کد خبر 1066345
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
‌

بیماری کووید-۱۹ بر نوع جدیدی از شکاف طبقاتی و نابرابری در آمریکا نور می تابد: تعداد نامتناسبی [زیادی] از امریکایی‌ها در سه گروهی هستند که کمکی‌ برای بقای خود در این بحران دریافت نمی کنند.

به گزارش مشرق،  رابرت رایش، وزیر کار بیل کلینتون گفت: در بحبوحه بحران کرونا در آمریکا، تعداد زیادی از شهروندان این کشور آنچه را که برای مقابله با این ویروس لازم دارند دریافت نمی‌کنند.  بیماری کرونا، شکاف طبقاتی عمیق در آمریکا را به گونه‌ای از بین برده است و این بیماری چهار گروه جدید را در آمریکا نمایان ساخته است.

*دورکارها:  این افراد کارکنان حرفه‌ای، فنی و مدیریتی هستند که تقریباً ۳۵ درصد از نیروی کار آمریکا را تشکیل می‌دهند. این افراد ساعت‌های طولانی را پشت لپ‌تاپ خود سپری می‌کنند، بر کنفرانس‌ها تمرکز دارند، اسناد الکترونیکی را اسکن می‌کنند و تقریباً همان مبلغی را دریافت می‌کنند که قبل از بحران کرونا نیز دریافت می‌کردند. بسیاری از این افراد کسل یا نگران هستند، اما نسبت به سه گروه دیگر ثروتمندتر هستند.

*ضروری‌ها: ین افراد ۳۰ درصد از کارکنان آمریکایی را تشکیل می‌دهند که شامل پرستاران، مراقبت‌کنندگان خانگی، مراقبت‌کنندگان از کودکان، کارگران مزرعه، فرآوران مواد غذایی، راننده کامیون‌ها، کارگران ترانزیت و انبارها، کارمندان داروخانه‌ها، کارگران بهداشتی، افسران پلیس و آتش‌نشانی و ارتش هستند.  بسیاری از این کارکنان آمریکایی تجهیزات محافظتی، مرخصی استعلاجی، بیمه و حتی امکان استفاده از پرستار کودک را ندارند؛ به خصوص اکنون که مدرسه‌ها بسته شده‌اند و آنها به چنین امکانی نیازمند هستند. این افراد به دلیل کار سنگینی که دارند، مستحق دریافت دستمزد مازاد هستند. اداره ایمنی و بهداشت ترامپ، این اختیار قانونی را دارد تا برای این کارکنان «ضروری»، تجهیزات محافظتی را تأمین کند. اما ما خوشبین نیستیم که او این کار را انجام دهد.

*حقوق‌نگرفته‌ها: این افراد نسبت به بیکارها گروه بزرگتری را تشکیل می‌دهند و به زودی ۲۵ درصد از نیروی کار در آمریکا را دربر خواهند گرفت. درصد این افراد به همان اندازه‌ای است که در دوران «رکود بزرگ» پیش‌ از جنگ جهانی دوم بود. برخی از این حقوق‌نگرفته‌ها از مرخصی موقت استفاده می‌کنند. بسیاری از این مشاغل، خدمات شخصی هستند که نمی‌توان آنها را از دور انجام داد. مانند فروشندگی، رستوران‌داری و پذیرش، اما از آنجایی که شهروندان آمریکایی، خرج و مخارج خود را کنترل می‌کنند، افرادی که از کار بیکار شده‌اند در شرکت‌های فناوری و تولیدکنندگان کالاهای مصرفی پخش شده‌اند. بر اساس گزارشی ۴۳ درصد از بزرگسالان در آمریکا یا شغل خود را از دست داده‌اند و یا حقوق نمی‌گیرند. حدود ۹.۲ میلیون نفر نیز بیمه‌ای که کارفرمای آنان برایشان تأمین می‌کرده را از دست داده‌اند.  افرادی که حقوق نگرفته‌اند نیازمند پول هستند تا خانواده خود را تأمین کنند و اجاره خانه خود را پرداخت کنند. کمتر از یک دوم این افراد می‌گویند بودجه ضروری لازم را برای سه ماه  خرج و مخارج دارند. تاکنون، دولت آمریکا نیز در مورد این افراد کوتاهی کرده است. روز چهارشنبه هفته گذشته، «میچ مک‌کانل»، رهبر حزب اکثریت مجلس سنا عنوان کرد که او مخالف کمک‌های فدرال به ایالت‌هاست. وی پیشنهاد داد که ایالت‌ها اعلام ورشکستی کنند.  صحبت وی بدین معناست که پول کمتری برای بیمه بیکاری، کمک مالی دولت فدرال و هرآنچه که حقوق‌نگرفته‌ها نیاز دارند، اختصاص خواهد گرفت. بنابراین ناامیدی این افراد باعث می‌شود که آنها خواستار «بازگشایی اقتصاد» شوند.

*فراموش‌شده‌ها: این گروه شامل افرادی هستند که فاصله‌گذاری اجتماعی تقریباً برایشان غیرممکن است؛ زیرا آنها در مکان‌هایی هستند که شهروندان آمریکایی اغلب آنان را نمی‌بینند. مکان‌هایی مانند، زندان برای مهاجران بدون سند و مدرک، کمپ برای کارگران مزارع مهاجر، پناهگاه برای بی‌خانمان‌ها و خانه‌های سالمندان. در حالیکه بیشتر مردم در خانه‌هایشان پناه گرفته اند، تعدادی، حدود ۱۷،۰۰۰ نفر، که از لحاظ سلامتی در شرایط خوبی‌ نیستند، در حدود ۱۰۰ پناهگاه به سر می برند.  این مکان‌ها به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شده‌اند. این مردم نیازمند فضاهای امن و مراقبت‌های درمانی درست، فاصله‌گذاری اجتماعی، تست تشخیص کرونا و دوری از کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. تعداد کمی از این افراد، چنین چیزهایی را دریافت می‌کنند.

جای تعجب نیست که گروه «ضروری‌ها»، «حقوق‌نگرفته‌ها» و «فراموش‌شده‌ها» افراد فقیر، سیاهپوست و نژاد لاتین هستند که بسیار زیاد به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند. طبق آمار و داده‌هایی که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» منتشر کرده است، نزدیک به ۳۳ درصد از افرادی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، آفریقایی-آمریکایی بوده‌اند؛ این در حالی است که این افراد تنها ۱۴ درصد از جمعیت مناطقی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند را تشکیل می‌دهند.

کسانی که در گروه «دورکارها» قرار دارند، باید نگران باشند و نگرانی آنها نباید فقط به خاطر بی‌عدالتی‌ای که کرونا در جامعه آمریکا نمایان کرده، باشد. اگر گروه «ضروری‌ها» به خوبی محافظت نشوند، گروه «حقوق‌نگرفته‌ها»، قبل از اینکه، جامعه آمریکا از این بیماری ایمن شود، مجبورند به کارهای خود بازگردند و اگر گروه «فراموش‌شده‌ها» نیز فراموش شده بمانند، هیچ کسی در این کشور امن نیست. ویروس کرونا همچنان گسترش خواهد یافت و بسیاری را خواهد کشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 1
    شکاف طبقاتی به خودی خود بد نیست. مهم علت و چگونگی این شکاف طبقاتی هست. مثلا چرا باید بین بیل گیتس و ایلان ماسک و ... و یک غیر آمریکایی که چند سال هست قاچاقی تو آمریکا زندگی میکنه همه چی برابر باشه؟؟؟کسانی که آمریکا میخوان برن باید یه چیزی بارشون باشه عین اروپا نیست که برن و چند سال سربار دولت باشن. درضمن شما نمیتونید در مورد اونا نظر بدید. تو کشوری که آقازاده ها بدون هیچ توانایی هرکدام سلطان یه چیزی میشن و حداقلهای زندگی از عموم مردم دریغ میشه نمیتونه در مورد عدالت قصه بگه.
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      2 0
      بخواب بابا یه چیزی شنیدی ژست روشنفکری از خودت تراوش نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس