تعطیلات می تواند فرصت خوبی برای سفرهای خارج از شهری باشد و بیشتر افراد نیز با وسیله های نقلیه خود به این سفرها می روند اما یکی از نکات اصلی سفر با ماشین شخصی می تواند مسئله بنزین باشد.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، چند سالی است که به خاطر مسئله سهمیه بندی بنزین ها سفر با وسیله های نقلیه شخصی بسیار سخت شده است و این امر باعث شده تا خانواده ها از دیدن برخی مکان های دیدنی در نقاط دور دست خوددداری کنند.

اما باید این نکته را نیز در نظر داشته که می توان با یک باک بنزین نیز از فضاهای بسیار زیبا در اطراف شهرتان دیدن کنید. در اینجا قصد داریم تا به افرادی که از ماشین پراید استفاده می کنند پیشنهاداتی را برای گردشگری با یک باک بنزین بدهیم.

گنجایش باک این ماشین به اندازه 37 لیتر است و در سیکل ترکیبی شهر و جاده به اندازه هر 100 کیلومتر 6 لیتر بنزین می سوزاند. با توجه به این اعداد و ارقام شما می توانید با این ماشین به یک مسافرت 250 کیلومتری بروید و با احتساب مسیر برگشت شما در طول این سفر چیزی در حدود 30 لیتر بنزین می سوزانید.

اما در اینجا به شما مسیرهایی را پیشنهاد می کنیم که می توانید با یک باک بنزین ازآثار باستانی آن دیدن کنید.

به سمت شرق کشور

در سفر به سمت شرق کشور شما می توانید تا مرکز استان سمنان بروید و برگردید. مسیر تهران تا سمنان به اندازه 221 کیلومتر است و شما در طول این سفر مسیری به اندازه 480 کیلومتری طی می کنید و به مقدار 29 لیتر بنزین می سوزانید. اما در این بین می توانید از این آثار دیدن کنید.

برج طغرل – ری

برج‌ طغرل‌ در ميان‌ محوطه‌اي‌ در شهرري قرار دارد و احتمالا  آرامگاه‌ طغرل‌ اول پادشاه‌ سلجوقي‌است‌. كه‌ اين‌ برج‌ 20 متر بلندي‌ دارد و از نوع‌ برج‌هاي‌ ترك‌ ترك‌ است‌ و در سال‌ 1300 ه . ق‌ تعمير شده‌ و اكثرعناصر و نقش‌ و نگار و كتيبه‌ آن‌ از بين‌ رفته‌ است‌. لوح‌ سنگ‌ مرمر به‌ نشانه‌ مرمت‌ بنا به‌ ديواره‌ آن‌ نصب‌ شده‌است‌.



آستانه حضرت عبدالعظیم  - ری

آستانه‌ حضرت‌ عبدالعظيم‌ يكي‌ از زيارت‌گاه‌هاي‌ بزرگ‌ شيعيان‌ جهان‌ است‌ و درشهرري واقع‌ شده‌ است‌. حضرت‌ عبدالعظيم‌ از فرزندان‌ امام‌حسن‌ (ع‌) است‌ كه‌ در قرن‌ سوم‌ هجري‌ شهيد شد.بقعه‌هاي‌ امام‌زاده‌ حمزه‌، برادر امام‌ رضا (ع‌) و امام‌ زاده‌ طاهر از فرزندان‌ امام‌سجاد (ع‌)، مقبره‌هاي‌ برخي‌ از شاهان‌قاجار و شماري‌ از علما نيز در همين‌ مجموعه‌ قراردارد. قدمت‌ اين‌ بنا به‌ سال‌ 848 هجري‌ قمري‌ مي‌رسد.



برج علاءالدین – ورامین

اين‌ برج‌ با 17 متر ارتفاع‌ در شمال‌ مسجد جامع‌ ورامين قراردارد و در سال‌ 680 ه.ق ‌ساخته‌ شده‌ است‌. سبك‌ ساختمان‌ برج‌،تركيبي‌ از معماري‌مغولي‌ و دوره‌ آق‌قويونلو و قره‌قويونلو است‌



پارک ملی کویر – ورامین

اين‌ پارك‌ در غرب‌ كوير مركزي‌ ايران‌ و شرق‌ درياچه‌ نمك قراردارد. اين‌ پارك‌ مجموعه‌ باارزشي‌از ذخاير گياهي‌ و جانوري‌ متنوع‌ و نيز آثار فرهنگي‌ و تاريخي‌، مانند كاروانسراي‌ شاه‌عباسي‌ (قصر بهرام‌) وباقي‌مانده‌ آثار حرم‌ خانه‌ و عين‌ الرشيد است‌. مشهورترين‌ جانوران‌ اين‌ پارك‌ عبارتند از گورخر، قوچ‌ و ميش‌، كل‌و بز، يوز پلنگ‌، قره‌كل‌، جبير، آهو، گربه‌ شني‌، كفتار، گرگ‌، شغال‌، روباه‌ شني‌، روباه‌ معمولي‌، خرگوش‌،جوجه‌تيغي‌ و سمور سنگي‌ و از پرندگان‌ مهاجر اين‌ پارك‌ مي‌توان‌ به‌ حواصيل‌، فلامينگو، غاز، اردك‌، عقاب‌،قرقاول‌، درنا و ميش‌ مرغ‌ اشاره‌ كرد.



رودخانه حبله رود – گرمسار

اين‌ رودخانه‌ كه‌ منبع‌ اصلي‌ آب‌ زراعي‌ شهرستان‌ گرمسار است‌، از رشته‌ كوههاي ‌البرز سرچشمه‌ مي‌گيرد و شعب‌ مختلف‌ شيرين‌ و شور دارد. شاخه‌هاي‌ گور سفيد و نمرود آن‌ شيرين‌ است‌.نمرود پرآب‌ترين‌ شاخه‌ حبله‌ رود است‌. شاخه‌هاي‌ شور حبله‌ رود عبارتند از: شوراب‌ (شور دره‌)، تلخ‌ آب‌ كبوتردره‌، غلام‌ رود، رشيد سلطان‌، خرس‌ دره‌، عروس‌ پران‌، ارزاق‌ و ساري‌ دره‌ و... كه‌ در نواحي‌ مختلف‌ جريان‌مي‌يابند و به‌ حبله‌ رود مي‌ريزند. اين‌ رودخانه‌ منبع‌ اصلي‌ آب‌ كشاورزي‌ شهرستان‌ گرمسار است‌ و قسمت‌هاي‌بالاست‌ آن‌ با سرسبزي‌ و هواي‌ معتدل‌ قابليت‌ تفرجگاهي‌ دارند.



مسجد تاریخانه – سمنان

كهن‌ترين‌ بناي‌ دوره‌ اسلامي‌ كه‌ تاكنون‌ شالوده‌ ساساني‌ خود را حفظ‌ كرده‌ مسجدتاريخانه‌ (خانه‌ خدا) دامغان‌ است‌. ساختمان‌ مسجد به‌ قرن‌ دوم‌ ه.ق‌ تعلق‌ دارد. اهميت‌ اين‌ بنا بخاطر امتزاج‌سبك‌ عربي‌ ـ اسلامي‌ و اسلوب‌ و معماري‌ عهد ساساني‌ است‌. طرح‌ اصلي‌ ساختمان‌ مسجد به‌ سبك‌ حياط‌اندروني‌ است‌ كه‌ يك‌ صحن‌ بزرگ‌ تقريباً چهار گوش‌ را در بر گرفته‌ است‌ و در گرداگرد آن‌ رواق‌هايي‌ با تاق‌هاي‌ضربي‌ آجري‌ روي‌ پايه‌هاي‌ گرد و قطور وجود دارند.



يكي‌ از اين‌ تاقنماها كه‌ عميق‌تر و عريض‌تر از بقيه‌ است‌،جاي‌ مقصوره‌ بوده‌است‌. در ديوار عقب‌ اين‌ مقصوره‌ محراب‌ را ساخته‌اند كه‌ جهت‌ قبله‌ را معلوم‌ مي‌كند و در مجاورت‌ محراب‌ نيز منبر موعظه‌ قرار دارد. اين‌ بنا در كل‌ از ديوارها و تاق‌هاي‌ خشتي‌ با مقدار كمي‌ آجر و چوب ‌ساخته‌ شده‌ است‌.

دروازه ارگ – سمنان

دروازه‌ ارگ‌ در تقاطع‌ خيابان‌ آيت‌الله‌ طالقاني‌ و شيخ‌ فضل‌الله‌ نوري‌ سمنان‌ قرار دارد. دروازه‌ارگ‌ در زمان‌ سلطنت‌ ناصرالدين‌ شاه‌ قاجار طي‌ سال‌هاي‌ ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۵ ه.ق‌ ساخته‌ شده‌ است‌. بناي‌ اصلي‌دروازه‌ از آجر است‌ و بيش‌ از هفت‌ متر ارتفاع‌ دارد. تاق‌ اتاق‌ها ضربي‌ و تاق‌ اتاق‌ اصلي‌ بصورت‌ گنبد كم‌ خيزاست‌. يكي‌ از شاهكارهاي‌ اين‌ بناي‌ تاريخي‌، سر در جالب‌ توجهي‌ است‌ كه‌ در آن‌ تصوير تاريخي‌ نبرد رستم‌ وديو سپيد به‌ طرز خيره‌ كننده‌اي‌ بر روي‌ كاشي‌ هفت‌ رنگ‌ نقش‌ شده‌ است‌



به سمت غرب

قلعه الموت – قزوین

اين‌ قلعه‌ بر فراز كوهي‌ قرار دارد كه‌ اطراف‌ آنرا پرتگاه‌هاي‌ عظيم‌ و بريدگي‌هاي‌ شگفت‌ فراگرفته‌ است‌. تنها راه‌ دسترسي‌ به‌ اين‌ قلعه‌، راه‌ بسيار باريكي‌ در جانب‌ شمال‌ آن‌ است‌. قلعه‌ الموت‌ از دو بخش‌شرقي‌ و غربي‌ و هر بخش‌ از دو قلعه‌ پايين‌ و قلعه‌ بالا تشكيل‌ شده‌ است‌. طول‌ قلعه‌ حدود 120 متر و عرض‌ آن‌در نقاط‌ مختلف‌ بين‌ 10 تا 25 متر متغير است‌.



مجموعه بازار -  قزوین

مجموعه‌ بازار قزوين‌ از آثار دوره‌ صفوي‌ است‌ و معماري‌ جالب‌ توجه‌ و ديدني‌دارد. هسته‌ اين‌ بازار به‌ قبل‌ از صفويه‌ مربوط‌ است‌ ولي‌ در دوره‌ صفويه‌ وسعت‌ يافته‌ است‌ هر راسته‌اي‌ از بازار به‌صنفي‌ خاص‌ اختصاص‌ دارد و در گذر هر يك‌ از اين‌ راسته‌ها مسجد، حمام‌، سرا و تيمچه‌ احداث‌ شده‌ است‌. قيصريه‌ قزوين‌ چهار در دارد. درِ شمالي‌ به‌ تيمچه‌ سرباز، درِ جنوبي‌ به‌ تيمچه‌ سرپوشيده‌، درِ شرقي‌ به‌ سراي‌وزير و درِ غربي‌ به‌ چهار سوق‌ كوچكي‌ متصل‌ مي‌شود. بازارچه‌ سعد السلطنه‌ نيز از آثار قديمي‌ بازار قزوين است‌كه‌ هشتي‌ بسيار زيبايي‌ دارد.



دروازه های قزوین

شهر قزوين در گذشته‌ هشت‌ دروازه‌ داشت‌ كه‌ بنام‌هاي‌ دروازه‌ رشت‌، باغ‌ شاه‌، درب‌ كوشك‌،تبريز، تهران‌، شيخ‌ آباد، امامزاده‌ حسين‌ و خندقبار معروف‌ بودند. امروزه‌ از آن‌ ميان‌، تنها دو دروازه‌ درب‌ كوشك‌و تهران‌ باقي‌ مانده‌اند. دروازه‌ درب‌ كوشك‌ كه‌ در انتهاي‌ خيابان‌ آزادي‌ قرار دارد، در دوره‌ قاجاريه‌ ساخته‌ شده‌ و درسال‌ 1296 ه . ق‌ كاشي‌كاري‌ شده‌ است‌. دروازه‌ قديم‌ تهران‌ نيز كه‌ در خيابان‌ تهران‌ قديم‌ قرار دارد، از بناهاي‌ دوره‌قاجاريه‌ است‌ كه‌ در سال‌ 1347 شمسي‌ مرمت‌ و كاشيكاري‌شده‌ است‌.



به سمت شمال

مناظر قله دماوند - دماوند

قله‌ دماوند با 5678 متر ارتفاع‌ در 75 كيلومتري‌ شمال‌ شرقي‌ تهران واقع‌ شده‌ است‌. علاوه‌ برطبيعت‌ زيباي‌ قله‌ دماوند، غار اسك‌ و غار گل‌زرد نيز در مسير صعود به‌ آن‌ در پلور قرار دارند. از ديگر جاذبه‌هاي‌ديدني‌ آن‌ به‌ ناحيه‌ لاريجان‌ و آب‌ گرم‌ آن‌، دشت‌ «ورارو» با هشت‌ متر برف‌ در فصل‌ زمستان‌ و درياچه‌ لار ميتوان‌اشاره‌ كرد.



دریاچه تاروممج – دماوند

درياچه‌هاي‌ تاروممج‌، ميان‌ دو رشته‌ كوه‌ قره‌داغ‌ در شمال‌ و كوه‌ زرين‌ در جنوب‌ واقع‌شده‌اند و حدود 113 كيلومتر از تهران فاصله‌ دارند. اين‌ درياچه‌ها در مدخل‌ كوه‌ و در ارتفاع‌ 2500 متري‌ قراردارند. و آب‌ آنها از رودخانه‌هايي‌ تامين‌ مي‌شود كه‌ از سمت‌ شمال‌ جريان‌ مي‌يابند. آب‌ و هواي‌ اين‌ منطقه‌كوهستاني‌ است‌. اين‌ درياچه‌ها چشم‌ اندازي‌ زيبا و براي‌ تفريحات‌ آبي‌ از جمله‌ شنا و قايقراني‌ مناسب‌اند وكوهنوردي‌ نيز در دو قله‌ جنوبي‌ و شمالي‌ آنها امكانپذير است‌



مسجد جمعه سلجوقی – دماوند

اين‌ مسجد در شهرستان‌ دماوند قرار دارد و بارها تعمير و مرمت‌ شده‌است‌. مناره‌ مدور ساده‌ اين‌ مسجد كه‌ روي‌ پايه‌ چهارگوش‌ آجري‌ قرار گرفته‌، تنها يادگار بناي‌ مسجد است.



آب گرم لاریجان – لاریجان

اين‌ چشمه‌ها در امتداد دره‌ لار واقع‌ شده‌اند. در مظهر اين‌ آب‌ گرم‌، حمام‌هايي‌ باخزينه‌هايي‌ كوچك‌ احداث‌ شده‌ است‌. فضاي‌ پيرامون‌ اين‌ چشمه‌ با آب‌ و هواي‌ معتدل‌ و با چشم‌ اندازهاي‌كوهستاني‌ مرتفع‌ در آميخته‌ است‌.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • روح الله.ح ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
    0 0
    با سلام و عرض خسته نباشيد. لطفا آثار شهرها را به نام خودشان ثبت كنيد نه مركز استان. (مسجد تاريخانه_دامغان) با تشكر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس