کرونا نمایه

باز هم باید شاهد افزایش فشار بر طبقات فرودست، کاهش مالیات‌ها ازیک‌سو و تداوم کاهش هزینه‌های تامین اجتماعی بر پهنه جوامع باشیم؟

به گزارش مشرق،  کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر یادداشتی از مهدی مکارمی با عنوان "مروری بر چند بحران" منتشر کرد.

به‌راستی جهان پساکرونا چگونه جهانی خواهد بود؟ این پرسشی است که بسیاری از ما علاقمند به یافتن پاسخی برای آن هستیم.

تزریق بیش از یک‌ونیم تریلیون دلاری فدرال رزرو، دوباره خاطره ۲۰۰۸ را زنده کرده و با سقوط ارزش سهام بار دیگر سیاست تکراری نجات‌بخش دخالت دولت و تزریق پول اما از جیب مردم و برای نجات اقتصاد بازار آزاد در پیش گرفته شده است.

باز هم باید شاهد افزایش فشار بر طبقات فرودست، کاهش مالیات‌ها ازیک‌سو و تداوم کاهش هزینه‌های تامین اجتماعی بر پهنه جوامع باشیم؟


آیا سیاست‌های درپیش‌گرفته‌شده ترامپ برای نجات اقتصاد می‌تواند اقتصاد بازار آزاد را از این بحران نجات دهد و کرونا به فرصتی دیگر برای اِعمال دکترین شوک، مبدل خواهد شد و باز سیاست‌هایی به نفع سرمایه‌داری شرکتی در پیش گرفته خواهد شد یا آنکه نه، کرونا نقطه‌عطف دیگری را همچون دهه۱۹۳۰ رقم خواهد زد و سرنوشت یک‌دوره‌ای هوور (رییس‌جمهور وقت آمریکا) برای ترامپ هم تکرار خواهد شد؟
 
شاید کمی زود باشد. گذشت زمان و دامنه‌دارتر و طولانی‌ترشدن بحران می‌تواند دورنمای روشن‌تر و قابل‌تحلیل‌تری را پیش روی ما بگذارد. بااین‌حال، به نظر نمی‌رسد این بحران خیلی زود جمع شود؛ لااقل تکانه‌های آن تا انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه خواهد داشت.

مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا قطعا تحت‌الشعاع تحولات کرونایی خواهد بود و صدای منتقدان از این پس بیشتر در جامعه امریکا طنین‌انداز خواهد بود و از شعارهایی در زمینه تامین‌اجتماعی، حمایت از بیکاران، بهداشت و درمان، بیمه همگانی، نقش پررنگ‌تر دولت در اقتصاد و... بیشتر خواهیم شنید. تداوم شرایط، می‌تواند دونالد ترامپ را از راهیابی مجدد به کاخ‌سفید باز دارد.

اما به‌نظر می‌رسد اینکه نئولیبرال‌ها چقدر به نفع جامعه، عقب‌نشینی خواهند کرد؛ به جنبش‌های اجتماعی اعتراضی‌ای بستگی خواهد داشت که تسلیم دکترین شوک نشوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس