اخبار ویژه روزنامه ها

نایب‌رئیس فراکسیون امید ضمن انتقادات تند به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: پدرسالاری و نوچه‌پروری موجب دافعه شده و اصلاح‌طلبی باید کن فیکون شود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره برای دورزدن برجام دست به یکی شدند

در حالی که برخی محافل غرب‌گرا اصرار بر فاصله‌گذاری میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا دارند، هر دو حزب در مجلس نمایندگان متفقا خواستار دور زدن برجام و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران هستند.

به گزارش رویترز، 90 درصد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به دولت ترامپ درخواست کرده‌اند تا در تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تعاملش را با سازمان ملل تغییر دهد.

دست‌کم 382 نماینده دموکرات و جمهوریخواه از 429 عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درخواست کرده‌اند تا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شرکا و متحدان ایالات متحده همکاری کند.

این نامه با هدایت الیوت انگل رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و مایک مک‌کال از اعضای ارشد جمهوریخواه کمیته نوشته شده است. برخی منابع در کنگره گفته‌اند که این نامه هنوز به وزارت خارجه ارسال نشده و هنوز در حال جمع‌آوری امضاء برای آن هستند.

در این نامه آمده است: تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در مورد ایران ماه اکتبر منقضی می‌شود و ما نگران آن هستیم که انقضای آنی محدودیت منجر به آن شود که کشورهای بیشتری به ایران سلاح بفروشند یا از آن کشور سلاح خریداری کنند. نویسندگان ابراز امیدواری کرده‌اند که پس از سال‌ها اختلاف میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها، این نامه بازگشتی به همکاری‌های دوحزبی در قبال ایران باشد.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا حیله آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که براساس توافقنامه برجام از 27 مهرماه سال جاری لغو می‌شود، فاش کرد. به گزارش این روزنامه، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طرحی را تهیه کرده است که طبق آن ایالات متحده ادعا می‌کند که هنوز از نظر حقوقی به عنوان یک دولت شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای حضور دارد.

اما در اصل این طرح برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است که پس از توافق هسته‌ای سال 2015 لغو شد. تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های 2006 و 2007 برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد.

پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها 18 اکتبر 2020 (27 مهر 1399) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.

خصوصی‌سازی هر چه باشد بلعیدن شرکت‌های دولتی نیست

سخنان معاون اول رئیس‌جمهور در تخطئه تفکرات سوسیالیستی در حالی است که او باید در آزادسازی یا نسخه‌سرمایه‌داری و تبعات آن پاسخگو باشد.

به گزارش الف، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفته است: « یکی از موانع پیش‌روی بخش خصوصی، وجود فضای منفی فرهنگی و اجتماعی نسبت به این بخش در کشور است و متاسفانه حساسیت نادرستی نسبت به ثروتمند شدن افراد در جامعه وجود دارد و این نشأت گرفته از تفکرات سوسیالیستی در ذهن برخی افراد خصوصاً‌ بعضی از مسئولین پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.»

این اظهارنظر در حالی است که در همین سخنرانی آمده است: « امروز اجماعی همگانی در کشور در این خصوص وجود دارد و پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تقریباً هیچکس با اصل خصوصی‌سازی مخالفت ندارد... مقام معظم رهبری در بالاترین سطح نظام، ابهام‌ها را از پیش‌روی بخش خصوصی برداشته‌اند و کسانی که در اجرای این قانون مسئولیت دارند اما کوتاهی می‌کنند، باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشند.»

هر شنونده عاقلی با شنیدن این سخنان از خود خواهد پرسید که پس «مقاومت فرهنگی» مورد نظر ایشان در کدام بخش از جامعه در برابر خصوصی سازی صورت گرفته؟ مسئولان یا مردم؟

ناگفته معلوم است که مقاومت فرهنگی مردم در برابر اجرای چنین تصمیمی اساسا به هیچ وجه منشا اثر نبوده است. در میان مسئولان کشور هم که به گفته ایشان برای اجرای تفسیریه جدید از اصل ۴۴  و خصوصی سازی که مجوز آزاد کردن ۸۰ درصد فعالیت های اقتصادی دولت داده است، اجماع وجود داشته پس مشکل از کجاست؟

به نظر می رسد مدافعان قدیمی خصوصی‌سازی در کشور که اشتیاق زیادی به اجرای آن مطابق معیارهای متعارف و دستورالعمل‌های نهادهای جهانی داشته‌اند در این روزها که بیش از یک دهه از عملی کردن این خواسته‌شان می‌گذرد به‌جای پاسخگویی درباره نتیجه این اقدام شتابزده در حال توجیه ناکامی خود هستند.

این دسته از تصمیم‌گیران مشخصا باید به این پرسش پاسخ بدهند که آیا اجرای این تصمیم توانسته اندکی از رویاهای وعده داده شده را محقق کند یا خیر؟

توسل به موضوع اجرای بد این تصمیم بزرگ وقتی معتبر است که بتوان پس از سنجش هزینه و فایده چنین نتیجه گرفت که این تصمیم در مجموع به رشد و توسعه اقتصادی و از آن مهم‌تر افزایش ثروت و رفاه عمومی مردم ( حتی با معیار مطلوب و مقدس خود مدافعان آزاد سازی یعنی نشت ثروت و رفاه از طبقات بالاتر به عموم مردم) منتهی شده باشد.

موقعیت امروز مدافعان آزادسازی اقتصادی به سبک و سیاق توصیه‌های لیبرال سرمایه داری  موقعیت پاسخگویی است نه موقعیت انتقاد و شکایت از مانع‌تراشی در برابر اجرای آن، چرا که نه تنها مانعی برای آن وجود نداشته بلکه این تصمیم با حمایت کلی و هماهنگی همه تصمیم‌سازان اقتصادی به اجرا درآمده است.

ژست حمایت از خصوصی‌سازی در مقابل تفکرات سوسیالیستی، در حالی است که در دولت فعلی به رسم خصوصی‌سازی، چوب حراج به شرکت‌های بزرگی مانند ماشین‌سازی تبریز، نیشکر هفت تپه، پالایشگاه نفت کرمانشاه، کشت و صنعت مغان، هپکو اراک و آلومینیوم المهدی زده شد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی دولت به خاطر زد و بندهای انجام گرفته در بازداشت به سر می‌برد. بنابراین به نظر می‌رسد دولتمردان محترم باید به خاطر خصوصی‌سازی غلط و عدم امانتداری نسبت به اعتماد مردم و نظام در زمینه خصوصی‌سازی پاسخگو باشند و بحث‌های نظری را بر اهل فن در محیط‌های آکادمیک واگذار کنند.

همچنین باید از آقای جهانگیری که دلار جهانگیری به نام ایشان ثبت شده، باید پرسید در کدام اقتصاد خصوصی، سرمایه‌های ارزی یک کشور را در حجم 18 میلیارد دلار و 10 هزار تومان زیر قیمت، دست رانت‌خوار می‌سپارند تا بدون هیچ تولید یا وارداتی، از رانت‌های بزرگ بهره‌مند شود؟

حقوق‌های نجومی با کدام لطایف‌الحیل ماندگار می‌شود؟!

گزارش دیوان محاسبات نشان‌ می‌دهد که دولت و مجلس نمی‌خواهند به موضوع حقوق‌های نجومی پایان بدهند.

روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: حقوق‌های نجومی را اگر نگویم بزرگترین چالش باید یکی از معضلات گریبانگیر مالیه عمومی کشور دانست. این معضل که تمامی دستگاه‌های نظارتی در برابر آن به قول معروف، آچمز شدند هنوز دست از سر مالیه عمومی کشور برنداشته و به دلیل تعارض منافعی که مسئولین تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز دارند، تاکنون ادامه دارد.

اعلام دریافت و پرداخت حقوق ماهانه ۵۲ میلیون تومانی که رئیس دیوان محاسبات در صحن مجلس اعلام کرد، مؤید این تداوم است. چرا مجلس و دولت نمی‌خواهند به این وضع خاتمه دهند را باید در همین تعارض منافع دید و تنها راه برون‌رفت را باید در لغو تمامی مقررات و تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های جورواجور دولت به‌ماهو مصوبات هیئت وزیران، کمیسیون‌ها، شوراها و هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها دانست که در اواخر سال ۹۸ به قول یکی از اساتید، یک پول قلمبه را به حساب حقوق و مزایای آنها افزود، بدون آن که مجلس جوازی برای افزایش داده باشد.

انتظار اصلاح و حل این معضل از مجلس و دولت فعلی، انتظار بیهوده‌ای است، اما از مجلس آینده که در کمتر از یک ماه آینده تشکیل خواهد شد، این انتظار است که در حل این معضل به مراتب زیر توجه کند.

۱- همه پرداخت‌ها باید به موجب قانون باشد. این حکم اصل ۵۳ قانون اساسی است. با نقض این اصل اکنون پرداخت‌های پرسنلی در پیچ و خم تصویب‌نامه‌ها و تصمیم‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های هیئت وزیران و دیگر مراجعی غیر از مجلس، مثل هیئت‌های امنا و دانشگاه‌ها و شوراها ازجمله شورای عالی کار است.

۲- قانون، مصوب مجلس است نه دولت و این قانون باید جامع و مانع، کف و سقف حداقل و حداکثر حقوق و مزایا را به طور روشن و واضح و کارشناسی‌شده در قالب یک ماده واحده در قانون برنامه یا قانون بودجه با عدد و رقم خود تعیین کند و آن را بر عهده آیین‌نامه و تصویب‌نامه دولت یا دیگر مراجع تصمیم‌گیر واگذار نکند و هیچ وزارتخانه، سازمان، شرکت، بانک و نهاد عمومی دولتی یا نهاد عمومی غیردولتی را در آن مستثنی نکند.

۳- گیر و گور حقوق‌های نجومی همین تصویب‌نامه‌های رنگارنگ است و همین استثنا قائل شدن‌هاست که هیچ ضمانت اجرایی ندارد و اجرا و عدم اجرای آن به صورت سلیقه دولت و مجلس درآمده است.

۴- وقتی روش تعیین حداقل حقوق و مزایا معلوم نیست‌ یا تقویم آن غیرفنی و غیرکارشناسی و حتی با عقل و منطق هم جور درنمی‌آید، حداکثر حقوق و مزایای منتهی به حقوق ماهانه ۵۲ میلیون تومان مطروحه توسط رئیس دیوان، خروجی آن می‌شود.

۵- ادعای حداقل حقوق و مزایا معلوم نیست را می‌توان در مصوبه اخیر دولت در مورد آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۲ قانون بودجه ۹۹ مشاهده کرد.

در این مصوبه حداقل حقوق و مزایای تعیین شده به شرح زیر است:

حداقل حقوق شاغلین۱۷۹۷۴۵۰۰ ریال
حداقل حقوق بازنشستگان۱۸۱۵۲۷۵۰ ریال
حداقل حقوق بازنشستگان۲۸۰۰۰۰۰۰ ریال
و بالاخره حداقل حقوق کارگران۱۸۳۵۰۰۰۰ ریال که توسط شورای عالی کار تعیین شد.

6- کدام عقل سلیم می‌پذیرد حقوق یک بازنشسته با ۳۰ سال کارکرد کمتر از حداقل حقوق کارگری که تازه به کار گرفته می‌شود، باشد؟

بالاخره حداقل حقوق بازنشسته ۱۸میلیون ریال است یا ۲۸ میلیون ریال؟ اهمیت پاسخ به این سؤال در آن است که حداکثر حقوق‌های شاغل و بازنشسته ۷ برابر این حداقل‌هاست.

7- هفت برابر ۱۸میلیون ریال می‌شود ۱۲۶ میلیون ریال. آیا حداکثر حقوق و مزایای مدیران دولت‌ و نهادهای عمومی غیردولتی ۱۲ میلیون تومان است؟ وقتی نیست، پس چرا حداقل‌بگیران را در غل و زنجیر مصوبات دولت و آیین‌نامه‌های جورواجور آن به بند کشیده‌ایم؟ این رویداد، محصول تبصره بودجه ۹۹ است، که در کمیسیون تلفیق تصویب شده نه در صحن علنی.

هیجان بی‌قاعده در بورس لطفا از سرعت‌ خود بکاهید!

مدیران دولتی تا دیر نشده سرعت رشد شاخص‌های غیرواقعی را تعدیل کنند تا بورس به پاشنه آشیل اقتصاد کشور تبدیل نشود.

به گزارش الف، بورس در چند ماه و به خصوص در چند هفته گذشته، رکورد می‌شکند. با عنایت به تصمیم اخیر برای درگیر کردن 8 میلیون نفر در این بازار باید به دست‌اندرکاران بورس و مدیران اقتصادی دولت و بانک مرکزی هشدار داد.

متاسفانه از دو هفته گذشته به نظر می‌رسد کنترل بورس و شاخص آن تا حدود زیادی از دست مدیران اقتصادی خارج شده به این معنی که امکان نزولی شدن تکنیکی شاخص بورس وجود ندارد و اهرمی که آن‌ها برای کنترل نقدینگی به آن پرداختند حالا بدون توقف و ترمز دارد می‌تازد و به بزرگ‌ترین پاشنه آشیل اقتصاد تبدیل شده، چرا که با تبلیغ بیش از اندازه که تا حدود زیادی غیرواقعی است میلیون‌ها نفر از مردم اغلب بی‌تجربه و با ریسک بالا وارد این بازی خطرناک شدند و برای این گروه انتظار اشتباهی به وجود آمده که بازار بورس باید هر روز دو تا سه درصد و هر هفته ده تا 15 درصد رشد کند.

الان بزرگ‌ترین نگرانی کارگزاران و مدیران اقتصادی باید این باشد که سرعت رشد شاخص بورس دیگر نمی‌تواند نزولی و متوقف شود چون در آن صورت خطر عظیمی به وجود می‌آید که سهامداران تازه وارد و بی‌تجربه‌ای که اغلب برای سود چند ده درصد در ماه در چند هفته اخیر وارد بورس شدند ناگهان تصمیم به فروش و نقد کردن پول و سود خود شوند.

متأسفانه بورس دقیقا به همان مسیر بورس‌های آسیا و آمریکا و اروپا در سال‌های 2000 و 2008 هدایت شده و اقتصاد ما را هم مانند همان ترکیدن حباب‌های بازارهای بورس و املاک که اقتصاد آمریکا و آسیا و اروپا را به بحران کشید با مشکل بزرگ روبرو کرده است. حالا در بازار بورس کوچک‌ترین توقف و روند نزولی می‌تواند به فروش گسترده و منفی شدن شاخص بورس و تلاطمات اقتصادی و اجتماعی تبدیل شود.

همه می‌دانیم که چه از نظر اقتصادی و چه از نظر منطقی غیرممکن است سود هفته‌ای 15 درصد در بورس ادامه یابد متاسفانه مدیران اقتصادی و بانک مرکزی به خاطر نگرانی از به هم خوردن بازارهای موازی و کنترل نقدینگی، چه بمب بسیار بزرگ‌تر و مهیب‌تری به عنوان بازار بورس به وجود آورده‌اند.

حداقل کاری که باید اجرا شود این است که در مرحله اول در تصمیم به بورس کشاندن سرمایه ناچیز دو میلیون تومانی 8 میلیون کد ملی بازنگری اساسی انجام شود و در مرحله دوم تلاش شود سرعت رشد شاخص بورس بدون اینکه منفی شود، ملایم شود.

شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گرفتار پدرسالاری و نوچه‌پروری

نایب‌رئیس فراکسیون امید ضمن انتقادات تند به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: پدرسالاری و نوچه‌پروری موجب دافعه شده و اصلاح‌طلبی باید کن فیکون شود.

عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با نامه‌نیوز با اشاره به استعفای موسوی لاری از نایب‌رئیسی شورای سیاست‌گذاری گفت: از طرف اصلاح‌طلبان این آسیب‌شناسی باید خیلی زودتر -و نه تنها معطوف به انتخابات که معطوف به ارتباط با پایگاه اجتماعی و آسیب‌شناسی عملکردها پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و چند انتخابات دیگر- انجام می‌شد و رویه‌های اصلاحی در نظر گرفته می‌شد، اما متاسفانه اصلاح‌طلبان به خواب غفلت عمیقی فرو رفتند و دچار همان مشکل قدیمی شدند که گویا جامعه و به‌طور ویژه پایگاه اجتماعی آن‌ها اعم از طبقه متوسط و اقشار مختلف همیشه آن‌ها را با هر نوع رفتار و عملکردی می‌خواهد.

متاسفانه بازیگران اصلاح‌طلب چه در حوزه اشخاص و چه در حوزه تشکل‌ها تصور می‌کنند جامعه مجبور به انتخاب آنهاست. از نظر من این نوع تفکر نهایت سقوط بینش اصلاح‌طلبی است که متاسفانه در برخی از سران اصلاحات هم دیده می‌شود.

وی همچنین با انتقاد از مقدس‌سازی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به آخرین وضعیت شورای عالی اصلاح‌طلبان می‌توان گفت که این مجموعه از چند منظر و محور دچار بحران شده است.

این بحران‌ها عبارتند از: اول بحران عملکرد که به طور مستقیم به ماموریت این تشکیلات ارتباط دارد. دوم بحران مشروعیت به معنای مقبولیت خودش و تصمیم‌هایش برای اعضا و جامعه و احزاب اصلاح‌طلب. سوم بحران هویت و شخصیت.

در عمل به ویژه در انتخابات اخیر شورای سیاستگذاری فاقد کارکرد بود یعنی برخی اعضا پذیرای تصمیم‌های جمعی آن نشدند و تصمیم خودشان را برای انتخابات به آن تحمیل کردند. در این بخش باید اشاره کنم که کمپین انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم یکی از ضعیف‌ترین کمپین‌هایی بود که اصلاح‌طلبان داشته‌اند.

از طرفی فارغ از هماهنگی انتخاباتی برخی اعضای غیرحقوقی از جمله خود من در جلسات و تعاملات این شورا به مرور متوجه ضعف‌های بنیادین احزاب اصلاح‌طلب شدیم از جمله نوعی پدرسالاری کشنده و همچنین روابط ناسالم مبتنی بر نوچه‌پروری و سایر دافعه‌هایی که باعث شد اتفاقا از احزاب موجود دوری کنیم و خود من به این نتیجه برسم که این احزاب و نه فعالیت حزبی اتفاقا از موانع اصلاح‌طلبی هستند و در رنجاندن پایگاه اجتماعی و از دست رفتن باورها به اصلاح‌طلبی تاثیرگذارند.

نایب رئیس فراکسیون امید همچنین گفته است: چند ماه قبل از انتخابات حزب کارگزاران به طور صریح شورای عالی را ناکارآمد خواند و از چپ و راست به آن حمله کرد یا میان کارگزاران و اتحاد ملت به عنوان دو عضو اصلی شورا چالش‌های جدی و حل‌ناشدنی پیش آمد که در نهایت منجر به حضور متشتت و بدون هماهنگی در انتخابات مجلس شد، همه اینها یعنی عدم مشروعیت درونی.

از طرفی در جامعه هم به‌دلیل افول جایگاه و برند اصلاح‌طلبی پس از چند سال تصمیم‌های آن به‌طور طبیعی زیر سوال است. به هرحال جامعه و پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان از سال ۹۲ به بعد در دو انتخابات ریاست‌جمهوری، یک انتخابات مجلس و یک انتخابات شورای شهر با دست فرمان امثال شورای عالی وارد انتخاب شده و رای داده است و امروز می‌پرسد که نتیجه همه این پیروی‌ها چه بوده و چرا عملکردها نسبتی با ادعاها و وعده‌ها ندارد یا در برخی موارد کاملا مغایر با آن است. شورا از نظر جامعه نمره قبولی نمی‌گیرد و در نتیجه این شورا از نظر مشروعیت درونی و اجتماعی دچار بحران  است.

حسین‌زاده می‌افزاید: واقعیت هرچند تلخ اما صادقانه این است که احزاب اصلاح‌طلب کل عمر سیاسی‌شان با توجه به ظرفیت‌ها و نیازهای موجود به اتمام رسیده است.

جریان اصلاح طلبی دچار مشکلات اساسی‌تری است که وضع امروز شورای عالی معلول آنهاست. این جریان اصلاح طلبی تا «کن فیکون» نشود دیگر توان نقش‌آفرینی نخواهد داشت.

ایران

تکذیب ادعای شهادت سردار حاجی‌زاده در سوریه

 خبر اول اینکه، یک منبع آگاه در نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خبر منتشر شده مبنی بر شهادت سردار سرتیپ پاسدار امیر علی حاجی‌زاده فرمانده این نیرو اظهار کرد: خبر کذب است و هیچ اتفاقی برای سردار حاجی‌زاده رخ نداده است.

گفتنی است که از بامداد شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه خبری در فضای مجازی و عمدتاً از سوی رسانه‌های نزدیک به عربستان مبنی بر شهادت سردار حاجی‌زاده در استان حمص سوریه منتشر شده بود. اشاره این رسانه‌ها به انفجارهایی بود که روز جمعه در پادگان «ابن هیثم» در جنوب شرقی شهر حمص و در اثر انفجار زاغه‌های مهمات ارتش سوریه در این پادگان رخ داد.

این انفجار در حالی بود که بامداد همان روز جمعه نیز بالگردهای رژیم صهیونیستی مناطقی را در استان قنیطره سوریه هدف قرار داده بودند.  کانال اطلاع رسانی سردار حاجی‌زاده هم ضمن تکذیب این شایعه نوشته که وی در سلامتی کامل و در حال انجام مأموریت‌های جاری نیروی هوافضای سپاه است. پیش از این هم شایعاتی درباره شهادت سردار حاجی‌زاده منتشر شده بود که واقعیت نداشت.

پیام دوستی شهردار «چونگ کینک» چین به مردم شیراز

 خبر دیگر اینکه،چانگ هوآ، سفیر چین در ایران در توئیتی نوشت: شهردار شهر «Chong Qing» خواهرخوانده شهر شیراز پیامی خطاب به شهروندان شیراز و شهردار این شهر ارسال کرده که در آن آمده است: اطمینان داریم دوستی شیراز و «Chong Qing» بعد از این مبارزه مستحکم‌تر خواهد شد و همکاری‌مان در بخش‌های مختلف در سطح و مقیاس جدیدی رقم خواهد خورد. به گزارش ایسنا، دیروز همچنین محمد کشاورز سفیر ایران در چین از اهدای ۱۰ دستگاه صندلی ماساژ از سوی یک شرکت چینی و ارسال آن به وزارت بهداشت به پاس خدمات کادر درمان ایران خبر داد.

انتقاد از جلسه رایزنی لاکچری

 شنیدیم که، الیاس نادران، منتخب تهران در مجلس یازدهم از برخی منتخبان  این مجلس بابت یک مهمانی در هتل اسپیناس تهران انتقاد کرد.  به گزارش «ایران»، نادران در حساب توئیتری خود نوشت: در این اوضاع اقتصادی ۱۶ اردیبهشت منتخبین زاگرسی مجلس یازدهم را به هتل اسپیناس دعوت کرده‌اند! کاری به مخدوش‌کردن مرزبندی‌های سیاسی ندارم ولی از موکلین خود خجالت نمی‌کشید؟ جواب مددجویان کمیته ‌امداد و نیازمندان را چه می‌دهید؟

تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران

 با خبر شدیم که، وزارت خزانه‌داری امریکا روز جمعه اعلام کرد که دولت این کشور در ادامه سیاست‌های خصمانه و ضد ایرانی تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با ایران اعمال کرده است. به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری امریکا در این اقدام یک فرد دوتابعیتی ایران- عراقی به نام امیر دیانت - که با نام امیر عبدالعزیز نیز شناخته می‌شود- را به اتهام همکاری با مقامات ارشد نیروهای قدس سپاه پاسداران در لیست تحریم‌های خود قرار داد. بر اساس ادعای این وزارتخانه، این دوتابعیتی با نیروهای قدس سپاه پاسداران در زمینه آنچه درآمدزایی و ارسال تسلیحات به خارج از کشور خوانده شده، مشارکت داشته است. دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خارجه امریکا همچنین شرکت خدمات معدنی طیف- که امیر دیانت مالک آن بوده- را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

توقف مجلس حاج منصور ارضی

 خبر رسیده که، استاندار تهران از توقف مجلس حاج منصور ارضی در مسجد ارگ تهران خبر داد. به گزارش ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه  مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا حکم مصوبات شورای امنیت ملی را دارد و همه ملزم به رعایت آن هستند، گفت: از دو شب گذشته نیز برگزاری مراسم در مسجد ارگ متوقف شده است و بزرگوارانی که در مسجد ارگ مراسم را برگزار می‌کردند، این مراسم را متوقف کرده‌اند. جلسه مناجات‌خوانی حاج منصور ارضی در مسجد ارگ که از پنجشنبه گذشته دایر بود، پرجمعیت‌ترین مجالس شبانه در ماه مبارک رمضان است که امسال به دلیل تعطیلی سایر هیأت‌ها و مجالس، هر شب بر تعداد حاضران آن افزوده می‌شد.  خبرگزاری فارس هم خبر داده که حاج منصور ارضی برنامه مناجات‌خوانی خود را به‌صورت مجازی و از کنار حرم نورانی حضرت امام رضا علیه‌السلام در مشهد مقدس برای مخاطبان خود دایر می‌کند.

حکم حبس برای دو دانشجو

 دست آخر اینکه،  سید مصطفی هاشمی‌زاده دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران که در دی ماه سال 98 بازداشت شده بود، به پنج سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد. به گزارش جماران، امیرمحمد شریفی دانشجوی رشته مهندسی نقشه‌برداری دانشگاه تهران و از بازداشت شدگان حوادث آبان نیز به سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

آرمان

داروغه‌زاده تبرئه شد

ابراهیم داروغه‌زاده معاون سابق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر با حکم دادگاه کارکنان دولت از شکایت دادستانی به دلیل صدور مجوز برای تعدادی فیلم سینمایی تبرئه شده است. ابوذر نصراللهی وکیل داروغه‌زاده در این باره اظهارکرد: موکل با شکایت دادسرای ارشاد در زمان ریاست سابق قوه قضائیه، به دلیل صدور مجوز برای فیلم‌هایی نظیر «ارادتمند، نازنین بهاره و تینا»، «عرق سرد»، «کاناپه»، «ناپدید شدن»، «دم سرد»، «هجوم»، «هایلایت»، «اتاق تاریک»، «جاده قدیم»، «دلم می‌خواد»، «آستیگمات»، «درساژ»، «مارموز»، «آشغال‌های دوست داشتنی»، «اکسیدان»، «عصبانی نیستم»، «هجوم»، «رحمان 1400» و «خوک» و... تحت تعقیب قرار گرفته است.

خواننده‌ ایرانی که بر بام کعبه اذان گفت

آلبوم موسیقایی «نجوای جان» که نمونه‌هایی از بهترین آثار استاد سیداحمد مراتب با موضوع نیایش با خداوند و ستایش اهل بیت(ع) است، منتشر شده است. گفتنی است این استاد موسیقی از نخستین شاگردان تاج اصفهانی است که با جدیت، پشتکار و استعداد سرشار خود، از زبان ایشان مفتخر به لقب «دره التاج» شده است. همچنین وی، نخستین ایرانی‌ای بوده که بر بام کعبه اذان گفته است.

ابتدا در سال 1352 در حال طواف، زمانی که پرده حجر اسماعیل باز شده بود به پشت‌بام کعبه رفت و در آنجا مناجات حضرت علی(ع)؛ «لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی» را در دستگاه سه‌گاه اجرا کرد. سال بعد در مکه امام موسی صدر که تحت‌تاثیر صدای مراتب قرار گرفته بود از او تقاضا کرد بر بام کعبه اذان بگوید و بدین ترتیب به عنوان نخستین ایرانی بر بام کعبه به افتخار خواندن اذان نائل شد.

آتش‌سوزی 3 فروند لنج صیادی

سه فروند لنج صیادی در بندر مقام شهرستان بندرلنگه دچار آتش‌سوزی شده است. بخشدار شیبکوه در این باره گفت: در این آتش‌سوزی 3 نفر مصدوم شده‌اند که 2 نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند و یک نفر دیگر در محل به‌صورت سرپایی مداوا شده است. فواد مرادزاده اظهارکرد: 50 درصد این لنج‌ها سوخته‌اند و علت این آتش‌سوزی سهل‌انگاری هنگام پخت غذا بوده است. بخشدار شیبکوه در ادامه تصریح کرد: همه خدمه این لنج هندی هستند.

هدیه به پزشکان و پرستاران ایرانی

سفیر ایران در چین از اهدای 10 دستگاه صندلی ماساژ از سوی یک شرکت چینی و ارسال آن به وزارت بهداشت به پاس خدمات کادر درمان ایران خبر داده است. محمد کشاورززاده در توئیتر در این باره نوشت: کادر درمانی ایران در مبارزه با کرونا طی این مدت جانفشانی‌ها کرده است. آوازه فداکاری آنها به اقصی نقاط جهان رسیده و یک شرکت چینی برای تقدیر از پزشکان و پرستاران ایرانی 10 دستگاه صندلی ماساژ به سفارت اهدا کرده است که با اولین پرواز به تهران ارسال تا توسط وزارت بهداشت در اختیار آنها قرار گیرد.

آخرین وضعیت پرونده سحر تبر

وکیل مدافع سحر تبر درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده موکلش توضیح داد. پیام درفشان با اشاره به پرونده موکل خود اظهارکرد: بنا به گفته سخنگوی دستگاه قضا قرار شده است تا تیم‌های تخصصی رسیدگی به پرونده‌ آن دسته از افرادی را که هنوز به مرخصی نرفته‌اند، بررسی کنند. وی ادامه داد: آنطور که بنده متوجه شده‌ام گزارشی از پرونده موکلم از سوی معاونت قضایی دادگاه انقلاب به حوزه ریاست ارسال شده است. این در حالی است که درافشان درباره ابلاغ نظر تیم‌های کارشناسی در راستای اعطای مرخصی به سحر تبر بیان کرد: این موضوع از طریق زندان به موکل بنده ابلاغ می‌شود، البته منتظریم تا نظر تیم‌های کارشناسی ابلاغ و وضعیت موکل بنده مشخص شود.

ممنوعیت پسوندهای اسلاوی در تاجیکستان

مجلس نمایندگان تاجیکستان اصلاحاتی را در قانون ثبت و نگهداری وقایع زندگی به تصویب رسانده است که مطابق با آن استفاده از پسوندهای اسلاو در نام خانوادگی و نام پدر ممنوع است. براساس گزارش «ریانوواستی» روسیه مطابق با این سند، هنگام ثبت‌نام خانوادگی این نوزادان، نمی‌توان از پسوندهای اُف و یِف در نام خانوادگی و همچنین اویچ و یِویچ و اون و یِون در نام پدر استفاده کرد. به گفته مظفر آشوریان وزیر دادگستری تاجیکستان تنها برای اقلیت‌های قومی ساکن در جمهوری تاجیکستان استثنا قائل شده‌ایم و این افراد می‌توانند هنگام ثبت نام فرزندان تازه متولد شده، از چنین پسوندهایی در نام خانوادگی و نام پدر استفاده کنند.

اینستاگرام شبکه العالم مسدود شد

صفحه اینستاگرام شبکه العالم با وجود دارا بودن نشان تأیید و اصالت اکانت‌ها (تیک آبی وری فای) همزمان با ماجرای قرار دادن حزب‌ا... در لیست تروریست‌ها، بسته شده است. صفحه اینستاگرام شبکه العالم به بهانه پستی در سال 2018 درباره درباره حاج رضوان یکی از فرماندهان حزب‌ا...، که مربوط به دوسال و نیم گذشته بوده است، مسدود شده است. گفتنی است این اقدام بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی یا اخطار در حالی صورت گرفته است که حزب‌ا... لبنان از سوی آلمان در فهرست تروریست بین‌المللی قرار گرفته است. علاوه بر صفحه اینستاگرام شبکه العالم که 117 هزار فالور داشته است، یکی از صفحات فرعی فیسبوک نیز با 13 هزار فالور که مربوط به اخبار سوریه بود، مسدود شده است. قبل از این نیز همزمان با شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و پاسخ موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد، تمامی ادمین‌های صفحه اصلی فیسبوک با 6 میلیون دنبال‌کننده، محدود و صفحه توئیتر شبکه العالم نیز با بیش از 700 هزار فالور نیز بسته شده است.

مازیار ناظمی از وزارت ورزش رفتنی شد

طی مراسمی با حضور وزیر ورزش و معاونان این وزارتخانه مراسم تودیع مازیار ناظمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان و معارفه کاوه احمدی برگزار شد تا مازیار ناظمی بعد از حدود 7 سال از روابط عمومی ورزش و جوانان جدا شود. احمدی که دارای مدرک دکترای فقه و حقوق است، سابقه 25 سال حضور در قوه مقننه در سمت‌های مختلف را دارد. وی 12 سال در سمت ریاست اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی مشغول به کار بوده است. همچنین در کارنامه کاری احمدی سوابق مدیریتی ورزشی نیز به چشم می‌خورد. وی 10 سال عضو هیات رئیسه فدراسیون شنا، شیرجه و واترپولو و به مدت یک سال نایب رئیس این فدراسیون بود.

نقشه هموطنان کی‌روش به بازیکنان ایرانی!

درخشش مهرداد طارمی، مهرداد محمدی و امیر عابدزاده در پرتغال باعث شده تا حالا بازار بازیکنان ایرانی در آنجا رونق پیدا کند. اگر چند سال قبل آلمان و بعد یونان بازاری پررونق برای بازیکنان ایرانی در اروپا شد، حالا کشور پرتغال می‌تواند این بازار مناسب باشد. بعد از درخشش طارمی، محمدی و عابدزاده در این لیگ زمینه برای انتقال چند بازیکن ایرانی دیگر مهیا شده است. این روزها بحث درباره حضور احتمالی علیپور در پرتغال و حتی باشگاه ریوآوه به جای مهدی طارمی است. چون فروش این بازیکن قطعی شده و آنها به دنبال جذب یک بازیکن ایرانی هستند. ایجنت مهدی هم علیپور را پیشنهاد داده است و آنها بعد از مشاهده فیلم‌های این بازیکن، کاملا به خرید او راضی شده‌اند.

فوت 55 روزنامه‌نگار در 23 کشور بر اثر کرونا

یک نهاد بین‌المللی روزنامه‌نگاری اعلام کرده که 55 روزنامه‌نگار در 23 کشور در پی شیوع کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این سازمان گزارش داده است که مشخص نیست تمامی این افراد هنگام کار جان خود را از دست داده باشند. در بیانیه این سازمان آمده است که روزنامه‌نگاران هنگام گزارش از این اپیدمی جهانی جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند و بسیاری از آنها هنگام انجام وظایف‌شان به کووید19 مبتلا شده‌اند. این بیانیه تصریح کرد: «روزنامه‌نگاران با خطر سلامتی بزرگی مواجه هستند،‌ چراکه همچنان با رفتن به بیمارستان‌ها، گفت‌وگو با پزشکان، پرستاران و مقام‌های سلامتی و بیماران جان خود را به خطر می‌اندازند».

آشتی‌کنان 2 استقلالی در دادسرا

وریا غفوری و علی خطیر که چندی قبل مصاحبه‌هایی را علیه یکدیگر انجام داده‌اند و همین موضوع منجر به شکایت کردن این دو از هم شده بود، دیروز در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافته‌اند. در این میان قرار بود رسیدگی به پرونده شکایت هر دو صورت بگیرد اما آنها در حضور سعادت‌مهر بازپرس پرونده شکایت‌هایشان را پس گرفتند و آشتی کردند. گفتنی است در جلسه‌ای که در شعبه 12 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار شده، علی خطیر و وریا غفوری و وکلایشان و همچنین امیرحسین فتحی مدیرعامل سابق باشگاه استقلال با نظارت دکتر سعادت‌مهر بازپرس پرونده حدود 3 ساعت با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند و در پایان غفوری و خطیر شکایت‌هایشان را از یکدیگر پس گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    13 3
    بورس فعلی با بی تدبیری و شاید عمد مسئولین اصلاح طلب شده عین نارنجکی که ضامنش کشیده شده باشه . وای به حال بحرانی که بزودی با این بورس بشدت حبابی و هیجانی گریبان اقتصاد رو میگیره . اینا میخوان اقتصاد کشور رو وارد بحران شدید اقتصادی کنن . هی ننازید شاخص رفت مریخ رسید به کهکشان
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      3 1
      حرف این دوست ما واقعا درست است. مردم ما هیجانی و احساسی هستند و این یک برنامه با نقشه قبلی برای ایجاد یک بحران جدید در اقتصاد است. نفت نیست، واردات کالاهای مهم تحریم است، پول در کشور کم است و فقط میماند اقتصاد سنتی و کشاورزی ما که برای آنها قابل دسترس نبود. از طریق بورس هم میتوان پول مردم را از بین برد هم ارزش شرکتهای تولیدی را به پایین کشید و نابود کرد که در این میان تولیدات کشاورزی و کالاهای اساسی مورد حمله قرار خواهد گرفت.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    3 0
    در خصوص بورس باید عرض کنم شرکت در بورس خیلی هم خوب است ولی این اتفاقی که در حال رخ دادن در کشور ماست یکی از آخرین نقشه ها و حربه‌های دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد سنتی مردم ماست که توسط نفوذی‌ها و همچنین القای هیجان خرید توسط رسانه های مجازی در حال شکل گرفتن است. همانطور که در بالا اشاره شد این مسئله باعث بیرون کشیدن سرمایه های بسیاری از مردم عوام ما خواهد شد و اگر مدیریت نشود و برای صیانت از ارزش مالی سهام‌داران ساز و کار لازم دیده نشود به زودی با فاجعه در بورس شاهد از بین رفتن سرمایه های پس انداز مردم خواهیم بود و یک مشکل اقتصادی عظیم مستقیم به خانه های مردم وارد می‌شود. هرچند که دولت ادعا خواهد کرد که من همه چیزرا تحت کنترل دارم و خیالتان راحت باشد، ولی این دروغی بیش نیست همانطور که در برجام گفتند که خیالتان راحت درحالیکه می‌دانستند چکار می‌کنند. من وقتی یک خانه میخواهم بخرم هزاربار دلم اضطراب دارد، با صد نفر مشاوره می‌کنم، تمام احتیاطها را انجام می‌دهم باز هم با دلواپسی این کار را انجام می‌دهم حال چه برسد به قراردادی که مربوط به یک کشور است و طرف مقابل هم قابل اعتماد نیست. خر هم که باشی به این راحتی اعتماد نمیکنی. من خودم سهام خریده ام و در حال ارزش پیدا کردن است، ولی این خوشحالم نمی‌کند. من وقتی خوشحالم که ارزش سهام من حفظ بشود و وحشت نداشته باشم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس