کد خبر 1067303
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
کنکور

داوطلبان کنکور دو خواسته از سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش دارند؛ تکرار آزمون نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰ و افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان.

به گزارش مشرق، هنوز وضعیت زمان برگزاری کنکور سراسری سال 99 مشخص نیست، مسئولان آموزش و پرورش و سازمان سنجش می‌گویند هر زمان که امتحانات نهایی دانش‌آموزان به پایان برسد، 20 روز بعد از آن کنکور برگزار خواهد شد.

با این حال جمعی از داوطلبان کنکور 99 در تماس‌هایی که با ما داشتند، دو خواسته خود از مسئولان سازمان سنجش و آموزش و پرورش را مطرح کردند؛ افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان و تمدید برگزاری آزمون نظام قدیم در کنکور سال 1400، دو خواسته جمعی از داوطلبان کنکور است.

تمدید برگزاری آزمون نظام قدیم در کنکور سال 1400 نخستین درخواست جمع زیادی از داوطلبان است که همه آنها جزو دانش‌آموزان نظام قدیم آموزشی "5.3.4" بودند.

تکرار آزمون نظام قدیم در کنکور سال 1400

این داوطلبان در شرح تقاضای خود می‌گویند:

با تغییر نظام آموزش از 5.3.4 به 6.3.3 آخرین گروه از نظام آموزش قدیم در سال 97 به کنکور رسید اما از آنجا که ظرفیت رشته محل‌های دانشگاه‌ها به خصوص در رشته‌های پرطرفدار بسیار محدود است موجب نگرانی داوطلبان کنکور نظام قدیم شد تا اینکه با پیگیری داوطلبان، آقای محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سابق پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش طی یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که کنکور نظام قدیم حداقل تا 3 سال یعنی تا کنکور سال 1400 و حداکثر تا 5 سال برگزار می‌شود.

سال 98 کنکور با دو نوع سوال برگزار شد و سال 99 نیز طبق گفته مسئولین چنین خواهد شد. اما مسئولین مربوطه اعلام رسمی در رابطه با کنکور 1400 نداشتند و از صحبت‌های مطرح شده چنین برمی‌آید که قصد دارند برگزاری کنکور با منابع نظام قدیم را در سال 99 متوقف کنند. مسلما به علت محدود بودن ظرفیت رشته محل‌های پرطرفدار عده کثیری از جمع چند صد هزار نفری داوطلبان نظام قدیم پشت کنکور خواهند ماند که باید  در کنکور 1400 شرکت کنند. اگر کنکور 1400 فقط با منابع نظام جدید برگزار شود این گروه عظیم مجبور خواهند بود دوباره منابع جدید تهیه کنند. با وضع معیشتی موجود در جامعه چه طور انتظار دارند که داوطلبان هزینه چند میلیونی آن هم فقط صرفا برای تهیه منابع و نه کلاس بپردازد؟

ناچار هستیم به کتاب‌های کمک آموزشی متکی شویم

این داوطلبان بر این باورند که ظرفیت رشته‌های تاپ محدود است و می‌گویند نمی‌توانیم در سال اول یا دوم قبول شویم و به زمان بیشتری نیاز داریم.

آنها تأکید دارند که خواسته‌شان به حق است و چرا وقتی که نظام آموزشی تغییر می‌کند تمام منابع باید عوض شود؟ داوطلبی که نمی‌تواند در نظام جدید آزمون دهد و در مدرسه آموزش نظام جدید را ندیده باید به کتاب‌های کمک آموزشی متکی شود که هزینه آنها زیاد بوده و این ظلم است. 

سازمان سنجش چه می‌گوید؟

پیش از این ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش درباره تکرار آزمون نظام قدیم در سال 1400 گفته بود: پس از بررسی‌های مختلف شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم گرفت آزمون نظام قدیم در سال 99 تمدید شود و این موضوع دیگر قابل تمدید نیست چرا که دو سال برای برگزاری کنکور نظام قدیم کفایت می‌کند و به داوطلبان هم از یک سال پیش اطلاع‌رسانی شده بود و می‌توانند بر این مبنا برنامه‌ریزی کنند.

حالا داوطلبان نظام قدیم بار دیگر خواسته‌شان را مطرح کرده و از شورای سنجش و پذیرش دانشجو تقاضا دارند تکرار آزمون نظام قدیم در کنکور 1400 را بار دیگر بررسی کنند.

افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان  

تقاضای دوم داوطلبان کنکور به وزارت آموزش و پرورش برمی‌گردد و آن درخواست افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان است.

این داوطلبان می‌گویند پیش از این ( سال 91 )، حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان 24 سال بود که بعداً به 22 سال کاهش یافت.

آنها تقاضا دارند که با افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، فرصت ورود به این دانشگاه را در اختیار تعداد بیشتری از داوطلبان قرار دهند تا رقابت‌ها نیز فشرده‌تر باشد.

شورای عالی آموزش و پرورش چه می‌گوید

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در این باره گفت: این موضوع در کمیسیون‌های این شورا بررسی شد اما با  آن موافقت نشد البته در گذشته سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان24 سال بود که بعدا به 22 سال کاهش یافت دلیل آن هم این بود که کارشناسان معتقدند هر چه سن ورودی‌ها به دانشگاه فرهنگیان پایین باشد، او آمادگی بهتر برای فراگیری دانش دارد و هر چقدر فرد مسن‌تر شود، با مشکل مواجه می‌شویم. 

درباره خواسته این داوطلبان علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان عدالت در کشور گفت: خواسته این داوطلبان نامعقول نیست، با افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان رقابت بیشتری بین داوطلبان ایجاد می‌شود و آموزش وپرورش هم دامنه انتخاب را افزایش می‌دهد. در این شرایط با فراهم شدن فرصت رقابت بیشتر افراد توانمندتر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

وی بیان کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که با افزایش سقف سنی از 22 سال به 24 سال در آینده از تجربیات معلمان پخته و کار آزموده استفاده بیشتری خواهند کرد.

موضوع افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان در دیدار اخیر نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس با وزیر آموزش و پرورش مطرح شد و حال باید دید که آیا این وزارتخانه، مجدد برای خواسته این داوطلبان چاره‌ای می‌اندیشد؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عباسی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    6 0
    وجوددروس اضافی دراین نظام جدید، مثل 7تاکتاب نگارش!،3تا کتاب تفکروسبک زندگی!،4تاکتاب فرهنگ وهنر!(که امثال به پایه دهم هم یکی دیگر اضافه کردند!!)،و...،ازمشکلات دانش اموزان ماست.که وقت انهارامیگیرد. خصوصادر پایه دوازدهم که سال کنکور دانش اموز است،4تا کتاب فرعی ومزخرف اضافه کرده اندتا مانع درس خواندن دانش اموزوآمادگی اوبرای کنکور شود![کتابهای نگارش۳،مدیریت خانواده وسبک زندگی،سلامت وبهداشت،هویت اجتماعی](درحالیکه در نظام قدیم فقط دروس اصلی درپایه۱۲ قرارداشتند تاوقت دانش اموز بیخودگرفته نشودوبتواند بافراغت بیشتری برای کنگور آماده شود) خانواده ها سالها برای کنکور فرزندشان برنامه می ریزند،اما بخاطر بدتدبیری دولت مردان زحمات شان بربادمیرود. امام علی ع:ان رایک لایتسع لکل شئ ففرغه للمهمّ:براستی که رای واندیشه ی تو گنجایش همه چیزراندارد،پس انرا به کار مهم اختصاص بده(غررالحکم). ونیز:من اشتغل بغیرالمهم ضیّع الاهم:کسیکه مشغول شودبکاری که مهم نیست کار مهم ترراازدست بدهد(غررالحکم).
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      4 0
      واقعا حرف حق را گفتی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس