کد خبر 1065358
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
تجارت واردات صادرات

رئیس کل گمرک با تشریح تجارت خارجی ۸۵ میلیاردی ایران در سال ۹۸ گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه به ۱۲۸ دنیا صادرات داشتیم.

به گزارش مشرق به نقل از گمرک، مهدی میراشرفی رییس کل گمرک ایران گفت: کارنامه تجارت خارجی کشور در سال ۹۸ نشان داد با وجود تحریم های ظالمانه نظام سلطه، کشورمان توانسته به ۱۲۸ کشورجهان کالا صادر کند و از ۱۱۲ کشور نیز کالا وارد کند.نزدیک به ۷۰ درصد  تجارت خارجی ما آسیا است و اروپا دومین شریک کشورمان است.

رییس کل گمرک ایران ، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ ارزش تجارت خارجی کشور بالغ بر۸۵میلیارد و۱۰۷ میلیون دلار و به وزن ۱۶۹ میلیون و ۳۰۲ هزار تن  بوده است که از این میزان بیش از ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار  سهم صادراتی ایران و ۴۳ میلیارد و۷۳۷ میلیون دلار نیز سهم واردات کشور بوده است.

بیشتر بخوانید:

میراشرفی اضافه کرد: در طی سال ۹۸ ایران  در مجموع به بیش از ۱۲۸ کشور جهان صادرات واز ۱۱۲ کشور واردات کالا داشته است. بطوریکه به ۴۰ کشور اروپایی، ۲۱کشور آسیایی، ۲۸ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور امریکایی صادرات داشتیم و همچنین از ۴۱ کشور اروپایی، ۳۱ کشور آسیایی ۱۲ کشور امریکایی و۱۱ کشور در آفریقا واردات کالا داشته ایم.

*‌ تجارت ۵۷ میلیارد دلاری ایران با آسیا

وی گفت: بزرگترین شرکای تجاری کشور به ترتیب  قاره آسیا و سپس اروپا و آفریقا است به شکلی که حجم تجارت خارجی ایران با آسیا بیش از ۵۷ میلیارد دلار یعنی بیش از ۶۸ درصد تجارت خارجی کشور است. 

معاون وزیر اقتصاد افزود: میزان صادرات کشورمان به آسیا بیش از ۳۰ میلیارد دلار است وهمچنین میزان واردات کشورمان نیز از آسیا بیش از ۲۷ میلیارد و۷۳۶ میلیون و۴ هزار و ۳۰۰ دلار است. میزان صادرات کشور به اروپا بیش از ۹میلیارد دلار بوده و میزان واردات نیز از این قاره  ۱۵ میلیارد دلار بوده  است .

میراشرفی تاکید کرد: این در حالی است که علی رغم تعدد شرکای  افریقایی میزان صادرات کشور به افریقا حدود ۴۰۰ میلیون دلار و میزان واردات از افریقا نیز ۲۲ میلیون دلار بوده است.در نهایت میزان صادرات کشور به قاره امریکا برابر است با ۱۳۰ میلیون و ۷۵۶ هزارو۵۸۶ دلار و میزان واردات از قاره  امریکا نیز ۸۶۰ میلیون و۸۵ هزارو ۲۱۴ دلار است.

* بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران

معاون وزیر امور اقتصادی ودارایی گفت: در بین شرکای آسیایی چین با ۹ میلیارد و ۴۶ میلیون و۴۹ هزار و ۵۷۳ دلار و عراق با ۸میلیارد و ۹۹۱ میلیون و ۵۸۵ هزارو۹۱۰ دلار وهمچنین امارات متحد عربی با ۴میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۴۴۹ هزار ۸۴۱ دلار به ترتیب بزرگترین مقاصد صادرات کالاهای تجاری ایران هستند.

میراشرفی افزود: سه شریک اول ایران در قاره آسیا درحوزه واردات نیز کشورهای  چین با بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، پس از آن امارات با ۸ میلیارد و ۹۱۲ میلیون و۶۴۸ هزارو ۶۸۲ دلار و هندوستان با بیش از سه میلیارد و۴۶۴ میلیون و۱۱۲ هزارو ۵۲۹ دلار، بودند.

وی ادامه داد: درمیان کشورهای اروپایی نیز، ترکیه با ۵میلیارد و۴۶ میلیون و۴۹ هزارو۵۷۳ دلار وروسیه با ۴۵۷ میلیون و۶۳۴ هزارو۱۲۴ دلار وکشور آذربایجان با ۴۲۹ میلیون ۷۸۴ هزارو۳۱۷ دلار اصلی ترین مقاصد صادراتی ایران هستند. ضمن آنکه کشورمان بیشترین میزان واردات خود از قاره اروپا را به ترتیب از ترکیه با چهار میلیارد و۹۹۵ میلیون و۶۳۱ هزار و۹۶۳ دلار، آلمان با دو میلیارد و۱۰۳ میلیون و۱۹ هزارو۹۳۷ دلارو روسیه با یک میلیارد و۱۷۰ میلیون و۸۰۹ هزارو ۶۲ دلار داشته است.

* شرکای تجاری ایران در قاره آمریکا

رئیس کل گمرک گفت: در قاره آمریکا بیشترین صادرات کشور به برزیل با ۱۰۵ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۱۳۵ دلار و پس از آن به کانادا با حدود ۱۹ میلیون دلار و ونزوئلا با بیش از یک میلیون و ۱۸۴ هزارو ۸۳۲ دلار بوده است .همچنین بیشترین واردات از میان کشورهای قاره آمریکا از برزیل با ۵۵۵ میلیون و۵۷۳ هزار و ۶۹۶ دلار و بعد از آن آرژانتین با ۵۵۵میلیون و ۵۷۳ هزار و ۶۹۶ دلار و در نهایت کانادا با بیش از ۵۲ میلیون و ۱۰۲ هزارو۴۲۳ دلار بوده است.

وی با اشاره به شرکای اقتصادی ایران در قاره آفریقا افزود: کشورمان در سال ۹۸ به میزان ۷۲ میلیون و۵۹ هزار و ۹۵۸ دلار به موزامبیک، ۶۲ میلیون ۹۱۷ هزار و ۶۸۵ دلار به سودان و ۵۲ میلیون و۲۵۶ هزارو ۱۶۳ دلار به کنیا کالای تجاری غیرنفتی صادر کرده است و همچنین به میزان ۶ میلیون ۳۶۹ هزار و ۷۸۷ دلار از کشور کنیا، پنج میلیون و ۴۱۲ هزار و ۴۹ دلار از اتیوپی و بیش از چهار میلیون و ۶۶۸ هزار و ۹۷۴ دلار کالا نیز از تونس واردات داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس