کد خبر 106541
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۳:۴۷

علی، فرزند ارشد خانواده باکري بود و برادران کوچک ترش ، تحت تاثير مبارزات او ، پاي در مسير مجاهده و ايثار گذاشتند. علی باکری تنها پسرِ فیض الله باکری است که مزاری از او به جا مانده است .

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ، گرچه برادران باکري را بايد افتخار آذربايجان دانست اما بي شک آنان ستارگان درخشان تاريخ تشيع هستند . اين سه برادر ، بدون هر گونه تعلقات قومي ، قبيله اي و گروهي و گروهکي ، تمام هستي خود را در طبق اخلاص نهادند و به عشق حضرت حيدر (صلوات الله عليه) پاي در ميادين خون و آتش گذاشتند ، در حالي که از همان گام نخستين يقين داشتند عاقبتي جز شهادت در پيش رو ندارند. از ميان اين سه برادر ، کمتر نامي از علي باکري برده مي شود . او فرزند ارشد خانواده باکري بود و برادران کوچک ترش ، تحت تاثير مبارزات او ، پاي در مسير مجاهده و ايثار  گذاشتند. علی باکری تنها پسرِ فیض الله باکری است که مزاری از او به جا مانده است .
علي باکري به سال 1322 در شهرستان مياندوآب متولد شد. به سال 1341 در مهندسي شيمي دانشکده فني دانشگاه تهران به تحصيل مشغول گرديد و در سال 1345با رتبه اول از دانشگاه فارغ التحصيل شده و بلافاصله پس از آن به تدريس در دانشگاه پرداخت. در همين سال به مبارزات مسلحانه عليه رژيم پهلوي روي آورد و براي ديدن آموزش هاي کافي و قاچاق اسلحه به داخل کشور ، چندين بار به لبنان سفر کرد. علي در شهريور 1350  به دام ساواک افتاد و پس از شکنجه هاي فراوان در بي دادگاه نظامي پهلوي به اعدام محکوم  و در 30 فروردين 1351 حکمش اجرا شد. پيکر او اوسط رژیم پهلوی در قطعه 33 بهشت زهراي تهران به خاک سپرده شد.
همزمان با سالگرد شهادت مهدی و حمید باکری که هر دو جاویدان اثر هستند ، یاد می کنیم از تنها شهیدِ باکری که مزاری از او به جا مانده است:


از راست: علی باکری - مهدی باکری - حمید باکری



مزار شهید علی باکری در بهشت زهرای تهران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
    5 1
    چی؟؟؟؟؟؟ شادروان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
    5 0
    اگر علی زنده بود و مارکسیست شدن همرزمانش را می دید و می دید که امثال تقی شهرام چگونه برای به چنگ آوردن ناموس همرزمانش آنها را به دام ساواک می اندازد ؛ ایا می توانست همچون افرادی که در مقابل مارکسیت ها مقاومت کردند ، مقاومت کند و کشته شود ؟ در آن سازمان افراد فاسد و جانی بودند که حتی به دوستان خودشان هم رحم نمی کردند . چون از روحانیت تبعیت نداشتند . شاه را نمی خواستند ولی با اسلام هم میانه ای نداشتند .
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      2 1
      هیچ وقت کسی را به گناه نکرده متهم نکن
  • میاندوآبی ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۹
    4 1
    خدا با امام حسین محشورشان کند. روحشان شاد.
  • سیده مهسا ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    5 0
    سلام ،من با وجودیکه تنهااز جنگ فقط صدای آژیر خطرشو بیاددارم ،به روح مطهر تمام شهدا و این شهید گرامی وعزیزسلام و صلوات خاص هدیه میکنم.من در مشکلی غرق بودم و روزی از کنار عکس شهداء عبور میکردم به تک تک شون سلام کردم و قسمشون دادم.یه شب خواب خواب مزار این شهید شریف رو دیدم که پدر و مادر و خانمشون هم سر مزارشون بودند.اون موقع اصلا نمیدونستم همچنین شهیدی به این نام وجود داره اما خوشبختانه پس از سرچ نام ایشون به اینجا رسیدم .درود بر روح مطهرت ای شهید شجاع و هزاران رحمت بر تو و برادرانت .صلواتی هدیه کنید به همت و ایمان ایشان و برادرانش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس