کد خبر 1063810
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵

به گزارش مشرق، برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در گرو اصلاح اساسنامه است و فعلا این موضوع دراولویت اقدامات قرار گرفته است. روز گذشته نوشتیم که با وجود نامه دبیرکل فدراسیون فوتبال به اعضای مجمع برای ارائه پیشنهادشان به این منظور، برخی از این پیشنهادها که در تعارض با اهداف مسئولان فعلی فدراسیون هست، مورد قبول واقع نشده و در تماس‌هایی با پیشنهاد دهندگان و افرادی که آنها را امضا کرده‌اند خواسته شده به‌نوعی امضاهای خود را پس بگیرند. عضو سابق هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال و مشاور سازمان لیگ نیز اعلام کرده که با او در این خصوص تماس گرفته شده، اما حاضر به پس‌ گرفتن امضای خود نیست. با وی در این زمینه و دیگر مسائل روز فوتبال ازجمله ابهامات دربرگزاری ادامه مسابقات لیگ نوزدهم صحبت کردیم. گفت‌وگو با غلامرضا بهروان را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا درمورد نامه‌ پیشنهادی رئیس هیات فوتبال کرمان درخصوص اصلاح اساسنامه که اتفاقا شما هم آن را امضا کرده‌اید، صحبت کنید.

 ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که قرایی از فدراسیون درخواست کرده بود ایرادهایی را که فیفا از اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران گرفته است به‌طور کامل به اعضای مجمع ارائه کند، اما هنوز که هنوز است این اتفاق نیفتاده، البته من این موضوع را باصراحت تایید می‌کنم‌. در بخش دیگر نیز یادآوری شده که الزامات فیفا هم برای اعضای مجمع ارسال شود که این موضوع محقق نشد و البته مورد تایید بنده است و روی آن هنوز تاکید داریم، هرچند پیشنهاد اضافه شدن حدود صددرصدی اعضای مجمع مورد تایید من نبوده و می‌توان این موضوع را تصحیح کرد. وقتی 70نفر عضو مجمع هستند و یکباره بخواهیم به همین تعداد به آن اضافه کنیم یک مقدار دور از منطق است.

گویا شما هم در نامه‌ای جداگانه پیشنهادهایی را به فدراسیون فوتبال برای اصلاح اساسنامه ارائه کرده‌اید.

 بله، درست است و در چند بند این کار را انجام دادم و به ایرادات اساسی در آن اشاره کردم و خواستم در مجمع شفاف‌سازی شود تا شأن و استقلال فدراسیون و فوتبال مملکت هم حفظ شود. درخصوص بند ۱ باید تکلیف روشن شود که ما بالاخره کجای کار هستیم و آیا فدراسیون یک نهاد مستقل غیرعمومی به شمار می‌رود یا خیر یا به‌طور مثال باید از موازی‌کاری در مجمع و اساسنامه جلوگیری شود؟ الان هم کمیته اقتصادی داریم و هم سازمان اقتصادی. مگر می‌شود؟ باید یکی از اینها فعالیت داشته باشد یا به‌طور مثال هم کمیته مسابقات داریم و هم سازمان لیگ که بعضا اهداف همسویی دارند و موازی‌کاری می‌کنند. این درحالی است که تمام امور مسابقات مربوط به سازمان لیگ شده و متوجه مفهوم کمیته مسابقات نمی‌شوم. همچنین بحث سازمان تیم‌های ملی ابهام زیادی دارد و برای اعضای مجمع گنگ است. من در نامه‌ام و در پنج‌بند به این موارد اشاره کردم و الان هم به آن تاکید دارم. درهرصورت بیش از هشت‌سال در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ حضور داشتم و جز اینها در سایر مسئولیت‌های مختلف فوتبال کشور نیز تجربه دارم.

بیشتر بخوانید:

۳ قهرمانی با پارتی ‎بازی پرسپولیس را بدعادت کرده!

فیفا به چند بند اساسنامه ایراد گرفته است؟

باز هم تاکید می‌کنم از همان ابتدا خواستیم فدراسیون ایرادات فیفا را برای اعضای مجمع ارسال کنند که این امر محقق نشد. فیفا ایرادهای زیادی را به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته و درحالی فدراسیون اعلام کرد فقط به هفت، هشت بند ایراد گرفته شده است که مطمئنا این ایرادها از ۲۰بند هم بیشتر بود. بنابراین درنامه به‌فدراسیون درخواست کردم الزامات فیفا موبه‌مو اصلاح و رعایت شوند. معتقدم ما باید منشور کمیته بین‌المللی المپیک را -که فیفا هم زیرمجموعه آن محسوب می‌شود- رعایت کنیم؛ رعایت کردن منشور یعنی اینکه دیگر نمی‌توان گفت زن‌ها پایین‌تر از مردها هستند یا اصولا تفاوتی بین زن و مرد وجود دارد که بخواهیم حقوق بانوان را نادیده بگیریم یا به‌طور مثال بیاییم بررسی کنیم که چرا میزبانی رقابت‌های مهم بین‌المللی را به ایران نمی‌دهند؟

ظاهرا از فدراسیون با برخی اعضا که پیشنهادهایی را ارائه داده‌اند، تماس گرفته‌اند و از آنها خواسته‌اند امضای خود را پس‌بگیرند!

اول باید یادآوری کنم که مجموعه مسئولان فدراسیون فوتبال از دوستانم هستند و برای فوتبال کشور زحمت می‌کشند، هرچند با من هم تماس گرفته شده و صحبت‌هایی هم کرده‌ایم، بااین‌حال درخصوص پیشنهادهایم روی صحبت‌هایم هستم و امضایم را پس‌ نمی‌گیرم.

به‌عنوان مشاور فعلی و رئیس اسبق سازمان لیگ درخصوص ادامه برگزاری رقابت‌های لیگ برتر چه پیشنهادی دارید؟

 برای لیگ چندبرنامه داریم و منتظریم ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص دستورات بعدی را ارائه کند، چون آنها در این قضیه مقام بالادست به‌شمار می‌روند. ما این پیش‌بینی را کرده‌ایم که اگر مجوز برگزاری ادامه رقابت‌های لیگ صادر شود، تیم‌ها باید سه‌هفته دوباره بدنسازی و تمرین کنند و از سوی دیگر ما هم بیشترین تلاش را می‌کنیم تا منافع همه باشگاه‌ها حفظ شود، در این راستا سعی می‌کنیم مسابقات را برگزار کنیم، حتی اگر از تماشاگر خبری نباشد.

به‌نظر شما ادامه رقابت‌های لیگ نوزدهم از چه زمانی دوباره از سر گرفته خواهد شد؟

دوباره تاکید می‌کنم منتظر مقامات بالادستی هستیم، ولی باید فرصت سه‌هفته‌ای برای آماده‌سازی را هم رعایت کنیم، البته اعتقاد دارم درصورت ازسرگیری لیگ باید دیدارهای هفته‌های باقی‌مانده به‌صورت فشرده برگزار شود تا بتوانیم لیگ بیستم را به‌موقع آغاز کنیم، هرچند اولویت ما به اتمام رساندن لیگ فعلی بوده، به این قیمت که لیگ بیستم باتاخیر آغاز شود، در هر صورت برگزاری رقابت‌های لیگ برای ما بسیار مهم است، چون باشگاه‌ها هزینه‌های زیادی را متقبل شده‌اند و منافعی دارند.

به‌نظر شما احتمال تعطیلی رقابت‌ها وجود دارد؟

در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال چنین برنامه‌ای نیست، مگر اینکه از بالا به‌ما دستور بدهند.

 شایعاتی مطرح شده مبنی‌براینکه شاید پرسپولیس بدون برگزاری ادامه رقابت‌ها و تعطیلی لیگ قهرمانان فصل نوزدهم معرفی شود.

 این‌طور نیست، چون اگر فرصتی باشد رقابت‌ها را برگزار می‌کنیم. اصلا چرا باید لیگ تعطیل شود؟ ما بیشتر به‌برگزاری رقابت‌ها اصرار داریم، آن هم تا جایی که به سلامتی مردم و دست‌اندرکاران برگزاری مسابقه لطمه‌ای وارد نشود، اما شکل آن را دیگر خود آقایان تعیین می‌کند و ما فقط آن را اجرا می‌کنیم.

ازسوی دیگر شایعات مبنی‌بر متمرکز برگزار شدن ادامه رقابت‌ها یا انتقال مسابقات به‌جنوب کشور و شایعاتی از این دست در این روزها کم نبوده‌اند. در این خصوص هم شفاف‌سازی می‌کنید؟

 یک‌سری صحبت‌ها مطرح می‌شود که اصولا با روح گستردگی و توسعه فوتبال مغایرت دارد. ما منتظر مقامات بالادست هستیم که شکل برگزاری مسابقات را به ما اعلام کنند و ما به‌عنوان مجری به آن عملیاتی کنیم. درحال‌حاضر تنها موردی که می‌توانم بگویم این است که متمرکز بودن رقابت‌ها در دستورکار ما نیست، چون اصولا لیگ باید به‌صورت رفت‌وبرگشت برگزار شود و متمرکز بودن معنای لیگ را زیرسوال می‌برد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس