اقدامات قابل تقدیر بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و بهزیستی برای کمک به نیازمندان و مددجویان در روزهای کرونایی

گروهای جهادی بسیاری درگیر امداد رسانی به هموطنان در روزهای کرونایی هستند،در کنار این گروه‌ها سازمان‌های امدادی، حمایتی و اجتماعی از جمله بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و بهزیستی اقداماتی را در راستای حمایت از نیازمندان در دستور کاری خود قرار داده‌اند.

به گزارش مشرق، همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجتماعی و حمایتی برای ارائه خدمات در این شرایط بحرانی پای کار آمدند و در این زمینه از ظرفیت سازمان و دستگاه متبوع خود برای خدمت‌رسانی استفاده کردند.

سازمان‌ها و دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز با ورود به عرصه خدمت‌رسانی فعالیت‌های خود را در سطح کشور آغاز کردند و در این بین بنیاد مستضعفان نیز که با ورود فتاح رویکرد اجتماعی و محرومیت زدایی در صدر برنامه های خود قرار داد، فعالیت‌های حمایتی و اجتماعی خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه در تاریخ 11 اسفند 98 با حضور سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان 24 دستگاه آمبولاس در راستای خدمت‌رسانی به مناطق محروم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

فتاح در این باره گفت: بنیاد مستضعفان با ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا کاملاً هماهنگ است. 24 دستگاه آمبولانس نو در اختیار بنیاد بود که برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم در نظر گرفته شده بود که به وزارت بهداشت تحویل شد. این آمبولانس‌ها تحت نظر وزارت بهداشت برای هر جایی که لازم باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد و  تجهیزاتشان نیز کاملاً مجهز و آماده است و وزارت بهداشت می‌تواند از امروز این آمبولانس‌ها را تحت بار و مورد استفاده قرار دهد.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: اعلام نیاز شده است که الکل بیشتر تولید بشود. در بنیاد مستضعفان یک زیرمجموعه برای استفاده‌های داخلی داریم که در زمینه تولید الکل فعالیت دارد.  اکنون این مجموعه یک هفته سه شیفت الکل تولید می‌کند و تمام تولیداتش را نیز با ستاد بحران مبارزه با کرونا هماهنگ کرده‌ایم تا کار توزیع آنها توسط این ستاد انجام شود.

فتاح  همچنین تصریح کرد: به‌دلیل آشنایی که با مجموعه کمیته امداد و سازمان بهزیستی دارم، بنده شخصاً با این دو مجموعه صحبت کردم؛ شاید جامعه هدفشان، مددجویان عزیز به‌دلیل کمبودها و نوسانات قیمت، تجهیزات و لوزام بهداشتی نتوانند تهیه کنند، ما خودمان داوطلب شدیم که هزینه آنها را تأمین کنیم. برای مرتبه اول 40 میلیارد تومان نقد به کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت می‌کنیم. خود این مجموعه‌ها نسبت به تهیه و توزیع تجهیزات مورد نیاز اقدام کردند و بنیاد مستضعفان نیز هزینه‌ این اقلام را متقبل می‌شود.

پس از این مرحله، بنیاد مستضعفان در اقدامی دیگر تولید بیش از 510 هزار لیتر الکل، توزیع روزانه 28 هزار بسته آب معدنی، شیرکاکائو و آبمیوه در بیمارستان‌های میزبان بیماران کرونا و ضدعفونی کردن 60 شهر و روستا را در دستور کاری خود قرار داد.

همچنین در تاریخ 19 اسفند فتاح خبر خوشی را برای مستاجرین بنیاد مستضعفان اعلام کرد مبنی بر اینکه بنیاد مستضعفان از اجاره بهای 2 ماه اسفند 98 و فروردین 99 صرف نظر کرده است.

در  روزهای پایانی سال 98 نیز و با درخواست شهرداری تهران، ⁧‫بنیاد مستضعفان‬⁩ به 4هزار ⁧‫کارگر‬⁩ شاغل در واحد تفکیک پسماند و سازمان بهشت زهرا (س) و پاکبانانی که این روزها جزو گمنام‌ترین زحمتکشان مبارزه با کرونا‬⁩ بودند، هدیه‌ای یک میلیون تومانی تقدیم کرد.

در کنار خدمات حمایتی و اجتماعی بنیاد مستضعفان، این مجموعه علاوه بر توزیع روزانه 1000 دست لباس ایزوله در بیمارستان‌های درگیر کرونا در تهران، 2 مرکز نقاهتگاهی با ظرفیت 400 نفر برای بهبودیافتگان کرونا را احداث کرد.

همچنین پس از این مرحله نیز بنیاد مستضعفان در تاریخ 23 اسفند 98  به منظور حمایت از کودکان کار که به شدت در معرض ابتلا به ویروس کرونا، مبلغ 5 میلیارد تومان را برای حفاظت از سلامت این کودکان و تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی و مراقبتی در برابر کرونا، در اختیار سازمان بهزیستی قرار داد.

در 25 اسفند سال 98 نیز بنیاد مستضعفان، مبلغ 8 میلیارد تومان برای کمک به مقابله با شیوع کرونا در 7 استان درگیر این ویروس تخصیص داد  که 5 میلیارد تومان از این مبلغ توسط بانک سینا در راستای مسئولیت اجتماعی این بانک به کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت شد تا برای مددجویان این کمیته در 7 استان گیلان، مازندران، گلستان، قم، اصفهان، البرز و مرکزی که بیش از سایر استان های کشور، درگیر شیوع کرونا هستند، تخصیص داده شود.

همچنین با توجه به درخواست رئیس مجلس شورای اسلامی، بنیاد مستضعفان مبلغ 3 میلیارد تومان را برای کمک به سیستم درمانی، دانشگاه علوم پزشکی قم و تأمین تجهیزات مورد نیاز این استان در نظر گرفت.

در تاریخ 26 اسفند ماه نیز بنیاد مستضعفان در اقدامی دیگر مبلغ 4 میلیارد تومان برای پرداخت عیدی یک میلیون تومانی  برای 4 هزاردستفروش پایتخت در اختیار شهرداری تهران قرار داد.

علاوه بر این کمک‌ها در تاریخ 27 اسفند سال گذشته  بنیاد مستضعفان مبلغ 3 میلیارد تومان را برای ارائه خدمات درمانی به یک هزار و 750 مددجو آسایشگاه کهریزک شامل سالمندان، معلولان، بیماران ام اس و معلولان نخاعی در نظر گرفت.

در ادامه و در روزهای اخیر سید پرویر فتاح رئیس بنیاد مستضعفان از تامین مالی این بنیاد برای پرداخت هدیه به کولبران سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه تا سقف یک میلیون تومان برای جبران مشکلات معیشتی ناشی از کرونا خبر داد و گفت: ان شاءالله هفته آینده با تامین مالی بنیاد مستضعفان و با همکاری استانداران آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، کارت هدیه ای حداکثر تا سقف یک میلیون تومان به همه کولبران عزیز و زحمتکش که به دلیل بحران کرونا از نظر معیشتی دچار آسیب شده اند، تقدیم می‌شود.

به گزارش تسنیم، کمیته امدا امام خمینی نیز یکی دیگر از دستگاه‌های امدادی و حمایتی، طی این روزها مشغول خدمت‌رسانی به مددجویان تحت پوشش خود است و در این بخش حمایتی‌ها را انجام داده است.

در همین زمینه امدادگران کمیته امداد با مشارکت در رزمایش ملی بخشش ایرانیان، 110 هزار تومان از حقوق خود را برای کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا اختصاص دادند. علاوه بر آن رئیس و مدیران ارشد کمیته امداد با پیوستن به رزمایش ملی بخشش ایرانیان، 20 درصد از حقوق فروردین‌ ماه خود را برای کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا اختصاص دادند.

همچنین رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)  نیز از جمع‌آوری 323 میلیارد تومان کمک نقدی و کالایی مردم در جشن نیکوکاری اشاره کرد و گفت: برای ارائه کمک‌ها به صورت صدقه پیامکی، ارسال عدد 1 به سرشماره 8877 در نظر گرفته شده و همچنین شماره‌گیری کد دستوری #1*8877* از طریق تلفن همراه، و سایت کمیته امداد به آدرس www.emdad.ir در نظر گرفته شده است. همچنین شماره کارت 6037997900001000 ، شماره حساب 3333 نزد بانک ملی، برای جذب کمک‌های خیران پیش‌بینی شده است.

سازمان بهزیستی دیگر دستگاه حمایتی در کشور نیز در ماه‌های اخیر اقداماتی را در رابطه با مراکز نگهداری معلولان، سالمندان و ... انجام  داده است.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در نیز در مصاحبه خود در تاریخ 22 فروردین  در رابطه با اقدامات انجام شده از سوی این سازمان گفت:  پس از شیوع این بیماری در کشور چین از پنجم بهمن ماه، نخستین دستورالعمل و بخشنامه سازمان بهزیستی برای مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان ابلاغ شد.

 سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در خطر بیشتری برای آسیب یا فوت ناشی از این بیماری قرار داشتند و تاکنون بیش از 60 دستورالعمل، بخشنامه و ابلاغیه برای مراکز مختلف تحت پوشش سازمان بهزیستی برای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ابلاغ شده است.

برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی و ماسک در 3 اسفند ماه 2 میلیاد و 800 میلیون تومان به صورت سرانه هر نفر 30 هزار تومان برای افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می شوند بر روی کارت بانکی مراکز نگهداری شارژ شد.

قبادی دانا تصریح کرد: در هفته اول فروردین هم برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان 24 میلیارد تومان به صورت سرانه 500 هزار تومانی برای هر معلول و سالمندی که در مراکز نگهداری می‌شود، اختصاص پیدا کرد. طبق بخشنامه اول هرگونه ملاقات از مراکز معلولان و سالمندان ممنوع اعلام شد همچنین توصیه شد تا از پرسنل ثابت و تمام وقت در این مراکز استفاده و از همکاری با پرسنل داوطلب تا جای ممکن جلوگیری شود.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: برخی از مراکز این سازمان به بیماری کووید 19 آلوده شده‌اند و از بین 875 مرکز نگهداری از سالمندان و معلولان تا کنون با وجود تمهیدات اتخاذ شده حدود 25 مرکز از 15 استان کشور آلوده به ویروس شده‌اند. همچنین 16 استان کشور نیز فعلا به کرونا آلوده نیستند. از 49 هزار نفری که در مراکز سالمندان و معلولان در مراکز شبانه روزی حضور دارند تا کنون 276 نفر تست کرونا مثبت داشته‌اند، از بین این 49 هزار نفر نیز تاکنون 53 نفر فوت شده اند.

وی با بیان اینکه نرخ مرگ و میر در اسفند ماه 97 و در اسفند ماه 98 در کل مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان با همدیگر مقایسه شده است تصریح کرد: در اسفند 97 از بین 40 هزار و 92 نفر از  افراد حاضر در مراکز سالمندان و معلولان در سطح کشور 283 نفر فوتی گزارش شده که از بین 48 هزار 838 نفر در اسفندماه 98،  352 نفر فوتی بوده است. همچنین نرخ فوت به نسبت تعداد افراد نگهداری شده در اسفند 97 و اسفند 98 با هم برابر و حدود 0.7 درصد است.

 علاوه بر دستگاه‌های حمایتی و امدادی در رابطه با کمک به مددجویان و نیازمندان در سطح کشور، خیرین و نیکوکاران و همچنین گروه‌های جهادی در این مسیر حضور فعال و پررنگی دارند و امید می‌رود با همراهی تمام بخش‌ها و مردم بزودی  جشن شکست ویروس کرونا در کشور گرفته شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    بسیار عالی اما این اقدامات به خوبی در رسانه ها انعکاس داده نشد
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    من سرپرست خانواده ودارای دوفرزندتاکنون هیچ کمک نقدی دریافت نکردم باوجوداینکه دوماه درخانه هستم ونتوانستم کارکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس