با سلام. این قیمت های گزاف از جهتی به دلیل آن است که در روش رنگرزی بکار گرفته شده ، به مقدار رنگ مشکی زیادی نیاز است. 4 تا 6 درصد از رنگ 150 یا 300 درصد. رنگ دیسپرس گران است لذا قیمت تمام شده گران خواهد شد. خوشبختانه در دانشگاه صنعتی اصفهان روشی ابداع شده که می تواند قیمت تمام شده را تا یک دهم قیمت فعلی تقلیل دهد. این گروه حاضر به همکاری با بخش صنعت می باشد.
  • هستی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    وقتی5 یا6 ملیون تومن پول گوشی میدین 200 هزار تومن پول ندارین چادر بخرین برای گوشی و تجملات دیگه پول دارین برای چادر ندارین؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس