کرونا

با گسترش ویروس کرونا در جهان، رزمایش ها و تمرینات نظامی فراوانی در اقصی نقاط دنیا متوقف شده‌اند که در این میان، ارتش آمریکا سهم بیشتری از این تعطیلی و توقف نسبت به سایرین دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در حالی که تمام بخش های جامعه جهانی درگیر یک ویروس ناخوانده اما به شدت همه گیر شده و مبارزه ای سنگین با آن در جریان است، نیروهای مسلح اکثر کشورهای جهان نیز کم و بیش درگیر مقابله با کرونا شده و واحدهایی از جمعی خود را به این امر اختصاص داده اند که صد البته تاثیر و نقش ویژه سپاه، ارتش، وزارت دفاع و بسیج در کشورمان، برای مردم بسیار ملموس و دلنشین بوده است.

بیشتر بخوانید:

نقش ارتش‌ها در جنگ با کرونا؛ از چین تا ایتالیا/ نیروهای مسلح ایران رکورددار کمک به دولت در جهان +عکس

اما همانطور که کرونا بخشی از نیروهای نظامی را در جهان بیش از همیشه و به مانند یک جنگ تمام عیار فعال کرده، در عین حال باعث تعطیلی و کاهش فعالیت بخش هایی از برنامه های نظامی و صنایع دفاعی در جهان شده است. برای نمونه می توان به ماجرای رژه هر ساله در روز ۲۹ فروردین ماه به مناسبت روز ارتش و نیروی زمینی اشاره کرد که امسال به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به سبک و سیاق همیشگی برگزار نخواهد شد. در ادامه اما نگاهی داریم به گوشه ای از بخش های نیروهای نظامی و صنایع دفاعی در جهان که به دلیل شیوع این ویروس با مشکل رو به رو شده اند.

از نمایشگاه های بزرگ هوایی تا رزمایش های بزرگی که متوقف شدند

اگر از علاقمندان به هوانوردی باشید حتما نام نمایشگاه هوایی Farnborough  را شنیده اید که در انگلستان برگزار شده و یکی از معروف ترین و قدیمی ترین نمایشگاه های هوایی جهان به شمار می آید. پرنده های نظامی و غیر نظامی و اکثر فعالان این بخش در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و در هر دوره از این نمایشگاه قراردادهای سنگین در بخش های مختلف نظامی و غیر نظامی هوانوردی به امضاء می رسد. ویروس کرونا باعث شده است که این نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ برگزار نشود که ضرر مستقیم و غیر مستقیم زیادی به برگزارکنندگان آن وارد کرده است.

نمایشگاه هوایی برلین که برخی آن را قدیمی ترین نمایشگاه هوایی دنیا می دانند و سابقه برگزاری آن به سال ۱۹۰۹ میلادی میرسد نیز به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا امسال برگزار نمی شود. این نمایشگاه هم از جمله مهم ترین گردهمایی ها در بخش هوانوردی نظامی و غیر نظامی در کل جهان محسوب می شود.

در نزدیکی کشور ما و در همسایگی ایران و در کشور قطر نیز قرار بود یک نمایشگاه دفاعی با محوریت بخش دریایی برگزار شود که این نمایشگاه نیز به دلیل ترس از شیوع کرونا کنسل شد. این نمایشگاه که DIMDEX نام دارد قرار بود در اواسط ماه مارس (ماه گذشته میلادی) برگزار شود.

نمایشگاه IWA در نورنبرگ آلمان دیگر قربانی شیوع کرونا است. این نمایشگاه به صورت تخصصی در بحث تجهیزات مربوط به شکار، تفنگ های شکاری و بادی، تجهیزات مربوط به کمپینگ و البته وسایل مورد نیاز نیروهای پلیس فعالیت کرده و در طول برگزاری آن تعداد زیادی از مهم ترین و معتبرترین شرکت های فعال در این بخش در آن حضور داشتند.

گردهمایی و کنفرانس سالانه SOFIC در فلوریدای آمریکا نیز به دلیل ترس از شیوع کرونا متوقف شده است. این کنفرانس بر محوریت نیروهای ویژه بوده و میزبانی آن را فرماندهی عملیات ویژه نیروهای مسلح آمریکا بر عهده دارد. همچنین بسیاری از مراسمات و جشن های نیروهای مسلح آمریکا خصوصا برای هفتاد و پنجمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم نیز عمدتا لغو یا به زمانی دیگر موکول شده اند.

اما در بحث رزمایش ها هم تعداد زیادی از تمرین های نظامی متوقف شده اند و در این میان می توان گفت که آمریکا سهم بیشتری نسبت به سایرین دارد. یکی از مهم ترین رزمایش های متوقف شده مدافعان اروپا ۲۰ نام دارد که قرار بود با حضور گسترده کشورهای اروپایی هم پیمان آمریکا برگزار شود. در سالهای اخیر آمریکا و ناتو، چند رزمایش بزرگ را در اروپا به اسم آنچه مقابله با تهدیدات روسیه معرفی می کند، برگزار می کنند.

سپاه تفنگداران دریایی آمریکا تمرینی در کشور نروژ داشت که به منظور آشنایی با شرایط جنگ در آب و هوای سرد و قطبی برگزار می شده و این تمرین نظامی نیز به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.

کانادایی ها نیز تصمیم گرفتند که رزمایش مشترک EX MAPLE RESOLVE با ارتش آمریکا را که شامل حضور یگان های آمریکایی در خاک این کشور می شد را فعلا متوقف کنند.

البته در این میان باید به حادثه مربوط به ناو هواپیمابر یو اس اس تئودور روزولت نیز اشاره کرد. این ناوهواپیمابر که نزدیک به ۲۰۰ نفر از پرسنل آن به ویروس کرونا آلوده شده اند در سواحل گوام در اقیانوس آرام پهلو گرفته بود. فرمانده ناو از سلسله مراتب خود درخواست خروج عمده پرسنل از ناو و کمک بیشتر برای مقابله با این بیماری را کرده بود که به نوعی با تاخیر در پاسخ و شاید مخالفت با آن نامه رسانه ای شده و طوفانی از انتقادات به سمت پنتاگون سرازیر شد.

بعد از این حادثه وزیر نیروی دریایی آمریکا فرمانده ناو مورد نظر را از کار برکنار کرده که خروج این فرمانده از ناو نیز با تشویق و بدرقه گرم پرسنل آن همراه شد. این حرکت یک زلزله سیاسی را در واشنگتن موجب شده و در نهایت باعث شد تا وزیر نیروی دریایی آمریکا استعفاء بدهد.

اما در آن سوی کره خاکی استرالیا یکی از بزرگترین رزمایش های چند سال اخیر خود به نام Hamel را که قرار بود در اواسط تابستان با حضور ۸ هزار نیروی نظامی برگزار شود را متوقف کرد. استرالیایی ها اعلام کردند این رزمایش ممکن است در سال ۲۰۲۱ یا حتی سال بعد از آن برگزار شود و فعلا تمرین های نظامی به دلیل شیوع ویروس کرونا اولویت نیروهای مسلح این کشور نیست.

رزمایش سالانه Balikatan ۲۰۲۰ نیز که با حضور آمریکا، فیلیپن و استرالیا برگزار می شد هم به علت ترس از شیوع ویروس کرونا متوقف شده و ارتش هندوستان هم اعلام کرده که کلیه رزمایش های مشترک با کشورهای خارجی برای سال ۲۰۲۰ را متوقف کرده است.

صنایع نظامی هم به رکورد کرونایی رفتند

اما صنایع نظامی نیز از شیوع جهانی ویروس کرونا در امان نمانده و دچار توقف و رکورد شده اند. برای شروع در این زمینه بهتر است نگاهی به ایتالیا داشته باشیم، یکی از کشورهایی که تلفات بالایی را به دلیل این ویروس متحمل شده است. شرکت کشتی سازی Fincantieri ایتالیا که از جمله سازندگان معروف شناورهای نظامی در جهان محسوب می شود تا انتهای ماه آوریل کار را در مجموعه های متوقف کرده است.

اما در آن سوی اقیانوس آرام و البته در شمال غرب آمریکا و در اطراف شهر سیاتل تاسیسات بزرگ شرکت بویئنگ وجود دارد که هم در بخش نظامی و هم غیر نظامی فعال است. این شرکت بزرگ هواپیما سازی نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا تولید خود را تا اطلاع ثانی متوقف کرده است. تاسیسات بالگرد سازی این شرکت در منطقه فیلادلفیا نیز فعلا کار را متوقف کرده اند.

دو کشور تایلند و کرواسی اعلام کردند که به دلیل شیوع این ویروس و مشکلات اقتصادی پیش آمده به دلیل آن برنامه های خرید تسلیحاتی خود را به تعویق خواهند انداخت. در این میان به نظر میرسد برنامه تایلند برای خرید زیردریایی از چین و خرید جنگنده چند منظوره توسط کرواسی با تعویق رو به رو شود.

از طرف دیگر شیوع ویروس باعث کاهش قدرت اقتصادی و توان هزینه کرد کشور آرژانتین در آمریکای جنوبی شده و مسئله خرید جنگنده های FA-۵۰ از کره جنوبی را در هاله ای از ابهام فرو برده است. مقامات کره ای اعلام کردند که به نظر می رسد در وضعیت فعلی آرژانتین نتواند از پس تعهدات مالی مربوط به این قرارداد بر بیاید. البته در عین حال، رسانه های روسی در روزهای اخیر خبر داده اند که واحدهای مربوط به اجرای رژه در این کشور، همچنان مشغول تمرین برای انجام نمایش بزرگ شان در اواسط اردیبهشت ماه هستند و فرماندهان آن کشور فعلا ترجیح داده اند این نمایش قدرت را در شرایط فعلی، لغو نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    15 2
    مشرق ما هم رژه رو تعطیل کردیم. اینم بگو
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      8 1
      آخه ما بدبخت بیچارهٔ جهان سومی و تحت تحریم هستیم و کسی انتظاری از ما نداره ، از قبلهٔ عالم انتظار نمی‌رفت اینجوری به روغن سوزی بیفته و همه نوکراشو ماله بدست کنه!!
    • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      3 2
      صنایع نظامی ایران بر پایه موشک های سوخت مایع استوار است و آماده سازی آن بیش سه ساعت زمان می برد در عرصه های دیگری همچون تانک و سلاح انفرادی سیستم دفاعی لباس نظامی نبود نیروی هوایی قابل اتکا بودجه و خیلی های دیگر قابل قیاس با نیروی مقتدر غرب نیست ناتو را هم حساب کنید
    • رژه ارتش ایران؟!! IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      3 3
      خیلی ارتش پیشرفته ایم داریم که حالا لغوم شد هیچ تاثیری در نیروی ایران ندارد
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      4 1
      نه ما رزمایش عظیم زیست پدافندی اجرا کردیم همینطور الکی که کرونا کاهش پیدا نکرد اگه این رزمایش ما برگزار نمیشد تدبیر امید و اصلاحات نصف کشور سلاخی کرده بودن
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    11 8
    با سلام و احترام پیام رییس جمهورایتالیا بعدازتلفات انسانی براثرویروس کرونا: خيلي مغرور شده بوديم ، خيلي مشغول شده بوديم ، در تخريب و تصرف طبيعت خيلي بي پروا شده بوديم ، به چيزي جز منافع خود نمي انديشيديم ، ضعيف را پامال مي كرديم به صاحب قدرت و ثروت براي ارتقاي مال و موقعيت كرنش مي كرديم ، باور داشتيم قاعده دنيا همين است و اينگونه خواهد ماند. آسمان را از دود و سرب و گازهاي سمي سياه كرده بوديم ، دريا را از ماهي تهي و از زباله و نفت و فاضلاب پر كرده كرده بوديم. بنام دين ، بنام دمكراسي ، بنام حقوق بشر مي كشتيم ، اسير مي كرديم ، غارت مي كرديم و حتي از کشتن زنها و بچه ها شرم نمي كرديم. صبر خدا هم حدي دارد ، تحمل كائنات هم حدي دارد ،ظرفيت زمين و آسمان هم حدي دارد. بالاخره بايد كسي پيدا مي شد و به انسان مست و مغرور فرمان بدهد ايست. !!!؟؟؟ و اين ماموريت به يك ويروس كوچك غير قابل رويت واگذار شد تا به معناي واقعي انسان طغيانگر را سر جايش بنشاند. و بدرستي به او بفهماند كه اي انسان : تو خيلي ضعيفي تو خيلي تنهايي تو خيلي ترسويي همه هواپيماها و قطارها را زمين گير كرد همه تجارتخانه ها و همه بازارهاي بورس را تعطيل كرد. درهاي استاديومها ، اماكن تفريحي ،رستورانها، كازينوها، سينماها ، پاركها را به دست خود انسان بست. و به كره زمين گفت حالا نفس بكش ، به آسمان گفت حالا آبي شو ، به خورشيد و ماه و ستاره ها گفت حالا بچرخيد و برقصيد. به حيوانات هم گفت حالا بدون ترس از شكار شدن بدست انسان آنگونه كه در ذات و ميل شماست زندگي كنيد. و به انسان دستور داد در خانه بمان و به آنچه داشتي و به آنها ناسپاس بودي بيانديش شايد هنوز فرصتي براي زيستن عاشقانه پيدا کنید! امیدوارم این اقلیت ۵ درصدی در ایران هم بفهمند
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      4 2
      ایتالیا برای مردم چقدر مهم شده
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    4 4
    متاسفانه صنایع نظامی ایران دولتی است در حالیکه شرکت های خصوصی می تونن نقش پر رنگی در این صنعت داشته باشند و تحول بزرگی در قدرت نظامی ایران داشته باشند آمریکا تمامش خصوصی است چرا الگو نمی گیریم و چرا می خواهیم همش یه دستوری برسه تا کاری راه بیوفته
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      2 4
      آره بعد همون صنایع نظامی خصوصی باپورسانت و... آشغالهایی مثل پاتریوت بندازن به ارتشمون صدای کسی هم در نیاد ازون طرفم اینقدر قوی بشن که دولت تعیین کنن یا دولتمردا بخاطر پورسانت خودشون برن جنگ راه بندازن تو بقیه کشورها تا این شرکت ها سود کنن، آره؟ چرا از چین و روسیه که هم پیشرفته هستن هم دولتی یا نیمه دولتی الگو نگیریم لیبرال جان؟
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    3 2
    بله همین طور است و بالاخره عربده کش های امریکایی و غربی خفه خونی هم خواهند گرفت یک عمر همه دنیا را غارت کردند و به حلقوم سردمداران تبهکار و صهیونیسم جنایتکار ریختند حالا همان حلقوم ها با خاک مرگ را در گلوی خود احساس کنند همان ها که عمده مردم بیچاره کشورشان را هم در حد کارگران بارکش بیشتر نمی دانستند ۲ در صدی که خون جهان و ۹۸ درصدی مردم خود را می مکند ان شاالله صبح نزدیک است و امثال ترامپ مکرون جانسون صدر اعظم فشل آلمان و اذنابشان به زباله دان تاریخ سرازیر خواهند شد
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    1 1
    جناب 10:40 ان شاء الله که همینطور خواهد شد.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 3
    آینده ها خواهند گفت ویروسی به نام کرونا ۲۵۰۰ سال تاریخ بشری رو شست و برد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس