کد خبر 1063986
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
والیبال

مربی تیم‌ ملی والیبال جوانان ایران درباره تغییرات در کادرفنی تیم بزرگسالان گفت: با حضور مربی ایرانی در راس تیم ملی هم می‌توانیم به مدال المپیک برسیم.

به گزارش مشرق، علیرضا طلوع‌کیان مربی تیم ملی والیبال نوجوانان و جوانان ایران در ادوار مختلف در مورد فسخ قرارداد ایگور کولاکوویچ و انتخاب جایگزین برای وی اظهار داشت: قطعاً والیبال ایران به خودکفایی در زمینه مربی والیبال رسیده است و یک مربی ایرانی می‌تواند به تیم ملی  بزرگسالان کمک کند، اما این امر بستگی به حمایت مدیران ارشد از او دارد. کاربلدی، تخصص و توانمندی مربیان بسیار مهم است، اما چگونگی حمایت شدن از آن مربی در مدیریت تیم، مهمتر است.

بیشتر بخوانید:

بدهی فدراسیون والیبال به کولاکوویچ چقدر است؟

* برای استفاده از مربی ایرانی به خودکفایی رسیده‌ایم

وی ادامه داد: اگر برخی معتقدند که ما نیاز به سرمربیِ مدیر در راس کادرفنی تیم ملی داریم این نگاه باید به سوی سرپرست تیم ملی، رئیس فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باشد.

مربی تیم ملی والیبال جوانان ایران خاطرنشان کرد: باتوجه به عملکرد عالی مربیان ایرانی و کسب عناوین جهانی در رده پایه قطعاً در شرایط کنونی زیر ساخت برای حضور یک مربی ایرانی در راس تیم ملی بزرگسالان آماده است. نباید یادمان برود که در گذشته عنوان می‌شد مگر می‌شود تیم ملی بزرگسالان ما جزو ۸ تیم برتر جهان قرار بگیرد یا حتی به مسابقات لیگ جهانی برویم؟ اما حالا شاهد تحقق تمام این موارد هستیم و نشان دادیم که این موارد دست یافتنی است.

* مگر رزنده و آلکنو از ابتدا مدال المپیک داشتند؟

طلوع‌کیان گفت: آن زمان که مربی خارجی، آنالیزور خارجی و بدنساز خارجی در تیم‌های ملی پایه کار می‌کردند، زیر ساخت برای حضور یک مربی ایرانی در تیم ملی بزرگسالان آماده نبود. زمانی زیرساخت آماده نبود که مربیان داخلی، آنالیز و کار بدنسازی نوین، زبان انگلیسی و تاکتیک را خوب نمی‌دانستند، اما حالا شرایط بسیار تغییر کرده است.

وی اظهار داشت: یک موضوع هم که به نظرم خیلی مهم است اینکه گفته می‌شود سرمربی باید تجربه مدال المپیک داشته باشد. مگر گاییچ که سال ۱۹۹۶ در آتلانتا برنز المپیک را کسب کرد، قبلش مدال المپیک داشت؟ مگر رزنده و آلکنو و ... که برای اولین بار در تیم‌هایشان مدال المپیک کسب کردند، قبل از آن مدال المپیک داشتند که به عنوان سرمربی منصوب شدند؟ پس قطعاً طرح این موضوعات فرافکنی و غلط است.

* گروه کادر فنی تیم ملی مهم است نه فقط سرمربی

مربی تیم ملی والیبال جوانان ایران ادامه داد: این نکته نیز حائز اهمیت است که گروه فنی در والیبال بسیار مهم است. ما نیاز به گروه متخصص و کاربلد داریم. تمام اعضای کادر تیم ملی باید خبرگان و نخبگان باشند. اگر هر کدام در کار خود مسلط نباشند تیم دچار لغزش خواهد شد. متاسفانه تمام تمرکز دوستان روی سرمربی است، در صورتی که کسی نمی‌پرسد که برای انتخاب بقیه اعضای کادر فنی چه مقدار دقت شده است؟ 

* با مربی ایرانی هم می‌توانیم مدال المپیک بگیریم

طلوع کیان با بیان اینکه مطمئن باشید اگر گروه فنی، سرپرستی و مجموعه خوب کار کنند با مربی ایرانی هم می‌توانیم مدال المپیک بگیریم، عنوان کرد: اینگونه نیست که فقط با مربی خارجی به دنبال مدال المپیک باشیم، اما اگر اینگونه است باید در قرارداد مربی خارجی تضمین کسب مدال المپیک قید شود و در صورتی که مدال کسب نشد از او خسارت گرفته شود.

وی افزود: اگر کمی ریزبینانه به زمان حضور ولاسکو در ایران بنگریم علاوه بر تسلط وی بر امور تیمداری، فنی و مدیریتی که بسیار عالی بود، این موضوع نیز وجود داشت که به دلیل بی‌تجربگی مجموعه، متاسفانه ولاسکو در همه امور دخالت می‌کرد. ما سرمربی تیم ملی بزرگسالان استخدام کرده بودیم، اما گویی او رئیس فدراسیون بود؛ از انتخاب مربیان تیم‌های ملی تا لیگ، بحث داوری و آموزش همه مواردی بود که ولاسکو در آن دخالت می‌کرد که این اصلاً خوب نیست. به هرحال اگر فقط سرمربی برای موفقیت یک تیم مهم بود ولاسکو در اسپانیا و آرژانتین موفق می‌شد در صورتی که چنین اتفاقی نیفتاد.

* بیش از ۷۰ درصد مربیان تیم‌های المپیکی بومی هستند

وی تصریح کرد: با نگاهی به ۱۱ تیم صعود کرده به المپیک متوجه می‌شویم که ۸ تیم، مربی با ملیت بومی انتخاب کرده‌اند یعنی بیش از ۷۰ % مربیان در المپیک از کشور مبدا هستند. 

طلوع‌کیان گفت: هدایت تیم ملی برزیل برعهده دال زاتو است. اسپراو هدایت آمریکا را برعهده دارد. ایتالیا از بلنجینی استفاده می‌کند. آرژانتین را مندز هدایت می‌کند و سرمربی تیم ملی ژاپن هم ناکاگائیچی است. سارتی تیم ملی ونزوئلا را مربیگری می‌کند و هوگ هم در راس کادر فنی کانادا قرار دارد. تیلیه هم سرمربی تیم ملی والیبال فرانسه است. در این بین تنها تیم‌های روسیه (ساملوو از فنلاند)، لهستان (هینن از بلژیک) و تونس (جاکوب از ایتالیا) از مربیان غیر بومی استفاده می‌کنند. آیا مسئولین فدراسیون دلیل آن را می‌دانند؟

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس