عکس/ حواشی لغو بازی سپاهان و پرسپولیس

کمیته استیناف طی هفته آینده براساس آیین‌نامه و طبق شواهد و لایحه‌های موجود درمورد دیدار دو تیم سپاهان و پرسپولیس، رای نهایی را صادر می کند.

به گزارش مشرق، جلسه کمیته استیناف درخصوص دیدار انجام‌نشده سپاهان و پرسپولیس به میزبانی این کمیته و با حضور نمایندگان دو باشگاه پنجشنبه گذشته برگزار شد و اعضای کمیته به‌صورت شفاهی دفاعیات و آخرین صحبت‌های طرفین پرونده را شنیدند تا طی یک هفته آینده براساس آیین‌نامه و طبق شواهد و لایحه‌های موجود و البته حکم بدوی مربوط به کمیته انضباطی که ۳ امتیاز این دیدار را به پرسپولیس داده بود، رای نهایی را صادر کنند. سپاهانی‌ها امید دارند با ارائه اسناد جدید رای را تغییر دهند و پرسپولیسی‌ها نیز تاکید کرده‌اند طبق قانون، 3 امتیاز به آنها می‌رسد. برای پیگیری ماجرا سراغ یکی از اعضای کمیته استیناف رفتیم. گفت‌وگو با مهدی دادرس را در ادامه می‌خوانید.

در جلسه روز پنجشنبه چه گذشت؟

دو طرف در این جلسه حضور پیدا کرده و دفاعیات خود را مطرح کردند، هرچند سپاهانی‌ها پیش از این در لایحه‌‌ای توضیحات لازم را داده بودند اما از آنها خواستیم تا در این جلسه به‌صورت شفاهی هرآنچه نیاز هست را هم بگویند تا شاید بتوانیم از داخل آن اطلاعاتی را به دست بیاوریم که در رای نهایی کمیته استیناف تاثیر‌گذار باشد. این جلسه حدود دوساعت طول کشید و صالحی، رئیس کمیته استیناف به‌خوبی این جلسه را اداره کرده و هرآنچه نیاز بود را به‌صورت کارشناسی و اصولی پرسید تا همه زوایای پنهان عدم‌برگزاری این مسابقه روشن شود.

می‌توانید جزئیات بیشتر از این جلسه را برایمان شرح دهید؟

این حق طبیعی باشگاه سپاهان بود که به دادگاه تجدیدنظر اعتراض کند. در همه جای دنیا نیز همین اتفاق می‌افتد و حتی فیفا و ‌ای‌اف‌سی هم این اجازه را می‌دهند تا اگر باشگاه یا بازیکن یا حتی مربی یک رای را نپذیرفت به دادگاه استیناف شکایت کند. ما هم این جلسه را برگزار کردیم تا همه جزئیات را بررسی کنیم، هرچند تیم‌ها در جایگاهی نیستند که بگویند باید این اتفاق بیفتد یا نباید چنین و چنان شود. آیین‌نامه و قانون وجود دارد و قضات اعضای کمیته انضباطی و استیناف براساس آیین‌نامه رای خود را می‌دهند و این‌طور نیست که براساس دلخوشی کسی یا تیمی بخواهند حکم صادر کنند. در این بین سوالات صالحی بسیار تکنیکی و کارشناسی بود و دوستان را در فضایی قرار می‌داد که مجبور بودند به‌درستی پاسخ بدهند و حتی برخی مسائل پیشنهادی را هم عنوان می‌کردند که چرا به‌طور مثال فلان کار انجام نشده است و این سوالات از سرپرستان دو تیم پرسیده شد. یعنی یک‌جلسه‌ای بود که بدون جنجال و شلوغ‌بازی، متصدیان دوتیم را مجبور می‌کرد در چارچوب قانون جواب بدهند. درواقع صالحی آنها را در چارچوب قانون و آیین‌نامه برده بود، آنها چیزی جز افشای حقیقت و راستگویی نداشتند. ما باید طبق شنیده‌ها و آن‌چیزی که دو طرف از خود دفاع کردند و البته براساس قانون به تصمیم‌گیری پرداخته و رای صادر کنیم این‌طور نیست که یک نفر بگوید باید کسی را محکوم کنیم و این اتفاق بیفتد. حتی بعد از این جلسه طبق آیین‌نامه ساعت‌ها بین خود اعضای کمیته استیناف بحث و بررسی می‌شود. دفاعیات را گوش کرده و لایحه را بررسی می‌کنیم و درنهایت آن را صادر خواهیم کرد.

کدامیک از اعضای تیم برای توضیحات و دفاع از تیم خود حضور داشتند؟

از هر دو تیم سرپرستان و نماینده‌های حقوقی آنها حاضر بودند.

چرا اجازه ندادید رسول پناه در جلسه حاضر باشد؟

ما از مدیران دو باشگاه نیز درخواست کرده بودیم تا در جلسه حاضر شوند اما چون نیکفر از باشگاه سپاهان هم به این جلسه نیامده بود از سرپرست باشگاه پرسپولیس نیز خواستیم به خاطر اینکه شأن ایشان حفظ شود در جلسه حاضر نباشد، چون بهتر بود سرپرست فعلی باشگاه پرسپولیس که درجایگاه مدیرعامل این تیم است زمانی در جلسه باشد که هم‌ردیفش از باشگاه سپاهان نیز حاضر باشد که این اتفاق نیفتاده بود. ما باید در جلسات عادلانه رفتار کنیم و در همین زمینه نیز سعی کردیم عدالت را برقرار کنیم تا هم‌ردیفان دو باشگاه روبه‌روی هم بنشینند.

به‌عنوان یکی از افراد قدیمی و باتجربه فوتبال ایران که سال‌ها خاک این فوتبال را خورده‌اید، فکر می‌کنید سرنوشت این پرونده به کجا می‌رسد و آیا این بازی برگزار خواهد شد؟

هرچه باشد سرنوشت این پرونده تا یک هفته آینده مشخص خواهد شد. ما یک گروه هستیم و کار تیمی می‌کنیم و یک نفر در این جمع نظر نمی‌دهد، ضمن اینکه قبل از صدور حکم حتی این اجازه را نداریم که نظرمان را بدهیم و این موضوع از لحاظ اخلاقی و قانونی قشنگ نیست، چون به جز من باید نظر چهار نفر دیگر را هم لحاظ کرد. ضمن اینکه نظرات همه ما که خروجی آن می‌شود یک رای براساس قانون و آیین‌نامه اعلام خواهد شد.

سپاهانی‌ها شما را متقاعد کردند که شرایط‌شان برای حضور به‌موقع در ورزشگاه فراهم نبوده است؟

دفاعیات‌شان را در این‌باره گفتند و ما اعضای کمیته باید در این مورد اقناع شویم. درهرصورت این باشگاه، میزبان بود و باید یکسری مسائل را رعایت می‌کرد.

احتمال تکرار بازی وجود دارد؟

هم بله و هم خیر! احتمال هردو گزینه وجود دارد.

در این جلسه بین شما و افشین‌ پیروانی کدورتی پیش نیامد؟

خیر. چرا باید کدورتی باشد؟

چون در یک مصاحبه حسابی به پیروانی انتقاد کردید. مثلا گفته بودید پیروانی قرص اعصاب می‌خورد و ما او را بخشیدیم و تبرئه کردیم.

اولا اینکه ما حق بخشیدن نداریم و این موضوع را خواهش می‌کنم بنویسید. ما براساس مستندات پیروانی را تبرئه کردیم ضمن اینکه مصاحبه‌ای که من کردم در جواب صحبت‌های انصاری‌فرد بود که ما را متهم به ضدپرسپولیسی بودن کرده بود و من آن صحبت‌ها را در پاسخ به مدیرعامل وقت پرسپولیس انجام دادم. البته نکته مهم آن این بود که صحبت‌های من را تقطیع کرده و باشیطنت آن را منتشر کردند. قبل و بعد از این مصاحبه را پخش نکردند، من گفته بودم چطور ادعا می‌کنند ما ضدپرسپولیسی هستیم، درحالی که پرسپولیس بر سر موضوع پیروانی منتفع شد و چرا این را نمی‌گویید. هرچند پیروانی بعد از تبرئه دوباره سرپرست پرسپولیس شد. ما کاری به این مسائل نداریم اما متاسفانه درمورد فیلمی که می‌گویید شیطنت‌هایی صورت گرفت.

مگر او را به ناحق تبرئه کرده بود که این‌طور صحبت کردید؟

خیر این‌طور نیست، اول اینکه بحث بخشش پیروانی مطرح شد که موضوع بخشیدن نبود، چون ما حق بخشیدن نداریم و براساس مستندات تبرئه می‌کنیم. من گفتم به پیروانی ظلم شده بود. او در جلسه‌ای که با ما داشت گفت آبرویم رفته و اعصابم داغان است. او به ما گفت بعد از اعلام رای در خانه افتاده و حتی نمی‌تواند در کلاس درس حاضر شود و این موضوع و تهمت‌هایی که زده شده و پنج سال محکومیت برای او یک کابوس است. هرکس دیگری هم بود و حتی اگر خود من هم بودم، گریه‌ام می‌گرفت.

یعنی حکم محکومیت ۵ ساله پیروانی به ناحق بوده که او را تبرئه کردید؟

ما نمی‌توانیم حق و ناحق را بگوییم اما در جلسه کمیته استیناف بعد از بررسی دوباره حق پیروانی را این ندیدیم که پنج سال محروم شود و او را تبرئه کردیم. درواقع این پرونده دو بخش داشت یک بخش آن مدت‌زمان محکومیت بود که به اعتقاد ما ۵ سال برای محکومیت ناحق بود. چندین شاهد را احضار کرده و حدود 20،30 ساعت بین خودمان جلسه گذاشتیم و به‌صورت جزئی تمامی پرونده را بررسی کردیم و بعد از یک مطالعه و بررسی طولانی به این نتیجه رسیدیم که حق پیروانی این چند سال محکومیت نیست و می‌توانیم او را تبرئه کنیم اما شیطنتی که شد و پخش آن فیلم قضیه را به‌گونه‌ای دیگر بازگو کرد. حال آیا واقعا لذت دارد کسی که بی‌گناه نیست چوب بخورد؟ در کمیته استیناف این فرصت وجود دارد که آدم از خودش دفاع کند که آیا حقش هست تبرئه شود یا خیر و ما دیدیم که در این پرونده حق پیروانی هست که تبرئه شود و روی موضع‌مان سفت ایستادیم و با کسی هم تعارف نداریم. بعد از آن هم یک‌سری به ما هجوم آوردند که برایمان مهم نیست چون ما آرا را براساس عدالت می‌دهیم.

رای پرونده دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی که شکایت هر دو تیم را به همراه داشت به کجا رسید؟

در این مورد هم درحال بررسی هستیم و به‌زودی رای نهایی را صادر خواهیم کرد. حکم اولیه برگزاری بازی بعدی دو تیم مقابل هم بدون تماشاگر است اما باید آنها را احضار کرده و دفاعیات‌شان را بشنویم و سپس حکم نهایی را صادر کنیم.

ارسال نظر
منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس