کد خبر 1062637
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
کرونا

با وجود بحران بهداشت عمومی بی شک این اقدام یکجانبه آمریکا توان سازمان بهداشت جهانی را تضعیف کرده و به همکاری کشورهای جهانی در مقابله با کرونا آسیب می‌رساند.

به گزارش مشرق به نقل از رادیو بین المللی چین، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چند روز قبل در نشست خبری کاخ سفید اعلام کرد که دولتش کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی را تعلیق خواهد کرد. آمریکا همچنین این سازمان را به ناتوانی در مقابله با شیوع کرونا و مسبب سرایت گسترده آن در سراسر جهان متهم کرد. با جود بحران بهداشت عمومی بی شک این اقدام یک جانبه آمریکا توان سازمان بهداشت جهانی را تضعیف کرده و به همکاری کشورهای جهانی در مقابله با کرونا آسیب می رساند، در نهایت منافع کشورهای مختلف از جمله مردم آمریکا نیز ضرر خواهند دید.

بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی چین برای گسترش همکاری با ایران در مقابله با کرونا

مردم شاهد آن هستند که پس از شیوع ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی به عنوان معتبرترین و حرفه ای ترین نهاد بین المللی در زمینه امنیت بهداشت جهانی در مقابله با بحران بهداشت عمومی جهانی نقش جبران ناپذیری ایفا می کند. سوم ژانویه چین اطلاع رسانی مورد ابتلا به بیماری نامشخص به سازمان بهداشت جهانی را شروع کرد. در ابتدای ماه فوریه این سازمان در ژنو بیش از ۴۰۰ محقق ارشد جهانی را گردهم آورد و جهت تحقیقات واکسن را مشخص کرد. تا دهه دوم آوریل، سازمان بهداشت جهانی بیش از ۲ میلیون تجهیزات محافظ شخصی را به ۱۳۳ کشور ارسال کرد و بیش از یک میلیون کیت تشخیص به ۱۲۶ کشور ارسال کرد.

سازمان بهداشت جهانی تحت رهبری تدروس آدهانوم، دبیر کل این سازمان، وظایف خود را با جدیت انجام داده و در پیشبرد همکاری‌های بین المللی در مبارزه با ویروس کرونا نقش هماهنگی کلیدی ایفا کرده که مورد ستایش گسترده جامعه جهانی نیز قرار گرفته است.

در حال حاضر، تعداد موارد قطعی مبتلایان ویروس کرونا به مرز ۲ میلیون نفر رسیده است، وضعیت شیوع ویروس کرونا در جهان جدی شده و در دوره بحرانی قرار دارد. تصمیم آمریکا برای توقف کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی نه تنها عهدشکنی اش در قبال جامعه جهانی، بلکه تخریب جدی برای همکاری های بین المللی در مقابله با کرونا محسوب می شود، تصمیم ایالات متحده توانایی سازمان بهداشت جهانی را تضعیف می کند و به همکاری های بین المللی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا آسیب می رساند، به این سبب اقدام آمریکا در داخل و خارج انتقاد گسترده ای به دنبال داشته است.

بیل گیتس، موسس مایکروسافت روز پنجشنبه در رسانه های اجتماعی اقدام آمریکا را بسیار خطرناک دانست و گفت کار سازمان بهداشت جهانی سرعت انتقال ویروس کرونا را کاهش داده است، هیچ سازمان دیگری نمی تواند جایگزین آن باشد، در حال حاضر جهان نسبت به هر زمان دیگر بیشتر به این سازمان نیاز دارد.

جامعه جهانی یکی پس از دیگری تصمیم اشتباه آمریکا درباره توقف کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی را محکوم می کند. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل عصر ۱۴ آوریل از طریق سخنگوی خود با انتشار پیامی اظهار داشت، سازمان بهداشت جهانی باید مورد حمایت قرار گیرد، این موضوع برای تلاش های جهان در مقابله با ویروس کرونا فوق العاده کلیدی است.

در حقیقت ویروس مرز و نژاد نمی شناسد. اگر هر کشوری نخواهد در برابر ویروس مقاومت کند، در این حالت، حفظ امنیت کل جهان دشوار خواهد بود. بشریت یک جامعه با سرنوشت مشترک است، همبستگی و همکاری قوی ترین سلاح برای غلبه بر بیماری همه گیر است. به تصمیم گیرندگان آمریکا توصیه می کنیم هر چه زودتر اشتباهات خود را اصلاح کنند و به مسیر همکاری با جامعه جهانی برگردند، اگر از روی لجاجت در راه یک جانبه گرایی پیش روند، در نهایت طعم ثمره تلخ را خواهند چشید و این گونه به خود و دیگران آسیب می رسانند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس