کد خبر 1068474
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
فرگوسن

نشریه «FourFourTwo» به ۶ بازی مهم دوران مربیگری سرالکس فرگوسن سرمربی اسطوره‌ای منچستریونایتد اشاره کرده که باعث شده به یک مربی بزرگ بدل شود.

به گزارش مشرق، نشریه «FourFourTwo» در جدیدترین شماره خودش ۱۰۰ مربی برتر تاریخ فوتبال را انتخاب کرده که در بالای این لیست سرالکس فرگوسن سرمربی اسطوره‌ای منچستریونایتد قرار گرفته، در حالی که رینوس میشلس و یوهان کرویف، دو مربی هلندی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این نشریه به ۶ بازی مهم دوران مربیگری فرگی اشاره کرده که باعث شده یک مربی بزرگ شود. این بازی‌ها و بخش‌هایی از نکاتی درباره آن‌ها که یادآوری شده را مرور خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

۱۰ مربی برتر تاریخ فوتبال جهان

استرلینگ‌شایر شرقی ۲ – فالکریک صفر (سال ۱۹۷۴)
این اولین نتیجه بزرگ فرگوسن به‌عنوان یک سرمربی بود. یک سال قبل، فرگوسن مربی-بازیکن تیم فالکریک بود. پس از آن «جان پرنتیس» سرمربی تیم شد و به فرگوسنِ جوان نیازی نداشت. «الی مک لئود» که در تیم آیر مربی فرگوسن بود، به باشگاه استرلینگ‌شایر شرقی توصیه کرد فرگوسن ۳۲ ساله را به‌عنوان سرمربی خودشان منصوب کنند. وقتی فرگوسن به استرلینگ‌شایر رفت، این تیم فقط ۸ بازیکن داشت و حتی دروازه‌بان هم نداشت. وقتی فالکریک با پرینتس سقوط کرده بود، به مصاف استرینگ‌شایر با فرگی رفت. بازی تیم‌هایی که در یک شهر بودن را تیم فرگوسن برد که اولین بردش مقابل این حریف بعد از ۷۰ سال بود. فرگوسن در ۱۱۷ روز مربیگری در استرلینگ‌شایر خودش را به‌عنوان یک ستاره مطرح کرد و چندی بعد مربی تیم سنت‌میرن شد.

لیورپول ۴ – آبردین صفر (سال ۱۹۸۰)
این شکست سنگین، فرگوسن را به سوی موفقیت برد و او به خودش گفت روزی لیورپول را سر جایش خواهد نشاند. اولین حضور فرگوسن با تیمش سنت‌میرن در مسابقات اروپایی خوب پیش نرفت و با آبردین در جام‌درجام باشگاه‌های اروپا زود حذف شد. یک سال بعد از جدایی از سنت‌میرن، آبردین را به قهرمانی لیگ اسکاتلند رساند که این اولین قهرمانی‌شان بعد از ۲۵ سال بود. در اولین بازی اروپایی با آبردین تیمش در دور دوم جام باشگاه‌های اروپا به مصاف لیورپول رفت. پیش از این بازی هم فرگوسن به انگلیس سفر کرده بود تا بازی لیورپول مقابل میدلزبورو را ببیند. لیورپول پرستاره با ۴ گل آبردین را برد و همان فصل هم در فینال رئال‌مادرید را شکست داد تا قهرمان شود. فرگوسن بعد از آن باخت خیلی عصبانی بود. حتی بازیکنان از خندیدن در مسیر بازگشت به خانه منع شده بودند. وقتی استیو کووان خندیده بود، فرگوسن با او یک ماه حرف نزد.

کلیدی‌ترین بازی‌های فرگوسن؛ از لیگ قهرمانان تا پایین‌کشیدن لیورپول

آبردین ۲ – رئال‌مادرید یک (سال ۱۹۸۳)
وقتی فرگوسن پیشنهاد ولورهمپتون را نپذیرفت، آبردین را به مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌درجام اروپای فصل ۱۹۸۳-۱۹۸۲ رساند. رقبا ترسناک بودند. بارسلونا، رئال‌مادرید، اینتر و پاری‌سن‌ژرمن همگی در پی قهرمانی بودند. آبردین به مصاف بایرن‌مونیخ رفت. قبل از این بازی فرگوسن در جلسه تمرینی جوری وانمود کرد که بایرنی‌ها تصور کنند تیم آبردین آماده نیست. همه منتظر شکست تیم اسکاتلندی بودند، اما آبردین باخت را با برد ۳ بر ۲ عوض کرد. بعد از شکست حریف بلژیکی در نیمه‌نهایی، در فینال تیم فرگوسن به مصاف رئال‌مادریدِ آلفردو دی‌استفانو رفت. فرگی در ملاقات با دی‌استفانو هم جوری وانمود کرد که گویی از رئال‌مادرید هراس دارد. آن فینال را هم آبردین پس از تساوی در وقت‌های معمولی، در وقت‌های اضافه ۲ بر یک برد. دی‌استفانو بعد از آن حریف را ستایش کرد و گفت: «آبردین پول برای خرید ندارد، اما روح دارد و یک تیم است.»

منچستریونایتد ۲ – شفیلدونزدی یک (سال ۱۹۹۳)
زمانی که سرالکس فرگوسن سال ۱۹۸۶ به منچستریونایتد رفت، یک قهرمانی در لیگ چیزی بود که بیش از همه می‌خواستند. حتی پس از ۳ قهرمانی با آبردین، همچنان پس از ۷ سال نتوانسته بود شیاطین‌سرخ را قهرمان لیگ انگلیس کند. فصل قبل از حضور فرگوسن هم منچستریونایتد با وجود اینکه در شروع فصل ۱۰ برد متوالی کسب کرده بود، به هدفش نرسید. تیم فرگوسن در رده‌های خوبی قرار نمی‌گرفت و فشار از روی او سال ۱۹۹۰ با قهرمانی در جام‌حذفی و سپس قهرمانی در جام‌درجام اروپا با شکستِ بارسلونای کرویف، کمتر شد. نوامبر ۱۹۹۲ منچستریونایتد تیم دهم لیگ بود و کارشناسان شک داشتند تیم او موفق شود. فرگوسن هم نتوانسته بود آلن شیرر و دیوید هیرست را به خدمت بگیرد و پای دیون دابلین هم شکسته بود. یونایتد در ۱۵ بازی فقط ۱۴ گل زد. با این حال ستاره‌ای به نام اریک کانتونا ظهور کرد، چراکه فرگی روی او قمار کرده بود. فرگی‌تایم همان زمان بود که در بازی با شفیلدونزدی شکل گرفت. گل‌های استیو بروس شیاطین‌سرخ را به بردی ارزشمند رساند. در پایان هم با ۱۰ امتیاز بیشتر از استون‌ویلا قهرمان شدند.

کلیدی‌ترین بازی‌های فرگوسن؛ از لیگ قهرمانان تا پایین‌کشیدن لیورپول

یوونتوس ۲ – منچستریونایتد ۳ (سال ۱۹۹۹)
وقتی فصل ۱۹۹۹-۱۹۹۸ شروع شد، فرگوسن ۴ قهرمانی در لیگ برتر داشت. در لیگ قهرمانان مدام ناامید می‌شدند. این فصل به‌عنوان قهرمان لیگ برتر راهی لیگ قهرمانان نشدند و آرسنالِ ونگر قهرمان بود. پس از گذراندن مرحله پلی‌آف، در گروه مرگ قرار گرفتند، همراه بارسلونا، بایرن‌مونیخ و بروندبی. با وجود زدن ۲۰ گل در ۶ بازی، پشت‌سر بایرن‌مونیخ دوم شدند. در یک‌چهارم نهایی اینتر را حذف کردند و سپس یوونتوس را کنار زدند. با گلی دیرهنگام در اولدترافورد توسط گیگز مقابل یووه به تساوی رسیدند. در تورین هم موفق شدند ۳ بر ۲ حریف را شکست دهند و غافلگیر کنند. در بازی برگشت گیگز مصدوم شده بود و بلومکوئیست جای او را در ترکیب گرفت. بلومکوئیست می‌گوید در آن بازی فرگوسن به معنای واقعاً به بازیکنانش اعتقاد داشته و باعث شده به بازی برگردند و با گل‌های کین، یورک و کول پیروز شوند. پس از آن هم فینال تاریخی نوکمپ را باز هم در فرگی‌تایم از بایرن‌مونیخ بردند و قهرمان شدند.

منچستریونایتد ۳ – استون‌ویلا ۲ (سال ۲۰۰۹)
«این فقط یک شغل برای من نیست، این یک مأموریت است. به من باور داشته باشید. وقتی اتفاق بیفتد، زندگی برای لیورپولی‌ها تغییر خواهد کرد.» وقتی فرگوسن این حرف‌ها را سال ۱۹۸۸ می‌زد، خودش هم متوجه نبود که چه می‌گوید. تا سال ۱۹۹۰ لیورپول ۱۸ قهرمانی در لیگ داشت. فرگوسن تصمیم گرفت تعادل را تغییر دهد و وزنه را به سمت منچستریونایتد سنگین کند. وقتی فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ رسید، او ۱۰ قهرمانی با شیاطین‌سرخ کسب کرده بود. تا ژانویه لیورپولِ بنیتس صدرنشین بود و ۷ امتیاز هم از یونایتد بیشتر داشت. فرگی می‌گفت شک ندارد لیورپول نیم‌فصل دوم مضطرب خواهد شد. حتی لیورپول موفق شده بود منچستریونایتد را ۴ بر یک در اولدترافورد تحقیر کند. با این حال همه‌چیز از بازی با استون‌ویلا شروع شد. زمانی که تیم فرگوسن ۲ بر یک عقب بود، فدریکو ماکدای جوان از روی نیمکت آمد. رونالدو یک گل دیگر زد و مهاجم کم‌نام‌ونشان ایتالیایی واپسین ثانیه‌ها گل پیروزی را به ثمر رساند. یک بار دیگر فرگی روی یک جوان قمار کرد. در انتهای فصل تیمش ۸ بازی از ۹ بازی را برد و به قهرمانی هجدهم رسید. زمان بازنشستگی فرگی ۱۳ مرتبه با شیاطین‌سرخ قهرمان شده بود و تعداد جام‌های تیمش را به عدد ۲۰ رساند. فرگوسن می‌گفت بزرگ‌ترین چالش دوران مربیگری‌اش پایین کشیدن لیورپول بود.

کلیدی‌ترین بازی‌های فرگوسن؛ از لیگ قهرمانان تا پایین‌کشیدن لیورپول

منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس