المیادین | قایق سریع، رادارهای راهبردی و پرتاب ماهواره نظامی؛ پیام‌های ایران چیست؟

یک شبکه لبنانی در مصاحبه با کارشناسان امور استراتژیک و نظامی به کنکاش پیام‌های اقدامات اخیر ایران مانند رونمایی از دو رادار پیشرفته و پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی پرداخت و آنها را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، در پی بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی تروریست آمریکا در منطقه و متعاقباً اظهارات مقامات سیاسی و نظامی این کشور و ادعای ایجاد مزاحمت یازده قایق سپاه در ۲۷ فروردین ۹۹ (۱۵ آوریل ۲۰۲۰) برای ناوهای آمریکایی در شمال خلیج فارس و عبور نزدیک و بسیار سریع آنها  از مقابل دماغه و انتهای ناوها که در حال عملیات مشترک بودند، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه، با هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی از این ماجرا، تاکید شده است: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید:

ساعاتی بعد ایران دو رادار به نام‌های «خلیج فارس» و «مراقب» رونمایی کرد. رادار بُرد بلند و راهبردی خلیج فارس با برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر یک رادار آرایه فازی سه بعدی با فناوری نوین است که قادر است کلیه اهداف متعارف و رادارگریز و موشک های بالستیک را کشف کند.

رادار مراقب هم یکی از رادارهای دقیق کنترلی سه بعدی، آرایه فازی و پیشرفته در لبه فناوری روز جهان با برد ۴۰۰ کیلومتر است که می‌تواند اهداف هوایی را با دقت و تفکیک بسیار بالا شناسایی و انواع اهداف کوچک در ارتفاع پایین و متوسط و هواپیماهای بدون سرنشین و رادارگریز را کشف کند.

اما گام دیگری که آمریکا و متحد آن «اسرائیل» را آزرد پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران در چهارشنبه (دیروز) بود که در مدار قرار گرفت.

«دونالدترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی نوشت: به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام به سمت هر یا همه قایق‌(های) ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را در دریا دارند، شلیک و آنها را نابود کنند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در واکنش به پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران به فضا گفت که واشنگتن از نزدیک ایران را زیر نظر دارد. رسانه‌های صهیونیستی هم پرتاب این ماهواره را «پیام چالش‌برانگیز» تهران به آمریکا خواندند.

ایران قصد فرستادن چه پیام‌هایی دارد؟

شبکه لبنانی «المیادین» در همین زمینه به گفت‌وگو با کارشناسان امور نظامی و راهبردی پرداخت. سرتیپ «الیاس فرحات» به المیادین گفت: از زمان تحریم و محاصره آمریکا علیه ایران از چهل سال پیش تا کنون، ایران بر حفظ حاکمیت خاک، حریم هوایی و آب‌های منطقه‌ای خود اصرار کرده است.

وی ادامه داد: ایران در قبال هیچ یک از دشمنان خود مسامحه نمی‌کند و از قدرت عظیم دریایی آمریکا در آب‌های خلیج (فارس) نمی‌ترسد. او توضیح داد: پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» (فرمانده نیروی قدس سپاه)، ایران با حمله به پایگاه «عین الاسد» محل استقرار نیروهای آمریکایی، پاسخ داد و سران ایران خواستار عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از منطقه شدند؛ این عادت ایرانی‌هاست که شعارهایشان را بدون تلاش برای اجرایی کردن آن رها نمی‌کنند.

وی درباره نزدیک شدن یازده قایق سریع سپاه ایران به کشتی‌های آمریکایی گفت: این اقدام به مثابه نشان دادن تصمیم ایران برای اخراج نیروهای آمریکایی و نشان دادن قدرت و اراده برای اجرای این تصمیم است.

پرتاب ماهواره نور


از زاویه توازن قدرت میان آمریکا و ایران، تهران چگونه می‌تواند واشنگتن را ناچار به عقب‌نشینی کند؟

فرحات در پاسخ به این سوال گفت: درست است که کفه توازن قدرت به سمت نیروهای دریایی آمریکا متمایل است اما ایران بر روی رویکرد نظامی نامتقارن متمرکز است کاری که اخیرا قایق‌های سریع ایران انجام دادند، قایق‌هایی که پلاستیکی و مجهز به موشک هستند و قدرت بالایی برای مانور بر سطح آب دارند؛ این موضوع سردرگمی زیادی برای نیروهای دریایی آمریکا ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در صورتی که به فرض، مقابله مسلحانه رخ دهد منجر به خسارت در هر دو طرف می‌شود؛ طرف آمریکایی متحمل خسارت بویژه تلفات انسانی خواهد شد اما آموزه‌های دینی و مبارزه‌ای ایرانی‌ها این امکان را به آنها می‌دهد تا از شهادت برای اصرار بر تحقق اهداف خود استفاده کنند.

سامانه راداری مراقب و خلیج فارس


اگر مقابله نظامی رخ دهد، طرف پیروز کیست؟

در ادامه این گزارش به مقابله احتمالی و فرضی میان نیروهای آمریکایی مجهر به ناو هواپیمابر و در مقابل ناوشکن‌ها و ناوگان معمولی دریای ایران پرداخته شد است؛ فرحات در این زمینه اعلام کرد: مهم این است که ایران بیش از هزار قایق سریع دارد که قادر به تغییر روند نبرد هستند، علاوه اینکه زیردریایی‌های ایران در آبهای خلیج (فارس) و دریایی عمان نیز حضور دارند که قادر به کمین مخفیانه و شلیک اژدر هستند.

وی ادامه داد: مقابله نامتقارن اگر طولانی شود به نفع ساکنان خاک یعنی ایرانی‌ها پیش خواهد رفت زیرا می‌توانند از خط تأمین سریع برای تقویت نیروها در صورت نیاز استفاده کنند.

فرحات درباره چرایی زمان این تحرکات ایران گفت: این اقدامات اکنون انجام می‌شود تا ایران همزمان با روز نیروهای مسلح ایران و ورود سلاح‌های جدید در زمینه پدافند هوایی، موشک‌های هشدار دهنده و تانک « T90» بر تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی تأکید کند. این اقدامات، مجموعه پیام‌های ایران به آمریکا و کشورهای منطقه درباره تأکید بر حقوق، اصول و منافع خود و نیز رد اشغالگر اسرائیلی است.

سامانه راداری مراقب و خلیج فارس


 

در زمان فعلی جنگ مطرح نیست

از سوی دیگر سرتیپ «هشام جابر» رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا به المیادین گفت: در زمان فعلی جنگ مطرح نیست ، هیچ کسی آماده پذیرش پیامدهای این جنگ نیست زیرا فاجعه بار خواهد بود بویژه اینکه کرونا هم شیوع پیدا کرده است.

وی منطقه خلیج فارس را منطقه‌ای بسیار حساس خواند و درباره اقدام قایق‌های ایرانی گفت: این اقدام برای نشان دادن قدرت و پیش‌دستی در مقابل اقدامات احتمالی دونالد ترامپ بود. ترامپ فعلا در بن بست است و امید زیادی به انتخاب دوباره برای ریاست‌جمهوری ندارد، ریاستی که بر پایه بازگرداندن نظامیان آمریکایی و سلامت آنها آغاز شد.

جابر تأکید کرد: گمان نمی‌کنم وضعیت فاجعه‌بار کنونی در آمریکا اجازه برافروختن جنگ را دهد، ترامپ می‌تواند مرتکب حماقت یا ماجراجویی برای برگرداندن ورق شود تا به وی در چرخش توجه آمریکایی‌ها به سمتش کمک کند.

وی ادامه داد: در صورتی که آمریکا جنگ علیه ایران را آغاز کند و ضربه اول را بزند حتما هزاران موشک ایران برای هدف گرفتن پایگاه‌های آمریکایی در منطقه خلیج (فارس) شلیک خواهد شد. نیروی آمریکایی اکنون در آمادگی کامل نیستند بله برعکس، کارشناسان معتقدند که آمادگی نظامی نیروهای آمریکایی بویژه در زمینه سلاح راهبردی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است.

هشام جابر ادامه داد، ناو آمریکایی هواپیما بر «روزولت» به دلیل ابتلای برخی در ویروس کرونا در ساحل لنگر انداخته و آمریکا از درمان شهروندان آمریکایی در مقابله با این بیماری همه‌گیر ناتوان است.

وی در پایان تأکید کرد، ایران این فرصت طلایی را به ترامپ نمی‌دهد که جنگ علیه تهران به راه بیندازد .

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    69 4
    مَرد نمی بینیم رو به رومون، جرات می خواد یه تیر هوایی شلیک کنین، با کله میام سمتتون، کارتون به هیچ وجه به رویارویی با نیروهای نظامی ما نمی کشه..
  • 1 IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    11 56
    پیام اینه: آماده کشته شدن و پیوستن به سلیمانی هستیم..
    • احمد DE ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      47 7
      جناب 1، این آرزو را تو و اربابان تروریستت به گور خواهید برد، پس بهتره دهن کثیفتو ببندی و دنبال پوشک جدید باشی.
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      36 0
      اسطوره را کشتی مردم بترسند،همه آمدند،تهدید به کشته شدن میکنی؟![خدا خیرتون بده=>درجهت تحکیم ملت کهن ایران زمین]
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      26 0
      1545 ببم جان تو که منم کشتی!!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    9 4
    نویسنده محترم مشرق، دوست عزیز فارسی را پاس بدار!. کنکاش واژه ئی مغولی و به معنای مشاوره است. اگر منظور شما مفهوم جستجواست از واژه کندوکاو استفاده کنید.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      1 13
      مگه تاجیکستانه که فارسی رو پاس بداره؟ ما زبان مادری خودمونو پاس نداشتیم پارسی رو پاس بداریم؟!
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      5 0
      خطاب به فردی که در 17:12 در این قسمت مطالبی نوشته:زبان فارسی زبان رسمی در ایرانه و در چندین قرن هم زبان رسمی در ایران بود.زبان فارسی هم جایگاه فراقومیتی در ایران داره.تو اگر زبان فارسی ندونی نمیتونی اشعار و نوشته های افراد بسیاری در نقاط مختلف ایران رو بخونی.تو فکر می کنی بخش کمی از فرهنگ آذربایجان به زبان فارسی مرتبطه؟تو اگر زبان فارسی نمیدونستی همین نظرو به این نحو هم نمیتونستی اینجا بدی.
  • www.mirahmad1818@yahoo.com IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    27 0
    باید به سال های اوج و حضور شهدایی همچون تهرانی مقدم و کاظمی برگردیم. دیگه سالهای قحطی و مدیریت آنخماهو ها تمام شده. مرگ بر معبد آمون و سیستم تن پرورش.
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      3 0
      چاکر یوزارسیف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس