کد خبر 1065551
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
کرونا و قمار اقتصادی ترامپ/تسهیل کمّی؛منجی یا نابود کننده اقتصاد؟

آمریکا در برابر ایران سه راه‌حل پیش رو دارد که بهترین آن انتخاب دیپلماسی و خروج از خاورمیانه است.

به گزارش مشرق،  بانی کریستیان در نیوزویک نوشت: از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، روابط تیره آمریکا و ایران تغییری نداشته است. آمریکا مانع از اختصاص وام بانک جهانی به ایران شده است، کشتی‌های نظامی ایرانی در خلیج فارس تهاجمی‌تر شده‌اند و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بر طبل توئیت‌هایش می‌کوبد که به‌گفته پنتاگون چیز جدیدی نیست.

اکنون سه راه پیش روی روابط ایران و آمریکا وجود دارد. اول این‌که همسو با مقاله اریک ادلمن و ری تکیه در فارن افرز، آمریکا رویکرد تغییر رژیم [در ایران] را پیش بگیرد. دومین راه این است که کمپین "فشار حداکثری" را ادامه دهد و با نیروهای مرتبط با ایران در عراق، سوریه و دیگر نقاط زد و خورد کند.

سومین راه، همان گزینه‌ای است که نیاز داریم: هرگونه تحرک درخصوص تغییر رژیم با حمایت آمریکا یا هرگونه مداخله نظامی کاملاً رد شود. دیپلماسی واقع‌گرایانه با محوریت مذاکراتی که هر دو طرف در آن امتیازات معنادار بدهند، جایگزین رویکرد فشار حداکثری بی‌نتیجه فعلی شود. [آمریکا باید] از عراق، سوریه، یمن و دیگر درگیری‌های خاورمیانه که می‌تواند به افزایش نگرانی‌های منطقه‌ای و افزایش احتمال درگیری ناخواسته با ایران منتهی شود، کنار بکشد. همچنین به‌جای تهدید و اجبار، سیاست خارجی بر مبنای دیپلماسی را پیش بگیرد و به‌جای برتری‌جویی، صلح را هدف خود قرار دهد.

گزینه تغییر رژیم هرگز نباید روی میز قرار می‌گرفت، با این حال سال‌های متمادی در گوشه و کنار ساختار حاکم در سیاست خارجی آمریکا مورد محبوبیت قرار داشته است. جان بولتون مشاور امنیت ملی اخراجی بی‌شرم‌ترین کسی بود که خواستار این [تغییر رژیم] بود، از سوی دیگر مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا با این‌که اخیراً لفاظی‌های تندش را کاهش داده‌ است با این مفهوم بیگانه نیست.

تهاجم به خاک ایران مشابه جنگ عراق نخواهد بود و از هر نظر بدتر خواهد بود. خطر اصلی این نیست که تهران آمریکا را در شکست دهد بلکه، خطر اصلی این است که به پرهزینه‌ترین و بزرگترین جنگی تبدیل شود که می‌تواند خون ما را بخشکاند. صادقانه بگویم، مقاله ری تکیه و ادلمن در فارن افرز خواستار تجاوز نظامی نیست بلکه تأکید آن بر تغییر رژیم از طریق "هرکاری است که می‌تواند دولت [ایران] را تضعیف و مخالفان آن را تقویت کند"، از جمله عملیات‌های مخفیانه و تشدید کمپین فشار دولت ترامپ بنابراین رویکرد تغییر رژیم با تشدید گزینه دوم همراه است که وضع کنونی را حفظ می‌کند و درگیری‌هایی در سطح پایین را شامل می‌شود که به‌قدری ناخوشایند نیستند که اعتراضات گسترده مردم آمریکا را در پی داشته باشند اما منشاء ثابت تلفات، مخارج تأمین شده از طریق استقراض و آسیبی غیرضروری به امنیت آمریکا هستند».

تنها راه فاصله گرفتن از جنگ، اتخاذ رویکردی فعالانه به‌سوی صلح است. چنین کاری نیازمند درک این است که تحریم‌های سنگین اعمال شده تحت راهبرد فشار حداکثری در تغییر دادن موضع تهران شکست خورده است و به‌خصوص در برهه شیوع ویروس کرونا جامعه ایران را در نقطه تقابل با ما قرار داده است. هچنین این کار نیازمند ارزیابی مجدد اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا است. پس از نزدیک به دو دهه درگیری در سطح منطقه که بیش‌تر زیان داشته تا سود، زمان آن فرا رسیده که این جنگ‌های طولانی و نسل به نسل، به‌جای گسترش یافتن به ایران، کاملاً به پایان برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    72 17
    روزی را می بینم که تحلیلگران آمریکایی به رهبران کشورشان توصیه می کنند که تا کاملاً آمریکا منهدم نشده است، شرایط ایران را بپذیرند و بیش از این به حماقت هایتان ادامه ندهند!
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      19 1
      راه حل اول و آخر آمریکا،عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    6 18
    فقط جنگ حال میده. جنگ کنین
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      2 2
      :/
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 24
    فقط بمباران مرکز تهران .
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      14 0
      12:58 شماهم تو عین الجسد بودین ضربه ملایم مغزی شدین هزیون میگین؟ خدا شفا بده!!!
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      5 0
      از طبس تا حالا زندس.یانکی پرحاشیه
    • بغلی IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      12 0
      بوی گند اراجیفت کل کمپ رو برداشته.
    • شایان IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      3 0
      خفه شو خائن. منافق
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
      2 0
      عجب بی غیرتی تو!!!آدم بی غیرت،حالا چی به تو میرسه بدبخت بیغیرت بی وطن. آنکس که نداند و نداند که نداند،-----درجهل مرکب ابدو دهر،بماند آنکس که نداند،ونخواهدکه بداند-----حیف است چنین جانوری،زنده بماند
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    16 0
    راه چهارم. ایران به قدری اقتصادش را حفظ و مصون از تحریم ها کند و صنایع نظامیش را به حدی تقویت کند که آمریکا مجبور شود دست از تمام شروط و خواسته های تجاوزکارانه و گستاخانه اش بردارد و غنی سازی صنعتی اورانیوم و توان دفاعی ما را به طور کامل به رسمیت بشناسد. راه پنجم آمریکا کماکان برای براندازی و تجزیه و هرج و مرج در ایران به وسیله ابزارهایش ادامه دهد و تحرین ها را تشدید و حفظ کند و ایران نیز مقاومت کند و با خروج از ان پی تی و کد ۳.۱ و ساخت تسلیحات هسته ای آمریکا را در دنیا خار و ذلیل کند و آمریکا نیز مجبور شود امتیازات اساسی به ایران بدهد. راه ششم آمریکا تمام شرارت های خود را ادامه و افزایش دهد و سمت ترور و جنگ رود که نابودی کامل اسرائیل و نابودی صنایع و تاسیسات نظامی و صنعتی کشورهای هم پیمان آمریکا در منطقه در منطقه رقم بخورد و حداقل صدها هزار کشته صهیونیستی و دهها هزار کشته یانکی رو دست آمریکا گذاشته شود. و ور صورت ادامه محو کامل اسرائیل از جغرافیای دنیا و میلیون ها تلفات. جهت درس عبرت به متجاوزین به ایران
    • اسی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
      2 0
      نظرات عالی بود
  • علی خدایی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    10 1
    باید ما هم توان و قدرت نظامی و اقتصادی و صنعت و ساخت و ساز انواع تکنولوژی کشورمان را بالا ببریم هر روز و همیشه زا جدیت کار بکنیم با روحیه و حرکت و عمل های جهادی و انقلابی که چنان پیشرفت و قدرتمندی داشته باشیم که هیچ کشور هیچ کس با چشم طمع نگاه نتواند بکند
  • علی IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 2
    خدا کن جنگ نشه ولی اگه شد از تهران بشه
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    آمریکا فقط یک راه دارد ..آنهم اینکه با تمام نوگرانش کورشان را از منطقه گم کنند .
  • اسی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    2 2
    ایشالا که هیچ وقت جنگ نشه که بخواد خون مظلوم و بیگناه ریخته بشه
    • سروش IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      0 0
      به نظر من یا امریکا خر است یا خودش را به خریت زده
  • محمد IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    بسیار خوب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس