کد خبر 1063063
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵

به گزارش مشرق، محمد خندان در کانال مکتوبات نوشت: در عهد قدیم اصناف فتوت‌نامه‌هایی داشتند که برایشان در حکم منشور اخلاقی عمل می‌کرد. نمونه‌های متعددی از این فتوت‌نامه‌ها به جا مانده و در دسترس ماست: فتوت‌نامه‌ شاطران، فتوت‌نامه‌ نمدمالان، فتوت‌نامه‌ خبازان، فتوت‌نامه‌ حمامیان و سلمانیان، فتوت‌نامه‌ سقایان، فتوت‌نامه‌ نجاران، فتوت‌نامه‌ خیاطان، فتوت‌نامه‌ قصابان و سلاخان و الخ...

در منظر قدما بنای حرفه و شغل فتوت و خدمت بود و از این‌رو در این فتوت‌نامه‌ها اصول اخلاق حرفه‌ای بر مبنای جوانمردی و خدمت‌گزاری به خلق خدا تبیین می‌شد و به این ترتیب حیات حرفه‌ای وجهی متعالی و معنوی می‌یافت.

برای مثال در یکی از فتوت‌نامه‌های قصابان و سلاخان گفته شده که حیوان را جلوی حیوان هم‌نوعش نکشند و چاقو را مقابل دیدگان حیوان تیز نکنند و قصاب هنگام ذبح در چشم حیوان چشم ندوزد و قبل از جان دادن سرش را جدا نکند و قبل از سرد شدن پوستش را نکند و قطعه‌ای از بدنش را جدا نکند و الخ.

یعنی تو حتی در مقام قصاب و سلاخ هم باید به حد و حدودی پایبند باشی و در حق مخلوقات خدا قساوت نورزی و به پیروی از آن‌ که جبرئیل در حقش بانگ "لافتی" زد فتوت بورزی و شفقت کنی.

قطعاً یکی از سرچشمه‌های پیوند پیشه‌وری با فتوت، عرفان و تصوف اسلامی است. در متون معتبر اهل طریقت نمونه‌های فراوان از فتوت و شفقت ایشان با مخلوقات خداوند می‌بینیم. در "رساله‌ی قشیریه" که از متون معتبر تصوف است این حکایت آمده است: "بایزید با یاری جامه می‌شست به صحرا. این یار گفت: خشک‌شدن را جامه به دیوار افکنیم. بایزید گفت: میخ اندر دیوار مردمان نتوان زد. یار گفت: از درخت‌ها فروآویزیم. گفت: نه، که شاخه‌ها بشکند. گفت: پس چه کنیم، بر این گیاه‌ها افکنیم؟ گفت: نه، که علف ستوران بود. بر ایشان پوشیده نکنیم. و پشت به آفتاب کرد و پیراهن بر پشت افکند تا خشک شود".

دریغا که دیگر چنین عهدی پیشِ روی ما نیست، بلکه در پسِ پشت‌مان است و ما پشت به فتوت و رو به قساوت داریم. اکنون دیگر خدای ما همان خدای بایزید نیست. خدای ما پول و قبله‌ی ما بازار است. و برای تنظیم و بل تعظیم بازار حاضریم میلیون‌ها جوجه‌ی یک‌روزه، این مظاهر معصومیت را زنده‌به‌گور کنیم و کک‌مان هم نگزد.

اف بر ما و بر باتلاقی که به اسم تمدن ساخته‌ایم. و اف بر زمانه‌ای که انسان را به "حیوان بازاریاب" تنزل داده است. و چه کسی می‌داند، شاید کرونا دست انتقام طبیعت است که می‌خواهد این حیوان بازاریاب را در قبال همه‌ی ظلم‌هایی که به سایر جانداران کرده، ادب کند.

دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    3 0
    واقعا دردناک است که انسان با اینکه می بیند در یک قدمی کرونا و مرگ است به خاطر دنیای بی ارزش، جان هزاران موجود زبان بسته را می گیرد. این است علم اقتصاد غربی، کسب سود از هر طریق ممکن. همان کاری که الان امریکا و انگلستان به خاطر کسب سود با فروش سلاحها کودکان یمنی را به گور می فرستند.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      0 0
      فتوت و جوانمردی رسم باستانی و تاریخی بین مردم ایران زمین بود، تا حدی که حتی برخی خلفای عباسی برای حکام سرزمین اسلامی آب نمک و شلوار فتوت (نوعی وابستگی به آیین جوانمردی بر گرفته از احترام نمک و رخت جوانمردی) می فرستادند اما از وقتی مردم ایران رو از پشتوانه تاریخی جدا کردند هویت ملی خالی از این رسوم زیبا شد
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    3 0
    شیطان خطاب به خداوند متعال: من به این آدمها سجده کنم؟ خداوند متعال: کورونا در ایران بمان
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 0
    یک فتوت نامه هم شبکه سه داره از مدیرانش بپرسید
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    2 0
    انتظار داری کسانی که به خاطر سود به جان انسان ها رحم نمیکنن، به جوجه ها رحم کنن؟؟ جامعه انسانی که نیس. تبدیل به جنگل شده.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    2 0
    دستت طلا ! لغو مجوز این جنایت پیشگان و به فلک بستن این از خدا بیخبران کمترین انتظار خاطر آزرده انسانهای صاحب وجدان است.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 0
    میازار موری که دانه کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است
  • محمدرضا IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    2 0
    از این بیشرفها بعید نیست مرغ مرده هم به مردم بفروشن اصلا رحم و مروت ندارن همه چیزشون شده پول
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    از قوه قضائیه و شخص آقای رئیسی می خواهیم به این موضوع ورود کنند... از یک طرف مردم دست به سوی دولت دراز می کنند تا کمک معیشتی بگیرند از اونطرف دولت دست دراز می کنه به سمت صندوق بین المللی پول میخواد وام بگیره و الان همه مردم مشکلات مالی فراوان دارند کشور گرفتار مشکلات اقتصادی هست اونوقت اینها از روی سیری اینچنین به کفران نعمت مشغول هستن...خداوند خودش جزاشون را بده...اما آقای رئیسی لطفا به مورد به عنوان مدعی العموم ورود کنید...ضمنا اینها پول و زور فراوان دارند که هر قاضی یا وکیلی را سست میکنه از اون کارکشته ها سر پرونده این بی رحم ها بزارید
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    اینجا حتی صحبت از جان جوجه ها هم نیست ، صحبت از قساوت و سنگدلی عاملان و فرماندهان ، صحبت از پافشاری بر گران فروشی اعم از گوشت مرغ و دان مرغ ، صحبت از بی عقلی و بی فکری برای رفع مشکلات ، صحبت از انداختن مشکل من به گردن دیگری و فرار از مسئولیت ، صحبت از گرسنه نگه داشتن عمدیِ دیگران با توجیه " به من چه " و خیلی رزالت های نهادینه شده ، است . انگار نه انگار !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس