کد خبر 1061391
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
فرهاد مجیدی

تیم فوتبال استقلال پر افتخار ترین تیم ایرانی در آسیا و سومین تیم پر افتخار آسیایی است که به تازگی پنجاهمین سالگرد نخستین قهرمانی‌اش در آسیا را جشن گرفته است.

به گزارش مشرق، تیم فوتبال استقلال که در سال ۱۳۲۴ تاسیس شد، برای اولین بار در سال ۱۳۴۹ در مسابقات باشگاه های آسیا شرکت کرد که اولین حضور آنها در این مسابقات با اولین قهرمانی شان در آسیا همراه بود. آبی های تهران بعد از آن نیز یکبار دیگر به مقام قهرمانی و ۲ بار هم به مقام نایب قهرمانی رسیدند تا امروز بعد از الهلال و پوهانگ استیلرز، سومین تیم پر افتخار آسیایی باشند.

آبی پوشان از سال ۱۳۴۹ تاکنون ۱۸ بار در ادوار مختلف لیگ قهرمانان آسیا و ۳ بار هم در جام برندگان جام این قاره شرکت کرده اند و در مجموع نیز ۲ بار قهرمان، ۲ بار نایب قهرمان، ۲ بار سوم و ۲ بار هم به مقام چهارم این مسابقات رسیده اند.

استقلال در همه این سالها ۱۱۰ بار در لیگ قهرمانان آسیا، ۱۸ بار در جام برندگان جام و ۹ بار هم در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان به میدان رفته که از مجموع این ۱۳۷ بازی، ۶۵ بار پیروز شده تا پر امتیاز ترین تیم ایرانی و یکی از پر امتیاز ترین تیم های آسیایی باشد.

پلی آف لیگ قهرمانان
استقلال ۹ بار در بازیهای پلی آف لیگ قهرمانان شرکت کرده که با ۷ پیروزی، یک تساوی و یک شکست آماری جالب از خود در این زمینه به جای گذاشته است. از آنجایی که آن یک شکست هم در سالهایی بود که بازیها به صورت رفت و برگشت برگزار می شد و آبیها در مجموع دو بازی حریف خود را شکست دادند، عملاً در مجموع دو بازی در مرحله پلی آف همیشه پیروز بوده اند.

استقلالی ها در این ۹ بازی ۱۸ بار گل زده و تنها ۳ گل دریافت داشته‌اند و تفاضل گل مثبت ۱۵ را هم از خود به جای گذاشته اند تا یکی از موفق ترین تیم های آسیایی در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان باشند.

جام در جام آسیا
تیم استقلال ۳ بار در این مسابقات که ارزش چندانی از نظر AFC نداشت و به همین دلیل خیلی زود از تقویم آسیا خارج شد شرکت کرد و دراین مسابقات عملکرد و آمار چندان خوبی نداشت. گرچه استقلالی ها در این مسابقات ۱۸ بار به میدان رفتند و ۸ بار پیروز شدند، ۴ بار مساوی کرده و ۶ بار شکست خوردند، اما هرگز توفیقی در کسب عنوان در این مسابقات نداشتند.

استقلال در سال های ۷۵، ۷۸ و ۷۹ به عنوان قهرمان جام حذفی کشور در این مسابقات حضور یافت و در سالها ۷۵ و ۷۹ با شکست در دیدارهای رده بندی به عنوان چهارم رسید. آبیهای پایتخت به طور کلی در این مسابقات ۱۸ بار به میدان رفتند و با ۸ پیروزی، ۴ مساوی، ۶ شکست، ۳۷ گل زده، ۱۸ گل خورده و دو عنوان چهارم به کار خود خاتمه دادند.

بیشتر بخوانید:

بن‌بست در جام حذفی به خاطر استقلال

لیگ قهرمانان آسیا
اوج هنر آسیایی استقلال به لیگ قهرمانان آسیا (جام باشگاه های آسیا) باز می گردد. این بازیها که معتبر ترین دیدارهای باشگاهی در آسیا است از سال ۱۹۶۷ میلادی آغاز شد و تیم استقلال برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ در سومین دوره این مسابقات حضور یافت که اولین گام آبیها با قهرمانی در این مسابقات همراه بود.

بالاترین سطح مسابقات باشگاهی آسیا تاکنون در فرمتهای مختلف برگزار شده است. در ابتدا این مسابقات با نام جام باشگاه های آسیا شناخته می شد و از سال ۲۰۰۰ نام آن به لیگ قهرمانان آسیا تغییر یافت.

همانطور که در بالا هم آورده ایم، ثمره حضور این تیم در ادوار گذشته این بازیها حضور در ۴ فینال و کسب ۲ عنوان قهرمانی است. تیم آبی پوش تهران که یکی از پر سابقه ترین تیم های حاضر در این مسابقات است تاکنون و در این بازیها ۱۱۰ بار به میدان رفته که در این تعداد بازی ۵۰ بار طعم پیروزی را چشیده است. این تیم ۳۱ مساوی و ۲۹ شکست را هم تجربه کرده و مجموعاً ۱۷۳ گل زده و ۱۲۸ گل خورده دارد و تفاضل گل این تیم در آسیا مثبت ۴۵ است. استقلال این ۱۱۰ بازی را مقابل ۵۰ تیم آسیایی انجام داده است.

یک تیم عربستانی تکراری ترین حریف استقلال
تیم فوتبال الهلال عربستان که در حال حاضر با ۳ عنوان قهرمانی پر افتخار ترین تیم آسیا به حساب می آید، تکراری ترین حریف استقلال در آسیا می باشد. دیدار استقلال و الهلال در لیگ قهرمانان آسیا تاکنون ۱۱ بار تکرار شده و این بیشترین باری است که برابر یک تیم آسیایی به میدان رفته است.

آمار دو تیم کاملاً به هم نزدیک است و استقلال یک برتری نسبی در این آمار نزدیک دارد. از این ۱۱ بار سهم استقلال ۵ و سهم الهلال ۴ پیروزی است و ۲ بار هم بازیهای دو تیم به تساوی کشیده است. استقلال ۱۱ و الهلال ۱۰ بار در این بازیها موفق به گلزنی شده‌اند.

۳ تیم السد قطر، العین امارات و الریان قطر هر کدام با ۱۰ بار بازی مقابل استقلال دومین حریفان تکراری آبی پوشان هستند که استقلال به ترتیب ۴ بار مقابل السد و ۵ بار مقابل العین و ۷ بار مقابل الریان پیروز شده و به ترتیب یک، ۲ و یک بار هم مقابل این ۳ تیم شکست خورده است.

آبی پوشان تهران به جز این تیم هایی که بر شمردیم در آسیا با الجزیره امارات، الاتحاد عربستان، نسف قارشی ازبکستان، الشباب عربستان، الشرطه عراق، ذوب آهن اصفهان، اف.سی.سئول کره، الوحده امارات، هومنتمن لبنان، الاهلی عربستان، الاهلی امارات، النصر عربستان، التعاون عربستان، الشباب امارات، الغرافه قطر، ام صلال قطر، بوریرام تایلند، الفیصلی کویت، ۲۵ آوریل کره شمالی، التلال یمن، فایرات قزاقستان، اورداباسی قزاقستان، نیروی هوایی عراق، نفتچی ازبکستان، ارتش کره جنوبی، لوکوموتیو ازبکستان، پاختاکور ازبکستان، نوف باخور ازبکستان، الدحیل قطر، الکویت کویت، اولسان هیوندای کره جنوبی، سپاهان اصفهان، محمدان بنگلادش، جوبیلو ایواتا ژاپن، شیمیزو ژاپن، دالیان چین، لیائونگ چین، الاتفاق عربستان، بانکوک بانک تایلند، مدان تایلند، پلیتا جایا تایلند، کپه داغ تاجیکستان، العربی کویت، سلانگورفا مالزی، پراگ فا مالزی و هاپوئل رژیم اشغال گر قدس بازی کرده است.

جدول عملکرد تیم استقلال برابر تیم های آسیایی

ردیف تیم بازی برد مساوی باخت زده خورده
۱ الهلال ۱۱ ۵ ۱ ۴ ۱۱ ۱۰
۲ السد ۱۰ ۴ ۵ ۱ ۱۳ ۱۱
۳ العین ۱۰ ۵ ۳ ۲ ۱۳ ۱۴
۴ الریان ۱۰ ۷ ۲ ۱ ۲۴ ۸
۵ الجزیره ۸ ۱ ۵ ۲ ۹ ۱۰
۶ الاتحاد ۶ ۱ ۲ ۳ ۷ ۹
۷ نسف قارشی ۴ ۲ ۲ ۰ ۸ ۳
۸ الشباب ۴ ۰ ۰ ۴ ۵ ۹
۹ الشرطه ۳ ۰ ۱ ۲ ۳ ۶
۱۰ ذوب آهن ۳ ۲ ۰ ۱ ۵ ۲

بیشترین پیروزی و بهترین نتایج مقابل یک تیم اماراتی
بیشترین تیمی که در آسیا طعم شکست را مقابل استقلال چشیده، الریان با ۷ شکست در ۱۰ بازی است و این آمار نشان می دهد آبیها بیشتر از همه تواسنته اند الریان را شکست دهند. آبی پوشان همچنین ۲۴ بار هم مقابل الریان گل زنی کرده اند و این بیشترین تعداد گلی است که آنها به یک تیم در آسیا زده اند.

ضعیف ترین نتایج مقابل یک تیم عربستانی
تیم فوتبال استقلال برابر الشباب عربستان نتایجی کاملاً منفی داشته و در هر ۴ دیداری که برابر این تیم داشته شکست خورده تا این آمار ۱۰۰ درصد به سود تیم عربستانی باشد.

الشرطه عراق دیگر تیمی است که آبیها نتایج خوبی مقابل آنها نداشته‌اند و در ۳ دیدار مقابل این تیم یک بار مساوی و ۲ بار هم شکست خورده‌اند. آبی پوشان عین همین نتایج را مقابل تیم کره ای به نام اف.سی.سئول هم تکرار کرده اند.

بیشترین گل زده و خورده
بیشترین تیمی که از استقلال در آسیا گل خورده الریان قطر با ۲۴ گل در ۱۰ بازی است و بیشترین گلی که استقلال از یک تیم در این مسابقات خورده ۱۴ گل در ۱۰ بازی از العین است.

بازی با تیم های ۲۱ کشور
آبی پوشان در همه این دوران به جز دو تیم ایرانی ذوب آهن و سپاهان، با تیم های ۲۰ کشور آسیایی دیدار داشته اند که عربستانی ها با ۲۹ بازی مقابل استقلال در صدر قرار دارند و بعد از آنها نیز تیم های قطری با ۲۶ و امارت با ۲۵ در رده های بعدی هستند.

ازبکستان، کره جنوبی، عراق، قزاقستان، تایلند، لبنان، کویت، چین، اردن، اندونزی، مالزی، کره شمالی، یمن، ژاپن، بنگلادش، ترکمنستان و رژیم اشغالگر قدس دیگر کشورهایی است که تیم استقلال در ادوار مختلف لیگ قهرمانان با نمایندگان آنها دیدار داشته است.

استقلالی ها بیشترین پیروزی ها را مقابل نمایندگان عربستان و قطر با ۱۲ پیروزی به دست آورده اند، بیشترین مساوی را برابر نمایندگان قطر و امارات با ۱۰ مساوی و بیشترین شکست را هم مقابل نمایندگان عربستان با ۱۳ شکست تحمل کرده اند.

آبی ها بیشترین گل را به نمایندگان قطر زده اند که تعداد آن ۴۳ است و بیشترین گل را از نمایندگان عربستان دریافت داشته اند که تعداد آن ۳۷ است. بهترین تفاضل گل آنها نیز مقابل نمایندگان لبنان و قطر با مثبت ۱۸ و ۱۷ بوده و ضعیف ترین تفاضل گل آنها نیز مقابل تیم های ژاپنی با عدد منفی ۳ می باشد.

جدول عملکرد استقلال برابر نمایندگان کشورهای آسیایی

ردیف کشور بازی برد مساوی باخت زده خورده
۱ عربستان ۲۹ ۱۲ ۴ ۱۳ ۳۹ ۳۷
۲ قطر ۲۶ ۱۲ ۱۰ ۴ ۴۳ ۲۶
۳ امارات ۲۵ ۹ ۱۰ ۶ ۳۹ ۳۵
۴ ازبکستان ۱۲ ۶ ۳ ۳ ۲۲ ۱۴
۵ کره جنوبی ۶ ۲ ۱ ۳ ۸ ۱۰
۶ عراق ۵ ۱ ۲ ۲ ۶ ۷
۷ ایران ۴ ۲ ۰ ۲ ۵ ۱
۸ قزاقستان ۴ ۲ ۲ ۰ ۵ ۱
۹ تایلند ۳ ۳ ۰ ۰ ۵ ۱
۱۰ لبنان ۳ ۳ ۰ ۰ ۱۸ ۰

بهترین گلزن آسیایی
فرهاد مجیدی سرمربی آبی پوشان بهترین گلزن آسیایی این تیم است. مجیدی که سابقه قهرمانی آسیا با یک تیم غیر ایرانی را هم در کارنامه دارد، ۱۴ بار در لیگ قهرمانان آسیا گلزنی کرده تا با این آمار بهترین گلزن آسیایی آبی پوشان باشد.

پس از مجیدی هم آرش برهانی و زنده یاد غلامحسین مظلومی با ۱۱ و ۸ گل در این مسابقات هستند. برهانی ۲ گل هم برای تیمش در مرحله پلی آف این بازیها زده است که با احتساب این ۲ گل تعداد گلهای آسیایی او در لیگ قهرمانان به عدد ۱۳ می رسد.

جدول بهترین گلزنان آسیایی استقلال

ردیف بازیکن لیگ قهرمانان جام در جام پلی آف مجموع
۱ فرهاد مجیدی ۱۴ ۹ ۰ ۲۳
۲ آرش برهانی ۱۱ ۰ ۲ ۱۳
۳ غ. مظلومی ۸ ۰ ۰ ۸
۴ ع. اکبرپور ۵ ۲ ۰ ۷
۵ نیکبخت ۳ ۴ ۰ ۷
۶ مامه تیام ۷ ۰ ۰ ۷
۷ کاوه رضایی ۶ ۰ ۰ ۶
۸ سرخاب ۵ ۰ ۰ ۵
۹ فراز فاطمی ۴ ۰ ۱ ۵
۱۰ دین محمدی ۳ ۱ ۱ ۵
۱۱ علی لطیفی ۵ ۰ ۰ ۵
۱۲ علی سامره ۳ ۲ ۰ ۵

تنها پوکر و ۴ هت تریک
تنها یک بازیکن استقلال در یک بازی لیگ قهرمانان موفق به زدن ۴ گل در یک بازی شده که آن هم فرهاد مجیدی است. سرمربی فعلی استقلال در جام در جام آسیا در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ برگزار شد مقابل هومنتمن لبنان و در دیداری که با نتیجه ۸ بر صفر به سود استقلال به پایان رسید در دقایق ۶۳، ۷۵، ۸۵ و ۸۶ چهار بار دروازه حریف را باز کرد.

مجیدی تنها بازیکن استقلال است که پوکر آسیایی دارد اما تنها بازیکنی نیست که در آسیا دست به هت تریک زده است. مرحوم غلامحسین مظلومی اولین بازیکن استقلال است که در آسیا برای این تیم هت تریک کرد و این اتفاق در سال ۱۹۷۰ و مقابل تیم سلانگور مالزی افتاد. همچنین علی لطیفی و مامه تیام هم دیگر استقلالی هایی هستند که در آسیا هت تریک کرده اند.

فرهاد مجیدی ۴ بار هم در مسابقات مختلف آسیایی استقلال دبل کرده و از این نظر هم دارای یک رکورد منحصر به فرد است. ارسلان مطهری، مهدی قائدی، شیخ دیاباته، مامه تیام، آرش برهانی، علی لطیفی، فراز فاطمی، محمد نوازی، شاهرخ بیانی، صمد مرفاوی، مسعود مژدهی، علیرضا حاج قاسم و غلامحسین مظلومی هم دیگر نفراتی هستند که سابقه دبل کردن در این مسابقات را دارند.

حیدری رکورددار بیشترین بازی
خسرو حیدری مدافع پیشین آبی پوشان هم سابقه بیشترین تعداد بازی در لیگ قهرمانان آسیا برای این تیم است. حیدری با ۵۳ بازی آسیایی صاحب این رکورد است و نزدیک ترین نفر به وی نیز پژمان منتظری با ۵۱ و بعد از او نیز مهدی رحمتی با ۴۰ بازی است.

به ترتیب خسرو حیدری، پژمان منتظری و سید مهدی رحمتی هر کدام ۳، ۲ و ۳ بار هم در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته اند که این آمار هم بر تعداد بازیهای آسیایی آنها اضافه می شود.

جدول تعداد بیشترین بازیهای بازیکنان استقلال در لیگ قهرمانان آسیا

ردیف بازیکن تعداد بازی
۱ خسرو حیدری ۵۳
۲ پژمان منتظری ۵۱
۳ سید مهدی رحمتی ۴۰
۴ آرش برهانی ۳۷
۵ فرهاد مجیدی ۳۳
۶ حنیف عمران زاده ۳۲
۷ امیر حسین صادقی ۲۹
۸ سیاوش اکبرپور ۲۴
۹ جی.لوید ساموئل ۲۳
۱۰ هاشم بیگ زاده ۲۲

جدول تعداد بیشترین بازیهای آسیایی استقلال

ردیف بازیکن لیگ قهرمانان جام در جام پلی آف مجموع
۱ خسرو حیدری ۵۳ ۰ ۳ ۵۶
۲ پژمان منتظری ۵۱ ۰ ۲ ۵۳
۳ سید مهدی رحمتی ۴۰ ۰ ۳ ۴۳
۴ آرش برهانی ۳۷ ۰ ۲ ۳۹
۵ فرهاد مجیدی ۳۳ ۶ ۰ ۳۹
۶ حنیف عمران زاده ۳۲ ۰ ۲ ۳۴
۷ محمود فکری ۱۶ ۱۲ ۳ ۳۱
۸ امیرحسین صادقی ۲۹ ۰ ۰ ۲۹
۹ علیرضا اکبرپور ۱۳ ۱۲ ۴ ۲۹
۱۰ دین محمدی ۱۷ ۶ ۴ ۲۷
۱۱ جواد زرینچه ۸ ۱۸ ۱ ۲۷
کد خبر
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس