کد خبر 1062162
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
والیبال

حضور در المپیک توکیو برای نسل طلایی والیبال ایران شاید آخرین رویداد بزرگی باشد که آنها بتوانند با یک سرمربی «خوب» پایان خوشی را برای دوران حضورشان در تیم ملی رقم بزنند.

به گزارش مشرق، مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۱ نخستین قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در قاره کهن بود و دوران اوج درخشش والیبالیست‌های ایرانی با حضور ولاسکو از سال ۲۰۱۱ آغاز شد. در همین مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۱ بود که سه بازیکن ایران در میان برترین‌ها قرار گرفتند. آرش کمالوند به عنوان ارزشمندترین بازیکن، امیر حسینی به عنوان برترین پاسور و فرهاد ظریف به عنوان برترین لیبرو. عناوین ارزشمندی که برای والیبال و ورزش ایران افتخار بزرگی بود و سال ۲۰۱۱ را می‌توان سال ظهور نسل طلایی والیبال ایران در آسیا و جهان دانست.

بیشتر بخوانید:

توصیه کرونایی سرمربی سابق تیم ملی

موسوی؛ بهترین مدافع روی تور لیگ جهانی
تیم ملی پس از این رویداد آسیایی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ در رقابت‌های لیگ جهانی شرکت کرد و ایران با کسب پیروزی‌های ارزشمند و شکست تیم قدرتمند ایتالیا و کوبا به عنوان پدیده مسابقات شناخته شد. سید محمد موسوی نیز بهترین مدافع روی تور مسابقات معرفی شد.

درخشش تیم ملی والیبال و ستارگان جوان ادامه داشت و در سال ۲۰۱۳ ایران برای دومین بار قهرمان آسیا شد و در رده بندی جهانی برای نخستین بار در رده نخست آسیا قرار گرفت. ۵ عنوان برتر بازیکنان نیز به ملی پوشان آینده دار تیم ملی تعلق گرفت. امیر غفور، بهترین اسپکر، محمد موسوی، بهترین دفاع وسط، فرهاد ظریف، بهترین لیبرو، سعید معروف بهترین پاسور و ارزشمندترین بازیکن در سال ۲۰۱۳ شدند.

ایران؛ پدیده نوظهور والیبال
در همین سال نیز تیم ملی در مسابقات قهرمانان جهان شرکت کرد و با ارائه بازی‌های تماشایی و شکست تاریخی تیم آمریکا و دوباره ایتالیا خوش درخشید تا رسانه‌های معتبر از تیم ملی والیبال ایران به عنوان پدیده نو ظهور والیبال نام ببرند. فرهاد ظریف نیز به عنوان بهترین لیبرو مسابقات معرفی شد.

والیبال ایران روزهای درخشان خود را با سعید معروف، محمد موسوی، فرهاد ظریف، امیر حسینی، امیر غفور و … با هدایت ولاسکو آغاز کرد. بازیکنانی که نسل طلایی والیبال ایران را ساختند و نام ایران را بارها و بارها در جهان مطرح کردند.

ستارگان تاریخ ساز
برخی بازیکنان مانند فرهاد ظریف و امیر حسینی دیگر در کنار تیم ملی نیستند و ولاسکو سال هاست از والیبال ایران جدا شده است اما ستارگان دیگر همچنان هستند، ستارگانی که سال‌های پایانی دوران بازیگری خود را سپری می‌کنند و شاید المپیک توکیو آخرین المپیک برای آنها باشند. ستارگان والیبال ایران توانایی و پتانسیل خلق شگفتی در المپیک توکیو را دارند همانطور که در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ نخستین قهرمانی در آسیا و حضور در لیگ جهانی را برای والیبال ایران ثبت کردند. هنوز خاطره شیرین و تاریخ سازی بلندقامتان ایران برای صعود به المپیک پس از ۵۲ سال در ذهن‌ها باقی مانده است.

این ستارگان توانایی ثبت تاریخی دیگر در ورزش ایران دارند و می‌توانند یک رشته گروهی را برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران در المپیک به مدال برسانند به شرط آنکه فدراسیون والیبال در انتخاب گزینه برای هدایت تیم ملی با نظرات کارشناسی و مطالعه دقیق بهترین انتخاب را داشته باشد. همانطور که حضور ولاسکو در رأس تیم ملی افتخار آفرینی بسیاری را به ارمغان آورد این بار نیز می‌توان با به خدمت گرفتن یک مربی مقتدر و مدیر آینده خوش را برای والیبال ایران رقم زد.

نسل طلایی والیبال ایران به امید پایان خوش دوران بازیگری خود نیاز به مربی توانمند دارد. برای نسل طلایی که خاطرات خوشی در ورزش ایران ثبت کردند بهترین گزینه را انتخاب کنیم تا المپیک توکیو تبدیل به فرصتی برای تاریخ سازی دوباره شود. شاید دیگر فرصتی این چنین و حضور ستارگانی مانند سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور، پوریا فیاضی و… در تیم ملی نباشد پس بهترین انتخاب را داشته باشیم.

فدراسیون در اندیشه جایگزین نسل طلایی باشد
درحالی که هنوز یک سال و نیم دیگر تا بازی‌های المپیک باقی مانده است، فدراسیون والیبال باید از حالا به فکر جایگزین کردن جوانانی باشد که بتوانند روند موفقیت تیم ملی والیبال را ادامه دهند. هر چند ساختن یک بازیکن به چند سال زمان و طی کردن مراحل مختلف دارد، اما فدراسیون والیبال باید از هم اکنون به فکر المپیک ۲۰۲۴ باشد و کارش را برای آن بازی‌ها آغاز کند.

البته استعدادیابی در یک رشته ورزشی و ساختن نسلی که بتواند برای تیم ملی بزرگسالان مفید باشد زمانبر است اما در تیم‌های جوانان و نوجوانان ایران هستند بازیکنانی که در صورت توجه ویژه فدراسیون می‌توانند جایگزینان خوبی برای نسل طلایی والیبال ایران باشند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس