کد خبر 1065677
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

بازاریابی و موفقیت زمانی در کنار هم معنا می‌یابند که استراتژی درست و دقیقی براساس جامعه هدف و نیازهای مشتریان تعیین شود. در واقع شرکت‌ها با شناسایی نیازهای بخش‌های خاصی از بازار به موفقیت می رسند و محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهند که آن نیازها را برآورده می‌کند.

ضمن اینکه عملکرد بازاریابی، بازارهایی را که برای یک شرکت قابل دسترسی است و نیازهای اعضای آن بازارها را مطالعه می‌کند. انجام این کار، یعنی داشتن چنین مطالعه‌ای از بازار و برآوردهای درست و دقیق از بازارهای در دسترس و تشخیص درست نیازهایی که اعضاء و خریداران یک بازار دارند، چندین نتیجه درخشان برای شرکت‌ها به‌همراه دارد.

مطالعه دقیق بازار و مشتریان، موجب می‌شود که ویژگی‌های کالاها و خدماتی که اعضای بازار هدف خریداری می‌کنند، در دسترس شرکت قرار گیرد. براساس این برآوردها و نتایج حاصل تحقیقات درست، تبلیغاتش را سازمان‌دهی کند و سپس با توجه به نیازهایی که به درستی تشخیص داده شده‌اند، قیمت‌های رقابتی را تعیین‌کند.

موفقیت در بازاریابی حاصل مطالعه بازارهای هدف، تشخیص نیازهای مشتریان، تعیین دقیق قیمت رقابتی و آنگاه عرضه متناسب کالا و خدمات به بازار است.

در حقیقت بازاریابی موفقیت‌آمیز، کالاها و خدمات مورد نیازمشتریان را با قیمت‌هایی که توان پرداخت آن را دارند، در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و آنها را به جامعه هدف خود تبدیل می‌کند.

بازار خود را تعریف کنید

چه زمانی می‌توانیم از بازاریابی موفقیت‌آمیزسخن بگوییم؟ آیا صرفا پیروی از فرمول‌های بازاریابی که دیگر شرکت‌ها به کار می‌برند، می‌تواند برای شرکت‌ و کمپانی‌ شما نیز کاربرد داشته باشد؟

پاسخ منفی است. چون هر شرکتی حتی اگر در بازاری مشترک با سایر رقبا حضور داشته باشد، خدمات و سرویس‌ها و محصولاتی باید تولید کند که براساس مطالعات و تحقیقات همه‌جانبه بازار ایجاد شده باشند و مزیت رقابتی شرکت را نشان بدهند.

اصولا بازاریابی حاصل جمع تحقیقات بازار است تا نشان بدهد که شرکت کجا و چگونه باید حضور داشته باشد تا به موفقیت برسد.

نخستین هدفی که تحقیقات بازار دنبال می‌کند، شناسایی بازارهای هدف است. چون دیگر زمان تولید محصول بدون توجه نیازهای مشتریان گذشته است و چنین تولیدی که از آن به‌عنوان تولید کورکورانه نیز یاد می‌شود، مردود و محکوم به شکست است.

وقتی بازار هدف شناسایی می‌شود، اعضاء و جامعه آن بازار نیز شناسایی شده و نیازهایشان مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بنابراین شانس زیادی برای شرکت ایجاد می‌شود که بتواند خدمات و محصولات مورد نیاز جامعه هدفی را که شناسایی کرده، تولید کند.

مثلا ممکن است که شرکت شما کالاها و خدماتی از برندهای گران‌قیمت را عرضه کند و تخصصش در این زمینه باشد؛ پس جامعه هدفش مشتریانی با درآمد بالا هستند. در این صورت، این دسته از مشتریان محصولات و خدمات شما را خریداری خواهند کرد. چون براساس رفتار این مشتریان و نیازهای‌شان، محصولات‌تان را عرضه کرده‌اید.

برای رسیدن به این دسته از مشتریانی که محصولات تخصصی شما را خریداری می‌کنند، باید براساس یک استراتژی مدوّن پیش بروید. از جمله اینکه از ارتباطات و مخاطبان شخصی و نزدیک به دایره روابط‌تان استفاده کنید، در محافل مختلف حاضر باشید و کالا و خدمات‌تان را عرضه کنید که از مشتریانی با درآمد بالا تشکیل شده باشند.

همچنین معمولا سازمان‌هایی وجود دارد که جمعی از این مشتریان را در خود دارند. حضور و عرضه محصول و خدمات در این سازمان‌ها نیز گامی در مسیر فروش هر چه بیشتر کالا و خدمات به جامعه هدف‌تان است.

همچنین اگر شرکت شما قصد دارد با ارائه یک قیمت رقابتی سایر رقبا را کنار بزند، به حجم بالای فروش و استراتژی نیاز دارید که شامل ارسال‌های مستقیم و مکان‌ها و موقعیت‌های پررفت‌وآمد باشد. یعنی هیچ فرصتی را برای ارسال کالا و خدمات به مشتریان از دست ندهید.

یادتان باشد که شما هیچ بهانه‌ای نخواهید داشت و همیشه این مشتری است که می‌تواند بابت عدم دریافت به‌موقع کالا و خدماتی که تقاضا کرده است، معترض شود.

شناسایی نیاز مشتریان

دلیل انتخاب یک بازار هدف توسط شرکت شما باید این باشد که شرکت‌تان امکان دسترسی به آن بازار هدف را داشته باشد و اعضای آن بازار هدف احتمالا علاقه‌مند به محصولات شما هستند. بنابراین تحقیقات بازار شما باید بر روی آنچه که اعضای آن بازار نیاز دارند، متمرکز باشد.

شما می‌خواهید نیازهای مشتریانی را شناسایی کنید که شرکت شما به دلیل مزیت‌های رقابتی که دارد، بهتر از سایر تامین‌کنندگان می‌تواند آن نیازها را برآورده کند. موفقیت در بازاریابی زمانی محقق می شود که نیازهای ویژه‌ای از مشتریان را با هزینه کمتر و محصول و خدماتی با کیفیت بهتراز سایر تامین‌کنندگان در اختیار مشتریان قرار دهید.

قیمت‌گذاری مناسب

جنبه نهایی تحقیقات بازار مربوط به قیمت‌گذاری است. وقتی بازار هدف خود را انتخاب کرده‌اید و می‌دانید به چه نیازهایی باید بپردازید، باید بدانید که مشتریان بالقوه، برای رفع این نیازها حاضر هستند چه مقدار هزینه ‌کنند.

در این صورت شما می‌توانید برآورد تقریبا دقیقی داشته باشیدکه مشتریان شما در صورت ورود کالای‌تان به بازار، چقدر بابت خریدش پرداخت خواهند کرد. چنین اطلاعاتی به شما کمک می‌کند که بهترین‌، به‌صرفه‌ترین و رقابتی‌ترین قیمت را برای کالا و خدمات خود در نظر بگیرید که سودآوری شما را نیز تضمین کند.

تنها فروش بالا یاعث موفقیت در بازاریابی نخواهد شد، بلکه فروش باید بهینه و همراه با سودآوری باشد. سودآوری فروش نیز در گرو تعیین هوشمندانه و دقیق قیمت نهایی کالا و خدماتی است که شرکت عرضه می‌کند.

تبلیغات‌ هدفمند را شروع کنید

اگر قرار است شرکت شما براساس بازاریابی هوشمندانه که به فروش بیشتر برای شرکت شما منجر شود، عمل کند، قطعا تبلیغات‌تان هم باید براساس مطالعات بازار و استراتژی قیمت‌گذاری متمرکز باشد. باید روی این اصل که چگونه می‌توانید نیازهای اعضای بازار هدف را بهتر از سایر تامین‌کنندگان برآورده کرد و قیمت مناسبی را نیز ارائه کنید، تمرکز داشته باشید.

هدف از تبلیغ این است تا به مردم اطلاع دهید که پیشنهاد شما بهتر و باکیفیت‌تر از تجربه‌های قبلی مشتریان است که از خرید کالا و خدمات از سایر شرکت‌ها دارند. از آنجایی که شما از قبل، بازار هدفی را انتخاب کرده‌اید که در دسترس شرکت‌تان است، بنابراین به راحتی می‌توانید با تبلیغات مناسب به جامعه‌ای از مشتریان که قبلا برای‌شان برنامه‌ریزی کرده‌اید، دسترسی پیدا کنید.

فروش محصول

عنصر نهایی در بازاریابی موفق، سهولت در خرید محصول برای مشتریان بالقوه است. شما باید موانع خرید را از سر راه مشتریان بردارید.

انتظارکشیدن از دیگر موانع مشتریان برای خرید است که باید آن را رفع کنید. همچنین باید از روش‌های ساده و ملموس برای پرداخت وجه استفاده کنید که مشتریان با آنها آشنا باشند و بتوانند با آنها کار کنند تا تجربه کاربری مثبتی برای‌شان ثبت شود.

ضمن اینکه باید کارکنانی با فن بیان عالی استخدام کنید که بهترین رابطه را با مشتریان برقرار کنند و با صبر و حوصله به مشتریان پاسخ بدهند.

بازاریابی موفقیت‌آمیز شامل شناسایی و از بین بردن یا به حداقل رساندن چنین موانعی است. اگر استراتژی بازاریابی شما چهار مرحله اول را دنبال کرده باشد، از بین بردن چنین موانعی باعث می‌شود که اعضای بازار هدف شما شرایط خرید بهتری را که برای آنها طراحی کرده‌اید و در واقع مزیت رقابتی شما در بازار است، به‌دست بیاورند.

در این صورت شما براساس یک استراتژی دقیق، با شناسایی بازار هدف و مشتریان بالقوه و نیازهای‌شان، تکیه بر مزیت رقابتی‌ شرکت‌تان، تبلیغات هدفمند و رساندن کالا و خدمات در سریع‌ترین زمان و با بهترین کیفیت به دست مشتریان، در بازاریابی خود موفق خواهید شد.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس