کد خبر 1062480
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
پرچم نمایه ایران و چین

روابط ایران با چین طی هفته‌های اخیر در حالی جنجال برانگیز شده است که این روابط از جنس روابط متوازن و افقی است، نه عمودی و دستوری.

به گزارش مشرق، در هفته‌های اخیر بار دیگر جنجال‌هایی پیرامون روابط خارجی ایران با چین به‌طور «خاص» و سیاست نگاه به شرق به‌طور «عام» شکل گرفته و چه بسا عده‌ای نگاه به شرق ایران را به مثابه راهبردی عبث و ناکارآمد انگاشته‌اند. در این رابطه توجه به دو نکته ضروری است.

نکات تحلیلی: نکته اول؛ روابط ایران با چین طی هفته‌های اخیر در حالی جنجال برانگیز شده است که این روابط از جنس روابط متوازن و افقی است، نه عمودی و دستوری. رهیافت حاکم بر روابط تهران‌ـ پکن مبتنی بر منافع مشترک و بردـ برد است. تاکنون نیز هیچ‌گونه نشانه‌ای دال بر اینکه چین دنبال سرسپردگی و وابستگی ایران در روابط خارجی باشد، وجود نداشته است.

نکته دوم؛ «راهبرد نگاه به شرق» و کشورهای شرقی که در سیاست خارجی کشور از منطق علمی و تاریخی و همچنین ریشه‌های جغرافیایی و سیاسی برخوردار است، هرگز به معنای غفلت از منابع و مراکز دیگر قدرت و ثروت جهانی، اعم از آفریقا و آمریکای جنوبی و غرب آسیا نیست. در این راستا باید توجه داشت، مهم‌ترین انگیزه و عالی‌ترین هدف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تأمین منافع ملی است. امروز برخلاف آمریکا و اروپا، جنوب شرق آسیا، به ویژه چین مستعد تبدیل شدن به کانون‌های اصلی ثروت و قدرت در جهان پیش‌رو هستند که پیش‌بینی می‌شود در یک دهه آینده از نظر مؤلفه‌های قدرت و ثروت جهانی گوی سبقت را از اروپا و آمریکا برباید. تجربه نشان داده است از سال ۱۳۵۷ تاکنون بر سر تأمین منافع ملی ایران از ناحیه اروپا و آمریکا موانع بنیادینی وجود دارد که دستیابی به وضعیت ائتلاف و همگرایی را عملاً غیرممکن کرده است. این در حالی است که مراکز اصلی قدرت و ثروت در شرق، به ویژه چین و کشورهای جنوب شرق آسیا با توجه به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...، در حوزه تمدنی ایران قرار دارند و گزینه‌های مناسب و مطلوبی برای تأمین منافع ملی ایران به شمار می‌روند.

نکته راهبردی: تجارب تاریخی و ضرورت‌ها و الزامات تأمین منافع ملی نشان می‌دهد، امتیازاتی که ایران از طریق توسعه‌ روابط خارجی در عرصه‌های گوناگون با قطب‌ها و کانون‌های قدرت و ثروت در شرق دارد، به مراتب بیشتر از آمریکا و اروپایی است که همواره نگاه دستوری، سلطه‌جویانه و زیاده‌خواهانه در سیاست خارجی به ایران داشته‌اند، از این‌رو منطق قدرت ایجاب می‌کند، ایران مراودات و همکاری فی‌مابین با کشورهای شرق را بیش از پیش توسعه دهد.

منبع: بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سعید IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    2 5
    شعارنه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی چی شد پس اخرش مجبور شدید برای مقابله با امریکا و اروپا دست به دامان کشور های شرقی چین و روسیه بشین هههههههههه.
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      0 1
      01:37 میبینم خیلی جلز و ولز میکنی! قرار بوده فامیلتون فرانچایز مک دونالدو تو ایران بگیره تو هم بری اونجا همبرگر سرخ کنی نقشتون مالیده؟؟ شماها چی؟ مگه با ژست فرهیخته معابانه نمیگفتین "در دنیای امروز دوست و دشمن همیشگی وجود ندارد، فقط منافع هست که دوست و دشمن رو در اون لحظه تعیین میکنه " ؟؟؟ خوب حالا در این زمان یه کشور مارو تحریم کرده و حرف از تغییر حکومت و حمله به کشورمون میزنه، جلوی کمکهای کشورهای غربی رو به ما میگیره، دومی 20-30 تا هواپیما برامون کمک میفرسته و.... الاغ باشه با کدوم یکی از اینها ارتباط برقرار میکنه ؟؟ البته خائن و مزدور از الاغ هم کمتره حتمأ با اولی !!!!
    • علی خدایی IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      0 1
      بدبخت شعار ما اینکه نه شرقی نه غربی کاملا درست و در جای خودش است بیشترین تهدید و یاوه گویی ها از طرف غرب و غربی ها میاد به سوی ما کشور های غربی به ظاهر دموکراسی و غیره هستند و میگن در واقع از وحشی ترین ها هستند تنها کارشان ایجاد فتنه و کینه و تفرقه اندازی بین هر کشور و بعد به لقمه راحت تر کردن و بعد به استعماره خودش در آوردن .
  • ناشناس IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    3 1
    آفرین احسنت . بالاخره یک تحلیل مایه دار از شما دیدیم . چین و روسیه هم دقیقا با توجه به منافع ملی خودشان . روابط سیاسی و تجاری دارند . یعنی اگر پوتین میرود به گدایی در تل آویو و با دسته گل با خانواده نتانیاهو عکس یادگاری میندازد . میخواهد که نتانیاهو ( لعنت الله علیه ) و کوشنر واسطه و دلال محبت بین او و ترامپ بشوند . تا برای روسیه خوب بشود . اگر پوتین با عربستان دست به یکی میکند که بازار نفت را قبضه کند برای منافع ملی روسیه است . چین هم اگر به امارات و عربستان و بحرین و کویت ( که لعنت خدا بر سلاطین آنان باد ) موشک کروز و بالستیک دوربرد و پهباد میفروشد . و نفت آنها را جایگزین ایران میکند. . اول به منافع ملی خودش فکر میکند . اگر چین با آمریکا تعامل میکند و ایران را در اولویت قرار نمیدهد . و به دل آمریکا راه میرود ولو ایران لطمه ببیند بدلیل این است که سالانه 450 میلیارد دلار به آمریکا صادرات دارد و دهها میلیار دلار سرمایه آمریکاییها در صنایع چین دارد کار آفرینی و شغل ایجاد میکند ما هم باید منافع ملی - و منافع ملی - و منافع ملی را در اولویت اول خودمان قرار بدهیم
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    9 0
    نه دیگه نشد اگه قرار باشه چین تحریم های امریکا رو بی اثر کنه اونوقت اقایون دیگه بهونه ای برای مذاکره و فروختن موشک و منطقه پیدا نمی کنن. ارباب نمی تونه برگرده، ارباب دلخور می شه. ارباب ممکنه تنبیه شون کنه
  • US ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    7 1
    اخرین برنامه ی امید دانا رو ببینین، دلایل حمله اخیر اصلاح طلبا و سلبریتیا به چین و از اون طرف حمایت امریکا از مسلمونای چین رو بهتون می گه.. خیلی مهمه خصوصا برای اونایی که فک می کنن توهم توطئه ست. ببینید نفوذ تا کجا ریشه دوونده..
  • مهرناز IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    11 4
    شیفتگان تفکر امریکائی " فقط از رابطه ایران با چین ناراحت ونگران هستند " می ترسند تفکر ارتباط با غرب " در شکل گیری ارتباط بیشتر با چین " رنگ ببازد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس