کد خبر 1060041
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۵
الکل ضدعفونی نمایه

یک فوق تخصص بیماری های عفونی درباره تاثیر مصرف الکل بر ضدعفونی دست ها در زمان شیوع کرونا توضیح داد.

به گزارش مشرق، هاشمیان فوق تخصص بیماری های عفونی، در پاسخ به این سوال که آیا با اسپری الکل روی پوست دست ویروس کرونا از بین می‌رود،  اظهار کرد: الکل سفید باعث تمیز شدن و ضد عفونی دست ها و از بین رفتن ویروس و میکروب موجود در سطح آن ها می شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی افزود: با هدف پیشگیری از بروز بیماری کرونا  مردم از حضور در تجمعات و سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند.

وی همچنین به شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون تاکید کرد و گفت: باید از زدن دست به چشم، بینی و دهان جلوگیری کرد.

ژل ضد عفونی کننده دست

ژل‌های ضد عفونی کننده دست محصولات جدیدی نیستند؟ اولین بار در سال ۱۹۶۶  لوپ هرناندز که در آن زمان دانشجوی پرستاری بود ایده، ساخت یک ژل ضد عفونی کننده بر پایه الکل را ارائه کرد که هدف از آن تمیز کردن دست‌ها در محیط‌هایی بود که امکانات مناسب برای شستن دست وجود نداشت.

بیشتر بخوانید:

مهمترین روش‌های ضدعفونی و ویروس زدایی کدامند؟

این محصول مانند بسیاری از محصولات بهداشتی دیگر با استقبال عمومی گسترده‌ای مواجه نشد تا آن که در سال ۲۰۰۹ با همه گیر شدن آنفلوانزای خوکی یا همان H۱N۱، مورد استقبال عامه مردم قرار گرفت.
 
در آن سال فروش ژل‌های آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده در آمریکا و تنها طی ۶ ماه، حدود ۷۰ درصد افزایش داشت. در نهایت در سال ۲۰۱۰ استفاده از بطری‌های کوچکی که با ژل‌های ضد عفونی کننده پر شده بودند، رایج شد.
 
البته محبوبیت ژل‌های ضد عفونی کننده دست فقط ناشی از بیماری‌های فراگیر نبود. صنعت سودآور تولید این محصولات باعث تبلیغات بیشتر و افزایش فروش شد. در نتیجه امروز و پس از گذشت چند سال شاهد آن هستیم که ژل‌های ضد عفونی کننده در رنگ‌ها و رایحه‌های مختلف به بازار راه یافتند.

بیشتر بخوانید:

چرا نباید از الکل صنعتی برای ضدعفونی کردن دست‌ها استفاده کرد؟

به‌علاوه در این مدت ژل‌های ضد عفونی کننده‌ای به تولید رسید که به‌جای استفاده از الکل، از ترکیبات استفاده می‌کنند و حتی دستور تهیه این محصولات به‌صورت خانگی در شبکه‌های مجازی و اینترنت موجود است. کاملاً واضح است که ژل‌های ضد عفونی کننده رایج در باز از ژل‌های الکلی و ساده و نه چندان جذاب مورد استفاده در بیمارستان‌ها فاصله زیادی گرفته‌اند. ولی آیا این محصولات خانگی در کشتن میکروب‌ها مؤثر هستند؟

جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

همان طور که مراجع معتبر پزشکی می‌گویند، بهترین راه برای مقابله با کرونا ضد عفونی کردن و شستن دست‌هاست. کووید -۱۹ یک بیماری جدید است که ما هنوز شناخت کافی نسبت به آن نداریم. آنچه می‌دانیم آن است که این ویروس از طریق قطرات آب بسیار کوچکی که از طریق سرفه یا عطسه در فضا منتشر می‌شود. این ویروس می‌تواند به‌صورت مستقیم به بدن افراد نفوذ کرده یا بر روی سطوح به مدت چند روز باقی بماند تا قربانی خود را پیدا کند.
 
پس تا جایی که می‌توانید باید دست‌ها را ضد عفونی کرد. زمانی هم که وارد محل امن خود یعنی خانه یا اتاق شخصی خودتان در محل کار و ... شدید، پیش از دست زدن به هر سطحی مجدداً باید دست‌ها را شسته و بعد به کار خود ادامه دهید. در هر حال باید به یاد داشته باشید که از لمس سطوح تا حد امکان خود داری کنید و از آن مهم‌تر اینکه به هیچ وجه دست خود را به‌صورت خود نزنید. همین طور در مورد دستگیره‌ها و دیگر اشیائی که به‌صورت مکرر توسط افراد مختلف استفاده می‌شوند حساس باشید.

ویروس‌ها بر خلاف بیشتر موجودات زنده، خارج از بدن میزبان خود هیچ فعالیتی ندارند. آن‌ها برای زندگی به یک میزبان و سلول زنده نیاز دارند تا خود را کپی کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    0 2
    نخیر به گفته آقای عباس عبدی الکل و مشروب فقط برای جلوگیری از کرونا مناسب است !
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    1 0
    پس چرا از جنازه جانباختگان کرونا می ترسند اگه ویروس نیاز به بدن زنده داره؟
    • محسن FR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      5 0
      برای اینکه ویروس هنوز در بدن این اشخاص فعال است و مدتها طول می کشد تا با مرگِ کاملِ سلولها، ویروسها هم از بین بروند.
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    1 0
    خوب جوابش چی شد بالاخره؟ ژل ها در کشتن کرونا موثر هستند یا نه؟؟
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      0 0
      اگر حاوی الکل طبی - اتانول - 70 درصد باشند بله.بهتر است به مدت یک دقیقه صبر کنیم تا ضد عفونی پوست بهتر انجام شود.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    6 1
    هرمزگان برای شهروندان الکل ندارد لطفا رسیدگی کنید الکی در اخبار نگید برای الکل خودکفا شدید
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    1 0
    یکبار برای همیشه بگید بله یا خیر . هر رور یکی از مادرش قهر میکنه یک چیز جدید میگه
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      0 0
      خوب اونجوری که خبر تموم میشه و خبرگزاری ها باید ببندن برن خونه که!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس