کد خبر 1066470
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
رضا سراج

در سوی دیگر شاهد روند امنیت آفرین و دیپلماسی اقتدار بودیم که با هدف امنیت آفرینی پیش‌دستانه در مقابله با تهدیدات جنگ نیابتی، حفظ و توسعه عمق راهبردی ایران و گسترش فرهنگ مقاومت در منطقه عملیاتی شد.

به گزارش مشرق، رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

اخیرا حسام‌الدین آشنا متاثر از سندروم بی‌قراری در شاذ گویی گفته «ما می‌گوییم ظریف و سلیمانی دو روی یک سکه هستند»

از سال 1392 همزمان شاهد دو روند "اقتدار و انفعال" در مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران بودیم. تامل و بررسی در این دو روند، تفاوت اساسی و ماهوی بین سلیمانی و ظریف را اثبات می‌کند.

دیپلماسی انفعالی برجام در سیاست خارجی ایران با ادعای اعتمادسازی برای آمریکا شکل گرفت و اهداف آن رفع همه تحریم‌ها، ممانعت از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، جلب سرمایه‌ گذاری خارجی و در نهایت، خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی بود. این دیپلماسی با اقدامات نابجا و نشست‌ و برخاست‌های سخیف، تقریبا هیچکدام از اهداف خود را تامین نساخت و با اشتباه محاسباتی در اعتماد به آمریکا و هدر دادن مزیت‌های راهبردی ایران، عامل افزایش تحریم‌ها، کاهش توان ملی و تحمیل خسارت‌های غیرقابل جبران شد.

در سوی دیگر شاهد روند امنیت آفرین و دیپلماسی اقتدار بودیم که با هدف امنیت آفرینی پیش‌دستانه در مقابله با تهدیدات جنگ نیابتی، حفظ و توسعه عمق راهبردی ایران و گسترش فرهنگ مقاومت در منطقه عملیاتی شد. دیپلماسی اقتدار با تحقق اهداف سه گانه مذکور، ایران را به مهمترین لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه تبدیل کرد و با افزایش قدرت نرم و سخت، بازیگری ایران در مناسبات منطقه‌ای و جهانی را تقویت نمود.

ماهیت و اساس دیپلماسی اقتدار و یا مکتب سلیمانی، مبتی بر نگرش انقلابی و جهان بینی توحیدی است در حالیکه دیپلماسی برجام ناظر بر نگرش غرب‌گرایی و جهان بینی نئولیبرال است. با این شرایط و تفاوت ماهوی، چگونه سلیمانی و ظریف می‌توانند دو روی یک سکه باشند؟ آقای آشنا و امثال ایشان بدانند که پیروان مکتب سلیمانی، اجازه تحریف این مکتب نورانی، کارآمد و امنیت بخش را نخواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • محمد رضا IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    24 1
    در رابطه با تشییع شهدای غواص که مورد حمایت و استقبال مردم بود هم همین کار را کردند یعنی استفاده ابزاری برای بیان دیدگاههای خود . باید دید آیا شهدا و سردار شهید سلیمانی با دیدگاه منفعلانه و غربگرایانه اصلاح طلبان که دو روی یک سکه است ، موافق بودند ؟ مسلما با کمی تحقیق و خواندن وصیتنامه شهدا ، خیر...
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    16 1
    باید کسانی که در شکل گیری برجام و تصویب اون نقش داشتن کنار بروند و مدیران انقلابی جایگزین آنها بشوند
  • FR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    10 1
    این آشنا از این حرفهای آشنا زیاد میزند .....
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    5 1
    اقای اشنا میخواد با یک تیر دو نشون بزنه ... اگه گفتید چرا
    • شرقی IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      7 1
      در حماقت و سفیه بودن این جریان همین بس که برجام را نخوانده تصویب کردند!
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    1 1
    دو روی یک سکه؟ یا دو روئی یک مثلاً آشنا؟ یکی این ناآشنا با بدیهیات اجتماع و سیاست را تفهیم کند، و البته به وجه صحیح و بدرستی او را تفهیم کند،
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 0
    مکتب سلیمانی یعنی مرام ایشون و گر نه مکتب تنها مکتب اسلام است و لاغیر ، و معصومان علیهم السلام هم معرف و تجسم تام و کامل آن هستند .
  • DE ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 1
    اقای آشنا چون قلکشون خالیه از این حرفها میزنه بلکه با اب حمام برای خودش رفیق جمع کنن .نئو لیبرالیست هایی مثل اقای آشنا در مقابل امریکا می لرزه و در مقابل شیطان خبیث امریکا تعظیم می کنن. در حالی که سردار شهید سلیمانی یک تنه در مقابل شیطان خبیث امریکا ایستاد و مثل علمدار شهید راه مقاومت شد. زر وقتی زر هست که خالص و بی غل و غش باشه.
  • حسين DE ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 1
    اين يارو آشنا اگر كمى بامسا ئل گوناگون ( آشنا) بود اينگونه سخيف اضهار نظر نميكرد،نا گفته نماند رئيس جمهورى مانند حسن آقا بايد هم مشاورى مانند آشنا داشته باشد كه ماهيت هر دو براى ملت ايران بخوبى آشنا است .
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 0
    چرا نظرم را درج نکردید ، حتما باید با پرچم بیگانه و در تائید مینوشتم ، آیا تاکنون به نظراتی که با فیلتر شکن و در تائید و توأم با توهین به دولتیها می آید و شما را شیفته میکند منشأش از کجاست ؟ درستش اینست نظرات مخالف نویسنده را منعکس و نویسنده شخصا احترام به مخاطب گذاشته و در ذیل نظر یا کامنت ، پاسخ بدهد . آیا این به تقوا نزدیکتر نیست ؟
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    باخساراتی که واردکرده اندجایزه هم میخواهند ؟شهیدبهشتی فرمودند:بهشت رابه بهامیدهندنه به بهانه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس