کد خبر 1060506
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
داستان پیامبران

با خود فکر کردم یکی از بزرگترین ظلم‌هایی که در جامعه ما در حق دین می‌شود، ربط دادن معجزات و کرامات به خرافات است.

به گزارش مشرق، حامد شیخ پور فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود در اینستاگرامش نوشت:

این روزها به برکت قرنطینه، پس از دورکاری، زمان بیشتری را برای بچه‌ها می‌گذارم و شب‌ها پیش از خواب، داستان‌های پیامبران را برای‌شان تعریف می‌کنم.

جالب‌ترین و جذاب‌ترین بخش داستان‌ها برای کودکان و نوجوانان، معجزات و خوارق عادات و عجایبی است که قرآن و روایات ما به کرّات، از پیامبران مختلف نقل کرده است.

با خود فکر کردم یکی از بزرگترین ظلم‌هایی که در جامعه ما در حق دین می‌شود، ربط دادن معجزات و کرامات به خرافات است.

قبل و بعد از انقلاب اسلامی، بزرگانی چون استاد شهید مطهری و مرحوم دکتر شریعتی و آیت‌الله طالقانی و شهیدان بهشتی و مفتح و دیگران، به‌درستی و با هدف طرد و دفع فرقه‌های انحرافی از جمله صوفیه و دراویش، گروهک فرقان، برخی گرایش‌های انجمن حجتیه و نیز منافقین، اقدام به ترویج قدرتمند دین عقلانی کردند.

پس از این بزرگان و بخصوص پس از پایان هشت سال دفاع مقدس، عده‌ای کاتولیک‌تر از پاپ، برخی مفاصل فرهنگی و رسانه‌ای انقلاب را در دست گرفتند و خط دین عقلانی را با افراط‌گری و شانتاژ و تعصب، تا جایی پیش بردند که اکنون به جایی رسیده‌ایم که نقل هر گونه معجزه و کرامت در سطح جامعه، مترادف با خرافه‌پرستی تعریف می‌شود!

تعصب‌ورزی بر دین عقلانی همان‌قدر خطرناک است که تأکید بر اسلام رحمانی که مورد طرد و نقد رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.

هم عقلانیت و هم رحمانیت، دو وجهه بارز و گرانسنگ مذهب تشیع است اما تحدید دینداری به این خصوصیات، انحراف بیّن و ظلم آشکار به دین است؛ چه‌بسا آموزه‌هایی که دینی هستند اما ظاهر رحمانی ندارند و چه بسیار مفاهیم دینی که عقل بشر هنوز که هنوز است به آنها قد نمی‌دهد و از منظر آتئیست‌ها، روشنفکران سکولار یا لائیک و متأسفانه به لطف مروّجان افراط گرای دین عقلانی، از منظر بخش زیادی از جامعه امروز ما غیرعقلانی و خرافی قلمداد می‌شوند.

بخش زیادی از رویگردانی نوجوانان و جوانان به خاطر ندیدن و نشنیدن جاذبه‌های دین است که نقل معجزات انبیاء و کرامات اولیاء خدا از جمله مهم‌ترین این جذابیت‌هاست. به‌شخصه دوستانی را می‌شناسم و سراغ دارم که تنها با خواندن زندگی‌نامه یکی از عرفا یا علما یا شهدایی که اهل کرامات بوده‌اند مسیر زندگی‌شان از مسیر شیطانی به مسیر دینی تغییر یافته و از منجلاب تباهی و انحراف نجات پیدا کرده‌اند اما متأسفانه رسانه‌های ما به‌ویژه سازمان صداوسیما در زمانه‌ای که هالیوود، هری پاترها و اینسپشن‌ها را می‌سازد به دنبال تشدید انحرافی به نام دین صرفاً عقلانی هستند که جاذبیتی برای مردم ندارد.

مجریانش از هر نوع بحث درباره جن و روح و طی‌الارض و حتی علائم ظهور، رَم می‌کنند؛ برنامه‌سازانش فقط قسمت زمینه و واحد مداحی‌ها را پخش می‌کنند و تا به قسمت شور که جذاب‌ترین بخش مداحی برای نوجوانان است می‌رسد برنامه را قطع می‌کنند و حتی از پخش شاهکارهای تلاوت مجلسی قرآن که مخاطب را از شدت شوق، از جا می‌کَند منانعت می‌کنند و به پخش تلاوت‌های شسته‌رفته و نهایتاً در محضر رهبری در روی آنتن اکتفا می‌کنند.

با این دین خشک و زمخت و بی‌روح و صرفاً محدود به عقل و منطق و فلسفه و کلام، راهی جز به ترکستان نخواهیم برد و تنها روبه روز بر حجم دین‌گریزان خواهیم افزود.

الغرض، درست است که اصل و اساس دین ما مبتنی بر عقلانیت است اما خود خداوند در کتاب‌هایش، از جذابیت‌های مذکور به‌عنوان چاشنی مضامین دینی استفاده بجا کرده که ما در همان حد هم از آن غافلیم.

پشمینه‌پوش تندخو، کز عشق نشنیده‌است بو

از مستی‌اش رمزی بگو تا ترک هشیاری کند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    0 0
    چالش کرونا و برخ خرافات که آسیب جدی به دین میزند، باید دستور کار مطالعات حوزه بشود. حتی نحوه بیان توصیه های دینی توسط برخی مبلغین در شرایط بحرانی مانند کرونا هم باید بازنگری شود.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    0 0
    دین گریزی موجود در جامعه ریشه های عمیق تری دارد و قطعا با ذکر معجزات و امثال اینها نمی توان نسل جوان را قانع و به دین جذب کرد. دینداری و جذب جوانان به دین نیازمند یکی بود حرف با عمل است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس