کد خبر 1067546
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
هادی محمدی نمایه

کارشناس تحولات غرب آسیا معتقد است اساسا آن چیزی که در لبنان از ماه اکتبر گذشته اتفاق افتاد، به این دلیل بود که آمریکا می‌خواست نقشه «موازنه قدرت منطقه‌ای» را تغییر دهد و در واقع ، حزب‌الله را مجبور کند، سلاحش را تحویل دهد.

به گزارش مشرق، " هادی  محمدی" در خصوص جدیدترین تحولات لبنان و شروع دور جدید ناآرامی‌ها در این کشور گفت:  یک رخداد اصلی در این کشور روی داده‌ و در حقیقت، بازی تام و جری ( موش و گربه ) در لبنان به این شکل است، هنگامی که فردی نخست وزیر می‌شود تا وقتی به سراغ مسائل اصلی نرفته است، اتفاق فوق‌العاده‌ای نمی‌افتد اما هنگامی که به موضوعات اصلی نزدیک شود، بازی‌های طرف مقابل شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید:

برخی به دنبال موج سواری بر روی خواسته‌های مردم لبنان هستند

وی تحرکات آمریکا را در راستای خلع سلاح مقاومت در لبنان دانست و افزود: اساسا این چیزی که در لبنان از ماه اکتبر گذشته اتفاق افتاد، به این دلیل بود که آمریکا می خواست نقشه «موازنه قدرت منطقه‌ای» را تغییر دهد و در واقع ، حزب الله را مجبور کند، سلاحش را تحویل دهد. به همین  دلیل، فضای اعتراضی به بهانه خاصی شروع  و تلاش شد، از طریق یک  جریان ترکیبی عملیات روانی- سیاسی و میدانی ، جامعه لبنان را به سمت تسلیم شدن و فقیر شدن بکشانند، خصوصا با فشار اقتصادی به اقشار فقیر جامعه که  حامی مقاومت هستند تا بعدا بگویند: اگر می‌خواهید نجات پیدا کنید، باید به حزب الله فشار بیآورید تا سلاحش را زمین بگذارد یا مقاومت بی‌مقاومت . همان کاری که در ایران و عراق عملا در حال هدایتش بودند و هستند.

سرفصل اصلی رخدادهای لبنان خلع سلاح مقاومت است

وی با بیان اینکه « یک پروژه مشخص منطقه‌ای شکل گرفت  که  ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور می‌خواستند قدرت منطقه‌ای ایران و مقاومت را به صفر برسانند» گفت: این اقدامات شروع شد و آلان این در دستور کار آن طرف قرار دارد. یعنی هنگامی که فشارها را افزایش می‌دهند سعی می‌کنند تا بگویند: می‌خواهی بدانی راه حل چیست؟ یک دفعه این راه حل را  از زبان «ولید جنبلاط» رهبر حزب سوسیالیست توقیخواه لبنان  یا «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی  می‌شنویم. آنان می‌گویند راه حل وجود دارد. آنطور نیست که مشکلات اقتصادی به بن بست رسیده باشد،  راه حل آن این است که سلاح در مقابل گشایش اقتصادی، این در واقع سرفصل اصلی این رخدادهاست.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به تاثیرات تشکیل دولت لبنان توسط حسان دیاب بر رخدادهای داخلی این کشور گفت: هنگامی که او به عنوان نخست وزیر لبنان به هرم قدرت صعود کرد، طرف مقابل قافیه را باخت. یعنی آنها نتوانستند در موازنه پارلمان آدم خودشان را ( به عنوان نخست وزیر) حاکم کنند . سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان بازی خودش را انجام داد، تمام شد و سوخت. سرانجام قدرت به حسان دیاب رسید. او انسانی بی حاشیه ، قرص و محکم است و تاکنون خیلی خوب رفتار کرده  و دور از انتظار به پیش آمده‌ زیرا فردی بی‌حاشیه است  و  اهل فساد نیست و با خیال  راحت رفتار می‌کند.

قضیه درخواست وام لبنان از صندوق بین‌الملل پول چه بود؟

وی با بیان اینکه نخست وزیر لبنان به تازگی به بحث مسائلی مالی این کشور ورود پیدا کرده‌ است، اظهار داشت:  مسائل مالی لبنان یک موضوع بسیار پیچیده‌ای است. مثلا بدهی این کشور از طریق کارکرد یک سری کارها به دست می‌آید و پرداخت می‌شد. خب،  لبنان کشوری است که از صندوق بین‌المللی پول وام گرفته و آلان برای اینکه بتواند از این مسئله ( مشکلات اقتصادی ) بیرون برود، به دنبال آن بود که از این صندوق وام بگیرد. مقامات صندوق بین‌المللی پول گفتند: شما بدهی‌های قبلی خود را تسویه کنید تا بتوانیم به شما وام بدهیم. حسان دیاب هم گفته بود: لبنان پولی ندارد که بابت بدهی‌ها خود پرداخت کند.  فساد مالی توسط افراد وابسته به شما ( غربی‌ها ) در لبنان انجام شده‌ است. این بدهی استمهال شود تا بعدا لبنان بتواند بدهی خود را تسویه کند و شما باید یک وام جدید به لبنان پرداخت کنید.

وی ادامه داد: صندوق بین المللی پول با اینکه تیم خود را به لبنان فرستاده بود و این تیم با مقامات بیروت مذاکرات طولانی انجام داده بود اما وام جدیدی به لبنان پرداخت نشد. نمایندگان صندوق پول به لبنانی‌ها گفته بودند : 4 -3میلیارد به شما وام  می‌دهیم اما این وام در برابر وارد کردن فشار به حزب الله است .مقامات بیروت هم پاسخ دادند که ما این شرط را نمی‌پذیریم.

شروع فاز جدید فتنه افروزی  و آشوب سازی در لبنان

هادی محمدی افزود:  هنگامی این وضعیت پیش آمد و آنها ( غربی‌ها و متحدان داخلی آنان در لبنان )  دیدند، حسان دیاب در حال مدیریت کردن مشکلات اقتصادی لبنان است و یک سری اقدامات اجرایی را دارد انجام می‌دهد و در مبارزه با شیوع ویروس کرونا عملکرد خوبی داشته ، فاز جدید فتنه افروزی  و آشوب سازی در لبنان شروع شد. زیرا حسان دیاب به  این نتیجه رسیده بود که ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان است، آدم آنان ( مفسدان مالی سیاسی ) است و اصل ماجرا همین است و چهره‌های سیاسی و سیاستمداران  در لبنان نیز هرکدام  به نوعی سهامدار این بانک‌ها هستند . خلاصه اصل ماجرا از طریق همین کارگزاری  چهره‌های سیاسی ، ریاض سلامه وخانواده‌اش و اطرافیانش انجام می‌شود و این فرد باید کنار گذارده شود.

وی با اشاره به بازگشت حریری از سفر سه ماهه اش از پاریس به بیروت گفت: وقتی که این بحث مطرح شد، سعد حریری با یک دستور کار جدیدی از پاریس وارد لبنان شد تا آشوب‌های جدیدی در این کشور راه بیندازد. آشوب‌های جدید برای این شروع شد تا حسان دیاب بگوید تو حق نداری به ریاض سلامه نزدیک شوی اما دیاب در برابر این خواسته ایستاد و تاکید کرد:  ریاض سلامه باید از ریاست بانک مرکزی کنار گذارده شود و اینطور نیست که بتوان او را به دولت تحمیل کرد و در ثانی بایستی ریاض سلامه در برابر دادگاه حاضر شود و پاسخگوی اقدامات خود باشد. خب، این  موضوع باعث ترس ونگرانی خیلی‌ها می‌شود.

حسان دیاب فضای داخلی لبنان را آرام کرد

این کارشنان تحولات غرب آسیا با اشاره به تظاهرات چند روز گذشته در لبنان گفت: از زمانی که حسان دیاب پروژه ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان را روی میز گذاشت، طرف مقابل این اقدامات ( تظاهرات ) شروع کرد. آنان فکر می‌کردند وقتی این ماجرا را راه می‌اندازند، حزب الله را در حالت انفعال قرار می‌دهند. این در حالی است که از اکتبر گذشته به این طرف، حزب الله وضعیتش بهبود پیدا کرده و نشان داده که خیلی محکم و استوار در صحنه ایستاده‌ است. حسان دیاب را به قدرت رسانده و کابینه‌اش از پارلمان رای اعتماد گرفته  و دیاب توانسته تحولات را آرام سازی کند اگر چه هنوز مسئله اصلی بحران فعلی هنوز تمام نشده یا کاهش پیدا نکرده‌ است ولی می‌توان گفت دولتی که در بیروت قدرت را بدست گرفته توانسته فضای داخلی لبنان را  آرام کند، به رغم اینکه بحران ( اقتصادی) هنوز سرجای خودش است.

وی  تصریح کرد: اینان ( مفسدان سیاسی مالی ) در مقابل مسئله ریاض سلامه بلافاصله بعد از بازگشت سعد حریری به لبنان زمزمه آشوب‌ها را سردادند که طی چند روز اخیر این آشوب‌ها در لبنان فعال شد. این طیف کوشید ارزش دلار را در مقابل لیره ( واحد پول ملی لبنان ) افزایش دهد. این در حالی است که به دلیل شوک نفتی ایجاد شده ارزش دلار در سطح جهان کاهش پیدا کرده‌ است ولی در لبنان ارزش دلار بالا رفته تا فشار بیشتری به جامعه وارد شود. صرافی‌های لبنانی به میدان آمده و اعلام کردند که ما با دلار معامله نمی‌کنیم  و معامله با لیره خواهیم کرد تا ارزش پولی ملی افزایش پیدا کند. اکنون هر دلار در لبنان برابر  3500 تا 3600 لیره است در صورتی که در سال‌های گذشته هر دلار برابر 1500  لیره بود.

مخالفان دولت برای آشوب‌های خیابانی خیلی ظرفیت ندارند

هادی محمدی در پایان تصریح کرد: ماجرای کنونی در لبنان به یک نوع واکنش به ابتکار عمل حسان دیاب است. حال باید دید که فضای این کشور به کدام سمت می‌رود.  آنچه که مسلم است طرف مقابل برای آشوب‌های خیابانی خیلی ظرفیت ندارد. صد نفر آدم را اجیر کرده و به خیابان ها آورده‌اند . این مسئله نمی‌تواند جریان کلان در لبنان را تحت تاثیر قرار دهد لذا در حد یک هیاهو می‌توان از این آشوب‌ها انتظار داشت. همچنین اینان  در موضوع افزایش قیمت دلار هم نمی‎توانند به موفقیت زیادی دست پیدا کنند.  اگر بخواهد موضوع ریاض سلامه طولانی بشود، حتما گفت‌وگوهای پس پرده در لبنان باید شروع شود زیرا خیلی‌ها به این مسئله  دلبسته‌اند که بلکه از این طریق بتوانند کاری بکنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عبدالله مومن IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    17 4
    آشوبگران لبنان یعنی اراذل داخلی آمریکا و اسرائیل و آل وحوش
  • حسن IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    10 5
    حزب الله پیروزاست به لطف خداومزدوران وخائنان درلبنان وایران نابودهستندوآل سعودگاوشیرده وآمریکای تروریست نابودهستند.
  • تورج IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    1 13
    علت تصمیم المان انتخاب ایران برای معامله و ورود تکنولوزی از رقبای شرقیست....
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      3 0
      یعنی چی ؟!!
  • جوجه تیغی بدنساز GB ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    16 11
    جناب مثلا کارشناس تحولات غرب آسیا، لبنان غرب آسیا نیست و این یک دیدگاه استعماریه. لبنان از نگاه غربی ها غرب آسیاست، نه شرقی ها (نسبیت اینشتین). در اعتراض به استعمارزدگی ادامه مطلب رو مطالعه نکردم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس