کد خبر 1066447
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
محمد ایمانی

آیا وایتکس می‌تواند گرفتاری‌ها و پلشتی‌های رو شده آمریکا را بشوید و با خود ببرد؟

به گزارش مشرق، «محمد ایمانی» تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

شبکه سی‌ان‌ان اخیرا اعلام کرد «شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در نیویورک بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است. تحقیقات نشان می‌دهد حداقل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این ایالت مبتلا شده‌اند، اما آمار رسمی، تنها ۲۶۹ هزار مبتلا را گزارش کرده است. ظرف یک ماه تعداد قربانیان در آمریکا از ۵۰۰ نفر به بالای ۵۰ هزار نفر رسید».

مجله اکونومیست هم نوشت «تعداد مبتلایان کرونا در آمریکا احتمالا ۱۵ تا ۲۰ برابر آمار رسمی است». بیکاری 27 میلیون نفری، کسری بودجه چهار برابری، نابودی رشد اقتصادی یک دهه گذشته، صف‌های طولانی دریافت غذا و جولان اسلحه به دست‌ها در خیابان در حالی است که در آخرین سیاه‌بازی، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار تزریق سفیدکننده به بیماران بستری شد.

یادداشت دیگری از محمد ایمانی را بخوانید:

نشانگرهای مهم در نمودار موازنه قدرت

ضربه ملایم ماهواره ای!

آیا وایتکس می‌تواند گرفتاری‌ها و پلشتی‌های رو شده آمریکا را بشوید و با خود ببرد؟ پریروز مجله آلمانی فرانکفورتر آلگماینه در گزارش روی جلد خود نوشت «ابرقدرتِ بیمار: چگونه ویروس کرونا ضعف‌های آمریکا را آشکار می‌کند؟».

آمریکا در امکان استفاده از توانمندی‌هایش به موقعیت فلج نسبی رسیده است؛ همان گونه که شوروی رسید. شوروی موشک و ماهواره داشت و نتوانست در جنگ افغانستان پیروز شود و سرانجام فرو پاشید.

آثار همین اختلال، در سیمای آمریکا دیده می‌شود که نه در جنگ افغانستان و عراق چیزی -جز خسارت هشت هزار میلیارد دلاری- به دست آورد و نه در اَبَرآزمون کرونا قادر است با بحران‌های به هم رسیده، پنجه بیندازد.

چالش‌ها اگر برای ایران تبدیل به نردبان همت و پیشرفت شده، برای آمریکا کشنده است. ماهواره اگر برای ایران مایه جهش‌های همه‌جانبه خواهد بود، سال‌هاست دردهای آمریکا را درمان نمی‌کند.

نه امروز، بلکه همان ایام منتهی به انقلاب اسلامی بود که جس جیمز لایف «رئیس‌ بخش ایران در سازمان سیا»، به مجله ‌اشپیگل گفت: «شعار سازمان سیا همیشه این است که با دیکتاتورها تا وقتی که با ما باشند مخالفتی نخواهیم کرد.

مثلاً هر وقت که مسئله ایران در ستاد مرکزی سیا مطرح می‌شد روسا همیشه می‌گفتند آمریکا به شاه احتیاج دارد و تا او را داریم، هیچ غمی نباید داشت. از این رو جای تعجب نیست که ما در مقابل انقلاب ایران چنین انگشت به دهان مانده‌ایم.

ما آن‌قدر مجهز هستیم که می‌توانیم نمره اتومبیل لیموزین برژنف را هنگام ورود به کاخ کرملین از هوا برداریم، ولی متاسفانه عکس‌های ماهواره‌ای ما کما فی السابق از منعکس کردن افکاری که مردم در سر دارند عاجزند. گناه بزرگ سیا این است که در ایران با همه کس جز مردم کوچه و بازار تماس داشت».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    5 5
    تحلیگر؟؟؟خخخخخخخخخخخخخ به هر کی که دلتون میخواد لقب تحلیگر ندید لطفا
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      2 0
      حتمأ باید تو منوتو مینی ژوپ پاش باشه تا شما بعنوان تحیلگر قبولش کنی ؟ خخخخخخخ
  • DE ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 0
    امریکا یک عمر قلدری میکرد و به همه کشورهای دنیا زور میگفت زیرا اونور دنیا بود. هر کثافتکاری میخواست میکرد.اما امروز با یک ویروس کرونا بزانو درامده. زیرا امریکا در این بحران همگیر در کشورش تنهاست و هیچ کشوری باطنا نمیخواد به امریکا کمک کنه. با امدن ترامپ پروندشون نورعلی نورتر هم شده. پاشنه اشیل امریکا تضعیف داخلیشه. یعنی چند تا ویروس اینجوزی دخل امریکا رو اورده. این پاشنه اشیل امریکا لو رفت و از پرده بیرون افتاد . چین و روسیه وکشورهای آسیای شرقی صددرصد از این موضوع خوشحالند. اروپا هم از ضعف فعلی این رقیب جنگ الدول اول و دوم که هرچند گاه زیرابش رو میزد ته دلش پنهانی قند تو دلش اب میشه. بیخود نیست ترامپ میگه نباید به هیچ کشوری اعتماد کنیم. یکی نیست بگه اخه مگه شما به کشورهای دنیا رحم کردید؟ که حالا منتظر کمک از ملتهای دیگه باشید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس