کد خبر 1066717
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
چهره هنر سال انقلاب

دبیرخانه ششمین هفته هنر انقلاب برای اولین بار با برگزاری نظرسنجی این فرصت را به مردم داده تا چهره هنر انقلاب را تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۹ انتخاب کنند.

به گزارش مشرق، انتخاب چهره هنر انقلاب اسلامی رویکرد مبارکی است که در چند سال اخیر به طور مرتب انجام شده و در یک آیین چهره منتخب معرفی و تقدیر شده است. نامزدهای این رویداد در آخرین روزهای اسفند سال پیش معرفی شدند و به محض خلاصی از ویروس کرونا مراسم بزرگداشت چهره منتخب سال ۹۸ برگزار خواهد شد.

مردم چهره هنر انقلاب را انتخاب می‌کنند

دبیرخانه ششمین هفته هنر انقلاب برای اولین بار با برگزاری نظرسنجی این فرصت را به مردم داده تا چهره هنر انقلاب را تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۹ انتخاب کنند. این نظرسنجی که برای اولین بار برگزار می‌شود، همزمان با انتخاب نامزدهای نهایی و چهره هنر انقلاب توسط جمعی از نخبگان و چهره‌های فرهنگی و هنری از سوی مردم صورت می‌گیرد. به گفته معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب، هنرمندان معرفی شده بر اساس نظرخواهی از متخصصان و نخبگان فرهنگی و هنری انتخاب شده‌اند. تولید محتوای تاثیرگذار در زمینه حفظ و نشر ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران، جریان‌سازی در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری، دامنه تاثیر و گستره مخاطبان آثار تولید شده از مهم‌ترین معیارهای قرارگیری آن‌ها در فهرست نامزدهای کسب عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۸ بوده‌اند. معیار انتخاب آثاری اعم از فیلم‌های مستند، سینمایی و انیمیشن، کتاب، کارهای گرافیکی، قطعات موسیقی، تئاتر و... بوده است که در سال ۹۸ اکران، عرضه و توزیع یا اجرا و با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شده‌اند. در ادامه نامزدهای این دوره و دلیل انتخاب آن‌ها را مرور می‌کنیم.

نرگس آبیار در لیست نامزدها

نرگس آبیار به دلیل کارگردانی موفق فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» مبتنی بر جنایت‌های عبدالمالک ریگی و برگزیده شدن به عنوان چهره سال زن مسلمان در پاکستان در این لیست جای گرفته است. آبیار چند سالی است که توانسته خود را به عنوان فیلمسازی مؤثر و توانمند در سینمای ایران اثبات کند و موضوع آثار او همواره مضامین و موضوعاتی ملی را دربرمی گیرد که هم در ارتباط با منتقدان سینما موفق عمل می‌کند و هم توانسته نظر علاقه‌مندان عام سینما و مردم را به خود جلب کند. آثار او از جنبه‌های مختلف با هنر انقلاب اسلامی نسبت پیدا می‌کند. نامزد دیگر چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ سعید اسماعیلی است که به دلیل اجرای نمایش پرمخاطب و مورد استقبال نگین شکسته در شهر مشهد و نمایش‌های سفینه نجات در مسیر نجف به کربلا و فصل شیدایی منتخب این عنوان شده است.

نامزد بعدی جواد افشار است که به دلیل کارگردانی سریال پرمخاطب «گاندو» و واکنش هنری بهنگام به اتفاقات سیاسی روز با دامنه تاثیرگذاری وسیع در لیست نامزدهای هنر انقلاب قرار گرفته است. گاندو سریالی در ژانر پلیسی معمایی بود که سال گذشته از شبکه ۳ سیما پخش و با استقبال زیادی از سوی مردم روبه‌رو شد.

وحید چاووش به دلیل تولید مستند «برنگار جنگ» نامزد این رویداد شده است؛ مستندی که با موضوع خبرنگاری در عراق و حشدالشعبی منتخب جایزه شهید آوینی و از تلویزیون نیز پخش شده است. امیر داسارگر به دلیل کارگردانی فیلم منطقه پرواز ممنوع که روایتگر تلاش‌های سه نوجوان برای ساخت پهپاد و مواجهه‌شان با یک یوزپلنگ در حوالی محل سکونتشان است در این رویداد نامزد شده است.

سیدمحمود رضوی رقیب جدی این دوره.

اما سیدمحمود رضوی این سال‌ها با تولید آثاری درباره سازمان منافقین شناخته می‌شود. «ماجرای نیمروز یک و دو» اثر حسین مهدویان و فیلم «سیانور» ساخته بهروز شعیبی با همت این تهیه‌کننده تولید و با استقبال مردم و منتقدان نیز روبه‌رو شد. نامزد دیگر برای رویداد چهره هنر انقلاب کسی نیست جز حسن روح‌الامین که به دلیل خلق آثار نقاشی در واکنش به اتفاقات روز اعم از شهادت حاج قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون، خلق تابلوی شهدای مرزبان و برپایی نمایشگاه با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین جایگاهی در هنر انقلاب به دست آورده است. وجیهه سامانی نیز به دلیل تالیف کتاب «آن مرد با باران می‌آید» و تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب در این لیست قرار دارد. هنرمند دیگر مرتضی شعبانی است که مدیریت مرکز مستند حقیقت و تهیه‌کنندگی مستند «گلوله باران» را بر عهده داشته و توانسته بهترین مستند جشنواره سینما حقیقت با موضوع «مدافعان حرم» را به خود اختصاص بدهد.

نامزد دیگر این رویداد محمدصابر شیخ‌رضایی است که به دلیل طراحی و اجرای دیوارنگاره‌های ضداستکباری و طراحی گورستان نمادین سربازان امریکایی در لانه جاسوسی، طراحی و نشر اولین پوستر و طرح‌های مرتبط با شهادت حاج قاسم سلیمانی و واکنش به رویدادهای اجتماعی در این دوره مطرح است. نام غلامرضا صنعتگر نیز برای علاقه‌مندان به موسیقی نامی آشناست. او به دلیل خوانندگی قطعه پرمخاطب «قاسم هنوز زنده است» برای شهادت حاج قاسم سلیمانی و «آهای ایران» با مضمون میهن‌دوستی نامزد چهره هنر انقلاب است. در میان نویسنده‌های کتاب به جز وجیهه سامانی بهناز ضرابی‌زاده نیز به دلیل نگارش کتاب «ساجی» و روایت خاطرات نسرین باقرزاده همسر سردار شهید بهمن باقری در لیست نامزدهای هنر انقلاب قرار دارد. او پیش از این به خاطر این کتاب نشان طلایی جایزه ادبی اوراسیا را به خود اختصاص داده بود. محسن عنایتی نیز به دلیل اکران موفق فیلم پویانمایی بنیامین در سال ۹۸ و انتقال ارزش‌های دینی و ظلم‌ستیزانه برای کودکان و نوجوانان نامزد این رویداد است.

محسن کاظمی با نقاشی «قهوه‌خانه»

نامزد بعدی محسن کاظمی مؤلف کتاب نقاشی قهوه‌خانه درباره خاطرات کاظم دارابی متهم دادگاه میکونوس است که تا به حال جوایزی، چون عنوان اثر برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد و کتاب سال ۹۸ جمهوری اسلامی ایران و برگزیده کتاب دانشجویی را به خود اختصاص داده؛ اثری که در به چالش کشاندن ضد انقلاب خارج از کشور موفق عمل کرده است. زهرا کاردانی از طلاب جامعه الزهرا نیز به دلیل نگارش کتاب «زن آقا» درباره خاطرات سفر تبلیغی در ماه مبارک رمضان و رسیدن شمارگان چاپ این اثر به نوبت چهاردهم نامزد این رویداد است. چند سالی است که همزمان با معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی رویدادهای تاثیرگذار و جریان‌ساز در زمینه هنر انقلاب اسلامی نیز معرفی می‌شوند.

برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی ترامپیسم، ملکه، پهپاد و... توسط سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، تولید و پخش برنامه اقیانوس آرام به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه نوجوانانه با ایجاد سبکی خلاق در این گونه برنامه‌سازی، مجموعه فعالیت‌های جهادی و خیرخواهانه سردار مکی‌یازع و حبیب احمدزاده از جمله دبیری جشنواره دانش‌آموزی و بسیج مردم و هنرمندان برای کمک به سیل‌زدگان، احداث پارک‌های بازی برای کودکان در روستاهای دورافتاده و تلاش برای روشنگری در شناساندن چهره صلح‌دوست کشورمان، پروژه عکس خلاقانه و این قهرمان، واقعی است در پیاده‌روی خیابان انقلاب با عکاسی زهرا استادزاده، مجتبی حیدری، علی دهقان، اشکان پردل و پوریا ترابی به عنوان اولین نمایشگاه آژانس عکس مستند سو و با موضوع کارآفرینان برتر مناطق روستایی و محروم سراسر کشور به عنوان چند رویداد جریان ساز هنر انقلاب در این دوره مطرح هستند.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 1
    نرگس ابیار و امثالهم از قشر سینامگران غربگرا هستند- با چند فیلم حوزه ایران اسلامی سریعا خام نشید و به شدت بررسی کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس