کد خبر 1067020
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
کرونا

گزارش سی ان ان را درخصوص ناآرامی های اخیر کشور فرانسه و ارتباط آن با جان باختگان کرونایی این کشور بخوانید.

به گزارش مشرق، بنیامین برتو، اما رینولدز و باربارا ووژر طی گزارشی در شبکه سی ان ان درباره شکاف عمیق طبقاتی فرانسه و ارتباط آن با کرونا نوشتند:

شکاف عمیق طبقاتی فرانسه موجب شده تا بیشترین جان باختگان کرونا از طبقه کارگر باشند. در هفته اول آوریل در حالی که مرگ در کل فرانسه رشدی ۶۱ درصدی داشته، در مناطق فقیرنشین حاشیه شهرها رشد  ۲۵۵ تا ۲۹۵ درصدی داشته است.

در حالیکه در شرایط فعلی شیوع کرونا، میلیاردرها خود را در مخفیگاههای لوکس مدیترانه‌ای قرنطینه کرده‌اند، ساکنان مناطق محروم و پرجمعیت فرانسه نه تنها با افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا بلکه با ناآرامی‌ها در خیابان‌های پایتخت روبرو هستند.

ناآرامی‌ها اوایل هفته گذشته در پاریس به دنبال رفتارهای خشونت‌آمیز و نژادپرستانه پلیس در دوران شیوع کروناویروس آغاز شد. تصاویر منشتر شده در شبکه‌های اجتماعی، خودروها و سطل‌های زباله را در حال سوختن در خیابان‌های پاریس نشان می‌داد و تصاویری از درگیری معترضان و نیروهای امنیتی در رسانه‌های اجتماعی فرانسه قرار گرفته بود.

از ۱۷ ماه مارس که دولت فرانسه برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا اعلام وضعیت قرنطینه کرد، این قوانین در فرانسه تأثیرات کاملاً متفاوتی را برای افراد در نقاط مختلف این کشور داشته است. ممنوعیت‌های وضع شده این کشور برای تمامی مشاغل غیرضروری تا ۱۱ ماه می  و همچنین ضرورت دریافت مجوز برای هرگونه عبور و مرور، تأثیرات بسیار منفی بر آندسته از افرادی گذاشته که در مناطق فقیرنشین فرانسه به سرمی‌برند. در مقابل، در یکی از بخش‌های ثروتمند فرانسه، اهالی در حالی به تست‌های آنتی بادی کرونا دسترسی دارند که بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان حتی در انجام تست‌های تشخیص کرونا با مشکل مواجه هستند.

تنش‌ها در مناطق حاشیه‌نشین پاریس شنبه هفته گذشته و در پی تصادف یک موتورسوار و خودروی پلیس آغاز شد و بنا به گزارش سی ان ان، پلیس فرانسه در «وینیو لگرن» درب خودروی خود را در مسیر حرکت یک موتورسوار از منطقه حاشیه نشین باز کرد و همین امر آسیب شدیدی را به پای این جوان فرانسوی وارد آورد و علیرغم آنکه بسیاری این حرکت پلیس را عمدی تلقی کرده‌اند، پلیس در یک کنفرانس خبری مدعی شد که این تنها یک حادثه بوده است  و مدعی شد که بعد از آن واقعه، ۵۰ نفر با پرتابه‌هایی، پلیس را هدف قرار دادند. در ادامه ناآرامی‌ها در پایتخت فرانسه، روز سه‌شنبه هفته گذشته، یک مدرسه ابتدایی در منطقه  «ژنویلیه» در شمال منطقه حاشیه نشین پاریس بعد از درگیری‌های میان معترضان و پلیس به آتش کشیده شد.

معترضان به قوانین سرسختانه قرنطینه برای جلوگیری از شیوع کرونا می‌گویند که قوانین سرسختانه قرنطینه موجب شده که کروناویروس هم بیشتر قربانیان خود را از طبقه کارگر جامعه فرانسه بگیرد و این قشر در مقایسه با قشر متوسط و مرفه جامعه بیشتر در مقابل این بیماری حساس باشند.

یک خبرنگار و فعال فرانسوی در این خصوص توضیح می‌دهد: «در مناطق حاشیه‌نشین، خانواده‌های بزرگی با هشت نفر جمعیت یا بیشتر در خانه‌های اجاره‌ای به سر می‌برند....این افراد، صندوقدار، پیک موتوری، پستچی و افرادی هستند که از امتیاز کار کردن از خانه بهره‌مند نیستند.»

ویروس کرونا تأثیر بسیار آنی و غم‌انگیزی در مرگ و میر افراد در مناطق حاشیه‌نشین پاریس داشته است به طوریکه طبق گفته موسسه ملی آمار فرانسه، در منطقه «سن سنت دنیس» که در مجاورت وینیو لگرن» قرار گرفته است، در هفته ۳۰ مارس تا ۵ آوریل در مقایسه با تعداد آمار مورد انتظار در این بازه زمانی از سال، شاهد افزایش ۲۹۵ درصدی مرگ و میر بوده است.

طبق آمار اعلام شده، در بازه زمانی اعلام شده، منطقه «او دو سن» که وینیو لگرن در آنجا واقع شده است، شاهد افزایش ۲۵۵ درصدی نرخ مرگ و میر بوده است و این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا، در پاریس آمار مرگ و میر در بازه زمانی مذکور افزایش ۱۷۴ درصدی و در کل فرانسه افزایش ۶۱ درصدی داشته است.

طبق آمار و ارقام اعلام شده تا ۲۷ آوریل ، مجموع مبتلایان به کروناویروس در فرانسه ۱۶۵ هزار و ۸۴۲ نفر و مجموع قربانیان این ویروس ۲۳ هزار و ۲۹۳ نفر بوده است.

گزارش‌های متعددی از رفتارهای تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه پلیس فرانسه در سالهای اخیر منتشر شده است به طوریکه طبق تحقیقاتی که در سالهای اخیر انجام گرفته، پلیس این کشور اروپایی در ایست و بازرسی‌های خود بیشتر اقلیت‌ها را هدف قرار می‌دهد. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ درباره رفتارهای پلیس فرانسه در پاریس صورت گرفت، مشخص شد که سیاهپوستان ۶ برابر سفیدپوستان در ایست بازرسی پلیس متوقف شده‌اند و اعراب ۷.۶ برابر بیش از سفیدپوستان در ایست و بازرسی پلیس فرانسه متوقف شده‌اند.

در حالیکه مردم مناطق حاشیه‌نشین پاریس با فقر و بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد در مناطق غنی و ثروتمند فرانسه در شرایطی که خانه‌های سالمندان و بیمارستان‌ها با مشکلات کمبود تجهیزات پزشکی مواجه هستند، تستهای آنتی بادی کرونا به طور خصوصی برای ثروتمندان انجام می‌شود.

هفته گذشته روزنامه محلی «وار ماتین» گزراش کرد که  یک کلینیک خصوصی واقع در قلمرو انحصاری "سن تروپیه"، آزمایشات غربالگری کرونا را بر روی ساکنان این منطقه انجام داده است. شهردار سن تروپیه بعد از آن تأیید کرد که ۶۰ آزمایش سرولوژی انجام گرفته که در آن نمونه‌های خون افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آیا فرد مورد نظر در مقابل کرونا، پادتن تولید کرده یا خیر.

این خبر در حالی منتشر شده است که ادوارد فیلیپه نخست‌وزیر فرانسه در تاریخ دوم آوریل اعلام کرد که نگرانی‌هایی در خصوص ذخایر محدود برخی داروها وجو د دارد. تست‌های تشخیصی با تست‌های سرولوژی تفاوت دارد. تست‌های تشخیصی نشان می‌دهد که آیا شما در حال حاضر مبتلا به کرونا هستید و این در حالی است که تست‌های سرولوژی نشان می‌دهد که آیا شما قبلاً به این ویروس مبتلا شده‌اید یا خیر.

پیش از این یکی از افراد محلی به واشنگتن‌پست گفت که مردم سن تروپیه از این مسئله خشمگین هستند که اهالی ثروتمند که برخی از عمارت‌های آنها دهها میلیون دلار ارزش دارد به تست‌های آنتی بادی کرونا دسترسی دارند و این در حالی است که بیمارستانهای منطقه‌ای در تلاش هستند تا تست‌های تشخیص کرونا در خانه‌های سالمندان  را افزایش دهند. در حالیکه از برخی از افراد طبقه ثروتمند جامعه فرانسه به تست‌های آنتی بادی کرونا دسترسی دارند اما دیگران به واسطه ترس از ترک خانه یا به دلیل عدم اطلاع از چگونگی تماس با سرویس‌های درمان و بهداشت، استفاده از درمان‌های ضروری پزشکی را متوقف می‌کنند.

عبدالعلی البدوی یکی از پرستارانی که در منطقه حاشیه‌نشین شهر زندگی می‌کند در تحلیل شکاف طبقاتی در فرانسه در بحبوحه شیوع کرونا تصریح کرد: «همه در مقابل این بحران سلامت (کرونا) یکسان نیستند (در صورتیکه) همه باید یکسان باشند. کروناویروس بحران اجتماعی ایجاد نکرد، کروناویروس به سادگی سطح بدبختی که هم‌اکنون بعضی از افراد در آن به سر می‌برند را نشان داد. من فکر می‌کنم که افراد به منظور آنکه عملکرد بهتری در آینده داشته باشند، باید از آن درس بگیرند. کرونا باید فرصتی برای تغییر شیوه تعامل با افرادی باشد که هر روز با بی‌عدالتی‌ها مواجه هستند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 1
    ربطی نداره ربطی نداشته ربطی نخواهد داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس